
ממציא האינטרנט מזהיר: מודלי הבינה המלאכותית עלולים למוטט את כלכלת הרשת
סר טים ברנרס-לי מתריע שמודלי השפה יחליפו את הגולשים בביקור באתרים והפרסום הדיגיטלי יתמוטט. גוגל, מטא וחברות נוספות כבר נערכות לשינוי עמוק באופן שבו ייראה האינטרנט בעידן הבינה המלאכותית
סר טים ברנרס-לי, האיש שהמציא את הרשת העולמית, חושש לגבי עתיד הכלכלה הדיגיטלית. בכנס בלונדון על עתיד הבינה המלאכותית, ברנרס-לי הזהיר שמודלי השפה הגדולים עלולים להחליף בני אדם בצריכת תוכן מהרשת. לדבריו, המודל העסקי המבוסס על פרסום, שאיפשר הקמת אימפריות דיגיטליות של מיליארדים, עלול "להתפרק" עם עליית הבינה המלאכותית הג׳נרטיבית.
ברנרס-לי תיאר תרחיש שבו מודלי שפה גדולים קוראים את דפי האינטרנט במקומם של המשתמשים, שמעדיפים לפנות לצ’אטבוטים לקבלת מידע. במצב כזה, לדבריו, המערכת הכלכלית הנוכחית מתחילה להתערער. “אם דפי האינטרנט נקראים על ידי מודלי שפה ולא על ידי אנשים, והמודל מספק תשובה ישירה במקום להפנות למקורות, אז כל מודל הפרסום שעליו נשענת הרשת מתחיל להתמוטט,” אמר.
התרחיש הזה מאיים על הבסיס שעליו נבנו חברות ענק כמו גוגל ומטא. לראשונה זה שנים, הדומיננטיות של גוגל בתחום החיפוש נמצאת תחת איום ממשי מאז ש-OpenAI השיקה את ChatGPT בסוף 2022. תגובתה של גוגל לשינוי הייתה השקת “מצב בינה מלאכותית” במנוע החיפוש ובאפליקציות שלה. המערכת מאפשרת למשתמשים לקבל תשובות ישירות ושיחתיות, במקום רשימת קישורים מסורתית. אך דווקא מהלך זה, לפי מומחים, עשוי להרחיק עוד יותר את המשתמשים ממודעות הפרסום ולהעמיק את האתגר הכלכלי של גוגל.
הפרסום תלוי באנשים
ברנרס-לי הדגיש שחלק גדול מהרשת נשען על פרסום, והפרסום תלוי בכך שאנשים אכן מבקרים באתרים וקוראים את התוכן. “הכול בנוי על ההנחה שבן אדם קורא את דף האינטרנט,” הסביר. “אם מודל שפה עושה זאת במקומו, יש כאן בעיה כלכלית עמוקה.” לדבריו, מדובר בשאלה שמגיעה אל לב המבנה של הרשת, לא רק ליכולות הטכנולוגיות שלה. יוצר הרשת העולמית הוסיף כי הוא מבין את התסכול הגובר מהפרסום הממוקד. “יש אנשים שהפרסום העוקב אחריהם מביא אותם לשיגעון,” אמר, וציין שחלקם סבורים שיישומים דיגיטליים “מאזינים לכל מילה”. הוא קרא לפתח מודל חלופי למימון תוכן מקוון, אך נמנע מלפרט כיצד לדעתו צריך להיראות מודל כזה.
- דפדפני ה-AI מצעידים אותנו לעבר אינטרנט שלא מיועד לבני אדם
- באטמ קיבלה הזמנה של 670 אלף דולר מחברה בארה״ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בשלב זה אין סימנים ממשיים לקריסה של מודל הפרסום ברשת. בשבוע שעבר דיווחה אלפאבית, החברה האם של גוגל, על הכנסות שיא של 100 מיליארד דולר ברבעון. מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ’אי, אמר כי הביקוש לשירותי המחשוב בענן מחזק את העסק. גם מטא הציגה תוצאות חזקות, עם הכנסות של 51.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי - עלייה של 26% לעומת השנה שעברה. למרות זאת, מניית מטא נחלשה לאחר שהחברה הציגה תוכניות להשקעות כבדות בתשתיות בינה מלאכותית. התגובה מצביעה על כך שהמשקיעים מבינים שהחברות האלה נמצאות בעיצומו של מעבר עמוק, וכי ההשקעות בבינה מלאכותית הן הימור על עתיד לא ודאי.
בכנס דיבר גם מארק סורמן, נשיא קרן מוזילה, שהגדיר את מודל הפרסום מבוסס החיפוש כ“נמצא בצומת קריטית”. לדבריו, זהו “רגע שאסור לבזבז” וצריך לנצל אותו כדי לפתח מודלים עסקיים שמכבדים את פרטיות המשתמשים ומחזקים את יכולתם לשלוט במידע שלהם. סורמן הדגיש כי “אנשים לא ירצו עולם שבו יש רק קול אחד – עולם שבו הבחירה נעלמת.” עם זאת, הוא הוסיף שמודל הפרסום הנוכחי “לא ייעלם בקרוב”. לדבריו, “יש לו זמן חיים ארוך והוא יתחדש בצורות שונות עם הזמן.” זו גישה מאוזנת שמכירה בכך שהשינוי יהיה הדרגתי, אך גם מזהירה מפני ההשלכות המצטברות שלו.
נקודת מבחן קיומית
ג’ון ברוס, מנכ"ל ושותף מייסד של חברת Inrupt שהקים יחד עם ברנרס-לי חברה שמפתחת כלים לניהול ושליטה של המשתמשים בנתוניהם אמר כי “מותגים גדולים ומעבדי תשלומים מבינים שהם נמצאים בנקודת מבחן קיומית.” לדבריו, “הם עלולים למצוא את עצמם כפופים למודלי שפה גדולים, מצב שמשנה את מאזן הכוחות בשוק.” ברוס הוסיף כי “היקף הפרסום הממוקד והפולשני עומד להחמיר עוד יותר עם כניסת הבינה המלאכותית.” בכך הוא מחזק את אזהרתו של ברנרס-לי ומצביע על כך שהבעיה אינה רק קריסה אפשרית של מודל הפרסום, אלא גם החרפה של התופעות שכבר קיימות בו.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
שתי מהפכות מתנגשות זו בזו. הבינה המלאכותית שמבטיחה לשנות את הדרך שבה אנו צורכים מידע, מול המודל הכלכלי שעליו נבנתה הרשת, הנשען על צפייה אנושית בפרסומות. ברנרס-לי, האיש שהקים את הרשת העולמית, מזהיר כי אותו מודל כלכלי שהפך את ענקיות הטכנולוגיה לעוצמתיות כל כך, עלול להתפורר מהר יותר ממה שרבים מדמיינים.
- 7.היום אתה רואה סרטון את לא יודע עם זה אמיתי (ל"ת)אחינונימי 08/11/2025 17:01הגב לתגובה זו
- 6.אם היה מבין בכלכלת רשת היה מיליארדר. (ל"ת)עושה חשבון 06/11/2025 08:28הגב לתגובה זו
- 5.שאול 06/11/2025 07:17הגב לתגובה זוהאפשרות לגלישה חינמית באתרים מלאי תוכן היא לא דבר מובן מאליו.האפשרות לשלוח עשרות אלפי הודעות ביום בחינם גם נתפסה כדבר תמוה. למה לא לחייב לפי כמות מידעצריך למצוא מודלים עסקיים חדשים.
- 4.לרון 06/11/2025 06:50הגב לתגובה זומבחינתו. כשימציא משהו אחר נדבר.יש אמנם תהליכים הקורסים לתוך עצמם אך לך לדעת מתי.תדע בדיעבד
- 3.אין כזה דבר ממציא האינטרנט האינטרנט התפתח במשך עשרות שנים על ידי דורות של מפתחים שכבות על שכבה (ל"ת)משה 06/11/2025 05:09הגב לתגובה זו
- 2.בוקר טוב באמת (ל"ת)אנונימי 06/11/2025 00:30הגב לתגובה זו
- 1.פייי 05/11/2025 23:19הגב לתגובה זועל הדפדפן של קומט
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
שבביםהאם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים
בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק.
מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק.
לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא.
הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.
