רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?

מס נסועה אמור להיכנס לתוקף ב-2026 - האם זה יקרה, ומה צפוי שיקרה במס קנייה ובשווי השימוש של רכבים חשמליים?

רן קידר | (6)

משרד האוצר עומד בפני דילמה מורכבת. מצד אחד, הצורך הדחוף לפצות על אובדן הכנסות ממיסי דלקים שנשחקות בקצב מואץ. מצד שני, הרצון לעודד מעבר לתחבורה חשמלית כחלק מהתחייבויות סביבתיות בינלאומיות. ובאמצע? שנת בחירות שמתקרבת במהירות ומסכלת אפשרות של מיסוי משמעותי, אם בכלל. בשנת בחירות מספקים לרוב לציבור סוכריות ומתנות ובטח שלא מעלים מסים. כתוצאה מכך, רפורמות מס בתחום הרכב החשמלי שתוכננו להיכנס לתוקף בינואר, נמצאות כעת בסימן שאלה גדול.

ברקע, ירידה דרמטית של מעל 20% במסירות רכבים חשמליים מתחילת השנה. צרכנים מתלבטים בין חשמלי לבנזין; יש פחות עסקאות; התמריץ הכלכלי בעד חשמלי - הופחת מאוד; וגם רוכשים פוטנציאלים חוששים מהעלאות מס עתידיות, ובעיקר ממס נסועה שאמור היה להיות משמעותי  (מס על נסיעה לפי קילומטראז' ברכב חשמלי - כ-15 אגורות לקילומטר). במקביל, יבואנים נתקעו עם מלאי גדל, ומפת הביקושים וההיצעים הובילה לרידיות מחירים ומבצעים ועדיין - קונים פחות רכבים חשמליים, לכאורה בניגוד לרציונל ולמטרות הממשלה.

במקביל, חוקי הבחירות בישראל יוצרים מציאות ייחודית: תקופת הקפאה של 90 יום לפני בחירות שבה אסור לבצע שינויי מס משמעותיים. בבחירות צפויות להיות בכל נקות זמן מאוד 6 חודשים ועד אוקטובר 2026, והחלון להעברת רפורמות המס נסגר במהירות. מעבר לכך, האוצר יכול לקצות להעביר רפורמות, אבל השר ובכלל, הממשלה, לא בעניין של העלאות מס לציבור. הם בעניין של להיבחר ורוצים נקודות זכות אצל הבוחרים.  

מס הנסועה: החלום שהתנפץ על סלע המציאות

הרעיון של מס נסועה נשמע פשוט - גביית מס על כל קילומטר נסיעה. חמש עשרה אגורות לקילומטר, חישוב פשוט שיכול להכניס לקופת המדינה כשני מיליארד שקל בשנה. אבל בין החזון למציאות, קיים פער גדול. התשתית הטכנולוגית הנדרשת למעקב אחר נסועה פשוט לא קיימת. המערכות הדיגיטליות שיכולות לעקוב אחר כל רכב בזמן אמת מעלות שאלות של פרטיות שאף אחד לא ממהר להתמודד איתן. האלטרנטיבה של בדיקות במכוני רישוי מסורבלת ויקרה. 

במקביל, יש ההתנגדות הציבורית למס חדש, במיוחד כזה שנתפס כפגיעה ישירה במי שכבר השקיע סכומי עתק ברכב חשמלי. כל אלו ובעיקר הבחירות מביאים  לכך שסיכוי מאוד טוב שלמרות שהוא כבר הוגדר כחלק מהתקציב ל-2026, מס נסועה לא ייכנס לתוקף. האוצר כבר מתחיל לבחון חלופות יצירתיות - אולי מס על טעינה ביתית, אולי היטלים על תשתיות טעינה ציבוריות. אבל אלה פתרונות חלקיים שלא יפצו על ההכנסות האבודות.

כך או אחרת, חשוב להבהיר שהכל פתוח. רוכש פוטנציאל של רכב חשמלי צריך להתייחס לכך שייתכן שמס נסועה יושתת כבר בשנת 2026, למרות שזה לא נראה כרגע סביר. המלחמה, החור בתקציב, עשוויים כן להכניס את המס הזה לחוק ההסדרים. כמו כן, הוא צריך להבין שמתישהו זה יגיע. גם אם תהיה דחייה, מס נסועה הוא התחליף הטוב מבחינת האוצר לאיבוד הכנסות מדלקים.  

מס הקנייה: האם ימשיך לעלות?

מס קנייה של 45% על רכב חשמלי לעומת 83% על רכב בנזין רגיל. הטבה של 35,000 שקל שהופכת רכב חשמלי לאטרקטיבי יותר. אבל התוכנית המקורית דיברה על העלאה הדרגתית ל-57% כבר בינואר 2026, צעד שאמור היה להתחיל לצמצם את הפער ולהחזיר הכנסות לקופה הריקה. אלא שבינתיים על פי התקנות התקפות מעודכן שהמס יעלה ל-83%. אלו שיעורי מס גבוהים שמשפיעים על השוק ועל כדאיות רכישת רכב חשמלי. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חלק מהירידה בהיקף העסקאות ברכבים חשמליים נובע מהעלייה במס קנייה בשנה שעברה.  חוץ מזה, כאמור מתקרבים לשנת בחירות. האם הממשלה תעלה את שיעור המס על רכבים חשמליים בשנת בחירות? כאן זה כבר לא מוחלט, כי זו תקנה מתגלגלת, מס קנייה עולה מדי שנה. מעבר לכך, האוצר חייב איכשהו להגדיל את הגבייה והוא רואה בזה דרך יחסית נוחה.  חשוב להדגיש כי משרד האנרגיה ואיכות הסביבה גם בין מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות בנושאים האלו. ישראל צריכה להגיע לרף מסוים והיקף מסוים של רכבים חשמליים, כחלק מהתקדמות עולמית לכיוון של עולם נקי יותר. ישראל בעצם התחייבה לצמצום המזהמים ולמעבר לרכב חשמלי. העלאת מסים סותרת את המוטיבציה הזו.  יש כאן "עימות" תמידי בין אנשי האוצר ואנשי משרד איכות הסביבה. 


שווי שימוש - האם יעלה?


רפורמה שכן צפויה להתקדם והיא טובה לאזרחים היא הגדלת ההטבה בשווי שימוש לרכב חשמלי צמוד. ההטבה הנוכחית השוטפת של 1,350 שקל בחודש נשחקה עם השנים ואינה משקפת את העלויות האמיתיות. האינפלציה, העלאות השכר והעלייה במחירי הרכב הפכו את ההטבה לפחות אטרקטיבית.

המהלך להעלות את ההטבה ל-1,500 שקל או אפילו יותר  גורם לכך שהעובדים מרוויחים (תוכר להם הוצאה גדולה יותר), המעסיקים יכולים להציע תנאים טובים יותר ללא עלות נוספת, והמדינה מקדמת את המעבר לתחבורה ירוקה. אבל , האוצר ישאל ובצדק - איפה הכסף? זאת רפורמה שעולה כסף, לא מוסיפה. ולכן אולי היא תשולב יחס עם אחת הרפורמות שיפגעו בכיס.  



תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דודו 11/09/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
    מה עוד נשארמס נשימהמס הליכהמס אהההה.מס דיבור זה מס !!! לא .לא חברי הכנסת והשרים ישלמו מיליונים!!
  • 5.
    שאפיק 07/09/2025 07:24
    הגב לתגובה זו
    אבל המשתפים של היבואנים שקוראים לעצמם עיתונאי רכב לא מספרים זאת מלבד בודדים
  • 4.
    יסמין 06/09/2025 18:33
    הגב לתגובה זו
    זה לא היה דבר רע אם היו מנתבים את הכסף לתחבורה ציבורית אבל כרגע עדיין לוקח פי 2 יותר זמן להגיע לכל מקום בתחצ יחסית לרכב פרטי ואין תחצ בשבת אז למה לוותר על הרכב. ואז הממשלה גובה יותר כסף עליו. פשוט בושה.
  • 3.
    אנונימי 06/09/2025 18:02
    הגב לתגובה זו
    חלקים היצרן פשט את הרגל
  • 2.
    אנונימי 06/09/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    שירימו את המיסוי וזו הפעם האחרונה שאני באופן אישי אקנה חשמלית שהתכלית שלה היה חיסכון.שיתקעו עם כל מחלות הריאות שמחקרים רבים מוכיחים שהן תוצאה של תחבורת בעירה ושישלמו מקופת המדינה על כל התחלואה הזו.מה שהם מנסים לקחת לנו מכיס ימין יבוא להם בריבית דריבית
  • 1.
    אנונימי 06/09/2025 15:25
    הגב לתגובה זו
    שיש אי וודאות קונים פחות.עובדה.אם דברים לא יסגרו ומהר דבר לא ישתנה.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?