חנן פרידמן טראקנט
צילום: יחצ
ראיון

"טינדר של עולם השינוע": תיקון שרשרת האספקה העולמית מתחיל באילת?

מטרתה של טראקנט של חנן פרידמן היא לחבר בין נהגי משאיות ללקוחות שצריכים לשנע את מרכולתם, להקטין עלויות ולצמצם בזמנים. מה המודל העסקי, מי מרוויחים מכך (ומי לא) ולמה הוא חושב שג'ף בזוס כועס עליו?
ארז ליבנה | (5)

לחנן פרידמן איש מנוסה בתחום הלוגיסטיקה יש חלום - לפתח טכנולוגיה שתפתור חלק מהבעיות הלוגיסטיות של עולם המשאיות. פרידמן שהפריט את שירותי המזון של צה"ל,  הקים את התחנות הסולאריות בכביש הערבה בדרך לאילת, נחשב למומחה בתחום הלוגיסטיקה. בפרויקט הסולארי בכביש הערבה ב-2016, לטענתו, זיהה את הבעיות של עולם הלוגיסטיקה ועלה הרעיון לטראקנט -1.85% - הלחם של המילים משאית (Truck) ורשת (Net). ייתכן ושם הולם יותר היה טראקנט, רק מלשון מעקב (Track), כי בסוף, הטכנולוגיה שהוא פיתח עוקבת לא רק אחרי משאיות – כשכיום לטענתו הוא עוקב אחרי חצי מיליון משאיות באירופה. השבוע הודיע החברה על כניסה לתחום השינוע האווירי ופרידמן אומר שגם רכבות וספינות משא ייכנסו לתוך השירות בעתיד.

אולי פרידמן יצליח. בינתיים מניית טראקנט שהונפקה השנה מתנדנדת כשלאחרונה עלתה לשווי של כ-150 מיליון שקל. "בעולם השינוע כולם עובדים היום בשיטת אינהואס פליט אופטימיזיישן, או אופטימיזציית ציים פנים ארגונית", אומר פרידמן, היו"ר והמנכ"ל של טראקנט. "לפי נתונים של ה-OECD, באירופה 27% מהמשאיות נוסעות ריקות כל הזמן, בארה"ב 36% ובאסיה 40% מהמשאיות ריקות. כולם עובדים עם קבלני משנה, אבל כולם משחקים עם אותם שחקנים ואותן משאיות".

 

מה אתם עושים בעצם?

"יצרתי מודל של כלכלה שיתופית, בשיטת דיגיטציה ולמידת מכונות, כשבשיטה שפיתחתי יש מערכת שמדברת כיום עם חצי מיליון משאיות במקביל. היום כשמשלמים על התובלה, מתכללים את הק"מ הריק למחיר. אז המערכת יודעת לאתר נסיעות משולבות והמחיר יוצא מוזל, כשהחברות מרוויחות מזה.

איך? 

"אני בעצם עושה מאץ' בין בעלי הסחורות למשנעים, שיכולים להעביר את הקרגו בצורה המהירה והיעילה ביותר. אני מייעל את המוביל ואני מוזיל את המחיר ללקוח ואני עושה את שתי הפעולות בנגיעה אחת. אז במקום שמשאית שהעבירה עגבניות ממארסיי לספרד תחזור ריקה ליעד שלה, עכשיו היא יכולה לקחת צמיגים של מישלן חזרה ולהרוויח במקום לנסוע סתם ריקה".

 

זה לא גורם להרבה נהגים להפסיד עבודה?

"להיפך. נהגי המשאיות מרוויחים מזה. מי שכועס עליי זה DHL ואמזון AMAZON (AMZN)".

למה?

"אנחנו מיישרים את מגרש המשחקים. כי הנהגים הם קבלני משנה של החברות הגדולות והם נוסעים ריק רק כדי להגיע לרווח מינימלי. אבל אין סיבה שנהג שהגיע לנמל ופרק, לא יקח הובלה חוזרת.

 

"אנחנו מקצרים את הזמנים ומוזילים ללקוחות, במיוחד בתקופה שלנו, שמחירי השילוח עלו בצורה משמעותית. שים לב למה שקורה בנושא הנהגים – הם חסרים. בבריטניה סגרו נמל בגלל זה. המערכת שלנו יכולה לשחרר את הפקק שנוצר".

 

ספר על תהליך ההקמה

פתחנו ב-2016, עד הקורונה היינו בפיתוח ויצרנו אינטגרציה. היום יש מערכת טלמטיק, כאלה שמשתמשים בטומטום (TMOAF) או באיתוראן. אז עשינו אינטגרציה עם שחקנים מובילים בשוק וברגע שנרשמת לאחד השירותים האלה, אני כבר מקבל את המידע ומתחיל לנתח אותו, זה כולל דלק, מצב מנוע ועוד פרמטרים, כמו כמה שעות הנהג כבר על הכביש.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"משם לוקחים את הדאטה ועושים השוואות ובדיקת נאותות רגולטוריות, כשבדרך אנחנו מחשבים את כמויות הפליטה ומציעים ללקוח את המשאית הכי חסכונית, מאחר ובאירופה החלו לשלם על הפליטות".

 

"אחרי שהנפקנו, השלב הבא היה להביא את המטענים. אם יש משאיות אבל אין מטענים זה לא שווה כלום.יש מסלול שלם למטען. יש מייל ראשון ואחרון. אז שילוח מטענים באוויר גדל מאוד מאז הקורונה. אבל הם גם מחפשים פתרונות בנושאי קיימות ואני נותן להם את זה. היום כבר יש לנו 50 עובדים, עם מטה באילת ובתל אביב ועוד שתי נציגויות באירופה".

 

עכשיו נכנסתם לתחום התעופה...

"זו עוד חוליה בשרשרת. פניתי לצ'אלנג' גרופ בליאז' בבלגיה, זו חברה גלובלית שעובדת גם באסיה ובארה"ב. איתם אנחנו נעשה תהליך של חיבור לעולם התעופה. אז אני יוכל לחבר בין המטוסים למשאיות. זה מתחבר למערכת ואתה כלקוח יכול לעקוב אחרי כל התהליך".

 

בעתיד תתפתחו גם לשינוע ימי?

כן. אנחנו חייבים לעשות את זה. יש לנו כבר מגעים עם גורמים בעולם הזה. צריך להבין שיש מייל ראשון, מייל האמצע והמייל הסופי. זה כולל גם רכבות. אנחנו גם נכנסים לתחום הזה בכל אירופה והתחלנו כבר בצרפת".

 

מי המתחרים שלך?

"יש מתחרים לכל מיני תחומים באופטימיזציה, אבל אין מתחרה שיכול לתת את סל המוצרים שאני נותן".

 

איך אתה מרוויח כסף?

"מהצד של הלקוחות אני גובה 2 אירו ממי שרוצה רק חיתום ומסמכים, או 5 אירו למי שמשתתף במכרזים על השינוע. מהצד של המשנע, אני לוקח 5% ממחיר השילוח. כלומר אם נהג משאית ירוויח בגלל השינוע מהמערכת שלנו 2,000 דולר, אני לוקח ממנו 100 דולר".

 

מה אתה חושב על ההנפקה בתל אביב?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נשמע כמו נוכלות. מי זה? מה הוא עשה? (ל"ת)
    אילתי 22/10/2021 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סיון 21/10/2021 07:22
    הגב לתגובה זו
    יש עוד פתרונות חכמים להובלות של משטחים ומשאיות מלאות.פתרונות שיודעים לתת win win מלא גם לספק וגם למוביל
  • 2.
    מיוחצנת של הגורו (ל"ת)
    שמואל 19/10/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורי 19/10/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
    הולך לפרוץ בעוצמה עם רגיעת הקורונה......
  • שמוליק 19/10/2021 11:17
    הגב לתגובה זו
    הסקטור נהיה חם אך ורק בגלל קורונה
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.