ראיון

"טינדר של עולם השינוע": תיקון שרשרת האספקה העולמית מתחיל באילת?

מטרתה של טראקנט של חנן פרידמן היא לחבר בין נהגי משאיות ללקוחות שצריכים לשנע את מרכולתם, להקטין עלויות ולצמצם בזמנים. מה המודל העסקי, מי מרוויחים מכך (ומי לא) ולמה הוא חושב שג'ף בזוס כועס עליו?
ארז ליבנה | (5)

לחנן פרידמן איש מנוסה בתחום הלוגיסטיקה יש חלום - לפתח טכנולוגיה שתפתור חלק מהבעיות הלוגיסטיות של עולם המשאיות. פרידמן שהפריט את שירותי המזון של צה"ל,  הקים את התחנות הסולאריות בכביש הערבה בדרך לאילת, נחשב למומחה בתחום הלוגיסטיקה. בפרויקט הסולארי בכביש הערבה ב-2016, לטענתו, זיהה את הבעיות של עולם הלוגיסטיקה ועלה הרעיון לטראקנט -1.33% - הלחם של המילים משאית (Truck) ורשת (Net). ייתכן ושם הולם יותר היה טראקנט, רק מלשון מעקב (Track), כי בסוף, הטכנולוגיה שהוא פיתח עוקבת לא רק אחרי משאיות – כשכיום לטענתו הוא עוקב אחרי חצי מיליון משאיות באירופה. השבוע הודיע החברה על כניסה לתחום השינוע האווירי ופרידמן אומר שגם רכבות וספינות משא ייכנסו לתוך השירות בעתיד.

אולי פרידמן יצליח. בינתיים מניית טראקנט שהונפקה השנה מתנדנדת כשלאחרונה עלתה לשווי של כ-150 מיליון שקל. "בעולם השינוע כולם עובדים היום בשיטת אינהואס פליט אופטימיזיישן, או אופטימיזציית ציים פנים ארגונית", אומר פרידמן, היו"ר והמנכ"ל של טראקנט. "לפי נתונים של ה-OECD, באירופה 27% מהמשאיות נוסעות ריקות כל הזמן, בארה"ב 36% ובאסיה 40% מהמשאיות ריקות. כולם עובדים עם קבלני משנה, אבל כולם משחקים עם אותם שחקנים ואותן משאיות".

 

מה אתם עושים בעצם?

"יצרתי מודל של כלכלה שיתופית, בשיטת דיגיטציה ולמידת מכונות, כשבשיטה שפיתחתי יש מערכת שמדברת כיום עם חצי מיליון משאיות במקביל. היום כשמשלמים על התובלה, מתכללים את הק"מ הריק למחיר. אז המערכת יודעת לאתר נסיעות משולבות והמחיר יוצא מוזל, כשהחברות מרוויחות מזה.

איך? 

"אני בעצם עושה מאץ' בין בעלי הסחורות למשנעים, שיכולים להעביר את הקרגו בצורה המהירה והיעילה ביותר. אני מייעל את המוביל ואני מוזיל את המחיר ללקוח ואני עושה את שתי הפעולות בנגיעה אחת. אז במקום שמשאית שהעבירה עגבניות ממארסיי לספרד תחזור ריקה ליעד שלה, עכשיו היא יכולה לקחת צמיגים של מישלן חזרה ולהרוויח במקום לנסוע סתם ריקה".

 

זה לא גורם להרבה נהגים להפסיד עבודה?

"להיפך. נהגי המשאיות מרוויחים מזה. מי שכועס עליי זה DHL ואמזון AMAZON (AMZN)".

למה?

"אנחנו מיישרים את מגרש המשחקים. כי הנהגים הם קבלני משנה של החברות הגדולות והם נוסעים ריק רק כדי להגיע לרווח מינימלי. אבל אין סיבה שנהג שהגיע לנמל ופרק, לא יקח הובלה חוזרת.

 

"אנחנו מקצרים את הזמנים ומוזילים ללקוחות, במיוחד בתקופה שלנו, שמחירי השילוח עלו בצורה משמעותית. שים לב למה שקורה בנושא הנהגים – הם חסרים. בבריטניה סגרו נמל בגלל זה. המערכת שלנו יכולה לשחרר את הפקק שנוצר".

 

ספר על תהליך ההקמה

פתחנו ב-2016, עד הקורונה היינו בפיתוח ויצרנו אינטגרציה. היום יש מערכת טלמטיק, כאלה שמשתמשים בטומטום (TMOAF) או באיתוראן. אז עשינו אינטגרציה עם שחקנים מובילים בשוק וברגע שנרשמת לאחד השירותים האלה, אני כבר מקבל את המידע ומתחיל לנתח אותו, זה כולל דלק, מצב מנוע ועוד פרמטרים, כמו כמה שעות הנהג כבר על הכביש.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"משם לוקחים את הדאטה ועושים השוואות ובדיקת נאותות רגולטוריות, כשבדרך אנחנו מחשבים את כמויות הפליטה ומציעים ללקוח את המשאית הכי חסכונית, מאחר ובאירופה החלו לשלם על הפליטות".

 

"אחרי שהנפקנו, השלב הבא היה להביא את המטענים. אם יש משאיות אבל אין מטענים זה לא שווה כלום.יש מסלול שלם למטען. יש מייל ראשון ואחרון. אז שילוח מטענים באוויר גדל מאוד מאז הקורונה. אבל הם גם מחפשים פתרונות בנושאי קיימות ואני נותן להם את זה. היום כבר יש לנו 50 עובדים, עם מטה באילת ובתל אביב ועוד שתי נציגויות באירופה".

 

עכשיו נכנסתם לתחום התעופה...

"זו עוד חוליה בשרשרת. פניתי לצ'אלנג' גרופ בליאז' בבלגיה, זו חברה גלובלית שעובדת גם באסיה ובארה"ב. איתם אנחנו נעשה תהליך של חיבור לעולם התעופה. אז אני יוכל לחבר בין המטוסים למשאיות. זה מתחבר למערכת ואתה כלקוח יכול לעקוב אחרי כל התהליך".

 

בעתיד תתפתחו גם לשינוע ימי?

כן. אנחנו חייבים לעשות את זה. יש לנו כבר מגעים עם גורמים בעולם הזה. צריך להבין שיש מייל ראשון, מייל האמצע והמייל הסופי. זה כולל גם רכבות. אנחנו גם נכנסים לתחום הזה בכל אירופה והתחלנו כבר בצרפת".

 

מי המתחרים שלך?

"יש מתחרים לכל מיני תחומים באופטימיזציה, אבל אין מתחרה שיכול לתת את סל המוצרים שאני נותן".

 

איך אתה מרוויח כסף?

"מהצד של הלקוחות אני גובה 2 אירו ממי שרוצה רק חיתום ומסמכים, או 5 אירו למי שמשתתף במכרזים על השינוע. מהצד של המשנע, אני לוקח 5% ממחיר השילוח. כלומר אם נהג משאית ירוויח בגלל השינוע מהמערכת שלנו 2,000 דולר, אני לוקח ממנו 100 דולר".

 

מה אתה חושב על ההנפקה בתל אביב?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נשמע כמו נוכלות. מי זה? מה הוא עשה? (ל"ת)
    אילתי 22/10/2021 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סיון 21/10/2021 07:22
    הגב לתגובה זו
    יש עוד פתרונות חכמים להובלות של משטחים ומשאיות מלאות.פתרונות שיודעים לתת win win מלא גם לספק וגם למוביל
  • 2.
    מיוחצנת של הגורו (ל"ת)
    שמואל 19/10/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורי 19/10/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
    הולך לפרוץ בעוצמה עם רגיעת הקורונה......
  • שמוליק 19/10/2021 11:17
    הגב לתגובה זו
    הסקטור נהיה חם אך ורק בגלל קורונה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?