"טינדר של עולם השינוע": תיקון שרשרת האספקה העולמית מתחיל באילת?
לחנן פרידמן איש מנוסה בתחום הלוגיסטיקה יש חלום - לפתח טכנולוגיה שתפתור חלק מהבעיות הלוגיסטיות של עולם המשאיות. פרידמן שהפריט את שירותי המזון של צה"ל, הקים את התחנות הסולאריות בכביש הערבה בדרך לאילת, נחשב למומחה בתחום הלוגיסטיקה. בפרויקט הסולארי בכביש הערבה ב-2016, לטענתו, זיהה את הבעיות של עולם הלוגיסטיקה ועלה הרעיון לטראקנט 0% - הלחם של המילים משאית (Truck) ורשת (Net). ייתכן ושם הולם יותר היה טראקנט, רק מלשון מעקב (Track), כי בסוף, הטכנולוגיה שהוא פיתח עוקבת לא רק אחרי משאיות – כשכיום לטענתו הוא עוקב אחרי חצי מיליון משאיות באירופה. השבוע הודיע החברה על כניסה לתחום השינוע האווירי ופרידמן אומר שגם רכבות וספינות משא ייכנסו לתוך השירות בעתיד.
אולי פרידמן יצליח. בינתיים מניית טראקנט שהונפקה השנה מתנדנדת כשלאחרונה עלתה לשווי של כ-150 מיליון שקל. "בעולם השינוע כולם עובדים היום בשיטת אינהואס פליט אופטימיזיישן, או אופטימיזציית ציים פנים ארגונית", אומר פרידמן, היו"ר והמנכ"ל של טראקנט. "לפי נתונים של ה-OECD, באירופה 27% מהמשאיות נוסעות ריקות כל הזמן, בארה"ב 36% ובאסיה 40% מהמשאיות ריקות. כולם עובדים עם קבלני משנה, אבל כולם משחקים עם אותם שחקנים ואותן משאיות".
מה אתם עושים בעצם?
"יצרתי מודל של כלכלה שיתופית, בשיטת דיגיטציה ולמידת מכונות, כשבשיטה שפיתחתי יש מערכת שמדברת כיום עם חצי מיליון משאיות במקביל. היום כשמשלמים על התובלה, מתכללים את הק"מ הריק למחיר. אז המערכת יודעת לאתר נסיעות משולבות והמחיר יוצא מוזל, כשהחברות מרוויחות מזה.
איך?
"אני בעצם עושה מאץ' בין בעלי הסחורות למשנעים, שיכולים להעביר את הקרגו בצורה המהירה והיעילה ביותר. אני מייעל את המוביל ואני מוזיל את המחיר ללקוח ואני עושה את שתי הפעולות בנגיעה אחת. אז במקום שמשאית שהעבירה עגבניות ממארסיי לספרד תחזור ריקה ליעד שלה, עכשיו היא יכולה לקחת צמיגים של מישלן חזרה ולהרוויח במקום לנסוע סתם ריקה".
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה לא גורם להרבה נהגים להפסיד עבודה?
"להיפך. נהגי המשאיות מרוויחים מזה. מי שכועס עליי זה DHL ואמזון AMAZON (AMZN)".
למה?
"אנחנו מיישרים את מגרש המשחקים. כי הנהגים הם קבלני משנה של החברות הגדולות והם נוסעים ריק רק כדי להגיע לרווח מינימלי. אבל אין סיבה שנהג שהגיע לנמל ופרק, לא יקח הובלה חוזרת.
"אנחנו מקצרים את הזמנים ומוזילים ללקוחות, במיוחד בתקופה שלנו, שמחירי השילוח עלו בצורה משמעותית. שים לב למה שקורה בנושא הנהגים – הם חסרים. בבריטניה סגרו נמל בגלל זה. המערכת שלנו יכולה לשחרר את הפקק שנוצר".
ספר על תהליך ההקמה
פתחנו ב-2016, עד הקורונה היינו בפיתוח ויצרנו אינטגרציה. היום יש מערכת טלמטיק, כאלה שמשתמשים בטומטום (TMOAF) או באיתוראן. אז עשינו אינטגרציה עם שחקנים מובילים בשוק וברגע שנרשמת לאחד השירותים האלה, אני כבר מקבל את המידע ומתחיל לנתח אותו, זה כולל דלק, מצב מנוע ועוד פרמטרים, כמו כמה שעות הנהג כבר על הכביש.
- חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה
- מבטח שמיר תקים את תחנת הכח קסם במימון של כ-5 מיליארד שקל בהובלת הפועלים כ-5 מיליארד שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
"משם לוקחים את הדאטה ועושים השוואות ובדיקת נאותות רגולטוריות, כשבדרך אנחנו מחשבים את כמויות הפליטה ומציעים ללקוח את המשאית הכי חסכונית, מאחר ובאירופה החלו לשלם על הפליטות".
"אחרי שהנפקנו, השלב הבא היה להביא את המטענים. אם יש משאיות אבל אין מטענים זה לא שווה כלום.יש מסלול שלם למטען. יש מייל ראשון ואחרון. אז שילוח מטענים באוויר גדל מאוד מאז הקורונה. אבל הם גם מחפשים פתרונות בנושאי קיימות ואני נותן להם את זה. היום כבר יש לנו 50 עובדים, עם מטה באילת ובתל אביב ועוד שתי נציגויות באירופה".
עכשיו נכנסתם לתחום התעופה...
"זו עוד חוליה בשרשרת. פניתי לצ'אלנג' גרופ בליאז' בבלגיה, זו חברה גלובלית שעובדת גם באסיה ובארה"ב. איתם אנחנו נעשה תהליך של חיבור לעולם התעופה. אז אני יוכל לחבר בין המטוסים למשאיות. זה מתחבר למערכת ואתה כלקוח יכול לעקוב אחרי כל התהליך".
בעתיד תתפתחו גם לשינוע ימי?
כן. אנחנו חייבים לעשות את זה. יש לנו כבר מגעים עם גורמים בעולם הזה. צריך להבין שיש מייל ראשון, מייל האמצע והמייל הסופי. זה כולל גם רכבות. אנחנו גם נכנסים לתחום הזה בכל אירופה והתחלנו כבר בצרפת".
מי המתחרים שלך?
"יש מתחרים לכל מיני תחומים באופטימיזציה, אבל אין מתחרה שיכול לתת את סל המוצרים שאני נותן".
איך אתה מרוויח כסף?
"מהצד של הלקוחות אני גובה 2 אירו ממי שרוצה רק חיתום ומסמכים, או 5 אירו למי שמשתתף במכרזים על השינוע. מהצד של המשנע, אני לוקח 5% ממחיר השילוח. כלומר אם נהג משאית ירוויח בגלל השינוע מהמערכת שלנו 2,000 דולר, אני לוקח ממנו 100 דולר".
מה אתה חושב על ההנפקה בתל אביב?
- 4.נשמע כמו נוכלות. מי זה? מה הוא עשה? (ל"ת)אילתי 22/10/2021 22:08הגב לתגובה זו
- 3.סיון 21/10/2021 07:22הגב לתגובה זויש עוד פתרונות חכמים להובלות של משטחים ומשאיות מלאות.פתרונות שיודעים לתת win win מלא גם לספק וגם למוביל
- 2.מיוחצנת של הגורו (ל"ת)שמואל 19/10/2021 14:29הגב לתגובה זו
- 1.אורי 19/10/2021 08:52הגב לתגובה זוהולך לפרוץ בעוצמה עם רגיעת הקורונה......
- שמוליק 19/10/2021 11:17הגב לתגובה זוהסקטור נהיה חם אך ורק בגלל קורונה
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?
קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר
קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12.
שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו.
בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים
מי הוא קובי אלכסנדר?
קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).
ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה.
ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?
קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר
קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12.
שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו.
בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים
מי הוא קובי אלכסנדר?
קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).
ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה.
ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.
