"אנשים משתמשים במסחר ליד הבית כי הוא נגיש ויש לו גם ערך חברתי"
"הקורונה הראתה לנו, הישראלים, כמה אנחנו זקוקים לחנויות 'מתחת לבית' וכמה חשוב ששירותי המסחר היומיומי יהיו במרחק הליכה קצר, ברחוב. כשהמסחר נמצא "ליד הבית", אנשים משתמשים בו יותר כיוון שהוא נגיש ויש לו גם ערך מוסף שחשוב מאוד לתושב המתגורר בשכונה, כמקום מפגש חברתי". כך אומר היום בראיון ל"ביזפורטל" חנן מור, יו"ר קבוצת הנדל"ן חנן מור. "השכונות שאנחנו בונים בעירוב שימושים מראות את הצורך הישראלי הגדול בשכונה שנותנת שירותים לתושבים. לאורך זמן, השכונות שלנו רק משביחות את השווי שלהן, יותר משכונות אחרות"
החברה דיווחה אתמול על שורה של הסכמים מקדימים לקראת הסכמי שכירות מחייבים לאכלוס נכסיה המניבים של הקבוצה בחריש, מודיעין, ראשון לציון ואור עקיבא. באילו סכומים? "החברה בנתה את זרוע הנכסים המניבים שלה, כך שפורטופליו הנכסים שלנו מתוכנן שיניבו הכנסות שנתיות של 60 מיליון שקל. כבר חתמנו על הסכמים ב-25 מיליון שקל ואנחנו כבר מקבלים תמורה של כ-12 מיליון שקל מהנכסים העובדים, ביניהם מודיעין מער (מרכז העיר מודיעין, בסמוך לקניון עזריאלי מודיעין, ל"ז), חריש סטריט וקניון חריש וההכנסה גדלה וגדלה, כך שבסיום פרויקטי הבנייה ההכנסה תגיע ל-60 מיליון שקל. ובנוסף, החברה ממשיכה באסטרטגיה המרכזית שלנו, לבנות פרויקטים של עירוב שימושים כך שיהיו עוד שטחי מסחר להשכרה.
"יש לנו המון שותפים לדרך שנותנים שירותים יומיים בפרויקטים שהקימה הקבוצה וגם מקימה וזה בא לידי ביטוי בדיווח הנוכחי. לדוגמא פרויקט ראשל"צ נרקיסים, 98% כבר חתום ומושכר בחוזי שכירות וזה חלק מאותה האסטרטגיה של החברה".
האם הכנסות החברה נפגעו מהקורונה והסגרים? כידוע ענף המסחר והנדל"ן המניב למסחר הושפע באופן ישיר וקשה מהסגרים ומסגירת המסחר הפרונטאלי.
"בנקודת הזמן הנוכחית של היום, בתוך מגפת הקורונה, הקבוצה חוותה גל ביקושים אדיר לכל הנכסים המסחריים שלה וזה מצביע על האמון הרב שהסוחרים, הלקוחות שלנו, נותנים בנו. ביניהם רשתות מזון גדולות, בנקים וקופות חולים ויודעים שכאשר צריכים מקום לסניף מרכזי אחד, יבחרו למקם אותו אצלנו בפרויקטים".
- רכשו דירה בשכונת אור ים באור עקיבא לפני שנתיים - והרוויחו פי 2
- דווקא בתקופה הזו: "חנן מור החדשה" העלתה מחיר בחריש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה הסיבה לביקושים?
"לפני כ-7 שנים הקמנו בחברה את חטיבת הנכסים המניבים וכן את חטיבת היזמות והתשתיות, ששתיהן מתנהלות תחת אותו אגף התכנון ובאסטרטגיה זהה, כי הבנו שצריך לעבוד על התכנון ביחד אם רוצים שיהיה עירוב שימושים וכן שאם הקבוצה רוצה להגיע למוצר מתוכנן טוב יותר ותוצאה טובה יותר בסוף שתשרת את הלקוחות (במגורים ובמסחר-ל"ז), כדאי שאנחנו נהיה היזמים של פרויקטי הבנייה. כיום ההחלטה הזו קוצרת פירות והיא נקודת זינוק משמעותית עבור הקבוצה". מור הוסיף ואמר כי "אחד האתגרים של פרויקטים של עירוב שימושים הוא שחברות הנדל"ן למגורים לא יודעות לתכנן נדל"ן למסחר ולא יודעות ומכירות איך לעבוד עם סוחרים ורשתות וחברות נדל"ן מניב לא עוסקות בעולם המגורים. זיהינו את הצורך להקים גוף שייקח ידע מעולם התיכנון וכן ידע לשווק לסוחרים, כדי לדעת להתאים את הצרכים השונים של המסחר לרחוב שמתחת לבניין המגורים. וגם צריך לדעת איך לתפעל בניין בעירוב שימושים כי אם לא חושבים על זה, יכולות להיווצר בעיות מורכבות"
מור הוסיף ואמר כי "שנת 2021 תופסת את הקבוצה אחרי קבלה של אישורי בנייה לפרויקטים בראשון ובמודיעין ואנחנו כבר נמצאים במכירות של יחידות הדיור ותחילת בנייה. בעולם הפיננסי המשמעות היא הכרה ברווחים שוטפים שייכנסו בשנים הקרובות, עם סיום הבנייה של הפרויקטים שיכלול קבלה מלאה של תמורת התשלום למגורים וכן שכירות מנכסי המסחר". "ההכרה בהכנסות מתורגמות לרווחים בדוחות הכספיים וכן פיתוח עסקי מאפשר המשך צמיחה של הקבוצה"
האסטרטגיה- פרויקטי נדל"ן המערבים מגורים וכן נדל"ן והופכים לנדל"ן מניב
"לפני כ-7-8 שנים ראינו את השינויים שקורים במדינה. שמנו לב שיש גידול אדיר באוכלוסיה וגם מגמות ומחקרים שהראו על הכפלת האוכלוסייה בארץ בעתיד הקרוב ושיש צורך למצוא פתרונות דיור מתאימים כדי שלכולם יהיה איפה לגור" מספר מור ל"ביזפורטל". "ראינו גם את אוזלת היד של כל השלטון- הן הממשלה והן השלטון המוניציפאלי, כלומר העיריות והמועצות. כל המבנה הרגולטורי מאוד מורכב ברמה כזו שלא מאפשרת לעסקת נדל"ן לפגוש את הביקוש בזמן הנתון, אלא באיחור של שנים קדימה. היינו הראשונים להבין שצריך להחיות מחדש את הרחוב עם עירוב השימושים, שאנשים ילכו בו ויהנו משירותים מסחריים יום-יומיים, ילכו לסופר ויפגשו את השכנים, ימשיכו לדואר ויפגשו את ההורים של הילדים מהגן. הבנו כחברה יזמית שיש פה הזדמנות לתת מענה לבעיה שיצר התכנון העירוני, שאיזורי המגורים מנותקים מהמסחר".
- 564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
- ג'נריישן קפיטל מדווחת על מימון מחודש למתקן ההתפלה באשדוד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את...
רגולציה ובירוקרטיה מקשה על התהליך ומייקרת את מחיר הדיור לכל שרשרת האספקה
"בנדל"ן הישראלי היום, יש צורך בלנהל נושא מורכב ולא הרבה ידיים ששולטות בהגה וכל אחת מסיטה את ההגה למקום אחר. ההגה צריך להיות מכוון למקום אחד, עם נקודת אחריות אחת וסמכות אחת" אומר מור לגבי הקושי בהוצאה לפועל של פרויקטים. "היום, הרבה מאוד פעמים בגלל סיבות של ארנונה, הרשויות מכניסות שטחים ציבוריים המוגדרים כשטחי מסחר לשכונות, במקום להגדיר עירוב שימושים. במקום שתהיה הוראה של מדינת ישראל איך להתנהל, הכל מסורבל מאוד ואין מחשבה לשנים קדימה. לרוב לא יתכננו בניינים שבקומת הקרקע יש שירותים ציבוריים כמו קופת חולים או גן ילדים או אפילו מועדון למבוגרים בגיל השלישי שגם גרים בשכונה. פה הרגולציה צריכה וחייבת לעשות כברת דרך, שתיתן רוח גבית והבנה שהשכונה משמשת את כל מחזורי החיים וצריך לתת פיתרון גם לילדים, לבני הנוער אבל גם למבוגרים, שכולם מבקשים להיפגש כי האדם הוא יצור חברתי ומחפשים חלל ציבורי או מקום מפגש ציבורי לעשות זאת. אני מקווה שהממשלה תבין שהיא זקוקה לחברות כמונו שבונות את המדינה עם תכנון שבא לטובת התושבים".
החברה נסחרת נכון לכתיבת שורות אלו בשווי שוק של כ-752 מיליון שקל ומנייתה נסחרת כעת בשיא של כ-50 שקל למנייה.
החברה דיווחה על הכנסות של כ-76 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2020, מול נתון של כ-23 מיליון ברבעון המקביל, פי 3 (גידול של 230%) אולם הרווח התפעולי נחתך- ברבעון הרביעי עמד על 10.3 מיליון שקל, ירידה מרמה של 17.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בעוד שההכנסות ממכירת דירות עלתה פי שלוש לערך לכ-68 מיליון שקל בתקופה, ההכנסות מהפעלת בתי מלון נחתכה ל-394 אלף שקל בשל השפעות הקורונה, מול כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל.
בחודש ינואר האחרון, דווח כי הראל חברה לביטוח רכשה כ-8% ממניות החברה והפכה לבעלת עניין (לכתבה המלאה)
- 3.זאב זאב 07/05/2021 09:24הגב לתגובה זוצריך לבדוק את רמת האמינות של החברה הזו לאור כמות התלונות של הרוכשים של חברה זו זה רמה גבוה של חוסר אמינות
- 2.איתמר 06/05/2021 23:21הגב לתגובה זועבודה יפה
- 1.חנן מור השקעה מצויינת (ל"ת)אבי 03/05/2021 19:27הגב לתגובה זו

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים
אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים
חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.
סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל.
הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט.
בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.
- סייברוואן מציגה: גם במחיר של אגורה יש לאן לרדת
- חברות מצפצפות על המשקיעים ומדווחות באיחור ניכר - מתי הרשות תתערב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
הזכייה מגדילה את תיק הפרויקטים של החברה בתחום התשתיות, אבל לפני שעולים לשטח עדיין צריך לסגור מסמכים ולקבל אישורים
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.56% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה סביב אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים
הרבה מעבר לעוד נתיב
העבודות עצמן רחבות יותר מהוספת נתיבים. החברה מציינת כי העבודות כוללות הרחבה של כביש 6 לשני הכיוונים, הפרדות פיזיות בין כביש 6 לכביש 1, מעברי תחתית, תוספת נתיבים, הקמת גשרים חדשים והרחבה של גשרים קיימים, קירות אקוסטיים, מעבירי מים ועבודות משלימות. אלו פרויקטים שנפרסים על שטח גדול וכוללים לא מעט עבודות תשתית “שקופות”, כאלה שלא תמיד רואים מהאוטו ביום יום, אבל הן הבסיס שמחזיק את הכביש מתפקד לאורך זמן.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרויקט מוגדר כפרויקט למדידה, כך שהתשלום מתבצע לפי הכמויות שיבוצעו בפועל ולפי מחירי כתבי הכמויות שסוכמו, ולא לפי סכום סגור שמוכר מראש. בחברה מציינים כי אם וכאשר יתקבל צו התחלת עבודה, משך העבודות צפוי לעמוד על כ-3 שנים.
