פרויקט אנרגיה נבטים
צילום: יחצ

האם האנרגיה המתחדשת נפגעת מהקורונה?

התשובה היא כנראה שלא. ההשקעות בתשתיות של אנרגיה מתחדשת רק ילכו ויתגברו כשמגפת הקורונה פוגעת מאוד בתחנות הכח מבוססות דלקים ומחזקת את תחום האנרגיה המתחדשת שהוא גמיש, יעיל, זול ונקי 
ניר ברנמילר | (2)

משבר הקורונה מביא את תחנות הכוח הדלקיות לפשיטת רגל, בעוד חברות האנרגיה המתחדשת מקבלות רוח גב ממשקיעים.

 

כיצד זה יתכן? הרי מחירי הדלק והגז "ברצפה", והכל מוכן לקאמבק הגדול של הנפט, הגז והכלכלה הישנה. ברוב המדינות המפותחות, קיימת בורסת מחירים המפגישה כל חצי שעה בין הביקוש לחשמל להיצע.

העלות השולית לקילוואט המיוצר באנרגיית רוח, שמש או כל משאב מתחדש, תמיד נמוכה יותר כיוון שהשמש היא חינם, וההשקעה נעשתה בהקמה.

 

איטליה לדוגמא, בימי טרום הקורונה, כמעט כל שעות היום מוצפת עד לכ-50% אנרגיה סולארית ומעלה, ותחנות גזיות רבות נדרשות "לסגור" עד שעות אחה"צ, עת השמש יורדת והביקוש עולה, אז הן נדרשות לתת 100% הספק. עם זאת, לא ניתן לסגור תחנת כח לכמה שעות. התחנה ממשיכה לשרוף גז כרגיל, ופשוט לא מוכרת. במצב זה, נפגע מאד המודל העסקי של התחנה. חלק ניכר מתחנות הכח הדלקיות לסוגיהן בארה"ב ואירופה, קבעו שנה בה התחנה יוצאת לגמלאות, מתוך חישוב מה יהיה קצב הירידה בהכנסות, אל מול כניסת האנרגיה המתחדשת לשוק. משבר הקורונה משנה מאד את התחשיב, ומביא תחנות לסף קריסה כבר היום.

 

המשבר הוביל לירידה חריפה בצריכת האנרגיה, שהגיעה לממוצע של מינוס 40% בצריכת החשמל באירופה. אחוז האנרגיות המתחדשות מסך הצריכה צמח משמעותית, שכן תחנות האנרגיה המתחדשת מוכרות את כל הייצור שלהן, בעוד התחנות הוותיקות הן אלו שמשלמות את המחיר.

 

תחנות כוח לא יכולות להוציא 90% מהעובדים לחל"ת. התחנות צריכות כעת להעלות את מחיר החשמל כדי לשרוד, או לקבל תמיכה חיצונית. הבעיה היא שהמחיר נקבע בשוק, והנתח הגדול של האנרגיות המתחדשות מרסק את מחירי החשמל באירופה לכדי ממוצע של 2.5 אירו סנט לקילוואט שעה. גרמניה, לדוגמא, מדווחת כי המגזר התעשייתי ירד ב-20% מבחינת צריכת אנרגיה. עובדה זו סייעה לאנרגיה המתחדשת במדינה, סולארי ורוח, למכור כ 85% מסך החשמל לרשת.

 

במצב הקיים, נאלצות המדינות או החברות "להנשים" את התחנות ולהשאירן פתוחות, שכן הרוח לא תמיד נושבת והשמש לא תמיד זורחת.

מצב זה הוא הרע מכל העולמות, תחנות הכוח, פועלות ברקע וממתינות לשקיעת החמה, או שוך הרוחות, אך בכל מקרה אנו כצרכנים משלמים גם על האנרגיה הנקייה, גם על הגיבוי וגם על הזיהום.

ניר ברנמילר; קרדיט: יח"צ

אם תחנות הכח בפשיטת רגל והאנרגיה המתחדשת מקבלת השקעות רבות ופורחת, מדוע אין כאן 100% אנרגיה מתחדשת? כיוון שהיא הזולה ביותר, אך לא מבטיחה זמינות.

רק כאשר נוכל להבטיח את האספקה, נוכל להיפרד מהתחנות המזהמות והיקרות.

הדרך לשם עוברת בהטמעה והמשך פיתוח נרחב של טכנולוגיות אגירה שונות, המבטיחות את הזמינות.

 

אגירת אנרגיה היא הנושא החם בכל הקשור למעבר לאנרגיה מתחדשת. ישראל הינה מחלוצות האגירה בעולם. פתרון נוסף, הינו הוספת אגירה דווקא לתחנות הכוח הישנות, הסטת האנרגיה הלא מנוצלת שלהן לשעות השיא והפחתה דרמטית בפליטות ובעלויות. זו האגירה הזולה והיעילה ביותר שכן היא עושה שימוש בתשתיות קיימות, ומאפשרת בעת חירום להפעיל גיבוי בגז.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

  

גם בישראל, כחלק מתכנית החירום שפרסם משרד האנרגיה, יש התייחסות לקידום אגירה ברשת החשמל. אולם, למרות נתונים מעולים של שמש ורוח, ישראל נשרכת מאחור באחוז האנרגיה המתחדשת ברשת, בהשוואה למדינות מפותחות. יש לנו הזדמנות פז לבצע "קפיצת צפרדע" ולהוביל בתחום האנרגיה המתחדשת משולבת אגירה, שכן ניתן לחייב בתקנות חדשות של סולארי ורוח לכלול אגירה.

השקעה באגירה היא השקעה בעתיד, תחנות הכוח מחשבות קיצן לאחור. הקורונה עושה לתחום רק טוב, ואחדד את הנקודה - הרי זה נשמע אבסורד שדווקא כשהנפט צונח ועלותו נמוכה מבעבר, האנריגה המתחדשת שהיא מתחרה באנרגיה מנפט מתקדמת כרגיל.  הסיבה היא שמחיר ייצור קילוואט סולארי PV הוא הנמוך בעולם, יותר מכל ייצור אחר. הדרך היחידה לבחון היא דרך מודל פיננסי המתכלל את ההקמה, מימון, מס ופרמטרים נוספים. במכרז שנסגר החודש במפרץ, בפרויקט ענק, נקבע תעריף מטורף של 1.5 סנט לקילוואט. לא ניתן למצוא כמעט אף משק חשמל, כולל ישראל, אשר מסבסד חשמל מרוח או סולארי.

התמיכה מגיעה מהכיוון שבו המדינה מאפשרת ליצרן למכור את החשמל מתי שיש לו שמש או רוח, ולא מתי שהיא צריכה. המדינה משלמת ברקע גם לתחנת כוח "פיקרית" אשר מגבה את הרגע בו אין שמש או רוח. היא משלמת לאותה תחנה שתהיה זמינה, ושוב משלמת כאשר היא באמת מפעילה אותה. התוספות הללו מסבירות מדוע הצרכן משלם 50 אגורות ולא 15 כמו שעולה לייצר סולארי. אנחנו כצרכנים משלמים על כל מה שצריך כדי להבטיח שכשנלחץ על מתג האור הוא יידלק.

בעבר הלא רחוק בוצע בישראל סבסוד דרך התעריף, היום המצב לא כך ומחירי קילוואט נקבעים סביב 15 אגורות לקילוואט, במכרז. הסיבה אגב לפער המחירים הגדול נעוצה במחיר הקרקע הגבוה שקובעת המדינה. לא רק שהמדינה לא מסבסדת את הסולארי, היא קובעת מחיר מלא על קרקעות במדבר. במכרז תמנע שילמו על קרקע מופרת באיזור שמעולם לא יוקם בו דבר אחר, מעל 200 מיליון שקל. בפרויקט אשלים PV, שהקרקע נוטרלה, מחיר החשמל ירד לחצי ונקבע על 8.5 אגורות, דרמטית נמוך ממחיר גז טבעי. וגם נקי.

וכאשר האנרגיה המתחדשת לא מסובסדת וזה קורה ברוב המקומות, אין גם חשש מפגיעה רגולטורית. מה שכן עלול להיות, זה שבמקיל לכך שהקורונה הובילה להורדת ביקוש משמעותית, תהיה ירידה בהספקת אנרגיה מתחדשת. אמנם את רוב הירידה יספגו הגז והפחם שכן הם יקרים יותר, אבל גם האנרגיה מתחדשת "זורקת" יותר קילוואטים לפח בשעות בהן אין ביקוש כלל. גם כאן, אגירת אנרגיה יכולה "להנציל" את אותם קילוואטים ולמכור אותם בארביטראז' בשעות ביקוש שיא. 

ניר ברנמילר, משנה למנכ"ל ברנמילר אנרג'י

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוסי 24/05/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    הדבר הבא
  • 1.
    שמוליק 24/05/2020 15:30
    הגב לתגובה זו
    צריך להוריד את הכתבה, כל מה שכתוב פשוט לא נכון עובדתית. כל אחד שיכנס לגוגל ויבדוק. צריך להוריד את הכתבה הזאת או לסמן כממומן.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים