חברות הביטוח נערכות למאבק מול משרד האוצר - לא יסכימו להפרדת סוכנויות הביטוח מהחברות

רוי שיינמן | (9)
נושאים בכתבה שלומי הייזלר

משרד האוצר מנסה בשנים האחרונות להטיל מגבלות על סוכני הביטוח כדי לא לייצר זהות אינטרסים בין סוכני הביטוח לחברות הביטוח. המטרה להימנע ממצב שבו סוכנות ביטוח של חברת ביטוח תקדם בעיקר את החברה, אלא תספק שירות אובייקטביי. במקביל הוא מנסה לצד רשות שוק ההון לבטל את הקשר בין העמלות של הסוכנים במוצרים פיננסים לבין בחירת המוצרים ולייצר עמלות אחידות. המטרה דומה - להימנע משיקולים זרים בעת ההמלצה של סוכן הביטוח.

נעשתה כברת דרך בעניין, אבל עדיין יש מקומות שבהן ייתכן מצב של ניגוד אינטרסים. מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר עומד בראש וועדה שבה גם חברים מאגף התקציבים ומרשות התחרות שבוחנת את היחסים בין חברות הביטוח לסוכנויות שלהן ומנסה להגדיר מחדש את ההחזקה המותרת וכל זה לטובת הצרכנים.

הגישה של נציגי האוצר ורשות התחרות היא למהלך הפרדה שבמסגרתו חברות הביטוח ייצטרכו בפרק זמן מסויים לחסל את החזקתם בסוכניות הביטוח. בהפרדה הקודמת שנעשתה בתחום הפיננסים, הבנקים מכרו את פעילות קרנות הנאמנות, הגמל והפנסיה, אירוע שדווקא הותיר להם רווחים עצומים - מהמכירה השוטפת ומהמנגנון שקבע הכנסות ועמלות שוטפות שקשורות לפעילויות שנמכרו.

כך או אחרת, זו בשלב הזה וועדה שהחלטתה אומנם נושבת לכיוון של הפרדה, אבל אין שם תמימות דעים, בעיקר לא על המתווה. כמו כן, השר צריך לקבל את המסקנות ואז צפוי קרב גדול מול הוביסטים המאוד חזקים של חברות הביטוח וסוכני הביטוח.

לא יהיה מצב של שחור ולבן, של החלטה על היפרדות בלי פיצוי. החברות וסוכנויות הביטוח, במקרה הגרוע מבחינתן, של היפרדות, יקבלו סוג של פיצוי, עמלות המשך ובכל מקרה קשה להאמין שהמתווה המימוש, אם יהיה כזה, לא יהיה ארוך.

כך או אחרת, בשבועות הקרובים ימשיכו להגיע נציגי החברות והסוכניות כדי להציג את עמדתן. המסר העיקרי שלהן הוא שהסוכנויות עובדות ללא ניגוד עניינים והאינטרס היחיד הוא לספק ערך לצרכנים. גם הממצאיםמשהציגה רשות שוק ההון והביטוח לא מבטלים הערכה זו לחלוטין. הנתונים אינם מובהקים, כלומר אי אפשר לגזור מהם שהסוכנים נוטים לספק ביטוח של החברה המחזיקה בסוכנות, אבל גם אי אפשר לטעון ההיפך - שהסוכנים לא נוטים לבחור במוצרים של הבית.

סוכנויות הביטוח הן זרוע חשובה ורווחית של חברות הביטוח, כשהפעילות הגדולה מכולן היא של הפניקס בניהולו של אייל בן סימון. הפניקס לאחרונה מכרה 25% מפעילות הסוכנויות לפי שווי של מיליארד דולר, אם כי מדובר בעסקה שתלויה גם בהחלטות הוועדה ובאישורים מרשויות שונות. 

קיראו עוד ב"זירת הסוכנים"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הטלתם מגבלות על נתח שוק חברות הביטוח ? אז מה , נקנ 10/06/2024 16:14
    הגב לתגובה זו
    הטלתם מגבלות על נתח שוק חברות הביטוח ? אז מה , נקנה סוכנויות ביטוח במחיר מצחיק, נמנה את המנכל וכך מגדיל את הנתח שוק שלנו
  • 7.
    הטילו מגבלה על נתח שוק של חברות הביטוח ? אז מה ביש 10/06/2024 16:11
    הגב לתגובה זו
    הטילו מגבלה על נתח שוק של חברות הביטוח ? אז מה בישראל הכל חפיף. הלכו חברות הביטוח וקנו סוכנויות ביטוח במחיר מצחיק כדי להגדיל את נתח השוק ע״י שיווק אנכי , 80%-90% ממכירות סוכנויות ההסדרים בוא ממכירת מוצרי לברת האם - חברת הביטוח , אם לא יילך המנכל הביתה
  • 6.
    גליה 30/04/2024 00:05
    הגב לתגובה זו
    מערך משומן שמשווק מוצרים בלי סוף שימו לב להאצה באלטרנטיב, נישה שבזכות השיווק האלטרנטיבי נהנת מאלפי משקיעים שהופנו ומופנים על ידי סוכני הביטוח הפמילי אופיס והסוכנויות שעובדים ממש בצמוד לחברות הביטוח. רצות שם עמלות מכובדות שמתדלקות את השוק הזה ומשאירות אותו מעל המים גם אם המשקיע מקבל בסוף תשואה שמתקרבת לתשואת פיקדון.
  • 5.
    רוני 19/04/2024 20:40
    הגב לתגובה זו
    לקח לי בדיוק חודש להבין כמה חובבנות עם דחיפה שיווקית של חברת ביטוח יש כאן. ולצערי שנה ורבעון (לפי התנאים היותר מחייבים מכתובה שיש לקרן) לברוח משם.
  • 4.
    אילן 19/04/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    אם אין קשר בין הסוכנויות לחברה והיעוץ אובייקטיבי, אז כדי לבדוק זאת צריך לבדוק מה אחוז הביטוחים של סוכנות ששייכת לחברת הביטוח בביטוח ששייך לחברה שהיא שייכת אליה, אם האחוז גבוה בהרבה מחלקה של החברה בשוק הביטוח, סימן שהסוכנות אינה אובייקטיבית.
  • 3.
    אחד שמבין מצוין 19/04/2024 13:24
    הגב לתגובה זו
    התעשייה הכימריכוזית ורקובה בישראל! ההוכחה החותכת לכך היא שחברות הביטוח מתחרות על הסוכנים במקום על המבוטחים. זהו, שלא יבלבלו וערבבו אתכם. תעשייה שהתחרות בה ניראית כמו בסלולרי שלפני עידן גולן טלקום.
  • 2.
    עם ישראל פראייר 19/04/2024 06:54
    הגב לתגובה זו
    לחברות הביטוח אין גבולות!!!! משתלטות לאט לאט על ענפים שלמים ומחסלות אותם. זאת תהיה בכייה לדורות אם לא יפרידו אותם עכשיו
  • 1.
    אחד 18/04/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
    פעם אחד עשו עלי סיבוב כאשר היה לי טוטל לוסט והסוכן אישר תיקון. הלך עם החברה נגדי
  • ישראל 18/04/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    חובה להפריד את הסוכנים ואת הקוביות שרצים בין חברות הביטוח לסוכנים על חשבון הלקוח
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

כשסוכן הביטוח טועה - המבוטח משלם: פסק דין תקדימי חושף את מלכודת חידוש הביטוח

בית משפט השלום בקריות דחה תביעה נגד מנורה ביטוח וקבע: סוכנת הביטוח שלא בדקה את הפוליסה המחודשת היא האחראית לנזק של עשרות אלפי שקלים



עמית בר |

מבוטח שרכבו נגנב גילה מאוחר מדי שההרחבה החשובה ביותר בפוליסה - "תוספת שווי רכב", נעלמה בחידוש. פסק דין של השופט צבי כוחן מעלה שאלות קשות על אחריות סוכני הביטוח ומדגיש: גם ב-120 חידושים בחודש, אין תירוץ לרשלנות מקצועית.

רן נוימן חשב שהכל בסדר. הוא ביקש מסוכנת הביטוח שלו, הילה שגיא מסוכנות "ימית י.פ", לחדש את פוליסת הביטוח המקיף לרכבו החדש בדיוק באותם התנאים של השנה הקודמת. היא אישרה בווטסאפ: "הפוליסה היא אותה פוליסה בדיוק". חמישה חודשים אחר כך, כשרכבו נגנב, התברר שההרחבה הקריטית - "תוספת שווי רכב" שמבטיחה החזר מלא של מחיר הרכישה,  פשוט לא הייתה שם.

פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בקריות חושף כשל מערכתי מדאיג בענף הביטוח: סוכנים שלא בודקים את הפוליסות שהם מחדשים, מבוטחים שסומכים עליהם באופן עיוור, וחברות ביטוח שמתנערות מאחריות כשהדברים משתבשים.

"בערך 120 חידושים ואני לא בודקת"

העדות המרכזית בתיק הגיעה דווקא מהילה שגיא עצמה, נציגת הסוכנות שטיפלה בחידוש. בחקירה נגדית היא הודתה: "יש לי בערך 120 חידושים ואם אני יודעת שפוליסה שאני מחדשת עוברת בין אחד לאחד עם אותם סעיפים עם אותם כיסויים, אז אני לא בודקת כי אני יודעת שזה אותו דבר".

כשנשאלה ישירות האם ראתה את הפוליסה שהופקה, התשובה הייתה חד-משמעית: "לא".

ההודאה הזו הייתה קריטית. היא חשפה שהסוכנת לא רק שלא סימנה את ההרחבה הנדרשת בטופס החידוש למנורה, אלא גם לא טרחה לבדוק את הפוליסה החדשה כשהתקבלה. רק אחרי הגניבה, כשפנתה למנורה בבקשה נואשת להוסיף את ההרחבה רטרואקטיבית, היא כתבה במייל: "בטעות בחידוש לא שמנו את הכיסוי של חדש תמורת ישן".