אייל בן סימון מנכל הפניקס
צילום: ענבל מרמרי

חברות הביטוח נערכות למאבק מול משרד האוצר - לא יסכימו להפרדת סוכנויות הביטוח מהחברות

רוי שיינמן | (9)
נושאים בכתבה שלומי הייזלר

משרד האוצר מנסה בשנים האחרונות להטיל מגבלות על סוכני הביטוח כדי לא לייצר זהות אינטרסים בין סוכני הביטוח לחברות הביטוח. המטרה להימנע ממצב שבו סוכנות ביטוח של חברת ביטוח תקדם בעיקר את החברה, אלא תספק שירות אובייקטביי. במקביל הוא מנסה לצד רשות שוק ההון לבטל את הקשר בין העמלות של הסוכנים במוצרים פיננסים לבין בחירת המוצרים ולייצר עמלות אחידות. המטרה דומה - להימנע משיקולים זרים בעת ההמלצה של סוכן הביטוח.

נעשתה כברת דרך בעניין, אבל עדיין יש מקומות שבהן ייתכן מצב של ניגוד אינטרסים. מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר עומד בראש וועדה שבה גם חברים מאגף התקציבים ומרשות התחרות שבוחנת את היחסים בין חברות הביטוח לסוכנויות שלהן ומנסה להגדיר מחדש את ההחזקה המותרת וכל זה לטובת הצרכנים.

הגישה של נציגי האוצר ורשות התחרות היא למהלך הפרדה שבמסגרתו חברות הביטוח ייצטרכו בפרק זמן מסויים לחסל את החזקתם בסוכניות הביטוח. בהפרדה הקודמת שנעשתה בתחום הפיננסים, הבנקים מכרו את פעילות קרנות הנאמנות, הגמל והפנסיה, אירוע שדווקא הותיר להם רווחים עצומים - מהמכירה השוטפת ומהמנגנון שקבע הכנסות ועמלות שוטפות שקשורות לפעילויות שנמכרו.

כך או אחרת, זו בשלב הזה וועדה שהחלטתה אומנם נושבת לכיוון של הפרדה, אבל אין שם תמימות דעים, בעיקר לא על המתווה. כמו כן, השר צריך לקבל את המסקנות ואז צפוי קרב גדול מול הוביסטים המאוד חזקים של חברות הביטוח וסוכני הביטוח.

לא יהיה מצב של שחור ולבן, של החלטה על היפרדות בלי פיצוי. החברות וסוכנויות הביטוח, במקרה הגרוע מבחינתן, של היפרדות, יקבלו סוג של פיצוי, עמלות המשך ובכל מקרה קשה להאמין שהמתווה המימוש, אם יהיה כזה, לא יהיה ארוך.

כך או אחרת, בשבועות הקרובים ימשיכו להגיע נציגי החברות והסוכניות כדי להציג את עמדתן. המסר העיקרי שלהן הוא שהסוכנויות עובדות ללא ניגוד עניינים והאינטרס היחיד הוא לספק ערך לצרכנים. גם הממצאיםמשהציגה רשות שוק ההון והביטוח לא מבטלים הערכה זו לחלוטין. הנתונים אינם מובהקים, כלומר אי אפשר לגזור מהם שהסוכנים נוטים לספק ביטוח של החברה המחזיקה בסוכנות, אבל גם אי אפשר לטעון ההיפך - שהסוכנים לא נוטים לבחור במוצרים של הבית.

סוכנויות הביטוח הן זרוע חשובה ורווחית של חברות הביטוח, כשהפעילות הגדולה מכולן היא של הפניקס בניהולו של אייל בן סימון. הפניקס לאחרונה מכרה 25% מפעילות הסוכנויות לפי שווי של מיליארד דולר, אם כי מדובר בעסקה שתלויה גם בהחלטות הוועדה ובאישורים מרשויות שונות. 

קיראו עוד ב"זירת הסוכנים"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הטלתם מגבלות על נתח שוק חברות הביטוח ? אז מה , נקנ 10/06/2024 16:14
    הגב לתגובה זו
    הטלתם מגבלות על נתח שוק חברות הביטוח ? אז מה , נקנה סוכנויות ביטוח במחיר מצחיק, נמנה את המנכל וכך מגדיל את הנתח שוק שלנו
  • 7.
    הטילו מגבלה על נתח שוק של חברות הביטוח ? אז מה ביש 10/06/2024 16:11
    הגב לתגובה זו
    הטילו מגבלה על נתח שוק של חברות הביטוח ? אז מה בישראל הכל חפיף. הלכו חברות הביטוח וקנו סוכנויות ביטוח במחיר מצחיק כדי להגדיל את נתח השוק ע״י שיווק אנכי , 80%-90% ממכירות סוכנויות ההסדרים בוא ממכירת מוצרי לברת האם - חברת הביטוח , אם לא יילך המנכל הביתה
  • 6.
    גליה 30/04/2024 00:05
    הגב לתגובה זו
    מערך משומן שמשווק מוצרים בלי סוף שימו לב להאצה באלטרנטיב, נישה שבזכות השיווק האלטרנטיבי נהנת מאלפי משקיעים שהופנו ומופנים על ידי סוכני הביטוח הפמילי אופיס והסוכנויות שעובדים ממש בצמוד לחברות הביטוח. רצות שם עמלות מכובדות שמתדלקות את השוק הזה ומשאירות אותו מעל המים גם אם המשקיע מקבל בסוף תשואה שמתקרבת לתשואת פיקדון.
  • 5.
    רוני 19/04/2024 20:40
    הגב לתגובה זו
    לקח לי בדיוק חודש להבין כמה חובבנות עם דחיפה שיווקית של חברת ביטוח יש כאן. ולצערי שנה ורבעון (לפי התנאים היותר מחייבים מכתובה שיש לקרן) לברוח משם.
  • 4.
    אילן 19/04/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    אם אין קשר בין הסוכנויות לחברה והיעוץ אובייקטיבי, אז כדי לבדוק זאת צריך לבדוק מה אחוז הביטוחים של סוכנות ששייכת לחברת הביטוח בביטוח ששייך לחברה שהיא שייכת אליה, אם האחוז גבוה בהרבה מחלקה של החברה בשוק הביטוח, סימן שהסוכנות אינה אובייקטיבית.
  • 3.
    אחד שמבין מצוין 19/04/2024 13:24
    הגב לתגובה זו
    התעשייה הכימריכוזית ורקובה בישראל! ההוכחה החותכת לכך היא שחברות הביטוח מתחרות על הסוכנים במקום על המבוטחים. זהו, שלא יבלבלו וערבבו אתכם. תעשייה שהתחרות בה ניראית כמו בסלולרי שלפני עידן גולן טלקום.
  • 2.
    עם ישראל פראייר 19/04/2024 06:54
    הגב לתגובה זו
    לחברות הביטוח אין גבולות!!!! משתלטות לאט לאט על ענפים שלמים ומחסלות אותם. זאת תהיה בכייה לדורות אם לא יפרידו אותם עכשיו
  • 1.
    אחד 18/04/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
    פעם אחד עשו עלי סיבוב כאשר היה לי טוטל לוסט והסוכן אישר תיקון. הלך עם החברה נגדי
  • ישראל 18/04/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    חובה להפריד את הסוכנים ואת הקוביות שרצים בין חברות הביטוח לסוכנים על חשבון הלקוח
אור שרצר, סוכנות Benefit מבית ארבע עונות. צילום: שרון בר לבאור שרצר, סוכנות Benefit מבית ארבע עונות. צילום: שרון בר לב

"אחרי שסיימתי לעבוד גיליתי שלא קיבלתי את מלוא הזכויות שלי. סוכן פנסיוני עזר לי, וכך התאהבתי במקצוע"

זיו וולף |

שם: אור שרצר 

תפקיד: מתכנן פיננסי, סוכן ביטוח פנסיוני

מקום מגורים: הרצליה 

מצב משפחתי: נשוי למאיה, אבא לליב

השכלה אקדמית ומקצועית: תואר ראשון במנהל עסקים ושיווק מהמכללה למינהל, רישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר 

ניסיון תעסוקתי: בעל ניסיון של כמעט עשור בשוק ההון , מתוכן 8 שנים בבית ההשקעות אלטשולר שחם. בשש שנים האחרונות ליוויתי לקוחות פרטיים בקבלת החלטות פיננסיות ובניהול החיסכון האישי שלהם.

חיים שוקרון, אופק פיננסים. צילום: אלה הלחיים שוקרון, אופק פיננסים. צילום: אלה הל

"מה שמרגש אותי בכל פעם מחדש הוא לראות לקוח מגשים חלום בזכות התכנון שעשינו יחד"

חיים שוקרון, סוכנות אופק פיננסים: לקוחות שואלים אותי “מה ההבדל בינך לבין מי שמטפל בי היום?” אחרי הפגישה ההבדל מובן. הם זוכים ליחס אישי, מקצועיות ומענה מהיר בכל רגע נתון

זיו וולף |
נושאים בכתבה מתכנן פיננסי

שם: חיים שוקרון

תפקיד: מתכנן פיננסי

מקום מגורים: קרית אתא

מצב משפחתי: נשוי + 4

השכלה אקדמית ומקצועית: בגרות מלאה + רישיון מטעם משרד האוצר 

ניסיון תעסוקתי: רכז הדרכה לנוער בסיכון 3 שנים; קרוב לעשור מתכנן פיננסי 


למה בחרת את תחום העיסוק הזה?

תמיד נמשכתי לשוק ההון, וחיפשתי מקצוע שמחבר בין עולם ההשקעות לבין עולם השירות. עולם התכנון הפיננסי וסוכני הביטוח מאפשר בדיוק את זה - לשלב השקעות, ביטוח והבנה עמוקה של צורכי הלקוח, כדי לתכנן עבורו חסכונות והשקעות שמותאמים אישית לצרכים שלו.

כמה זמן אתה במקצוע?

אני קרוב לעשור בתחום. התחלתי כמתאם פגישות, לאחר מכן הקמתי מוקד טלפוני וניהלתי כ-24 מתמחים בדרך לרישיון פנסיוני. כשסיימתי את מבחני הרשות עברתי לעבודה כסוכן בפועל, וכיום אני גם מלווה סוכנים בתחילת דרכם.

ספר קצת על העבודה שלך, מהו התהליך שאתה עובר עם הלקוח?

השלב הראשון הוא היכרות מעמיקה עם הלקוח - גיל, מצב משפחתי, נכסים קיימים ועוד. ככל שההיכרות טובה יותר, כך אפשר להתאים לו פתרונות נכונים יותר. לאחר מכן נבנית אסטרטגיית השקעה המותאמת לטווחי ההשקעה ולצרכים האישיים, תוך התייחסות להיבטים הוליסטיים כמו מיסוי, נכסים לטווח ארוך וקצר, והגדרת מטרות ברורות, למשל קצבה חודשית או תשואה רצויה. לאורך הדרך אנחנו מבצעים התאמות לפי מצב השוק והשינויים האישיים של הלקוח.

איזה ערך אתה נותן ללקוחות שלך?