שני כהן. 9 מיליון ביטוח ישיר - קמפיין שוקה
צילום: יח"צ

העליון משאיר פתח בקמפיין שוקה: אין להציג סוכנים כנהנתנים או מאותגרים - אבל כן כיקרים

הסאגה המשפטית בין ביטוח ישיר ללשכת סוכני הביטוח מגיעה לנקודה שבה כל אחד מהצדדים בטוח כי הנצחון בידיו ומפרש את פסיקת בית המשפט אחרת מיריבו
משה בנימין |

בית המשפט העליון פסק אתמול בעניין הערעור של חברת ביטוח ישיר לעיכוב ביצוע פסק הדין של בית המשפט המחוזי בעניין קמפיין שוקה. הסאגה המשפטית בין ביטוח ישיר ללשכת סוכני הביטוח מגיעה לנקודה שבה כל אחד מהצדדים בטוח כי הנצחון בידיו ומפרש את פסיקת בית המשפט אחרת מיריבו. 

בלשכת סוכני הביטוח מציינים היום כי על פי פסיקת השופט יצחק עמית בבית המשפט העליון - חברת ביטוח ישיר לא תוכל לחדש את קמפיין "שוקה" לפני שיינתן פסק דין בערעורה על הוראת בית המשפט המחוזי בתל אביב להפסיקו. לדברי הלשכה, השופט עמית דחה את בקשתה של החברה לעכב את ביצוע פסק דינו של השופט אליהו בכר. מנגד בחברת ביטוח ישיר בטוחים כי ערעורה של החברה התקבל חלקית כאשר השורה התחתונה והחשובה ביותר מבחינתה היא העובדה שהקו הקריאייטיבי המרכזי לא נפגע והיא תוכל להמשיך ולקשור בין עמלת הסוכנים למחיר ובכך להציג את סוכני הביטוח כפחות משתלמים. 

גורמים בסביבת ביטוח ישיר מסבירים כי הפסיקה מאמש הבהירה את תמונת המצב בזירה אחת לפחות. לטענתם הערעור לעליון עסק ב-3 אמירות המוצגות בפרסומות: האחת היא הגדרת הסוכנים כנהנתנים, השנייה כמיושנים ומאותגרים טכנולוגית והשלישית - הקשר בין העמלה למחיר. לשיטתם, הקו הקריאייטיבי שעליו נשען כל הקמפיין לאורך השנים הוא המסר האחרון בנוגע למחיר. בעוד שפסיקת בית המשפט קעה כי אין באפשרותם להציג את הסוכנים כנהנתנים או מאותגרים טכנולוגית, עדיין שמורה לביטוח ישיר הזכות לקשור בין העמלה לשכר הסוכנים - מה שעבורם מהווה רוח גבית להמשך הקמפיין.

בפסק הדין מציין השופט עמית כי "משכך, המבקשת רשאית להסביר לקהל הצרכנים כי במסגרת ההתקשרות "הישירה" עמה נחסכת העמלה המשולמת ברגיל לסוכן הביטוח, וכי הצרכנים מוזמנים להשוות בעקבות זאת את שיעורי הפרמיה בין המבקשת לבין חברות ביטוח אחרות".

מנגד, בלשכת סוכני הביטוח טוענים כי הפרשנות של ביטוח ישיר לפסיקה "היא הבנה מטעמי נוחות שמבקשת להיתמם ולשרת את רצונם להמשיך בקמפיין. כבוד השופט עמית קבע שמדובר בצו גורף, ושכרגע אין להתערב בו". עוד הם מציינים כי "בדיון היום בנושא ביזיון בית המשפט הפנה כבוד השופט את תשומת ליבו של עו"ד ארדניסט לכך שהחידוד של השופט עמית מתיר להם לפרסם שאצלם אין עמלת סוכן ולהזמין את הציבור לבדוק את המחיר, ולא להמשיך להסביר שבהעדר סוכן הם זולים יותר, מאחר והוכח שזה לא נכון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.