טור

מהפכת המובייל של גוגל תקבע את הצלחת האתר שלכם - הנה מה שאתם צריכים לעשות

האם לעשות אתר רספונסיבי או מותאם, ולאילו משימות יש לתת עדיפות כדי להעלות את ציון המובייל של גוגל? אלי אדרי, מנכ"ל חברת קידום האתרים אמבודו עושה לכם סדר
אלי אדרי | (7)

רעידת האדמה של גוגל מובייל שהתרחשה ב-21.4.2015 עברה ונדמה שלא נרשמו נזקים משמעותיים. עקבנו בימים האחרונים בכל הרשת העולמית על תוצאות העדכון האחרון של גוגל מובייל ולא קיימים דיווחים משמעותיים על ירידות או עליות בדירוגים של אתרים שונים. אלו שעבדו ושיפרו ואולי אפילו הספיקו לעלות אתר רספונסיבי או מותאם, מוצאים עצמם היום עייפים ומרוקני כיסים. אלו שלא עשו כלום מחייכים לעצמם ואומרים זה הכל איומים.

אין ספק שהקמפיין של גוגל שנקרא “Mobile Maddness” עבד. זה התחיל בכמה מפתחי מובייל ואנשי SEO, המשיך למנהלי אתרים ושיווק, והיום כל מנכ״ל או בעלים שולט במונחי חווית משתמש כאילו הוא יצא עכשיו ממחלקת עיצוב גרפי של בצלאל. וכל זה קרה בחודש אחד! אבל בשטח לאחר רעידת האדמה לא קרה כלום. לא נהרס ולא צמח. אולי פה ושם כמה סדקים בקירות הבית. לא יותר מזה. שום דבר לא באמת השתנה.

אז מה באמת קרה שם? האם גוגל גילגלו את הפאניקה שלהם מפייסבוק אלינו וכל הסיפור הזה של מיליארדי אתרים מותאמי מובייל בחודש אחד לא יכול באמת לקרות? או שהרעידה הגדולה עוד לפנינו?

לטור הראשון בסדרה - לחצו כאן

לטור השני בסדרה - לחצו כאן

קל לקטול את גוגל אבל חייבים לציין שהם אלו שהרימו את הכפפה בנושא המובייל. הם משקיעים לא מעט משאבים בחינוך ותמיכה של בעלי אתרים. Money is not an issue לגוגל אבל פתיחות ונכונות לשתף פעולה עם קהילות המקדמים והמפתחים זהו צעד מהפכני. ערכנו לא מעט שיחות וידאו עם מהנדסי החיפוש של גוגל בחודש וחצי האחרון וראינו אותם מתפתלים מהשאלות שלנו. הרגשנו שתוך כדי התשובות שלהם הם מגלגלים בראשם את השאלה האם הם מפרים אחד מסעיפי הסודיות בחוזה העבודה שלהם. אבל הם הצליחו לתת לנו תמונה ברורה אחת: העולם נמצא במובייל. בדרכים, בשעמום, בספה ובמיטה. תאימות המובייל של האתר היא בראש וראשונה על מנת לוודא שהמטרות העסקיות באתר הרגיל מתקיימות גם במובייל. אם תמונות המוצר עולות לאט מידי ההמרה לקנייה תפחת. אם טופס ההרשמה נמצא רחוק מידי פחות משתמשים ירשמו.

ההשפעה האמיתית של רעידת האדמה של ה-21.4.2015 תהיה בסדרה של רעידות משנה (Aftershocks) וככל הנראה ב-2 רעידות גדולות יותר באוגוסט ובנובמבר. היסודות הטכנולוגים הוטמעו ברובם עד ל-21.4.2015 אך שיטת המקל והגזר של החיפוש האורגני תלויה במקור ההכנסה העיקרי של גוגל (הממומן). 

גוגל רוצה להדביק את הפער מפייסבוק במובייל אך לא יכולה להרגיז את המפרסמים שלה בכך שתעניש אותם בקידום האורגני. בעיקר אנו מדברים על עסקים קטנים ובינוניים אשר מהווים נתח נכבד בהכנסותיה של גוגל אך אינם יכולים לעמוד בקצב השינויים של המובייל. גוגל נזהרת לא לפגוע בהם יתר על המידה על מנת לא לאבד אותם. אי אפשר להמיר מיליארדים של אתרים לתאימות מובייל בחודש אחד. ריאלית זה ייקח כ-4-5 שנים.

גוגל יודעים את זה אבל החליטו לבצע מבחן כח ולראות האם הם יכולים להתניע את הגלגל. ואכן המומנטום נוצר ואפקט המובייל של רעידת האדמה 21.4.2015 יילך ויגבר וייתן את השפעתו על המיקומים שלכם בגוגל. 

הנה ההמלצות הפשוטות לכל אחד מהשלבים בהם נמצא האתר שלכם:

1. מותאמי המובייל: אם טרחתם והטמעתם פתרון מובייל יש להתקמד ב-3 משימות מרכזיות: מהם אחוזי ההמרה שלכם במובייל והאם אפשר לשפר אותם?פתרון המובייל שלכם עובד בכל זמן נתון (לבדוק עם כל שינוי באתר), ועירנות לשינויים שיחלו בגוגל מובייל.

2. בתהליכים: עצרו לרגע וראו מה הפעולות שנותרו לכם ומה העלות בזמן לכל אחת מהם. תנו עדיפות למשימות קצרות שיכולות להעלות לכם את ציון המובייל של גוגל. אם אתם בתהליך של פיתוח אתר מותאם מובייל בדקו את לוחות הזמנים וקיימת אפשרות שתחליטו על פיצול העבודה על מנת להעלות את האתר מותאם לדרישות המובייל של גוגל ולאחר מכן להמשיך לפתח את האתר על פי רצונכם.

3. לא יודע מה לעשות/אין זמן/ אין תקציב: קיבלנו הרבה פניות מסוג זה בחודש האחרון. האם לעשות אתר רספונסיבי או מותאם? והעלות של אתר רספונסיבי היא כמו אתר חדש אז בואו ונבנה כבר אתר חדש כולל עיצוב ושרתים יותר טובים. אנחנו מציעים להתמקד רק בהחלטה של אתר רספונסיבי או מותאם. ההמלצה שלנו בדרך כלל היא לפנות לחברה שבנתה את האתר אך קיימות גם חברות שמתמחות בבניית אתרים מותאמי מובייל. 

4. לא שמעתי: אנחנו בטוחים שעל רעידת האדמה בנפאל שמעת. לחזור פשוט לכתבה הראשונה בסדרה ולהתייעץ עם חברת הקידום שלכם.

הכותב, אלי אדרי, הוא מנכ״ל חברת אמבודו (Emboodo) הוא בוגר הנדסת תוכנה מאוניברסיטת קליפורניה, נורת'רידג'. משנת 1999 הוא עוסק בתחום הקידום SEO והינו אחד מהמיסדים של תעשית הקידום בעולם. חברת אמבודו היא חברה בינלאומית עם סניפים בתל אביב, איסטנבול ולוס אנגלס ועוסקת בעיקר בקידום אתרים מבוסס תוצאות תוך ראייה טכנולוגית.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    האמת היא שללי אין מושג בSEO. כך העידו גם העובדים שלו (ל"ת)
    לקוח לשעבר 12/05/2018 04:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נחום 25/08/2017 11:12
    הגב לתגובה זו
    אין בכלל על מה לדבר, זה לא קשור לגוגל או לכל חברה אחרת זה קשור לכך שאנשים מבלים יותר זמן על מסך הסלולרי מאשר מחשב. העניין הרספונסיבי מיותר לטעמי, ניתן ועדיף לבנות אתר מותאם שיושב על אותה הכתובת כמובן רק יבזבז פחות משאבים http://website.laki.co.il/wordpress/?l=http://www.ice.co.il/opinions/news/article/407220
  • 4.
    רווית 01/05/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
    היום כבר כל חברות הפיתוח מציעות את האתר בגירסאת מובייל. חלק מהאתרים עוברים את 50% תנועת מובייל
  • 3.
    מ.שיווק 03/05/2015 18:25
    הגב לתגובה זו
    עומד להצטער על זה. המובייל מוביל בכל מה שקשור ללידים, זמן הגלישה המשמעותי יותר הוא במובייל. כשאנשים בבית או במשרד הם עובדים ומבלים עם המשפחה, לא ממלאים לידים (מתייחסת כרגע לגילאי 30 פלוס) קחו בחשבון שלא זזים בלי אתר מותאם
  • 2.
    עומר 03/05/2015 14:26
    הגב לתגובה זו
    כדאי להכיר בהקשר זה את השירות הישראלי להקמת אתרים רספונסיביים: www.folyou.com פתרון נוח מאוד וגם מבחינת המחיר. מומלץ
  • 1.
    תותח על (ל"ת)
    Jacob 03/05/2015 13:21
    הגב לתגובה זו
  • לא כזה תותח (ל"ת)
    אחד שיודע 31/12/2016 04:02
    הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.