מהפכת המובייל של גוגל תקבע את הצלחת האתר שלכם - הנה מה שאתם צריכים לעשות
רעידת האדמה של גוגל מובייל שהתרחשה ב-21.4.2015 עברה ונדמה שלא נרשמו נזקים משמעותיים. עקבנו בימים האחרונים בכל הרשת העולמית על תוצאות העדכון האחרון של גוגל מובייל ולא קיימים דיווחים משמעותיים על ירידות או עליות בדירוגים של אתרים שונים. אלו שעבדו ושיפרו ואולי אפילו הספיקו לעלות אתר רספונסיבי או מותאם, מוצאים עצמם היום עייפים ומרוקני כיסים. אלו שלא עשו כלום מחייכים לעצמם ואומרים זה הכל איומים.
אין ספק שהקמפיין של גוגל שנקרא “Mobile Maddness” עבד. זה התחיל בכמה מפתחי מובייל ואנשי SEO, המשיך למנהלי אתרים ושיווק, והיום כל מנכ״ל או בעלים שולט במונחי חווית משתמש כאילו הוא יצא עכשיו ממחלקת עיצוב גרפי של בצלאל. וכל זה קרה בחודש אחד! אבל בשטח לאחר רעידת האדמה לא קרה כלום. לא נהרס ולא צמח. אולי פה ושם כמה סדקים בקירות הבית. לא יותר מזה. שום דבר לא באמת השתנה.
אז מה באמת קרה שם? האם גוגל גילגלו את הפאניקה שלהם מפייסבוק אלינו וכל הסיפור הזה של מיליארדי אתרים מותאמי מובייל בחודש אחד לא יכול באמת לקרות? או שהרעידה הגדולה עוד לפנינו?
לטור הראשון בסדרה - לחצו כאן
לטור השני בסדרה - לחצו כאן
קל לקטול את גוגל אבל חייבים לציין שהם אלו שהרימו את הכפפה בנושא המובייל. הם משקיעים לא מעט משאבים בחינוך ותמיכה של בעלי אתרים. Money is not an issue לגוגל אבל פתיחות ונכונות לשתף פעולה עם קהילות המקדמים והמפתחים זהו צעד מהפכני. ערכנו לא מעט שיחות וידאו עם מהנדסי החיפוש של גוגל בחודש וחצי האחרון וראינו אותם מתפתלים מהשאלות שלנו. הרגשנו שתוך כדי התשובות שלהם הם מגלגלים בראשם את השאלה האם הם מפרים אחד מסעיפי הסודיות בחוזה העבודה שלהם. אבל הם הצליחו לתת לנו תמונה ברורה אחת: העולם נמצא במובייל. בדרכים, בשעמום, בספה ובמיטה. תאימות המובייל של האתר היא בראש וראשונה על מנת לוודא שהמטרות העסקיות באתר הרגיל מתקיימות גם במובייל. אם תמונות המוצר עולות לאט מידי ההמרה לקנייה תפחת. אם טופס ההרשמה נמצא רחוק מידי פחות משתמשים ירשמו.
ההשפעה האמיתית של רעידת האדמה של ה-21.4.2015 תהיה בסדרה של רעידות משנה (Aftershocks) וככל הנראה ב-2 רעידות גדולות יותר באוגוסט ובנובמבר. היסודות הטכנולוגים הוטמעו ברובם עד ל-21.4.2015 אך שיטת המקל והגזר של החיפוש האורגני תלויה במקור ההכנסה העיקרי של גוגל (הממומן).
גוגל רוצה להדביק את הפער מפייסבוק במובייל אך לא יכולה להרגיז את המפרסמים שלה בכך שתעניש אותם בקידום האורגני. בעיקר אנו מדברים על עסקים קטנים ובינוניים אשר מהווים נתח נכבד בהכנסותיה של גוגל אך אינם יכולים לעמוד בקצב השינויים של המובייל. גוגל נזהרת לא לפגוע בהם יתר על המידה על מנת לא לאבד אותם. אי אפשר להמיר מיליארדים של אתרים לתאימות מובייל בחודש אחד. ריאלית זה ייקח כ-4-5 שנים.
גוגל יודעים את זה אבל החליטו לבצע מבחן כח ולראות האם הם יכולים להתניע את הגלגל. ואכן המומנטום נוצר ואפקט המובייל של רעידת האדמה 21.4.2015 יילך ויגבר וייתן את השפעתו על המיקומים שלכם בגוגל.
הנה ההמלצות הפשוטות לכל אחד מהשלבים בהם נמצא האתר שלכם:
1. מותאמי המובייל: אם טרחתם והטמעתם פתרון מובייל יש להתקמד ב-3 משימות מרכזיות: מהם אחוזי ההמרה שלכם במובייל והאם אפשר לשפר אותם?פתרון המובייל שלכם עובד בכל זמן נתון (לבדוק עם כל שינוי באתר), ועירנות לשינויים שיחלו בגוגל מובייל.
2. בתהליכים: עצרו לרגע וראו מה הפעולות שנותרו לכם ומה העלות בזמן לכל אחת מהם. תנו עדיפות למשימות קצרות שיכולות להעלות לכם את ציון המובייל של גוגל. אם אתם בתהליך של פיתוח אתר מותאם מובייל בדקו את לוחות הזמנים וקיימת אפשרות שתחליטו על פיצול העבודה על מנת להעלות את האתר מותאם לדרישות המובייל של גוגל ולאחר מכן להמשיך לפתח את האתר על פי רצונכם.
3. לא יודע מה לעשות/אין זמן/ אין תקציב: קיבלנו הרבה פניות מסוג זה בחודש האחרון. האם לעשות אתר רספונסיבי או מותאם? והעלות של אתר רספונסיבי היא כמו אתר חדש אז בואו ונבנה כבר אתר חדש כולל עיצוב ושרתים יותר טובים. אנחנו מציעים להתמקד רק בהחלטה של אתר רספונסיבי או מותאם. ההמלצה שלנו בדרך כלל היא לפנות לחברה שבנתה את האתר אך קיימות גם חברות שמתמחות בבניית אתרים מותאמי מובייל.
4. לא שמעתי: אנחנו בטוחים שעל רעידת האדמה בנפאל שמעת. לחזור פשוט לכתבה הראשונה בסדרה ולהתייעץ עם חברת הקידום שלכם.
הכותב, אלי אדרי, הוא מנכ״ל חברת אמבודו (Emboodo) הוא בוגר הנדסת תוכנה מאוניברסיטת קליפורניה, נורת'רידג'. משנת 1999 הוא עוסק בתחום הקידום SEO והינו אחד מהמיסדים של תעשית הקידום בעולם. חברת אמבודו היא חברה בינלאומית עם סניפים בתל אביב, איסטנבול ולוס אנגלס ועוסקת בעיקר בקידום אתרים מבוסס תוצאות תוך ראייה טכנולוגית.
- 6.האמת היא שללי אין מושג בSEO. כך העידו גם העובדים שלו (ל"ת)לקוח לשעבר 12/05/2018 04:12הגב לתגובה זו
- 5.נחום 25/08/2017 11:12הגב לתגובה זואין בכלל על מה לדבר, זה לא קשור לגוגל או לכל חברה אחרת זה קשור לכך שאנשים מבלים יותר זמן על מסך הסלולרי מאשר מחשב. העניין הרספונסיבי מיותר לטעמי, ניתן ועדיף לבנות אתר מותאם שיושב על אותה הכתובת כמובן רק יבזבז פחות משאבים http://website.laki.co.il/wordpress/?l=http://www.ice.co.il/opinions/news/article/407220
- 4.רווית 01/05/2016 16:03הגב לתגובה זוהיום כבר כל חברות הפיתוח מציעות את האתר בגירסאת מובייל. חלק מהאתרים עוברים את 50% תנועת מובייל
- 3.מ.שיווק 03/05/2015 18:25הגב לתגובה זועומד להצטער על זה. המובייל מוביל בכל מה שקשור ללידים, זמן הגלישה המשמעותי יותר הוא במובייל. כשאנשים בבית או במשרד הם עובדים ומבלים עם המשפחה, לא ממלאים לידים (מתייחסת כרגע לגילאי 30 פלוס) קחו בחשבון שלא זזים בלי אתר מותאם
- 2.עומר 03/05/2015 14:26הגב לתגובה זוכדאי להכיר בהקשר זה את השירות הישראלי להקמת אתרים רספונסיביים: www.folyou.com פתרון נוח מאוד וגם מבחינת המחיר. מומלץ
- 1.תותח על (ל"ת)Jacob 03/05/2015 13:21הגב לתגובה זו
- לא כזה תותח (ל"ת)אחד שיודע 31/12/2016 04:02הגב לתגובה זו
אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים
סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים,
, חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות
כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.
ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים
בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.
חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
המהדורה המרכזית של חדשות 13 ממשיכה לצנוח, והיא במקום האחרון מבין כל המהדורות, ולא רק שירדה מתחת לרף מאה אלף צופים, אלא עומדת על 66 אלף צופים בלבד
סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול ממשיך לרדת, כשאתמול עמד על 700 אלף צופים בדיוק (כמובן, בהתאם לנתוני המדידה), אבל הדרמה ממשיכה להתרחש במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שממשיך להתרסק מבחינת הרייטינג ונמצא במקום האחרון בטבלת המהדורות.
בראש, כמו
תמיד, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 14% רייטינג ו-353 אלף צופים, ואילו גם חדשות 14 שומרת על יציבות והיתה עם רייטינג של 7.7% ו-208 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות
12, אלא אף היה משמעותית פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של כאן11 עמדה על 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים ואילו חדשות 13 הגיעו לשפל חדש, ורשמו 2.6% רייטינג ו-66 אלף צופים בלבד.
פריים טיים
חזרתה של "ארץ נהדרת" ללוח השידורים היא גם חזרתה לראש הפריים טיים. התכנית הותיקה של קשת עמדה על נתון חריג של 18.9% ו-441 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה, היתה הפטריוטים, שנמצאת באופן קבוע בחמשת התכניות הנצפות ביותר, ועמדה על 8.3% רייטינג ו-264 אלף צופים. אחריה היה ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", שעמד על 5.9% רייטינג ו-128 אלף צופים. את הרשימה סגרה "סודות המטבח נחשפים", התכנית המקדימה ל-"משחקי השף" של רשת, שקיבלה 3.4% רייטינג ו-83 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-69 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחזקת מדי יום, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד,
אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
