תחייתו של ה-SEO: הקרב בין פייסבוק לגוגל יוכרע במגרש המשחקים הזה
הספידו אותנו, אמרו שאנחנו גמורים, שאנחנו רצים על שאריות האוויר שגוגל השאיר לנו. טענו שבניית קישורים לא עובדת, כי ממילא גוגל יציג רק פרסומות, כלומר נגמר ה-SEO ואנחנו בסכנת הכחדה כמו הפינגווינים והפנדות. אבל הם טעו, ואני אסביר למה.
תעשיית ה-SEO העולמית מגלגלת משהו כמו 1.5 מיליארד דולר. לא מעט, נכון, אבל מלחמת העולמות של גוגל ופייסבוק ב-2015 נסובה על 100 מיליארד דולר. גוגל מנצחת את פייסבוק בכסף. ההערכות מדברות על 80 מיליארד דולר הכנסות מפרסום ב-2015 לעומת 20 מיליארד דולר של פייסבוק. מצד שני, פייסבוק מנצחת באסטרטגיית הצמיחה בפלטפורמות בנכונות (וידאו ומובייל) ובמקומות הנכונים (מדינות מתפתחות).
הרפרוף האגבי שלנו בפייסבוק מדיר שינה מעיניהם של סרגיי ברין ולארי פייג' מגוגל. פייסבוק מדווחת על 69% אחוז מההכנסות המגיעות ממובייל ואצל גוגל ההערכות עומדות על פחות מ- 30%. אין לגוגל את אותה רמת שקיפות בנתוני המובייל כמו שיש לפייסבוק. הסברה הרשמית לשקיפות הנמוכה של גוגל בנושא המובייל היא ההליכים המשפטיים המתנהלים באירופה נגד מדיניות הפרטיות של החברה. פחות נתונים = פחות מידע למחוקק. אך לדעתי החשש מבריחת מפרסמים לפייסבוק הוא הסיבה האמיתית.
גוגל מציגה
אחרי שגוגל זנחה (עדיין לא רשמית) את פלטפורמת גוגל פלוס כמקור הכנסה ממובייל, היא עוברת למגרש החיפוש אותו היא מכירה היטב ובו היא מנצחת את פייסבוק, הן באיכות המוצר והן בנתח הפרסום. דרך מנוע החיפוש גוגל יכולה להניע שינויים וליצור גידול בהכנסות. במגרש החיפוש, אנשי ה-SEO הם שחקני ההפצה הטובים ביותר של גוגל. אנחנו צמאים לאפשריות קידום חדשות ואנחנו ויראליים (גיקים), וככה נגרום ללקוחות שלנו להתאים את עצמם לאלגוריתם של גוגל.
- פרמטר קטן, שליטה גדולה: איך גוגל השתלטה מחדש על האינטרנט?
- טראפיקס מציגים: איך משיגים עוקבים באינסטגרם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-26.2.2014 גוגל הכריזו על מרץ 2015 כחודש ה-mobile madness, על משקל March Madness של ליגת כדורסל המכללות של ארה״ב. המטרה של החודש הזה הוא הכנה לשינוי אלגוריתם מהותי אשר מתוכנן לסוף חודש אפריל. ב-21 לאפריל 2015 גוגל הולכים לעשות שינוי מהותי בדירוג תוצאות המובייל. השינוי הוא בכל השפות ובכל העולם. אם בסוף אפריל תראו צניחה משמעותית מכניסות מובייל אל האתר או האפלקצייה שלכם אל תגידו לא אמרנו! אתרים או אפליקציות אשר לא מותאמים למובייל יפגעו.
אתם בטח כבר מכירים את ה-mobile friendly של דף תוצאות החיפוש של גוגל. פוסט 21.4 זה לא יהיה מספיק. אלמנטים שונים בתוך ההגדרה mobile friendly יקבלו משקל רב יותר וכחלק מההכנה ל-21.4 אתם חייבים לשפר אותם. גוגל מחלק את הדירוג לדירוג לפני ההקלקה וחווית המשתמש לאחר ההקלקה. בחוויה לפני ההקלקה חשוב להקפיד על תגיות מטה, מפת אתר XML וקישורים פנימיים. במידה והשתמשתם באתר מותאם ולא רספונסיבי חשוב ללמד לגוגל את מתי להציג את גירסת ה-m ומתי להציג את גירסת ה- www. בלא מעט מקרים גוגל מציג את הדף שלא רציתם להציג (לדוגמא דף www כאשר גולשים בטלפון) ולכן יש להקפיד על הפנייה אל הדף בגירסא המתאימה.
השינוי המהותי יותר יקרה בחווית המשתמש לאחר ההקלקה. אם עד היום התייחסנו לגוגל כתחנה מרכזית ממנה יוצאים אוטובוסים ליעדים שונים אז היום הגיע הזמן להתייחס אל גוגל גם כפקח הנסיעה שמנקב לכם את הכרטיס ועל הדרך מצלם ומקליט אתכם על מנת ל״שפר את חווית השירות.״ גוגל בעזרת אנדרואיד, גוגל אנליטקס וכרום מודדת את חווית המשתמש לאחר ההקלקה “after-click” experience. ציון כולל גבוה של חווית משתמש יגביר את כמות התנועה האורגנית לאתר המובייל שלך. אך בעיות כגון פונטים קטנים מידי, מרווח קטן בין כפתורי לחיצה, שימוש בפלאש Flash ותבנית עיצוב מקובעת מידה יגרמו לחווית משתמש שלילית אשר תתורגם לפגיעה בכניסות האורגניות מגוגל לאתר המובייל שלך.
- משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
- הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
והנה מגיע השוס הגדול. זוכרים את ימי הפלאש ואיך אנשי קידום האתרים ניצחו את המעצבים המוכשרים וגרמו לבעלי האתרים לזנוח את העיצוב לטובת הטקסט מכיוון שגוגל לא ידע (או לא רצה) לאנדקס פלאש. לא עוד. ב-21.4.2015. גוגל משיקה את App Indexing או בעברית ״אינדוקס אפליקציות״. שלא כמו בעידן הפלאש יוכלו בעלי אפליקציות סגורות לשדר את התוכן הפנימי של האפליקציות שלהם אל מנוע החיפוש של גוגל. דפי דילים בגרופון, דפי טיסה באתרי תיירות ודפים פנימיים של אפלקציות תוכן יאונדקסו ע״י גוגל. גולשים אשר התקינו את האפליקציה יכנסו ישירות אל הדף הרלוונטי בתוך האפליקציה ואילו גולשים שלא התקינו את האפליקציה יקבלו הודעה פרסומית על מנת לקדם את הורדת האפליקציה. אתם כבר מדמיינים את מכונת המזומנים של גוגל עובדת? גוגל כבר הטמיעה את הפתרון אצל הגדולים אז קדימה לעבודה.
פה כבר יש פתרון ל-App indexing
ואם כבר אפשר לתת איזה זבנג קטן לשחקן גדול בשם אפל אז הנה לנו אווירת בחירות 2015. מפתחי האפליקציות באפל itunes עושים כסף, הרבה יותר כסף מאשר באנדרואיד. אם גוגל תצליח לייצר יותר הורדות ושימושים באפלקציות באנדרואיד היא תשמח את מפתחי האנדרואיד ועל הדרך תסגור את הפער מאפל. כיום גוגל אינה מציעה את ה-App Indexing לאפליקציות אפל אך לא מן הנמנע ששיתוף הפעולה בין החברות יהיה הכרחי מכיוןן שהוא מועיל לשני הצדדים. האם הכסף ינצח את האגו. הכל תלוי כמה?
מה עושים אתמול?
1. האם האתר שלכם מותאם למובייל?
א. לא, צריך לבנות אתר מותאם או להפוך את האתר שלכם לרספונסיבי.
ב. אם כן, עבורו לשאלה 2.
2. אם יש לכם אתר מותאם למובייל בדקו את הציון שלו בכלי ניהול האתרים של גוגל Google Webmasters.
א. משפרים את הנקודות הבעיתיות.
ב. מוודאים שהגולש מגיע לדף הנכון. מובייל ל-m ונייח ל-www
הכותב, אלי אדרי, הוא מנכ״ל חברת אמבודו (Emboodo) הוא בוגר הנדסת תוכנה מאוניברסיטת קליפורניה, נורת'רידג'. משנת 1999 הוא עוסק בתחום הקידום SEO והינו אחד מהמיסדים של תעשית הקידום בעולם. חברת אמבודו היא חברה בינלאומית עם סניפים בתל אביב, איסטנבול ולוס אנגלס ועוסקת בעיקר בקידום אתרים מבוסס תוצאות תוך ראייה טכנולוגית.
- 6.אני 02/01/2018 12:02הגב לתגובה זוצריך אתר רספונסיבי. בואו נתקדם במקום ללכת אחורה
- 5.מיואש 18/03/2015 14:21הגב לתגובה זוגם ברשתעכשיו כולם צריכים להוציא ים כסף על עבודת SEO נמאס!
- אני 21/03/2015 14:31הגב לתגובה זואנחנו חייבים לשחק את המשחק שלה, ולנצח.
- 4.א 13/03/2015 15:21הגב לתגובה זואפשר גם לעשות בדיקה יותר מעמיקה של כל דף עם pagespeed של גוגל.
- 3.יניב 12/03/2015 13:52הגב לתגובה זוהכתובת בהחלט הייתה על הקיר. סך הכל דפי אפליקציות נותנים מענה רלוונטי ליוזר אז למה לא לסרוק אותם?! כתבה מצוינת.
- 2.נעמה ש 12/03/2015 13:49הגב לתגובה זוכתבה חשובה המעוררת מחשבה בנוגע לאפקטיביות הפרסום בגוגל לעומת פייסבוק ולהיפך. נראה כי השחקנית הגדולה הייתה ונשארה גוגל, שממשיכה לאתגר את מקדמי האתרים בתחום שמתפתח, מתעדכן ומתחדש כל הזמן. תודה אלי, כתיבה נהדרת! עלה והצלח!
- 1.ויקי אלקיים 12/03/2015 08:55הגב לתגובה זוכתבה חשובה מאד בתחום אם ברצונך לקדם את העסק שלך ,הפרסום באינטרנט הינו כלי יעיל ,מהיר,וחוסך זמן . באמצעות אמבודו ניתן לקדם עסקים ,ולהרגיש אותם ללקוח בצורה ברורה ויעילה . תודה על הכתבה החשובה
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
