טור

תחייתו של ה-SEO: הקרב בין פייסבוק לגוגל יוכרע במגרש המשחקים הזה

כשפייסבוק מדווחת על 69% אחוז הכנסות ממובייל, גוגל חוששת. מנוע החיפוש ישנה את התמונה, ואנשי ה-SEO הם שחקני ההפצה הטובים ביותר
אלי אדרי | (7)
נושאים בכתבה SEO

הספידו אותנו, אמרו שאנחנו גמורים, שאנחנו רצים על שאריות האוויר שגוגל השאיר לנו. טענו שבניית קישורים לא עובדת, כי ממילא גוגל יציג רק פרסומות, כלומר נגמר ה-SEO ואנחנו בסכנת הכחדה כמו הפינגווינים והפנדות. אבל הם טעו, ואני אסביר למה.   תעשיית ה-SEO העולמית מגלגלת משהו כמו 1.5 מיליארד דולר. לא מעט, נכון, אבל מלחמת העולמות של גוגל ופייסבוק ב-2015 נסובה על 100 מיליארד דולר. גוגל מנצחת את פייסבוק בכסף. ההערכות מדברות על 80 מיליארד דולר הכנסות מפרסום ב-2015 לעומת 20 מיליארד דולר של פייסבוק. מצד שני, פייסבוק מנצחת באסטרטגיית הצמיחה בפלטפורמות בנכונות (וידאו ומובייל) ובמקומות הנכונים (מדינות מתפתחות). הרפרוף האגבי שלנו בפייסבוק מדיר שינה מעיניהם של סרגיי ברין ולארי פייג' מגוגל. פייסבוק מדווחת על 69% אחוז מההכנסות המגיעות ממובייל ואצל גוגל ההערכות עומדות על פחות מ- 30%. אין לגוגל את אותה רמת שקיפות בנתוני המובייל כמו שיש לפייסבוק. הסברה הרשמית לשקיפות הנמוכה של גוגל בנושא המובייל היא ההליכים המשפטיים המתנהלים באירופה נגד מדיניות הפרטיות של החברה. פחות נתונים = פחות מידע למחוקק. אך לדעתי החשש מבריחת מפרסמים לפייסבוק הוא הסיבה האמיתית.   גוגל מציגה אחרי שגוגל זנחה (עדיין לא רשמית) את פלטפורמת גוגל פלוס כמקור הכנסה ממובייל, היא עוברת למגרש החיפוש אותו היא מכירה היטב ובו היא מנצחת את פייסבוק, הן באיכות המוצר והן בנתח הפרסום. דרך מנוע החיפוש גוגל יכולה להניע שינויים וליצור גידול בהכנסות. במגרש החיפוש, אנשי ה-SEO הם שחקני ההפצה הטובים ביותר של גוגל. אנחנו צמאים לאפשריות קידום חדשות ואנחנו ויראליים (גיקים), וככה נגרום ללקוחות שלנו להתאים את עצמם לאלגוריתם של גוגל.   ב-26.2.2014 גוגל הכריזו על מרץ 2015 כחודש ה-mobile madness, על משקל March Madness של ליגת כדורסל המכללות של ארה״ב. המטרה של החודש הזה הוא הכנה לשינוי אלגוריתם מהותי אשר מתוכנן לסוף חודש אפריל. ב-21 לאפריל 2015 גוגל הולכים לעשות שינוי מהותי בדירוג תוצאות המובייל. השינוי הוא בכל השפות ובכל העולם. אם בסוף אפריל תראו צניחה משמעותית מכניסות מובייל אל האתר או האפלקצייה שלכם אל תגידו לא אמרנו! אתרים או אפליקציות אשר לא מותאמים למובייל יפגעו. אתם בטח כבר מכירים את ה-mobile friendly של דף תוצאות החיפוש של גוגל. פוסט 21.4 זה לא יהיה מספיק. אלמנטים שונים בתוך ההגדרה mobile friendly יקבלו משקל רב יותר וכחלק מההכנה ל-21.4 אתם חייבים לשפר אותם. גוגל מחלק את הדירוג לדירוג לפני ההקלקה וחווית המשתמש לאחר ההקלקה. בחוויה לפני ההקלקה חשוב להקפיד על תגיות מטה, מפת אתר XML וקישורים פנימיים. במידה והשתמשתם באתר מותאם ולא רספונסיבי חשוב ללמד לגוגל את מתי להציג את  גירסת ה-m ומתי להציג את גירסת ה- www. בלא מעט מקרים גוגל מציג את הדף שלא רציתם להציג (לדוגמא דף www כאשר גולשים בטלפון) ולכן יש להקפיד על הפנייה אל הדף בגירסא המתאימה. השינוי המהותי יותר יקרה בחווית המשתמש לאחר ההקלקה. אם עד היום התייחסנו לגוגל כתחנה מרכזית ממנה יוצאים אוטובוסים ליעדים שונים אז היום הגיע הזמן להתייחס אל גוגל גם כפקח הנסיעה שמנקב לכם את הכרטיס ועל הדרך מצלם ומקליט אתכם על מנת ל״שפר את חווית השירות.״ גוגל בעזרת אנדרואיד, גוגל אנליטקס וכרום מודדת את חווית המשתמש לאחר ההקלקה “after-click” experience. ציון כולל גבוה של חווית משתמש יגביר את כמות התנועה האורגנית לאתר המובייל שלך. אך בעיות כגון פונטים קטנים מידי, מרווח קטן בין כפתורי לחיצה, שימוש בפלאש Flash ותבנית עיצוב מקובעת מידה יגרמו לחווית משתמש שלילית אשר תתורגם לפגיעה בכניסות האורגניות מגוגל לאתר המובייל שלך. והנה מגיע השוס הגדול. זוכרים את ימי הפלאש ואיך אנשי קידום האתרים ניצחו את המעצבים המוכשרים וגרמו לבעלי האתרים לזנוח את העיצוב לטובת הטקסט מכיוון שגוגל לא ידע (או לא רצה) לאנדקס פלאש. לא עוד. ב-21.4.2015. גוגל משיקה את App Indexing או בעברית ״אינדוקס אפליקציות״. שלא כמו בעידן הפלאש יוכלו בעלי אפליקציות סגורות לשדר את התוכן הפנימי של האפליקציות שלהם אל מנוע החיפוש של גוגל. דפי דילים בגרופון, דפי טיסה באתרי תיירות ודפים פנימיים של אפלקציות תוכן יאונדקסו ע״י גוגל. גולשים אשר התקינו את האפליקציה יכנסו ישירות אל הדף הרלוונטי בתוך האפליקציה ואילו גולשים שלא התקינו את האפליקציה יקבלו הודעה פרסומית על מנת לקדם את הורדת האפליקציה. אתם כבר מדמיינים את מכונת המזומנים של גוגל עובדת? גוגל כבר הטמיעה את הפתרון אצל הגדולים אז קדימה לעבודה.   פה כבר יש פתרון ל-App indexing ואם כבר אפשר לתת איזה זבנג קטן לשחקן גדול בשם אפל אז הנה לנו אווירת בחירות 2015. מפתחי האפליקציות באפל itunes עושים כסף, הרבה יותר כסף מאשר באנדרואיד. אם גוגל תצליח לייצר יותר הורדות ושימושים באפלקציות באנדרואיד היא תשמח את מפתחי האנדרואיד ועל הדרך תסגור את הפער מאפל. כיום גוגל אינה מציעה את ה-App Indexing לאפליקציות אפל אך לא מן הנמנע ששיתוף הפעולה בין החברות יהיה הכרחי מכיוןן שהוא מועיל לשני הצדדים. האם הכסף ינצח את האגו. הכל תלוי כמה?   מה עושים אתמול? 1. האם האתר שלכם מותאם למובייל? א. לא, צריך לבנות אתר מותאם או להפוך את האתר שלכם לרספונסיבי. ב. אם כן, עבורו לשאלה 2. 2. אם יש לכם אתר מותאם למובייל בדקו את הציון שלו בכלי ניהול האתרים של גוגל Google Webmasters. א. משפרים את הנקודות הבעיתיות. ב. מוודאים שהגולש מגיע לדף הנכון. מובייל ל-m ונייח ל-www הכותב, אלי אדרי, הוא מנכ״ל חברת אמבודו (Emboodo) הוא בוגר הנדסת תוכנה מאוניברסיטת קליפורניה, נורת'רידג'. משנת 1999 הוא עוסק בתחום הקידום SEO והינו אחד מהמיסדים של תעשית הקידום בעולם. חברת אמבודו היא חברה בינלאומית עם סניפים בתל אביב, איסטנבול ולוס אנגלס ועוסקת בעיקר בקידום אתרים מבוסס תוצאות תוך ראייה טכנולוגית.      

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני 02/01/2018 12:02
    הגב לתגובה זו
    צריך אתר רספונסיבי. בואו נתקדם במקום ללכת אחורה
  • 5.
    מיואש 18/03/2015 14:21
    הגב לתגובה זו
    גם ברשתעכשיו כולם צריכים להוציא ים כסף על עבודת SEO נמאס!
  • אני 21/03/2015 14:31
    הגב לתגובה זו
    אנחנו חייבים לשחק את המשחק שלה, ולנצח.
  • 4.
    א 13/03/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
    אפשר גם לעשות בדיקה יותר מעמיקה של כל דף עם pagespeed של גוגל.
  • 3.
    יניב 12/03/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    הכתובת בהחלט הייתה על הקיר. סך הכל דפי אפליקציות נותנים מענה רלוונטי ליוזר אז למה לא לסרוק אותם?! כתבה מצוינת.
  • 2.
    נעמה ש 12/03/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    כתבה חשובה המעוררת מחשבה בנוגע לאפקטיביות הפרסום בגוגל לעומת פייסבוק ולהיפך. נראה כי השחקנית הגדולה הייתה ונשארה גוגל, שממשיכה לאתגר את מקדמי האתרים בתחום שמתפתח, מתעדכן ומתחדש כל הזמן. תודה אלי, כתיבה נהדרת! עלה והצלח!
  • 1.
    ויקי אלקיים 12/03/2015 08:55
    הגב לתגובה זו
    כתבה חשובה מאד בתחום אם ברצונך לקדם את העסק שלך ,הפרסום באינטרנט הינו כלי יעיל ,מהיר,וחוסך זמן . באמצעות אמבודו ניתן לקדם עסקים ,ולהרגיש אותם ללקוח בצורה ברורה ויעילה . תודה על הכתבה החשובה
עידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיותעידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול

אמנם תכנית הדגל של רשת תופסת את המקום הראשון בפריים טיים, אבל הסרט התיעודי של קשת על עידן עמדי הצליח להתחרות גם במלך הריאליטי; במהדורות החדשות חדשות 12 עדיין בראש, 14 במקום השני

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ברצועת הפריים ידוע כי כשרשת משדרת "האח הגדול", מלך הריאליטי מאז ומתמיד, היא בפיסגת הפריים הטיים. גם אמש המצב לא היה שונה, עם משדר שהוביל הפעם ל-17.9% רייטינג בלבד ו-465 אלף צופים, היות והתחרות של קשת הגיעה בצורת סרט תיעודי על עידן עמדי, שהצליח עם 14.1% רייטינג ו-321 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 255 אלף צופים ורייטינג של 8.9%. במקום האחרון היתה התכנית של חנוך דאום, "טאבו", עם 3.2% רייטינג ו-81 אלף צופים בלבד. 


הרייטינג של מהדורת החדשות במהלך השבוע כמעט ואינו משתנה, לאחר שכמעט והתקבעו הדירוגים, שבהם 12 בראש עם 12% רייטינג ו-307 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-195 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.3% ו-146 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.4% בלבד וכפי שכתבנו, נמצאת הרבה מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 80 אלף צופים בלבד, נתון שמורה על כך שרק 1 מכל 10 צופי חדשות צופה בחדשות כאן11. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה היא הרצועה שאחרי הפריים טיים, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 9.5% רייטינג ו-229 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 7.1% רייטינג ו-167אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם תכנית האירוח "פתחי את שי", עם רייטינג של 4.8% ו-142 אלף צופים. 

ברצועת הלייט נייט, רשת מובילה גם היא עם היום שהיה שמקבלת רייטינג של 5.5%, עם 130 אלף צופים. אחריה נמצאת אברי ושרקי עם רייטינג של 4.3% ו-98 אלף צופים, ואילו גם ברצועה הזאת ערוץ 14 הוא אחרון, עם סטורי לילה של יהודה שלזינגר, עם 3.2% ו-89 אלף צופים בלבד (שזה עדיין יותר ממהדורת החדשות המרכזית של כאן11). 


בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-67 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.4% רייטינג בלבד ו-32 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-55 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 0.6% רייטינג ו-13 אלף צופים בלבד. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.