טור

תחייתו של ה-SEO: הקרב בין פייסבוק לגוגל יוכרע במגרש המשחקים הזה

כשפייסבוק מדווחת על 69% אחוז הכנסות ממובייל, גוגל חוששת. מנוע החיפוש ישנה את התמונה, ואנשי ה-SEO הם שחקני ההפצה הטובים ביותר
אלי אדרי | (7)
נושאים בכתבה SEO

הספידו אותנו, אמרו שאנחנו גמורים, שאנחנו רצים על שאריות האוויר שגוגל השאיר לנו. טענו שבניית קישורים לא עובדת, כי ממילא גוגל יציג רק פרסומות, כלומר נגמר ה-SEO ואנחנו בסכנת הכחדה כמו הפינגווינים והפנדות. אבל הם טעו, ואני אסביר למה.

 

תעשיית ה-SEO העולמית מגלגלת משהו כמו 1.5 מיליארד דולר. לא מעט, נכון, אבל מלחמת העולמות של גוגל ופייסבוק ב-2015 נסובה על 100 מיליארד דולר. גוגל מנצחת את פייסבוק בכסף. ההערכות מדברות על 80 מיליארד דולר הכנסות מפרסום ב-2015 לעומת 20 מיליארד דולר של פייסבוק. מצד שני, פייסבוק מנצחת באסטרטגיית הצמיחה בפלטפורמות בנכונות (וידאו ומובייל) ובמקומות הנכונים (מדינות מתפתחות).

הרפרוף האגבי שלנו בפייסבוק מדיר שינה מעיניהם של סרגיי ברין ולארי פייג' מגוגל. פייסבוק מדווחת על 69% אחוז מההכנסות המגיעות ממובייל ואצל גוגל ההערכות עומדות על פחות מ- 30%. אין לגוגל את אותה רמת שקיפות בנתוני המובייל כמו שיש לפייסבוק. הסברה הרשמית לשקיפות הנמוכה של גוגל בנושא המובייל היא ההליכים המשפטיים המתנהלים באירופה נגד מדיניות הפרטיות של החברה. פחות נתונים = פחות מידע למחוקק. אך לדעתי החשש מבריחת מפרסמים לפייסבוק הוא הסיבה האמיתית.

 

גוגל מציגה

אחרי שגוגל זנחה (עדיין לא רשמית) את פלטפורמת גוגל פלוס כמקור הכנסה ממובייל, היא עוברת למגרש החיפוש אותו היא מכירה היטב ובו היא מנצחת את פייסבוק, הן באיכות המוצר והן בנתח הפרסום. דרך מנוע החיפוש גוגל יכולה להניע שינויים וליצור גידול בהכנסות. במגרש החיפוש, אנשי ה-SEO הם שחקני ההפצה הטובים ביותר של גוגל. אנחנו צמאים לאפשריות קידום חדשות ואנחנו ויראליים (גיקים), וככה נגרום ללקוחות שלנו להתאים את עצמם לאלגוריתם של גוגל.

 

ב-26.2.2014 גוגל הכריזו על מרץ 2015 כחודש ה-mobile madness, על משקל March Madness של ליגת כדורסל המכללות של ארה״ב. המטרה של החודש הזה הוא הכנה לשינוי אלגוריתם מהותי אשר מתוכנן לסוף חודש אפריל. ב-21 לאפריל 2015 גוגל הולכים לעשות שינוי מהותי בדירוג תוצאות המובייל. השינוי הוא בכל השפות ובכל העולם. אם בסוף אפריל תראו צניחה משמעותית מכניסות מובייל אל האתר או האפלקצייה שלכם אל תגידו לא אמרנו! אתרים או אפליקציות אשר לא מותאמים למובייל יפגעו.

אתם בטח כבר מכירים את ה-mobile friendly של דף תוצאות החיפוש של גוגל. פוסט 21.4 זה לא יהיה מספיק. אלמנטים שונים בתוך ההגדרה mobile friendly יקבלו משקל רב יותר וכחלק מההכנה ל-21.4 אתם חייבים לשפר אותם. גוגל מחלק את הדירוג לדירוג לפני ההקלקה וחווית המשתמש לאחר ההקלקה. בחוויה לפני ההקלקה חשוב להקפיד על תגיות מטה, מפת אתר XML וקישורים פנימיים. במידה והשתמשתם באתר מותאם ולא רספונסיבי חשוב ללמד לגוגל את מתי להציג את  גירסת ה-m ומתי להציג את גירסת ה- www. בלא מעט מקרים גוגל מציג את הדף שלא רציתם להציג (לדוגמא דף www כאשר גולשים בטלפון) ולכן יש להקפיד על הפנייה אל הדף בגירסא המתאימה.

השינוי המהותי יותר יקרה בחווית המשתמש לאחר ההקלקה. אם עד היום התייחסנו לגוגל כתחנה מרכזית ממנה יוצאים אוטובוסים ליעדים שונים אז היום הגיע הזמן להתייחס אל גוגל גם כפקח הנסיעה שמנקב לכם את הכרטיס ועל הדרך מצלם ומקליט אתכם על מנת ל״שפר את חווית השירות.״ גוגל בעזרת אנדרואיד, גוגל אנליטקס וכרום מודדת את חווית המשתמש לאחר ההקלקה “after-click” experience. ציון כולל גבוה של חווית משתמש יגביר את כמות התנועה האורגנית לאתר המובייל שלך. אך בעיות כגון פונטים קטנים מידי, מרווח קטן בין כפתורי לחיצה, שימוש בפלאש Flash ותבנית עיצוב מקובעת מידה יגרמו לחווית משתמש שלילית אשר תתורגם לפגיעה בכניסות האורגניות מגוגל לאתר המובייל שלך.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

והנה מגיע השוס הגדול. זוכרים את ימי הפלאש ואיך אנשי קידום האתרים ניצחו את המעצבים המוכשרים וגרמו לבעלי האתרים לזנוח את העיצוב לטובת הטקסט מכיוון שגוגל לא ידע (או לא רצה) לאנדקס פלאש. לא עוד. ב-21.4.2015. גוגל משיקה את App Indexing או בעברית ״אינדוקס אפליקציות״. שלא כמו בעידן הפלאש יוכלו בעלי אפליקציות סגורות לשדר את התוכן הפנימי של האפליקציות שלהם אל מנוע החיפוש של גוגל. דפי דילים בגרופון, דפי טיסה באתרי תיירות ודפים פנימיים של אפלקציות תוכן יאונדקסו ע״י גוגל. גולשים אשר התקינו את האפליקציה יכנסו ישירות אל הדף הרלוונטי בתוך האפליקציה ואילו גולשים שלא התקינו את האפליקציה יקבלו הודעה פרסומית על מנת לקדם את הורדת האפליקציה. אתם כבר מדמיינים את מכונת המזומנים של גוגל עובדת? גוגל כבר הטמיעה את הפתרון אצל הגדולים אז קדימה לעבודה.

 

פה כבר יש פתרון ל-App indexing

ואם כבר אפשר לתת איזה זבנג קטן לשחקן גדול בשם אפל אז הנה לנו אווירת בחירות 2015. מפתחי האפליקציות באפל itunes עושים כסף, הרבה יותר כסף מאשר באנדרואיד. אם גוגל תצליח לייצר יותר הורדות ושימושים באפלקציות באנדרואיד היא תשמח את מפתחי האנדרואיד ועל הדרך תסגור את הפער מאפל. כיום גוגל אינה מציעה את ה-App Indexing לאפליקציות אפל אך לא מן הנמנע ששיתוף הפעולה בין החברות יהיה הכרחי מכיוןן שהוא מועיל לשני הצדדים. האם הכסף ינצח את האגו. הכל תלוי כמה?

 

מה עושים אתמול?

1. האם האתר שלכם מותאם למובייל?

א. לא, צריך לבנות אתר מותאם או להפוך את האתר שלכם לרספונסיבי.

ב. אם כן, עבורו לשאלה 2.

2. אם יש לכם אתר מותאם למובייל בדקו את הציון שלו בכלי ניהול האתרים של גוגל Google Webmasters.

א. משפרים את הנקודות הבעיתיות.

ב. מוודאים שהגולש מגיע לדף הנכון. מובייל ל-m ונייח ל-www

הכותב, אלי אדרי, הוא מנכ״ל חברת אמבודו (Emboodo) הוא בוגר הנדסת תוכנה מאוניברסיטת קליפורניה, נורת'רידג'. משנת 1999 הוא עוסק בתחום הקידום SEO והינו אחד מהמיסדים של תעשית הקידום בעולם. חברת אמבודו היא חברה בינלאומית עם סניפים בתל אביב, איסטנבול ולוס אנגלס ועוסקת בעיקר בקידום אתרים מבוסס תוצאות תוך ראייה טכנולוגית.

 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני 02/01/2018 12:02
    הגב לתגובה זו
    צריך אתר רספונסיבי. בואו נתקדם במקום ללכת אחורה
  • 5.
    מיואש 18/03/2015 14:21
    הגב לתגובה זו
    גם ברשתעכשיו כולם צריכים להוציא ים כסף על עבודת SEO נמאס!
  • אני 21/03/2015 14:31
    הגב לתגובה זו
    אנחנו חייבים לשחק את המשחק שלה, ולנצח.
  • 4.
    א 13/03/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
    אפשר גם לעשות בדיקה יותר מעמיקה של כל דף עם pagespeed של גוגל.
  • 3.
    יניב 12/03/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    הכתובת בהחלט הייתה על הקיר. סך הכל דפי אפליקציות נותנים מענה רלוונטי ליוזר אז למה לא לסרוק אותם?! כתבה מצוינת.
  • 2.
    נעמה ש 12/03/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    כתבה חשובה המעוררת מחשבה בנוגע לאפקטיביות הפרסום בגוגל לעומת פייסבוק ולהיפך. נראה כי השחקנית הגדולה הייתה ונשארה גוגל, שממשיכה לאתגר את מקדמי האתרים בתחום שמתפתח, מתעדכן ומתחדש כל הזמן. תודה אלי, כתיבה נהדרת! עלה והצלח!
  • 1.
    ויקי אלקיים 12/03/2015 08:55
    הגב לתגובה זו
    כתבה חשובה מאד בתחום אם ברצונך לקדם את העסק שלך ,הפרסום באינטרנט הינו כלי יעיל ,מהיר,וחוסך זמן . באמצעות אמבודו ניתן לקדם עסקים ,ולהרגיש אותם ללקוח בצורה ברורה ויעילה . תודה על הכתבה החשובה
אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13
רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת

לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.


ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים

בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.

אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13
רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת

לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.


ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים

בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.