גבי גולדמן מעריב
צילום: יח"צ
טור

אנחנו לפני שנה, אתם עכשיו: יו"ר ועד עובדי 'מעריב' תומכת בחברים מ'ידיעות'

"אגודת העיתונאים - לא הייתם חלק מהפתרון, אל תהיו חלק מהבעיה". גבי גולדמן במכתב לקולגות מידיעות שהקימו ועד פעולה, וזוכים למקלות בגלגלים
גבי גולדמן |

רק לפני שנה יצאנו, ארגון העיתונאים בשיתוף עם הוועד במעריב, לקרב משפטי מול ההנהלה הקודמת של החברה, כדי למנוע את פיטוריהם של כמה מחברינו. אז עוד לא ידענו שהמשבר הגדול שצפוי ל'מעריב' ולעובדיו נמצא בכלל לפנינו, ומספר המפוטרים יעלה, בסופו של דבר, למאות.

באותם ימי תום, כשפנינו לבית הדין לעבודה לראשונה, נתקלנו בטיעון מפתיע מצד הנהלת העיתון: ארגון העיתונאים והוועד החדש לא יכולים לייצג את המפוטרים מכיוון שיש כבר ארגון יציג אחר בחברה, אגודת העיתונאים בתל אביב. נכון, נזכר מי מזקני השבט, אכן היה פה פעם משהו כזה, לפני בערך 20 שנה. מה שנשאר ממנו היום בעיקר הם כמה מקומות חניה בבית סוקולוב, ואסור לזלזל בנדל"ן יקר ערך שכזה. אבל האגודה לא פעלה במעריב מזה שנים, לא ייצגה עובדים, לא צירפה חברים חדשים ולא פעלה לחתימת הסכמים קיבוציים. רק כ-15 מבין 350 העיתונאים במעריב היו עדיין חברים בה.

במקום להצטרף לקרב על הגנת העובדים, מיהרה האגודה להודיע שהיא אכן הארגון היציג במעריב, ובאופן מפתיע ומקומם גם סירבה לעזור במאמצים למנוע את פיטורי העובדים שהיא התיימרה לייצג. וכך, במקום להקדיש את כל הכוח לקרב על המפוטרים, נאלצנו להיגרר לבית הדין הארצי לעבודה להליך של סכסוך בין ארגונים, שבסופו - ובעקבות ביקורת קשה מאוד שהוטחה בה מצד נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד - הודיעה האגודה שהיא מוותרת על היציגות במעריב. באחד הדיונים בבית הדין בירושלים, הודה בפנינו בשקט בשקט נציג ההנהלה: אני הבאתי את האגודה לפה, פשוט כדי לקנות זמן.

כך שיחקה האגודה לידי ההנהלה ונגד העובדים. זה היה השבוע לפני שנה. מקריאת הדיווחים בשבועיים האחרונים על הנעשה בידיעות אחרונות, נראה שההיסטוריה ההיא חוזרת על עצמה שנית, והפעם כפארסה. שוב מכריז ארגון העיתונאים על יציגות בעיתון גדול, ומנסה לעצור מהלך של פיטורי עיתונאים במסגרת צמצומים. שוב, כמה מפתיע, ההנהלה קוראת לעזרתה את "הארגון היציג" הישן, שעשה גדולות ונצורות בעבר אך מזה שנים ארוכות מייצג רק קבוצה קטנטנה של עיתונאים, דור המדבר שעדיין נהנה אולי משרידיו של הסכם קיבוצי ישן. ושוב האגודה נענית לקריאת ההנהלה ומודיעה שהיא - ולא הארגון בו בחרו רוב העיתונאים - היחידה המוסמכת לייצג את העובדים.

וכך, שוב הצדדים נאלצים לפנות לבית הדין הארצי לסכסוך בין ארגונים בזמן שההנהלה מפטרת עובדים והאגודה, שמתיימרת להיות "יציגה", לא נוקפת אצבע.

כמונו לפני שנה, עיתונאי ידיעות אחרונות עלולים ליפול קורבן לברית מסוכנת בין ההנהלה לבין ארגון עובדים ישן, שפתאום מתעורר ונזכר שהוא מייצג את כולם, רק אחרי שהם בוחרים להתאגד בארגון אחר. "ארגון עובדים פעיל... נמצא בשטח ויוצר מציאות בשטח", פסק בית הדין לעבודה לפני שנה, במסגרת נזיפותיו החמורות באגודה, והוסיף כי "ייתכן ארגון עובדים באופן שהוא מכונה כך, אבל בפועל הוא פסק מלהיות ארגון עובדים פעיל, ואז אין ארגון עובדים פעיל בשטח. אנחנו לא התרשמנו שהייתה פעילות קיבוצית אינטנסיבית כשהאדמה רועדת".

חברים ב'ידיעות אחרונות' - למרות החששות, הצלחתם לקדם מהלך מרשים והיסטורי של הקמת ועד. אל תתנו לטריקים זולים לעבוד עליכם. זה לא הצליח לאגודה עם עיתונאי מעריב, אין סיבה שזה יצליח לה עם עיתונאי ידיעות. אגודת העיתונאים בתל אביב, במשך שנים לא הייתם חלק מהפתרון, אל תתחילו עכשיו להיות חלק מהבעיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים

מוצאי שבת היתה בסימן קשת, ששלטה בלוח השידורים עם פער עצום במהדורה המרכזית ובפריים טיים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 18% רייטינג ו-475 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. חדשות 14 היו במקום השני עם 6.1% ו-174 אלף צופים. שתי המהדורות הנוספות גם הן מרוויחות צופים בעקבות ההיעדרות של 14 משידורי שבת, וחדשות 13, עמדה על 5.5% רייטינג ו-142 אלף צופים ואילו המהדורה של כאן11, עמדה על 116 אלף צופים ו-5.3% רייטינג.


פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירווזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 18.6% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 8.9% רייטינג ו-224 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. במקום האחרון היה הפרק המסיים של הסדרה התיעודית על ואנונו, עם נתון מכובד של 5.5% רייטינג ו-119 אלף צופים.

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 3.4% רייטינג ו-91 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-4.1% רייטינג ו-121 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-7.4% רייטינג ו-215 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 2.1% ו-57 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 11% רייטינג ו-276 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם נתונים דומים למדי, 10.9% ו-309 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 4.6% רייטיג ו-128 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.5% ו-95 אלף צופים. 

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, "אברי ושרקי" היו בראש, עם 7.3% רייטינג ו-168 אלף צופים, שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של היה במקום השני, עם 4.6% ו-117 אלף צופים, ואילו במקום האחרון היו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, של ערוץ 14, עם 3.2% ו-81 אלף צופים.