דעה

על "בין הזמנים": הקיץ של החרדים והיערכות התקשורת הדתית

בשבועות של "ימי בין המצרים" שוקדים המפרסמים על עבודה מאחורי הקלעים לקראת "בין הזמנים". דבורה גינזבורג על שוק שיווק ותקשורת בקיץ

עולם השיווק החרדי נמצא בימים אלה בעיצומה של ההכנה לתקופת "בין הזמנים", 3 שבועות בהם יוצא המגזר לחופשה מרוכזת. התקופה, המתחילה יממה לאחר תשעה באב ומסתיימת בראש חודש אלול (18 ביולי עד 30 בחודש) היא מעין "חופשת סמסטר" עבור תלמידי הישיבות ומתאפיינת בצריכה גבוהה של תרבות פנאי, כשרה למהדרין כמובן.

באופן מעניין, דווקא התקופה הקודמת לחופשה היא תקופה רגועה של "הורדת פרופיל" מבחינת תרבות הצריכה החרדית. תקופה זו המכונה "ימי בין המצרים" או "שלושת השבועות" שבין צום י"ז בתמוז המציין את היום בו הובקעה חומת ירושלים, לתשעה באב - היום בו נחרב בית המקדש, זוהי תקופת אבל שמנהגי האבלות בה הולכים ומחריפים ככל שמתקרבים לתשעה באב. על פי הקבלה, אלו ימים של סכנה שעדיף להימנע בהם מטיולים, ביצוע עסקאות, דיונים בבתי משפט ואפילו ניתוחים שאינם דחופים.

בימים אלה הציבור החרדי נמנע מרכישת מוצרים חדשים לטווח ארוך, ממעט בבילויים, וצריכת תרבות פנאי כמעט אינה קיימת. עם זאת, צריכת המזון מטבע הדברים נמשכת כסדרה. חלק מרשתות המזון המפרסמות מוצרים שנתיים שאינם תלויי תקופה, מנצלות את תקופת הרגיעה לפרסם "מחוץ לפיק" כאשר הקמפיין שלהם בולט ואינו נטמע בין שאר הפרסומות, כפי שקורה בתקופת "פיק" המאפיינת חגים.

בשבועות אלה, שוקדים המפרסמים על עבודה מאחורי הקלעים לקראת "בין הזמנים". החברות העסקיות השונות, מרשתות התקשורת והמזון ועד למלונות ואתרי נופש, מתאימות עצמן לצרכיו המיוחדים של הצרכן החרדי, מכשרות מהודרת ועד לשעות נפרדות בבריכה.

ב"בין הזמנים" אין לימודים בישיבות, הציבור החרדי ממלא את אתרי הטיולים והנופש, המוני משפחות ובחורי ישיבות ממלאים את גן סאקר בירושלים או פארק הירקון בתל אביב. גם אתרי רשות הטבע והגנים או אתרי מורשת כמו הכותל המערבי או העיר צפת הופכים יעדים מבוקשים. בשנים האחרונות גם נופשים בחו"ל שהותאמו במיוחד לקהל חרדי הפכו רלבנטיים וכבר אין מניעה לפרסם במדיה חרדית על נופש גלאט כשר באירופה למשל.

בהשוואה לחופשה בת חודשיים במגזר הכללי, 3 שבועות חופשה במגזר החרדי הופכות את החופשה למתומצתת ועוצמתית יותר. גופים רבים הפונים לקהל חרדי מנצלים את התקופה לפגוש את הציבור בחוץ, בפארקים ובמקומות הנופש.

גם גופי המדיה השונים המיועדים לציבור החרדי מתאימים את עצמם ללוח הזמנים של קהל המאזינים ויוצרים פעילויות חדשות בלוח השידורים.

שבועות אלה הן הזדמנות נהדרת עבור חברות במגזר העסקי - לייצר נגיעה איכותית במגזר החרדי ולבצע פעילויות שמאפשרות למשווק להגיע בצורה חכמה ושונה לצרכן החרדי. לפגוש אותו בדרך לטיול או לאתרי הנופש ולהשפיע בדרך שתורמת לו, מבינה אותו ומתחברת אליו ולצרכים שלו. הציבור החרדי יודע לזהות ולהעריך את ההשקעה וההבנה והחברות קוטפות את הפירות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טור טוב. תמשיכי (ל"ת)
    שירלי 05/07/2012 10:07
    הגב לתגובה זו
  • "בין הזמנים" מתחיל רק ב-30.7 (ל"ת)
    לא דתייה 05/07/2012 12:29
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.