רשות המיסים: משקיעי הנדל"ן הובילו לזינוק חד בהכנסות ממיסוי מקרקעין

בחודש מאי חל גידול 4.8% בכנסות ממסים בהשוואה לאשתקד ל-23.4 מיליארד שקל. גידול במס הקנייה
לירן סהר | (4)
נושאים בכתבה מסים

בחודש מאי 2015 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ומאגרות ב-23.4 מיליארד שקל, בניכוי שינויי החקיקה, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 4.8% בהשוואה לחודש מאי אשתקד. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-8.9% והגביה ממסים עקיפים עלתה ב-1.1%.

הגביה משוק ההון הסתכמה ב-452 מיליון שקל, עליה בשיעור של 18.2% לעומת מאי 2014, לפי הפירוט הבא: עליה בשיעור של 4% בגבייה מריבית ועליה בשיעור של 30% בגביה מניירות ערך.

ההכנסות ממיסוי מקרקעין הסתכמו בכ-936 מיליון שקל, עלייה של כ-23% לעומת מאי 2014. במס שבח נרשמה עלייה בשיעור של 11% ובמס רכישה נרשמה עליה בשיעור של 30%. שני שלישים מהגידול בגבייה מתרכזים באזור תל אביב ובאזור השפלה, זאת על רקע עסקאות בנדל"ן מניב (חלקן בגין גביית חובות עבר בעסקאות אלו) וגידול בהיקף הרכישות של "דירה נוספת".

ההכנסות ממס קניה יבוא בחודש מאי הסתכמו ב-1.5 מיליארד שקל, עלייה של 6% לעומת מאי 2014. הנובעת בעיקר מגידול בהכנסות מיבוא רכב, טלפונים סלולריים ודלק.  

במשרד האוצר מציינים כי בהצעת התקציב לשנת 2015 הוצגה תחזית גביית מסים של 260.8 מיליארד שקל. לאחר התאמה לשינויי חקיקה שלא אושרו על ידי הכנסת, התחזית לשנת 2015 עומדת על 261.8 מיליארד שקל. מתחזית זו ניתן לגזור תחזית של 23.6 מיליארד שקל לחודש מאי 2015. בפועל, הסתכמה הגבייה כאמור ב-23.4 מיליארד שקל, חוסר של 0.2 מיליארד שקל. בחודשים ינואר‑מאי נוצר עודף של 3.4 מיליארד שקל.  עודף זה הוא תוצאה של עודף של 3.8 מיליארד שקל במסים ישירים, חוסר של 0.5 מיליארד שקל במיסים עקיפים ועודף של 0.1 מיליארד שקל באגרות.  מתוך העודף במסים ישירים, כ-0.7 מיליארד שקל מוסברים על ידי תשלום בינואר בגין דיבידנד שחילקה חברה גדולה בדצמבר 2014.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יש!!!! שוב המדינה מתעשרת והאזרחים נעשים יותר עניים (ל"ת)
    מיואשת 07/06/2015 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בנציון 07/06/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    הדרך המהירה לטפל במחירים זה להשפיע על ההיצע והביקוש, כלומר להגדיל את כמות המוכרים ולהקטין את כמות הקונים. מבקר המדינה הזכיר בדוח שלו שאפילו בנק ישראל קבע שרק 37% מעליית המחירים זה בגלל מחסור בהיצע. השאר זה הריבית. את העיוות של הריבית אפשר לפתור על ידי הגבלת משכנתאות ל 15 שנה בלבד ועל ידי מיסוי על משקיעים. הגדלת היקף הבניה תיקח שנים, לא תשפיע בקדנציה הזאת, ותטפל רק ב 37% מעליית המחיר המטורפת. להסברים נוספים, מעמיקים, בליווי גרפים ונתונים רשמיים, תעשו העתק-הדבק וצפו בסרטון ששמו: הסיבה האמיתית לעליית מחירי הדירות בישראל
  • 2.
    PAN 07/06/2015 12:10
    הגב לתגובה זו
    דיווידנד הנדיב של ישראמקו ובדולר קשששש !!! תגליות גז במעשה משלמות 3 סוגי מס למדינה, 1- מס רווחים 2- מס תמלוגים 3- מס בורסה 25% על דיוידנדים 4- מס בורסה במכירת יחידות השתתפות נפט 25% ועוד מיסים ,,,, לכן לא לשכח את זה לרגע כל אלה שכל יום טוענים שגז שלנו !!!
  • 1.
    ,,, 07/06/2015 11:47
    הגב לתגובה זו
    לצמצם את צריכתו עקב עלויות דיור גבוהות יותר, כך שלהסתנוור מהכנסות המדינה הנוכחיות זו טעות גדולה. חשיבה לטווח קצר בדרך כלל נגמרת במשבר...
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.