התחדשות עירונית: הושלם הבניין הראשון לשימור בר"ג - צפו בתמונות לפני ואחרי

בתהליך מורכב שכולל תמ"א 38/2 ושימור הוספו 6 קומות לבניין בן 2 קומות שנבנה בשנת 1934
לירן סהר | (7)

פרויקטי השימור של בניינים בעלי ערך היסטורי וארכיטקטוני הגיעו לרמת גן. לאחרונה הושלם פרויקט השימור הראשון בעיר ברחוב שפירא 10.

המבנה, הממוקם סמוך לצומת עלית בפינת הרחובות שפירא 10 ודב פרידמן 25, הינו מבנה לשימור שנבנה בשנת 1934 בסגנון אקלקטי-בינלאומי בידי בעלי הקרקע דאז יעקב פרידמן והאדריכל אריה שטריימר. במקור כלל המבנה 2 קומות ובסך הכל כלל 4 דירות בנות 4 חדרים.

יעקב פרידמן הינו בן לאחת מראשוני המשפחות הקנדיות שהגיעו להתיישב באזור, אז כונתה השכונה "שטח הקנדים", על שם קבוצת יהודים קנדיים אשר רכשו קרקעות באזור ועלו להתיישב באזור בשנת 1922 כראשוני רמת גן. לאחר הכרתה של רמת גן כיישוב עירוני שונה שם השכונה ל"שכונת הראשונים", על שם ראשוני המתיישבים החלוצים שבאו להתגורר בעיר.

הבניין עבר תהליך מורכב וחדש יחסית בישראל שכלל שילוב בין תמ"א 38/2 ושימור. בשלב הראשון שומרה חזית הבניין ו-2 הקומות הראשונות וחוזקו היסודות. בשלב השני נבנו עוד 6 קומות. בסך הכל הוקמו בבניין 18 דירות . משרד כהנא אדריכלים תכנן את הפרויקט החדש ואת שימור המבנה המקורי.

מחברת שלום את נתן שביצעה את הפרויקט נמסר כי הדירות בפרויקט כבר נמכרו ומחירה הממוצע של דירת 4 חדרים בשטח כ-93 מ"ר ומרפסת בשטח כ-10 מ"ר עמד על 2.150 מיליון שקל, דירת 5 חדרים בשטח כ-112 מ"ר ומרפסת בשטח כ-10 מ"ר נמכרה במחיר ממוצע של 2.4 מיליון שקל.

רחוב שפירא 10 לפני

רחוב שפירא 10 אחרי

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זה נראה נורא 17/04/2012 09:48
    הגב לתגובה זו
    זה מזכיר לי את הספר חיות מובולבלות כמו לקחת ראש של כלב וזנב של נחש!!! דוחה!
  • 4.
    ברק 16/04/2012 22:32
    הגב לתגובה זו
    התוצאה מכוערת! ואיזה ערך היסטורי יש לבנין, היה מכוער לפני ונהפך למפלצת מוזרה ומכוערת אחרי!
  • מסכימה עם כל מילה " המלך הוא עירום" (ל"ת)
    בדיוק!!!! 17/04/2012 09:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיקי 16/04/2012 19:50
    הגב לתגובה זו
    המחירים תואמים לאנשי הון שלטון או פשע מאורגן המלבינים הון שחור בנדל" ן. תבדקו מי הדיירים ואז תגלו לאיזו קטגוריה שייכים.
  • 2.
    ג' ינג' י 16/04/2012 17:40
    הגב לתגובה זו
    לא ממש שמרו על הקו הבסיסי של הבניין אבל באופן יחסי מצאו פתרון אסטטי.
  • 1.
    מיכה 16/04/2012 17:36
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה חודשים עברתי לאזור הזה מתל אביב. אני לא מאמין איך אנשים משלמים מחירים כאלה. המרפסות פנות מזרחה. כל הרחובות באיזור מלוכלכים מלאים עשבים וחרא של כלבים. אין שום חנות נורמאלית במרחק הליכה קצר.
  • אזור דוחה (ל"ת)
    נכון מאד 17/04/2012 09:49
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.