התחדשות עירונית: הושלם הבניין הראשון לשימור בר"ג - צפו בתמונות לפני ואחרי

בתהליך מורכב שכולל תמ"א 38/2 ושימור הוספו 6 קומות לבניין בן 2 קומות שנבנה בשנת 1934
לירן סהר | (7)

פרויקטי השימור של בניינים בעלי ערך היסטורי וארכיטקטוני הגיעו לרמת גן. לאחרונה הושלם פרויקט השימור הראשון בעיר ברחוב שפירא 10.

המבנה, הממוקם סמוך לצומת עלית בפינת הרחובות שפירא 10 ודב פרידמן 25, הינו מבנה לשימור שנבנה בשנת 1934 בסגנון אקלקטי-בינלאומי בידי בעלי הקרקע דאז יעקב פרידמן והאדריכל אריה שטריימר. במקור כלל המבנה 2 קומות ובסך הכל כלל 4 דירות בנות 4 חדרים.

יעקב פרידמן הינו בן לאחת מראשוני המשפחות הקנדיות שהגיעו להתיישב באזור, אז כונתה השכונה "שטח הקנדים", על שם קבוצת יהודים קנדיים אשר רכשו קרקעות באזור ועלו להתיישב באזור בשנת 1922 כראשוני רמת גן. לאחר הכרתה של רמת גן כיישוב עירוני שונה שם השכונה ל"שכונת הראשונים", על שם ראשוני המתיישבים החלוצים שבאו להתגורר בעיר.

הבניין עבר תהליך מורכב וחדש יחסית בישראל שכלל שילוב בין תמ"א 38/2 ושימור. בשלב הראשון שומרה חזית הבניין ו-2 הקומות הראשונות וחוזקו היסודות. בשלב השני נבנו עוד 6 קומות. בסך הכל הוקמו בבניין 18 דירות . משרד כהנא אדריכלים תכנן את הפרויקט החדש ואת שימור המבנה המקורי.

מחברת שלום את נתן שביצעה את הפרויקט נמסר כי הדירות בפרויקט כבר נמכרו ומחירה הממוצע של דירת 4 חדרים בשטח כ-93 מ"ר ומרפסת בשטח כ-10 מ"ר עמד על 2.150 מיליון שקל, דירת 5 חדרים בשטח כ-112 מ"ר ומרפסת בשטח כ-10 מ"ר נמכרה במחיר ממוצע של 2.4 מיליון שקל.

רחוב שפירא 10 לפני

רחוב שפירא 10 אחרי

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זה נראה נורא 17/04/2012 09:48
    הגב לתגובה זו
    זה מזכיר לי את הספר חיות מובולבלות כמו לקחת ראש של כלב וזנב של נחש!!! דוחה!
  • 4.
    ברק 16/04/2012 22:32
    הגב לתגובה זו
    התוצאה מכוערת! ואיזה ערך היסטורי יש לבנין, היה מכוער לפני ונהפך למפלצת מוזרה ומכוערת אחרי!
  • מסכימה עם כל מילה " המלך הוא עירום" (ל"ת)
    בדיוק!!!! 17/04/2012 09:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיקי 16/04/2012 19:50
    הגב לתגובה זו
    המחירים תואמים לאנשי הון שלטון או פשע מאורגן המלבינים הון שחור בנדל" ן. תבדקו מי הדיירים ואז תגלו לאיזו קטגוריה שייכים.
  • 2.
    ג' ינג' י 16/04/2012 17:40
    הגב לתגובה זו
    לא ממש שמרו על הקו הבסיסי של הבניין אבל באופן יחסי מצאו פתרון אסטטי.
  • 1.
    מיכה 16/04/2012 17:36
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה חודשים עברתי לאזור הזה מתל אביב. אני לא מאמין איך אנשים משלמים מחירים כאלה. המרפסות פנות מזרחה. כל הרחובות באיזור מלוכלכים מלאים עשבים וחרא של כלבים. אין שום חנות נורמאלית במרחק הליכה קצר.
  • אזור דוחה (ל"ת)
    נכון מאד 17/04/2012 09:49
    הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.