המקל של רשות המסים: מחזיקים קרקע ולא בונים? תשלמו
רשות המסים ומשרד האוצר בדרך להטיל מס נוסף על הנדל"ן - והפעם: מס רכוש. כלומר, מי שמחזיק בקרקע ולא מנצל אותה לבנייה בפרק זמן סביר - עלול לחטוף. המטרה היא ליצור תמריץ שלילי למשקיעים פרטיים לבנות על הקרקעות ולהציף את הדירות לשוק; וגם - איך זה מתחבר עם הנתון של קרוב ל-80 אלף דירות לא מכורות?
ברשות המסים שוקלים בימים אלה מהלך שעד לא מזמן נחשב לרעיון מיושן ששייך לעבר הרחוק: הטלת מס רכוש על קרקעות בייעוד לבנייה, שהן לא מנוצלות בפועל. הכוונה היא להחיל מס שנתי על בעלי קרקע שבידיהם תכניות מאושרות, אך הבנייה מתעכבת מסיבות שונות. אם תרצו - זה סוג של מס על "הרווחים הכלואים" רק שהפעם על הקרקעות ולא על ההון של חברות.
ברקע עומדת מטרה ברורה -לנסות ולהאיץ את קצב הבנייה בישראל, ובכך לתרום לגידול בהיצע הדירות. המהלך עדיין נמצא
בשלבי גיבוש ראשוניים, אבל כבר כבר התחיל לעורר תגובות מנוגדות בשוק. מצד אחד, יש את אלו הרואים בו צעד נחוץ שימנע החזקת קרקע לאורך זמן, דבר שיכול לפגוע בהיצע הדירות. מצד שני, יזמים ואנשי מקצוע מזהירים מפני פגיעה בשחקנים הקטנים ובפרויקטים הנמצאים בשלבי תכנון מוקדמים
או בשל קשיים תשתיתיים ומימוניים. הרעיון להטיל מס שנתי על קרקעות לא מנוצלות בכלל לא חדש, אבל בתקופה האחרונה מקבל דחיפה מחודשת.
עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים, לצד שיעור
שיא של כ-78 אלף דירות חדשות לא מכורות, גרמו לכך שהשיח בעניין חזר - ומדבר בעיקר על הצורך להגדיל את ההיצע בפועל, ולא רק בתכניות, אלא גם בביצוע.
אחד הגורמים המעכבים את השוק, לפי מקבלי ההחלטות, הוא הקפאה יזומה של קרקעות מצד בעלי נכסים שממתינים לעליית מחירים או לשיפור בתנאי המימון. הטלת מס רכוש, במתכונת שמתגבשת לאחרונה, נועדה בשביל לייצר תמריץ שלילי - כלומר: להפוך את ההמתנה ללא כדאית כלכלית עבור בעלי הקרקעות, ולדחוף אותם לפעולה.
לוקיישן לוקיישן לוקיישן
ברחבי הארץ פזורות עשרות אלפי קרקעות בייעוד לבנייה, חלקן כבר בתוך תכניות מאושרות או ששווקו במסגרת מכרזים - אך הבנייה בהן טרם החלה. הדוגמא הכי גדולה ושכולם מיכירם היא שדה דב בתל אביב - שם אמורות לקום כ-16
אלף דירות חדשות. בין הדוגמאות הנוספות: שכונת ח’ 500 בחולון שמתעכבת בשל דרישות תשתית, שכונת שדרות בגבעת שמואל עם תכניות מאושרות אך ללא היתרים, ופארק רעננה, שבו חסרות תשתיות בסיסיות.
בנוסף, קיימים מתחמים במודיעין, רחובות, רמלה, נתניה, אשקלון, חריש,
עפולה ויישובים כפריים - שם הקרקע מוחזקת על ידי יזמים או משקיעים פרטיים שממתינים להיתכנות כלכלית, לשיפור בתנאי המימון או להשלמת תשתיות, ובינתיים הבנייה נדחית.
יש לזה גם משמעות לכיס שלנו - הציבור. הרי שהצפה של הדירות בידי משקיעים פרטיים היא סיפור
שונה מאשר החזקה של מלאי גדול אצל הקבלנים. הם לא יכולים לווסת את מחירי הדירות ואין להם שום סיבה גם לעשות את זה. הם כאן כדי להנות מרווח הוני חד פעמי או מספר פעמים.
אבל לרוב זהו לא המקצוע שלהם והם לא קבלנים שזה בידיים שלהם והם לרוב מחליטים מתי להציף
את הדירות בשוק ומתי לגרום ל'מצוקה מלאכותית' על אף המלאי הגדול. שממנו ראינו - 9.2 אלף דירות נמצאות בתל אביב.
קרקעות אלו לא נבנות משלל סיבות, בין הסיבות יש: עיכובים בהליכי רישוי והיתרי בנייה
בשל בירוקרטיה עירונית או תיאום תשתיות,
קשיי מימון שנובעים מהריבית הגבוהה והקשחת
התנאים מצד הבנקים, המתנה לשינויים רגולטוריים
כמו ביטול היטלים או עדכון תכניות,
ולעיתים גם כחלק מאסטרטגיה של בעלי
הקרקע להמתין לעליית ערך.
יתרונות וחסרונות
למס
הרכוש המוצע יש יתרונות שהם די ברורים: הוא עשוי לעודד בנייה בפועל בכך שהוא מאלץ בעלי קרקעות להניע תהליך ולא לדחות אותו שנים, לצמצם החזקות שהסיבה שהם לא משווקות כדירות לשוק, ולמנוע מצב שבו בעלי הון 'יושבים על הקרקע' ומשבשים את המנגנון הכלכלי. סיבה נוספת היא
גם לשדר וודאות לשוק ולסמן שהמדינה רצינית בכוונתה להגדיל את ההיצע, ואף לתרום לצדק חברתי - בכך שמי שמחזיק במשאב ציבורי חשוב ולא עושה בו שימוש, יישא בעלות.
מצד שני, קיימים גם חסרונות וסיכונים משמעותיים: המס אינו מבחין בין מקרה למקרה ועלול לפגוע גם
בבעלי קרקעות שממתינים להיתרים או להשלמת תשתיות; הוא עשוי לייקר את הדירות אם היזמים יגלגלו את העלות אל הקונים - יש מצב שהוא עלול לפגוע דווקא במשקיעים קטנים וביזמים בינוניים שלא תמיד מסוגלים להתחיל בבנייה מיידית. ולבסוף - הוא אינו פותר את בעיית הבירוקרטיה, כך
שבלי טיפול אמיתי בהליכי הרישוי, לא בטוח שתתרחש האצה אמיתית במהלכי הבנייה.
חשוב לציין - זה לא שההליכים יהיו מהירים יותר ויעילים יותר, בכלל לא. החוק לא מדבר על זה בכלל - הוא מדבר רק על להטיל מס (שלפי הערכות יעמוד על: בין 1% ל-2% משווי הקרקע לפי הערכת
שמאי ניטרלי בשנה) על מחזיקי הקרקעות הללו. ואולי כדאי שיטפלו גם בבעיה לפני שגובים עוד כסף בתור קנס מהמשקיעים והיזמים הקטנים - שככל הנראה הם אלה שהכי ייפגעו מהמהלך.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- מס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי בתמונה?
היוזמה להטיל מס רכוש על קרקעות לא מנוצלות
עומדת בשלב מוקדם של בחינה, ולמרות שטרם גובשה הצעת חוק רשמית, היא נהנית מתמיכה במשרד האוצר וברשות המסים וצפויה להשתלב במהלך רחב יותר של ניסיונות להאיץ את קצב הבנייה בישראל.
עם זאת, בשטח מתגבשת התנגדות רחבה מצד גופים מקצועיים כמו התאחדות בוני הארץ,
לשכת שמאי המקרקעין, עורכי דין בתחום הנדל"ן ואולי גם מצד רשויות מקומיות, שצפויות לטעון כי מדובר במהלך שעלול לפגוע גם במי שלא מעכב בנייה בכוונה.
בשל כך, ההערכה היא שאם המהלך באמת יבשיל ויגיע למציאות בפועל - הוא יאושר באופן חלקי בלבד, או יוגבל לסוגים
מסוימים של קרקעות, כמו כאלה ששווקו במכרזים ולא מומשו בפרק זמן סביר. בסופו של דבר, ההצלחה של המס לא תיבחן רק בכותרות אלא בשאלה האם ייושם באופן מידתי, מדויק ומעשי - כזה שיביא להאצת הבנייה בפועל, ולא יהפוך לעוד מס בירוקרטי שחוטא למטרה.
השילוב שיכול לגרום למחירים לרדת
כאמור, רק בתל אביב, קיים מלאי אדיר של קרוב ל-10 אלף דירות לא מכורות. זה אומר שברגע שהם יצאו לשוק ההיצע יפגש במקום נמוך יותר על העקומה של הגרף ובכך יביא לירידת מחירים. תוסיפו לזה את הבנייה הגדולה בעיר - בין אם בשדה דב, באבן גבירול, בהתחדשות עירונית לאורך השכונות הצפוניות (מעבר לנחל הירקון) או בעוד פרוייקטים חדשים. מה גם שעכשיו יציפו עוד ועוד יזמים פרטיים לנצל את הקרקעות שבדרך כלל מיועדות לבנייה רוויהץ כל זה יחד מצביע על מגמה שונה ממה שראינו בשנים האחרונות ואנחנו כבר מתחילים לראות באזורים שונים.כפי שפורסם למשל על כפר סבא לאחרונה.
- 18.אנונימי 14/05/2025 16:26הגב לתגובה זוהגיע הזמן להחזיר את מס הרכוש
- 17.בעז 11/05/2025 16:41הגב לתגובה זואם המדינה תשלם ליזמים בשל המחדלים שלה אז דירוג האשראי יהיה C..
- 16.צלניק 11/05/2025 10:15הגב לתגובה זוכל כספי המסים זורמים למימון הפרזיטים החרדים שמסרבים לשרת בצהל.
- 15.רועי 11/05/2025 08:59הגב לתגובה זומחפשים מקורות הכנסה אחרים
- 14.משה גפני הצדיק יפיל את זה כמובן. (ל"ת)אנונימי 11/05/2025 08:27הגב לתגובה זו
- 13.שיתנו גם מימון 11/05/2025 08:26הגב לתגובה זואם אין עובדים אז איך נבנהאם עלויות המימון כל כך גבוהות איך נצליך לשלםממליץ לפתור את הבעיות לפני שמתחילים מיסים לא אבחנה....
- 12.אנונימי 11/05/2025 08:01הגב לתגובה זו5 חודשים לקבל תשובה בין שני משרדים במינהל פאקינג תשובה אתם עובדים באותו בניין
- 11.אנונימי 11/05/2025 07:28הגב לתגובה זויש להחיל את החוק לכל הקבלנים שלא מוכרים את הדירות שאם הם לא מוכרים תוך זמן מסויים את הדירות עליהם לשלם מס
- 10.ואז אולי אצליח לבנות... מה ניתן לילדים למכור לשלם מיסים ומה הם יקנו קדחת.... מדיניות של כלום (ל"ת)תביאו פועלים 11/05/2025 07:11הגב לתגובה זו
- 9.אנונימי 11/05/2025 07:01הגב לתגובה זואם הממשלה תוכיח שהיזם אשם שישלם מס רכושאם היזם יוכיח שהממשלה אשמה שהממשלה תשלם לו מס רכוש שלילי.ואם אף אחד מהם לא מוכיח אז אנין קנסות.אחרת זה נשמע לי כמו ממשלה שמטילה קנס גודש על האזרח שרוצה להגיע לעבודה בתל אביב כשהממשלה אשמה שאין לו אופציית תחבורה ציבורית סבירה
- 8.ירון 11/05/2025 06:41הגב לתגובה זואף פעם לא מאוחר לתקן את ה...
- 7.סחבק 11/05/2025 06:37הגב לתגובה זוהמדינה מנסה להראות שגם היא עוזרת בצד של הורדת המחירים לאחר ששנים גנבה כסף מהציבור על מחירי קרקע מופקעים.הצעד הכי נכון הוא להגביל את הבנקיםקבלנים שעושים יד אחת כדי לעשוק את הציבור ומווסתים עבירה על החוק את מחירי הדירות פשע שאף אחד לא מתייחס אליו.
- 6.קש 11/05/2025 03:59הגב לתגובה זוהמדינה חייבת לחקור את כלל הרשויות שתוקעות פרויקטים בכוונה לדוגמה על הוספת מרפסת מחכים 4 שנים .למה הפקידים שולטים ולא ראש העיר תבדקו את עירית ראשון לציון בושה וחרפה
- 5.גולדפינגר 11/05/2025 02:31הגב לתגובה זויש לי קרקע במתחם גליגות כבר 15 שנה ועדיין אין תוכנית מאושרת לבניה. וזה עוד מתחם שרמי מקדם.
- 4.שוב פעם אותם דברים 10/05/2025 23:01הגב לתגובה זושוב אותם רעיונות עם האמירות של לפתור כשל שוק.אף פעם מיסים לא פתרו כשלי שוקהם רק ממלאים את כיסי הפוליטיקאים ושלוחיהם והעם ישלם יותר כשיועמסו עליו העלויות החדשות ישנות.לאחרונה פורסם שמדינות באירופה שהטילו כל מיני פרוצדורות על משכירים נסוגו מהיוזמות הללו כשהתגלה שהיוזמות דווקא גרמו לעליות מחירים
- 3.לא שווה לקבלן הרבה פעמים לבנות עכשיו שכל סיני עולה 1500 שקל... מחירי הדיור תמיד יעלו (ל"ת)חחח 10/05/2025 22:34הגב לתגובה זו
- מי שלא שווה לו שימכור לאחר שהוא יבנה (ל"ת)חיים 14/05/2025 16:29הגב לתגובה זו
- 2.מצויין! שנים כתבתי את זה (ל"ת)שאפיק 10/05/2025 22:21הגב לתגובה זו
- 1.שימי 10/05/2025 22:18הגב לתגובה זואם שר האוצר סמוטריץ ונתניהו יאשרו מס זדוני כזה נפגש בבחירות הקרובות
אספת דיירים (X)כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים
דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה.
טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין
במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש.
בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.
בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש. זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה, הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.
בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה.
מה מייקר את דמי הוועד
הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.
הדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Yפטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל
רוטשטיין וציפחה ימכרו 133 דירות חדשות בלוד, עם פטור ממשכנתא לתקופה של עד 5 שנים לרוכשי הדירות מחיר דירת 3 חדרים החל מ- 2.05 מיליון שקל
החברות רוטשטיין רוטשטיין 0.15% וציפחה משיקות את השלב השני בפרויקט ההתחדשות העירונית LOV LOD. לקראת ההשקה, יצאו החברות במבצע מימון יוצא דופן, המעניק לרוכשי דירות בפרויקט חופש מהמשכנתא לתקופה של עד חמש שנים מרגע הרכישה.
פרויקט LOV LOD הינו פרויקט התחדשות עירונית ברחוב איינשטיין בעיר שהקמתו החלה לפני מספר חודשים ובמסגרתו נבנות 488 יחידות דיור חדשות בשני שלבים. עד כה, נמכרו בפרויקט למעלה מ-40 דירות. כעת כאמור מתחילה החברה בשיווק השלב השני של הפרויקט שכולל 133
דירות במגדל בן 23 קומות. בין הדירות שמוצעות למכירה, כיום, דירות בנות 2 חדרים בשטח של כ 68 מ"ר עם מרפסת בשטח של כ-9 מ"ר, המוצעות למכירה במחיר של 1.72 מיליון שקל. דירות 4 חדרים בפרויקט בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר מוצעות למכירה במחיר של החל מ-2.53 מיליון
שקל. אכלוס הפרויקט צפוי להיות במחצית השניה של 2029.
הפרויקט ממוקם בלב העיר, במרחק הליכה מתחנת הרכבת, צירי תנועה ראשיים, מוסדות חינוך, פארקים וגינות ציבוריות, מרכזי תרבות ועוד. בלב המתחם תוקם חצר פנימית ירוקה וקומת מסחר לרווחת קהילת המגורים החדשה.
כמו כן יכלול הפרויקט שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לטובת דיירי המתחם, השכונה ותושבי העיר כולה.
המהלך נועד לתת פתרון ממשי לאתגרי המימון של משפחות צעירות ורוכשי דירות ראשונות ולהקל על הנטל הכלכלי בתקופת הבנייה והאכלוס. כמו כן, יאפשר למשפרי הדיור גמישות מירבית בעיתוי מכירת הדירה הישנה ללא לחץ. במסגרת המבצע, יינתן לרוכשים בפרויקט מימון בהיקף של עד 70% ממחיר הדירה ברכישה, וכן פתרון מימוני המאפשר לשלם רק 15% בחתימת החוזה, קבלת הלוואת קבלן ל 5 שנים. ההלוואה בתנאים ייחודיים לתקופה ארוכה מהמקובל בשוק.
- רוטשטיין: הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-122 מ׳ שקל; מכרה 291 דירות מתחילת השנה
- התחדשות ברמת גן: תכנית אבא הלל של רוטשטיין מקבלת תוקף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת
הלוואת הקבלן מאפשרות החברות דחיית תשלומי המשכנתא לבנק, אשר יחלו רק שנתיים לאחר האכלוס, כשתשלומי הריבית בתקופה זו חלים על רוטשטיין וציפחה כך שהרוכשים נהנים מתקופת שקט כלכלי, ללא תשלומים כפולים. היתרה תשולם באמצעות הלוואת קבלן ומשכנתא נוספת, כשתשלום ההחזר בגינן
יחל רק לאחר תקופת הפטור.
