שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

המקל של רשות המסים: מחזיקים קרקע ולא בונים? תשלמו

רשות המסים ומשרד האוצר בדרך להטיל מס נוסף על הנדל"ן - והפעם: מס רכוש. כלומר, מי שמחזיק בקרקע ולא מנצל אותה לבנייה בפרק זמן סביר - עלול לחטוף. המטרה היא ליצור תמריץ שלילי למשקיעים פרטיים לבנות על הקרקעות ולהציף את הדירות לשוק; וגם - איך זה מתחבר עם הנתון של קרוב ל-80 אלף דירות לא מכורות?

הרצי אהרון | (19)

ברשות המסים שוקלים בימים אלה מהלך שעד לא מזמן נחשב לרעיון מיושן ששייך לעבר הרחוק: הטלת מס רכוש על קרקעות בייעוד לבנייה, שהן לא מנוצלות בפועל. הכוונה היא להחיל מס שנתי על בעלי קרקע שבידיהם תכניות מאושרות, אך הבנייה מתעכבת מסיבות שונות. אם תרצו - זה סוג של מס על "הרווחים הכלואים" רק שהפעם על הקרקעות ולא על ההון של חברות.


ברקע עומדת מטרה ברורה -לנסות ולהאיץ את קצב הבנייה בישראל, ובכך לתרום לגידול בהיצע הדירות. המהלך עדיין נמצא בשלבי גיבוש ראשוניים, אבל כבר כבר התחיל לעורר תגובות מנוגדות בשוק. מצד אחד, יש את אלו הרואים בו צעד נחוץ שימנע החזקת קרקע לאורך זמן, דבר שיכול לפגוע בהיצע הדירות. מצד שני, יזמים ואנשי מקצוע מזהירים מפני פגיעה בשחקנים הקטנים ובפרויקטים הנמצאים בשלבי תכנון מוקדמים או בשל קשיים תשתיתיים ומימוניים. הרעיון להטיל מס שנתי על קרקעות לא מנוצלות בכלל לא חדש, אבל בתקופה האחרונה מקבל דחיפה מחודשת.

עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים, לצד שיעור שיא של כ-78 אלף דירות חדשות לא מכורות, גרמו לכך שהשיח בעניין חזר - ומדבר בעיקר על הצורך להגדיל את ההיצע בפועל, ולא רק בתכניות, אלא גם בביצוע.

אחד הגורמים המעכבים את השוק, לפי מקבלי ההחלטות, הוא הקפאה יזומה של קרקעות מצד בעלי נכסים שממתינים לעליית מחירים או לשיפור בתנאי המימון. הטלת מס רכוש, במתכונת שמתגבשת לאחרונה, נועדה בשביל לייצר תמריץ שלילי - כלומר: להפוך את ההמתנה ללא כדאית כלכלית עבור בעלי הקרקעות, ולדחוף אותם לפעולה.


לוקיישן לוקיישן לוקיישן

ברחבי הארץ פזורות עשרות אלפי קרקעות בייעוד לבנייה, חלקן כבר בתוך תכניות מאושרות או ששווקו במסגרת מכרזים - אך הבנייה בהן טרם החלה. הדוגמא הכי גדולה ושכולם מיכירם היא שדה דב בתל אביב - שם אמורות לקום כ-16 אלף דירות חדשות. בין הדוגמאות הנוספות: שכונת ח’ 500 בחולון שמתעכבת בשל דרישות תשתית, שכונת שדרות בגבעת שמואל עם תכניות מאושרות אך ללא היתרים, ופארק רעננה, שבו חסרות תשתיות בסיסיות. 

בנוסף, קיימים מתחמים במודיעין, רחובות, רמלה, נתניה, אשקלון, חריש, עפולה ויישובים כפריים - שם הקרקע מוחזקת על ידי יזמים או משקיעים פרטיים שממתינים להיתכנות כלכלית, לשיפור בתנאי המימון או להשלמת תשתיות, ובינתיים הבנייה נדחית.

יש לזה גם משמעות לכיס שלנו - הציבור. הרי שהצפה של הדירות בידי משקיעים פרטיים היא סיפור שונה מאשר החזקה של מלאי גדול אצל הקבלנים. הם לא יכולים לווסת את מחירי הדירות ואין להם שום סיבה גם לעשות את זה. הם כאן כדי להנות מרווח הוני חד פעמי או מספר פעמים.

אבל לרוב זהו לא המקצוע שלהם והם לא קבלנים שזה בידיים שלהם והם לרוב מחליטים מתי להציף את הדירות בשוק ומתי לגרום ל'מצוקה מלאכותית' על אף המלאי הגדול. שממנו ראינו - 9.2 אלף דירות נמצאות בתל אביב. 

קרקעות אלו לא
 נבנות משלל סיבות, בין הסיבות יש: עיכובים בהליכי רישוי והיתרי בנייה בשל בירוקרטיה עירונית או תיאום תשתיות, קשיי מימון שנובעים מהריבית הגבוהה והקשחת התנאים מצד הבנקים, המתנה לשינויים רגולטוריים כמו ביטול היטלים או עדכון תכניות, ולעיתים גם כחלק מאסטרטגיה של בעלי הקרקע להמתין לעליית ערך.


יתרונות וחסרונות

למס הרכוש המוצע יש יתרונות שהם די ברורים: הוא עשוי לעודד בנייה בפועל בכך שהוא מאלץ בעלי קרקעות להניע תהליך ולא לדחות אותו שנים, לצמצם החזקות שהסיבה שהם לא משווקות כדירות לשוק, ולמנוע מצב שבו בעלי הון 'יושבים על הקרקע' ומשבשים את המנגנון הכלכלי. סיבה נוספת היא גם לשדר וודאות לשוק ולסמן שהמדינה רצינית בכוונתה להגדיל את ההיצע, ואף לתרום לצדק חברתי - בכך שמי שמחזיק במשאב ציבורי חשוב ולא עושה בו שימוש, יישא בעלות.

מצד שני, קיימים גם חסרונות וסיכונים משמעותיים: המס אינו מבחין בין מקרה למקרה ועלול לפגוע גם בבעלי קרקעות שממתינים להיתרים או להשלמת תשתיות; הוא עשוי לייקר את הדירות אם היזמים יגלגלו את העלות אל הקונים - יש מצב שהוא עלול לפגוע דווקא במשקיעים קטנים וביזמים בינוניים שלא תמיד מסוגלים להתחיל בבנייה מיידית. ולבסוף - הוא אינו פותר את בעיית הבירוקרטיה, כך שבלי טיפול אמיתי בהליכי הרישוי, לא בטוח שתתרחש האצה אמיתית במהלכי הבנייה.

חשוב לציין - זה לא שההליכים יהיו מהירים יותר ויעילים יותר, בכלל לא. החוק לא מדבר על זה בכלל - הוא מדבר רק על להטיל מס (שלפי הערכות יעמוד על: בין 1% ל-2% משווי הקרקע לפי הערכת שמאי ניטרלי בשנה) על מחזיקי הקרקעות הללו. ואולי כדאי שיטפלו גם בבעיה לפני שגובים עוד כסף בתור קנס מהמשקיעים והיזמים הקטנים - שככל הנראה הם אלה שהכי ייפגעו מהמהלך.

מי בתמונה?

היוזמה להטיל מס רכוש על קרקעות לא מנוצלות עומדת בשלב מוקדם של בחינה, ולמרות שטרם גובשה הצעת חוק רשמית, היא נהנית מתמיכה במשרד האוצר וברשות המסים וצפויה להשתלב במהלך רחב יותר של ניסיונות להאיץ את קצב הבנייה בישראל.

עם זאת, בשטח מתגבשת התנגדות רחבה מצד גופים מקצועיים כמו התאחדות בוני הארץ, לשכת שמאי המקרקעין, עורכי דין בתחום הנדל"ן ואולי גם מצד רשויות מקומיות, שצפויות לטעון כי מדובר במהלך שעלול לפגוע גם במי שלא מעכב בנייה בכוונה.

בשל כך, ההערכה היא שאם המהלך באמת יבשיל ויגיע למציאות בפועל - הוא יאושר באופן חלקי בלבד, או יוגבל לסוגים מסוימים של קרקעות, כמו כאלה ששווקו במכרזים ולא מומשו בפרק זמן סביר. בסופו של דבר, ההצלחה של המס לא תיבחן רק בכותרות אלא בשאלה האם ייושם באופן מידתי, מדויק ומעשי - כזה שיביא להאצת הבנייה בפועל, ולא יהפוך לעוד מס בירוקרטי שחוטא למטרה.


השילוב שיכול לגרום למחירים לרדת

כאמור, רק בתל אביב, קיים מלאי אדיר של קרוב ל-10 אלף דירות לא מכורות. זה אומר שברגע שהם יצאו לשוק ההיצע יפגש במקום נמוך יותר על העקומה של הגרף ובכך יביא לירידת מחירים. תוסיפו לזה את הבנייה הגדולה בעיר - בין אם בשדה דב, באבן גבירול, בהתחדשות עירונית לאורך השכונות הצפוניות (מעבר לנחל הירקון) או בעוד פרוייקטים חדשים. מה גם שעכשיו יציפו עוד ועוד יזמים פרטיים לנצל את הקרקעות שבדרך כלל מיועדות לבנייה רוויהץ כל זה יחד מצביע על מגמה שונה ממה שראינו בשנים האחרונות ואנחנו כבר מתחילים לראות באזורים שונים.כפי שפורסם למשל על כפר סבא לאחרונה. 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אנונימי 14/05/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להחזיר את מס הרכוש
  • 17.
    בעז 11/05/2025 16:41
    הגב לתגובה זו
    אם המדינה תשלם ליזמים בשל המחדלים שלה אז דירוג האשראי יהיה C..
  • 16.
    צלניק 11/05/2025 10:15
    הגב לתגובה זו
    כל כספי המסים זורמים למימון הפרזיטים החרדים שמסרבים לשרת בצהל.
  • 15.
    רועי 11/05/2025 08:59
    הגב לתגובה זו
    מחפשים מקורות הכנסה אחרים
  • 14.
    משה גפני הצדיק יפיל את זה כמובן. (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2025 08:27
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שיתנו גם מימון 11/05/2025 08:26
    הגב לתגובה זו
    אם אין עובדים אז איך נבנהאם עלויות המימון כל כך גבוהות איך נצליך לשלםממליץ לפתור את הבעיות לפני שמתחילים מיסים לא אבחנה....
  • 12.
    אנונימי 11/05/2025 08:01
    הגב לתגובה זו
    5 חודשים לקבל תשובה בין שני משרדים במינהל פאקינג תשובה אתם עובדים באותו בניין
  • 11.
    אנונימי 11/05/2025 07:28
    הגב לתגובה זו
    יש להחיל את החוק לכל הקבלנים שלא מוכרים את הדירות שאם הם לא מוכרים תוך זמן מסויים את הדירות עליהם לשלם מס
  • 10.
    ואז אולי אצליח לבנות... מה ניתן לילדים למכור לשלם מיסים ומה הם יקנו קדחת.... מדיניות של כלום (ל"ת)
    תביאו פועלים 11/05/2025 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 11/05/2025 07:01
    הגב לתגובה זו
    אם הממשלה תוכיח שהיזם אשם שישלם מס רכושאם היזם יוכיח שהממשלה אשמה שהממשלה תשלם לו מס רכוש שלילי.ואם אף אחד מהם לא מוכיח אז אנין קנסות.אחרת זה נשמע לי כמו ממשלה שמטילה קנס גודש על האזרח שרוצה להגיע לעבודה בתל אביב כשהממשלה אשמה שאין לו אופציית תחבורה ציבורית סבירה
  • 8.
    ירון 11/05/2025 06:41
    הגב לתגובה זו
    אף פעם לא מאוחר לתקן את ה...
  • 7.
    סחבק 11/05/2025 06:37
    הגב לתגובה זו
    המדינה מנסה להראות שגם היא עוזרת בצד של הורדת המחירים לאחר ששנים גנבה כסף מהציבור על מחירי קרקע מופקעים.הצעד הכי נכון הוא להגביל את הבנקיםקבלנים שעושים יד אחת כדי לעשוק את הציבור ומווסתים עבירה על החוק את מחירי הדירות פשע שאף אחד לא מתייחס אליו.
  • 6.
    קש 11/05/2025 03:59
    הגב לתגובה זו
    המדינה חייבת לחקור את כלל הרשויות שתוקעות פרויקטים בכוונה לדוגמה על הוספת מרפסת מחכים 4 שנים .למה הפקידים שולטים ולא ראש העיר תבדקו את עירית ראשון לציון בושה וחרפה
  • 5.
    גולדפינגר 11/05/2025 02:31
    הגב לתגובה זו
    יש לי קרקע במתחם גליגות כבר 15 שנה ועדיין אין תוכנית מאושרת לבניה. וזה עוד מתחם שרמי מקדם.
  • 4.
    שוב פעם אותם דברים 10/05/2025 23:01
    הגב לתגובה זו
    שוב אותם רעיונות עם האמירות של לפתור כשל שוק.אף פעם מיסים לא פתרו כשלי שוקהם רק ממלאים את כיסי הפוליטיקאים ושלוחיהם והעם ישלם יותר כשיועמסו עליו העלויות החדשות ישנות.לאחרונה פורסם שמדינות באירופה שהטילו כל מיני פרוצדורות על משכירים נסוגו מהיוזמות הללו כשהתגלה שהיוזמות דווקא גרמו לעליות מחירים
  • 3.
    לא שווה לקבלן הרבה פעמים לבנות עכשיו שכל סיני עולה 1500 שקל... מחירי הדיור תמיד יעלו (ל"ת)
    חחח 10/05/2025 22:34
    הגב לתגובה זו
  • מי שלא שווה לו שימכור לאחר שהוא יבנה (ל"ת)
    חיים 14/05/2025 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מצויין! שנים כתבתי את זה (ל"ת)
    שאפיק 10/05/2025 22:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שימי 10/05/2025 22:18
    הגב לתגובה זו
    אם שר האוצר סמוטריץ ונתניהו יאשרו מס זדוני כזה נפגש בבחירות הקרובות
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי
דירה בהנחה

דירה בהנחה - האם כדאי לכם לחכות להגרלה או לחפש דירה?

ההגרלה הבאה תהיה כנראה במרץ-אפריל, באיזה ערים יהיו הגרלות, מה יהיה היקף ההגרלות בשנה הבאה ומה יהיו ההנחות? וגם - 140 אלף זכאים  מתלבטים אם לחפש דירה בשוק החופשי - מתי הם ירדו מהגדר?

רן קידר |

תוכנית "דירה בהנחה", שהחליפה את מחיר למשתכן והפכה למנגנון המרכזי של המדינה לסבסוד דיור לזכאים, צפויה להיכנס לשלב משמעותי בקרוב. מצד אחד, ההטבות-הנחות על הדירות האלו ייקטנו בשל לחץ מהאוצר ובשל הירידות בשוק בשנה האחרונה שמגיעות גם ל-10%. מצד שני, הכוונה של משרד השיכון והבינוי להרחיב את ההגרלות גם לאזורי המרכז ולכלול ערים נוספות. 

בחודשים מרץ-אפרל צפויה הגרלה ראשונה בהיקף של מעל 9,000 דירות - זה לא סופי, זו הכוונה של משרד השיכון והבינוי. התכנון הוא שיהיו בשנה הבאה שתי הגרלות בהיקף כולל של כ-15-16 אלף דירות. בשנת 2025 היו שתי הגרלות עם כ-11.5 אלף דירות. כלומר, היקף השיווקים יעלה.

140 אלף זכאים מחפשים דיור

הבעיה שיש 130-140 אלף זכאים שלא זכו בהגרלה האחרונה והם ינסו את מזלם גם השנה, כשאליהם יצטרפו לפחות עוד 10 אלף זכאים חדשים. במינימום של 140 אלף איש שיתמודדו על הדירות האלו - לכאורה סיכוי של כ-10% לזכות, אבל כמחצית מהדירות מיועדות למילואימניקים בעיקר לוחמים, ועוד חלק משמעותי מנותב לבני המקום. זה משאיר כמות נמוכה במיוחד לאחרים. וכל זה כשבאזורי הביקוש הסיכויים לזכות מלכתחילה אפסיים. במקומות פחות מבוקשים יש סיכויים טובים יותר, אבל אנשים לא רוצים לגור שם וגם ההנחה היא יחסית נמוכה. 

ועדיין - ברור שמי שזכאי צריך להתמודד. זה כרטיס הגרלה בחינם, למה לא לגרד? השאלה היא לא אם להתמודד או לא, אלא האם במקביל לניסיונות לחפש דירה כי אחרי הכל, מחירי הדירות בירידה משמעותית. חלק כבר עכשיו מחפשים, וככל שהם יחפשו יותר, כך דווקא הם יעצרו את ירידת המחירים. אם כולם היו מתנהגים "כראוי" ולא מחפשים דירות, אלא מחכים - המחירים היו נופלים. הבעיה שאין "משמעת קבוצתית" וככל שהסיכוי בהגרלות יפחת וככל שהמחירים בשוק החופשי ירדו, אנחנו נראה עוד ועוד מתעניינים בדירות. 

האם זה נכון לחפש? האמת שכן. זוג, משפחה זכאית אומנם מחזיקה בזכות שווה כסף, אבל מה יעזור לה אם הסיכויים נמוכים וגם אין וודאות לגבי המשך. היא צריכה מקום לגור, ולכן הירידות בשוק מתחילות להיות לחלק מהמשפחות מעניינות, עוד 55 למטה וסיכוי טוב שמשפחות וזוגות רבים יחזרו לחפש. אין לנו עצה-המלצה, כל אחד עושה את החישוב לעצמו, אבל יש דרך מתמטית - סיכוי הזכייה הם 10% בשנה, הרווח הצפוי בעסקה כזו הוא כ-250300 אלף שקל (זה הממוצע של ההנחות - גם הנחות קטנות וגם גדולות, בהינתן המחירים הנוכחיים והירידות בשוק החופשי).  כלומר יש לכם זכות שהתוחלת שלה שווה כ-30 אלף שקל.