במלחמה על הצרכנים, וולמארט מאבדת גובה ומחפשת תשובה
לקראת סיום שנת 2015 החלטתי לעסוק בחברות שבלטו בשנה שהיתה לטובה ולרעה. השבוע בחרתי לעסוק בחברה שמייצגת יותר מכל את סקטור הצריכה הבסיסית, אשר בלטה לרעה ב-2015.
וולמארט (WMT)
חברת וולמארט הינה הבעלים של רשתות מזון, מרכזי קניות, סופרמרקטים שכונתיים וחנויות חשמל ואלקטרוניקה בארה"ב ובעולם. פעילות החברה כוללת את רשת Wal-Mart Stores, רשת SAM’S CLUB לממכר תוכנות, תכשיטים, מוצרי אלקטרוניקה, ציוד ספורט, ספרים, צעצועים ועוד. נכון לסוף שנת 2014 מנתה הרשת 3,762 סניפים בכל הקונספטים בארה"ב. בנוסף, הפעילה החברה 1,617 סניפים בינלאומיים בקנדה, מקסיקו, גרמניה, ברזיל, ארגנטינה, פורטו ריקו, דרום קוריאה, בריטניה וסין. החברה הוקמה ב-1945 ומרכזה בבנטונוויל, ארקנסו.
החברה פרסמה דוחות לרבעון השלישי באמצע נובמבר וזה בהחלט לא היה דוח טוב. סך ההכנסות המדווח נאמד ב-117.41 מיליארד דולר לעומת 119 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. רווח נקי של 3.3 מיליארד דולר לעומת 3.71 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח למניה נאמד ב-1.03 ד' לעומת 1.15 בשנה שעברה.
וולמארט הינה המעסיקה הגדולה ביותר בארה"ב וכנראה גם בעולם, מעבר למוסדות הצבא - ולכך יש משמעות כלכלית גדולה במיוחד לאור הנתונים שפורסמו בשנה האחרונה על כך ששכר המינימום גדל והחברה מעסיקה 2.2 מיליון איש. וולמארט כבר מזמן היא לא תאגיד סופרקמרקטים שמתעסק במזון. היא מוכרת מכונית, מוצרי אלקטרוניקה ואפילו ביטוחים. כתוצאה ממגוון הפעילויות המפוזר שלה החברה עובדת על מודל עסקי בו הרווח התפעולי נמוך אבל יציב.
- עד סוף השנה: אמזון צפויה להפוך לקמעונאית הגדולה באמריקה
- וולמארט מפרסמת דוחות מעורבים - המניה יורדת 3%; האם המניה יקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורת המספרים מהדוח האחרון אפשר ללמוד הרבה דברים. ראשית רווח גולמי של 25% זה לא רע לחברה קמעונאית. לדוגמא חברה כמו קוסטקו, שנחשבת מתחרה מרה של וולמארט, מייצרת רווח גולמי של 13%. בשורת הרווח התפעולי החברה סוגרת על 5%. ושוב צריך להבין מדובר בחברה שמבססת את כל הפעילות שלה על פיזור בכל רחבי העולם, ובמיוחד בארה"ב.
האתגרים של החברה הם המשך ישיר לתחזית המונמכת של המספרים ב-2016. החברה מעריכה כי תרשום רווח למניה של דולרים 4.40 עד 4.70. קודם לכן ציפתה החברה לרווח למניה של 4.70-5.05 ד'.
ללא ספק רואים האטה בעסקים, אבל צריך להבין מה מקורם. בסופו של דבר הקרב הגדול בשנה האחרונה היה אמזון מול וולמארט. האתרים הכלכליים הגדולים ערכו השוואות בלתי פוסקות בין ענקית הקמעונאות האינטרנטית, אמזון ו-וולמארט. למשל, דיברו על השווי של אמזון שעבר לראשונה את וולמארט. דיברו על מגמה של אנשים לזנוח את הסניפים ולקנות באינטרנט, ואכן רואים זאת גם במחירי היעד שהאנליסטים נותנים לוולמארט עם ממוצע תחזיות של תשואת שוק ויעד מוגבל של 64 דולר.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- סוריה זקוקה לשיקום בהיקף של כחצי טריליון דולר. איזה מדינות ירימו את הכפפה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?
יחד עם זאת, אני חושב שיש כאן אפסייד, ואגיד גם למה. החברה מחלקת דיבידנד נאה של 3.3%. היא מפתחת חזק מאוד את אתר האינטרנט והפתרונות הדיגיטלים שלה. לדוגמא, משלוח באמצעות מזל"טים - נקודה מובהקת מהמתחרה הגדולה שלה אמזון. כמו כן בשבוע שעבר פורסם בכלי התקשורת בארה"ב כי וולמארט מפתחת תשלום מבוסס סלולר וכי זה יאפשר לה לספק פתרון טכנולוגי לקהל הלקוחות העצום שלה.
נוסף לפתרונות הטכנולוגיים שימצבו את החברה במעבר הדיגיטלי היא גם מקצצת בשומן ומחליטה לפטר מאות עובדים מהמטה, שמכיל לא פחות מ-19 אלף עובדים בארקנסו. הודעה שכזו בהחלט תורמת למשקיעים הגדולים ביטחון כי הנהלת החברה מעוניינת להחזיר את הרווחיות לימים עברו.
וולמארט במספרים
- מספר עובדים: 2.2 מיליון עובדים
- שווי שוק: 193.6 מיליארד דולר
- תשואת דיבידנד: 3.25%
- מכפיל רווח: 13
המניה נסחרת במגמת ירידה, בחסר מול כל המדדים המובילים. ישנה ירידה של 27% מתחילת השנה .בתקופה האחרונה. היא מנסה ליצור תחתית סביב רמת 56 דולר. פריצה של אזור הדשדוש ב-61 דולר יכולה לייצר מפנה טכני במגמה הראשית, כאשר סגירה מעל 61 בגרף חודשי מעמידה את המניה במצב של שינוי מגמה.
- 2.ברוך 16/12/2015 12:13הגב לתגובה זומקצועי ומעניין- תודה מוטי
- 1.רוני 16/12/2015 12:01הגב לתגובה זושומע סקירות שלך בשרות ומאוד נהנה ומקבל בעזרת השרות שלך החלטות טובות

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7