הדורות הבאים בסכנה: הנה הפתרונות למנוע התדרדרות כלכלית
רון הקיני, ראש צוות אג"ח, אקסלנס, על הדרכים הנכונות להציל את עתיד כלכלת ישראל מהתדרדרות
בשבוע שעבר ביקר סגן יו"ר הפד, סטנלי פישר, בישראל (אולי הנציג הבכיר ביותר שלנו בארה"ב בימים אלו אחרי דיוויד בלאט), ובין התייחסותו למחירי הנדל"ן למועד העלאת הריבית האפשרית בארה"ב במהלך השנה, אמר את הדברים הבאים: "התפתחות מאד שלילית של השנים האחרונות היא עצירת הגידול בפריון. ב-OECD, יפן, ארה"ב הגידול בפריון בטווח השנים 1980-2007 היה 1.5%, ובטווח 2011-2014 ירד 0.5%. ההבדל בין גידול של 1% לגידול של 2% הוא 100% כי יש אפקט מצטבר. אני לא אהיה פה בעוד 40 שנה אבל אתם תפסידו הרבה מכך שהפריון לא ימשיך לגדול. הדורות הבאים לא יהיו עשירים יותר מהדורות שלפניהם - זה משהו שממשלות חייבות לעבוד עליו כי זה יהיה נושא קריטי".
רגע, מה זה? תזכירו לי, פריון? זכור לי משהו משיעורי מבוא לכלכלה. עוד פעם איזה פרופסור לכלכלה מנג'ס על פריון, מה עושים עם זה?
בואו ניזכר, פריון הוא היחס שבין כמות התפוקה לכמות התשומה בייצור, המהווה את כלי המדידה ליעילות הייצור. בכדי לשים דברים בפרופורציות הנכונות אצטט את פול קרוגמן, "פריון איננו הכל. אולם בטווח הארוך הוא כמעט הכל. יכולתן של מדינות לשפר את רמת החיים שלהן לאורך זמן, תלויה באופן כמעט מוחלט ביכולתן להעלות את כמות התפוקה ביחס לתשומה". במלים אחרות, זו הסיבה שלשמה קיימת פעילות כלכלית - יצירת ערך גבוה יותר, ממנה תתאפשר רמת חיים גבוהה יותר. ערך זה אמור להיות מחולק בין רווחי בעלי ההון לבין עליות שכר העובדים ולהעלות את רמת החיים.
ללא שיעורי פריון סבירים יחל תהליך בו הצמיחה תהיה נמוכה יותר באופן קבוע - הכנסות הממשלות ייפגעו, תיווצר עלייה בחוב הציבורי, תתחייב מדיניות צנע, רמת החיים של התושבים תיפגע קשות וחוזר חלילה. תהליך עצירת הגידול בפריון בעשור האחרון במדינות המפותחות לוותה בתהליך הצטרפות של המדינות המתפתחות לשוק העולמי, הביאה לעודף היצע עולמי של עובדים ועודף היצע של גורמי יצור. ההתמודדות של בנקים מרכזיים עם תהליכים אלו הייתה ועודנה שיעורי ריבית נמוכים מאוד. כתוצאה מכך הפריון העולמי לא השתפר עת חברות העדיפו להוציא את המזומנים שלהן על חלוקת דיבידנדים ורכישות פיננסיות. גם תהליך ארוך הטווח של מעבר כלכלות מפותחות מייצור לשירותים פגע בפריון.
ישראל, מדינת סטארט-אפ?! להערכתי, אם נבחן את ישראל, נגלה כי הפריון הוא המשתנה המרכזי שמסביר את ההבדלים בין רמת החיים בישראל לבין זו השוררת בעולם. הנתונים מראים כי הפריון בישראל נמוך מזה של המדינות המפותחות. לכאורה ברור למה, כלכלה קטנה ומרוחקת הכוללת אוכלוסיות שלא משתתפות במעגל העבודה, הוצאות בטחוניות גבוהות, מיקומנו במזרח התיכון, מגזר ציבורי גדול מדי וכו'. אך בפועל מתברר שגם בתחום היצרני שיעורי הפריון בישראל נמוכים. כן, למרות התדמית של מדינת הסטארט אפ, בסופו של דבר מדובר רק בחלק קטן מאוד מהאוכלוסיה.
- סטנלי פישר - מילדות באפריקה ועד פסגת הכלכלה העולמית
- נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר הלך לעולמו בגיל 81
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיונים כלכליים רבים בשיח הציבורי עוסקים בנושאים קצרי טווח כמו רפורמות, מיסוי, גירעון, יוקר מחיה, ריבית, גזירות, הסטת תקציבים מפה לשם ובחזרה, מצב השווקים ועוד. אך בסופו של דבר, נראה כי הפריון הוא זה שבטווח הארוך יקבע את רמת החיים שלנו.
פתרונות ארוכי טווח לשיפור הפריון
- חינוך. מערכת החינוך צריכה לספק את התשתיות לרכישת השכלה שתסייע להשתלבות רחבה ואפקטיבית בשוק העבודה. חשוב להגדיל ולהתאים את מערכת ההכשרה המקצועית לצרכי שוק העבודה, תוך התייחסות לאוכלוסיות שונות. במסגרת החינוך חייבת להיות הכוונה והגדלה בתחום החינוך הטכנולוגי, שהוא כרגע היתרון היחסי של ישראל. במצב הנוכחי הישגי מערכת החינוך הישראלית לא מספיק טובים, וההשקעה בהכשרה המקצועית בישראל נמוכה יחסית.
- רגולציה. הפריון של המשק הישראלי הוא היכולת הכלכלית ליזום, להיות חדשני, להתחרות, לקבל מימון, לפתוח עסק ולהעסיק עובדים. התחרותיות של ישראל נפגעת מהסרבול, הביורוקרטיה והריכוזיות במשק, לכן להערכתי, נדרשת הורדה בנטל תשומות הייצור, המסים והרגולציה בכדי להקל על התעשיינים המעוניינים להשקיע בתשומות הון ועבודה.
- הכוונת המשק למקומות הראויים. הפריון נמצא ביצור ובעיקר בענפי היצוא התעשייתי והטכנולוגי, ולא בשירותים. לכן נדרש עידוד ממשלתי לביצוע השקעות בתעשיות יצוא.
- הכוונה ממשלתית ארוכת טווח ליצירת משק תחרותי, חדשני, יעיל ומתקדם עם פריון גבוה. המדיניות הכלכלית צריכה להיות ממוקדת בשינויים מבניים ארוכי טווח, שיביאו ליצירת משק שכזה. הממשלה צריכה לייצר לחצים תחרותיים בתוך השוק המקומי מכיוון שהם אלו שיגרמו למשק להתחדש, להתקדם ולהתייעל.
**הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותב אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקובצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה.
- 2.שרון 02/06/2015 19:47הגב לתגובה זושלא מאפשרת השתלבות עובדים במקומות שאינם קרובים ביותר לבית
- 1.Z 02/06/2015 08:54הגב לתגובה זורגרולציה היא אם הבעיות בפריון בישראל, על כל יצרן יש 4 בודקים בקרות מבית, 2 בודקים בקרות חוץ (בלתי תלויים), ביקורת פנים (ביקורת לא בקרה) ובירוקת חוץ, וכמובן עוד 3 רגולטורים בלתי תלויים זה בזה - עכשיו תסביר לי עוד פעם מה זה פריון???
- ו...שימון רגולטורים שפיריון לא מעניין אותם בכלל (ל"ת)רק תחרות ! 06/06/2015 15:14הגב לתגובה זו
- איש 02/06/2015 09:38הגב לתגובה זועל כל פעולה 2 מבקרים ו3 מפקחים מאיפה יבוא הפריון?

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.