מחיר הגז הטבעי תלוי במזג האוויר של ארה"ב

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את מצבו של הגז הטבעי בעולם, תנודותיו לאחרונה והכדאיות בהשקעתו
אריה גורן | (2)

מחיר הגז הטבעי עלה בשבוע האחרון ב-4.1% - העלייה התלולה ביותר מבין כל הסחורות בשבוע שעבר. אבל מתחילת השנה צנח מחיר הגז הטבעי ב-11.1%, בסוף יום המסחר של יום שישי האחרון, בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX הוא נסגר במחיר של 3.50 דולר למיליון BTU (יחידת אנרגיה). יש לציין שזהו מחיר הגז הטבעי למסירה בארצות הברית במסוף הגז הנרי בלואיזיאנה, מחיר הגז הטבעי באירופה ובמזרח הרחוק גבוה הרבה יותר. בניגוד לנפט הגולמי, שמחירו כמעט שווה בכל מקום בעולם (הוצאות ההובלה מהוות רק אחוז קטן ממחיר הנפט), מחיר הגז הטבעי משתנה משמעותית ממדינה למדינה.

הגז הטבעי, המופק מבארות תת-קרקעיות ומבארות תת-ימיות, הוא תערובת גזים שהמרכיב העיקרי בה הוא מתאן. הגז המשמש אותנו לבישול ולחימום בארץ אינו גז טבעי, אלא תוצר של בתי הזיקוק והוא מורכב מפחמימנים כבדים יותר.

הגז הטבעי הוא מרכיב חיוני באספקת האנרגיה בעולם ואחד ממקורות האנרגיה הנקיים, הבטוחים לשימוש והיעילים ביותר. זיהום האוויר הנוצר משריפת גז טבעי נמוך משמעותית מהזיהום שמפיקים תוצרי נפט או פחם (שריפת גז טבעי מייצרת 30% פחות דו-תחמוצת הפחמן משריפת נפט וכ-45% פחות לעומת שריפת פחם). הגז הטבעי מהווה 24% מתצרוכת האנרגיה בעולם, לעומת 35% של תוצרי נפט, 29% פחם, 6% אנרגיה גרעינית ו-6% אנרגיה מתחדשת (הידראולית, רוח).

הובלת הגז הטבעי נעשית משדות הגז אל הצרכנים באמצעות מערכת צינורות. דרך נוספת להוביל גז טבעי ממקומות מרוחקים למסופי הגז שביפן, בדרום קוריאה ובמדינות נוספות היא באמצעות מכליות ענק המובילות את הגז הטבעי במצב צבירה נוזלי (LNG). בקירור ל-162 מעלות צלזיוס מתחת לאפס הגז הטבעי הופך לנוזל, ואז קטן נפחו פי 610, כך שאפשר לאחסנו במכלים ולהובילו באניות. למעשה 9.4% מצריכת הגז הטבעי בעולם בשנת 2010 הייתה של גז טבעי נוזלי, וכמעט כל צריכת הגז הטבעי של יפן ודרום קוריאה ו-78% מהצריכה של ספרד היו ממקור זה.

מחירו של הגז הטבעי עלה בשבוע האחרון, לאחר שמשרד האנרגיה האמריקני דיווח שמפעילים משכו 82 מיליארד רגל מעוקב (2.32 מיליארד מטר מעוקב) גז מהמאגרים בשבוע שעבר, יותר מתחזית האנליסטים שהייתה למשיכת כמות של 74-78 מיליארד רגל מעוקב (2.10-2.21 מיליארד מטר מעוקב).

רק לשם השוואה, ישראל צורכת כיום כ-5 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי בשנה. אף על פי שמשיכת הגז מהמאגרים בשבוע שעבר הייתה גדולה יותר מהתחזיות, כמות זו הייתה נמוכה משמעותית מהכמות שנמשכה באותה תקופה בשנה שעברה - 100 מיליארד רגל מעוקב (bcf) ומהכמות הממוצעת בחמש השנים האחרונות שהייתה - bcf 143 . מלאי הגז הטבעי במאגרים בארצות הברית עומד כיום על 3,724 bcf 105.5 (מיליארד מטר מעוקב), ב-95 bcf יותר מאשר בתקופה זו בשנה שעברה וב-307 bcf יותר מאשר ממוצע חמש השנים האחרונות.

מזג האוויר בשבוע שעבר, באזורי ריכוז האוכלוסייה בארצות הברית, היה נוח מהצפוי לעונה, מה שמסביר את הסיבה למשיכת הגז הנמוכה מהמאגרים יחסית לשנים קודמות באותה תקופה (הגז הטבעי הוא מקור האנרגיה העיקרי לחימום בתים בארה"ב, כ 70% מהבתים משתמשים בו). תחזית למזג אוויר קר יותר בחוף המזרחי ובמערב התיכון של ארצות הברית גרם לעלייה במחיר הגז בימים האחרונים. אבל על מנת שמגמת העלייה במחיר הגז תמשך, דרוש שמזג אוויר קר יישאר עד תחילת ינואר. מצד אחד חזרה לטמפרטורות נוחות כמו בתחילת דצמבר תגרום לצניחה חדה במחיר הגז הטבעי, ומצד שני מזג אוויר קר מהרגיל יכול לגרום למחיר הגז לעלות לרמות של כ-4 דולר למיליון BTU שנרשמו בנובמבר האחרון.

מחיר הגז הטבעי בארצות הברית צנח בצורה חדה בשנים האחרונות בגלל עודף על פני הביקוש באספקת הגז הטבעי בעקבות השימוש בטכנולוגיות חדשות של קידוח אופקי להפקת גז מפצלי סלע. למעשה כ-20% מהפקת הגז הטבעי בארצות הברית מגיעה כיום ממקור זה, השנוי במחלוקת בגלל נזק סביבתי שהוא עלול לגרום למקורות המים. בהפקת הגז מהסלעים הנקבוביים נאלצים להשתמש בכימיקלים ובמים בלחץ גבוה. בגלל הצניחה במחירי הגז הטבעי לעתים אף מתחת לעלות ההפקה החליטו לאחרונה כמה חברות אנרגיה גדולות, כמו Chesapeake Energy ו-EOG Resources להקטין את מספר בארות הגז שהן מפעילות - מספר הקידוחים להפקת גז טבעי ברחבי ארצות הברית ירד בשבוע האחרון ל-416 בהשוואה לכ-900 קידוחים בממוצע בשנת 2011.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר ירידות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-1.18%. מדד CCI נמוך כיום ב-18.75% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בגז טבעי?

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בגז טבעי בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לגז טבעי United States Natural Gas נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UNG. ישנן גם אופציות put ו-call על קרן הסל, דמי הניהול 0.85% לשנה.

קרן הסל הממונפת ProShares UltraShort DJ-UBS Natural Gas נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול KOLD. תשואת קרן הסל היא ביחס הפוך למדד Dow Jones-UBS Natural Gas כפול שניים, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הגז ירד. דמי הניהול 1.11% לשנה.

חברת Chesapeake Energy נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול CHK. החברה מפיקה גז טבעי בארצות הברית ויש לה שם עתודות גז טבעי של 23 טריליון רגל מעוקב.

*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוק 24/12/2012 09:59
    הגב לתגובה זו
    רציתי לדעת- מחיר הגז נניח עומד שנה. מה קורהלקרן הסל? האם העובדה שהיא על חוזים גורמת לעלויות גלגול שמורידות מחיר הסל.
  • אריה 24/12/2012 10:43
    הגב לתגובה זו
    בעבר זה היה נכון. בגלל תופעת קונטנגו, כלומר חוזים רחוקים יקרים יותר מהחוזים הקרובים, חלו עלויות גלגול החוזים על מחזיק קרן הסל ונגרמו הפסדים כבדים. כיום אין מצב קונטנגו בחודשים הקרובים,כך שהרווח וההפסד של מחזיק הקרן תלוי רק במחיר הגז.
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.