ההזדמנויות בשנה העברית החדשה, 3 מניות מומלצות
אני לא אתיימר לספר על הכל, ובכל זאת, בערב ראש השנה החדשה ישנם כמה אירועים שהתרחשו בשנה החולפת ומהדהדים מעל כולם. זו היתה שנה בה הממשלה הלכה לבחירות ולבסוף לא. שנה בה מפלגת קדימה נכנסה לממשלה וחזרה לאופוזיציה, שנה בה למדנו שתקציב דו שנתי הוא טוב ואז שאולי דווקא פחות. שנה בה הוחלט לכלול את בני השלוש בחוק חינוך חינם, ובאחת הפך כל אחד מאיתנו למומחה טילים ומטוסים היודע בדיוק כיצד לפעול בסוגיית אירן.
גם בשוקי ההון הייתה שנה סוערת. תשע"ב נסגרת עם עלייה של כ-10% במדד ת"א 100, כשלכאורה זו שנה די מוצלחת, אבל התנודתיות היתה גבוהה במיוחד והשוק התנהג בתבניות של מאניה דיפרסיה - כל חדשה מהארץ או מחו"ל שלחה אותו לכיוון חדש. את התנודות המשמעותיות ביותר ראינו במניות כמו בבילון עם זינוק של 470%, מלאנוקס עם כמעט 270%, ישראמקו עם 46% ופריגו ואבנר עם 33% כל אחת.
לפני שנה בלבד הריבית בישראל היתה 3.25% לאחר עלייה רציפה משנת 2009. אילו עכשיו אנחנו נמצאים 100 נקודות בסיס נמוך יותר, בריבית של 2.25%. במהלך השנה אגרות החוב הארוכות של ממשלת ישראל עלו בכ-7%, מדד התל בונד 20 עלה אף הוא ב-7% והדולר התחזק מול השקל ב-7.5%.
טוב, בכל זאת היו גם כמה דברים שירדו השנה. אפשר להתחיל ולספר על החלשות מניות בנק לאומי או דיסקונט. אך השנה הזו הייתה לחלוטין שנת התקשורת. לאחר הרפורמה בשוק הסלולר וכניסת החברות החדשות לתחום, איבדו מניות התקשורת גובה, החל בהוט ובזק שאיבדו 14% ו-20% בהתאמה ועד לצניחה של 52% במניות סלקום. בין הנפגעים אפשר למצוא את "הטייקונים", שהשוק הפסיק להאמין כי יחזירו את חובם לבעלי האג"ח. רק לפני שנה איגרות החוב של אי.די.בי וסקיילקס נסחרו בתשואות חד ספרתיות, שאומנם אותתו על מצוקה, אך היום השוק צופה הסדרי חוב בחברות - מי היה מאמין שאימפריית אי.די.בי, שאגרות החוב שלה דורגו בעבר AA+, התדרדרו לתשואות דו ספרתיות גבוהות.
אירופה מחולקת מחדש
ביוון טרם החליטו האם להישאר בגוש האירו ולקבל את הסיוע שהותנה במשמעת כלכלית מרסנת במיוחד, אז הם הלכו לבחירות (ולא החליטו), ושוב לבחירות ואז החליטו להישאר ולקבל את הסיוע. בספרד סייעו לבנקים כושלים ולמחוזות שפשטו רגל והאבטלה במדינה מגיעה ליותר מ-20%. אבל בל נחשוב שבאירופה רק במדינות במצוקה מתחלפות ממשלות. גם בצרפת, שהייתה בצד המסייע, הוחלף סרקוזי בהולנד.
למעשה אירופה חולקה שוב - אך הפעם לא מזרח ומערב פוליטיים - אלא צפון ודרום כלכליים. מצפון, גרמניה, צרפת, ה"בנלוקס" ומדינות סקנדינביה, מדרום ספרד, איטליה ויוון. לשמחת כולנו, האירופים מנסים לפעול סוף כל סוף בנחישות והחליטו על הקמת קרן החילוץ החדשה ה-ESM שלרשותה יעמדו כ-500 מיליארד אירו. גרמניה תכניס ידיים עמוק לתוך הכיסים, ותתרום עד 190 מיליארד אירו.
בגרמניה אהבו את השנה העברית יותר מכל, ומדד ה-DAX עלה בתשע"ב ביותר מ-40%. בצרפת, איטליה וסקנדינביה היו עליות של 20% "בלבד", ואילו ספרד מסיימת את תשע"ב בלא שינוי. אם רק העולם הפיננסי היה עובר ללוח שנה יהודי נראה שהדברים היו פשוטים יותר.
מה מעניין בתשע"ג?
השוק בישראל נראה מעניין. רמת המחירים של חברות רבות מצדיקה השקעה, אך כדאי לזכור כי ההזדמנויות הגדולות מגיעות תמיד כשהחששות גדולים במיוחד - והיום הם קיימים בשפע. די אם נציין את מצב התעסוקה במשק, את הגירעון בתקציב או את האיום מאירן כדי להבין למה הנכסים זולים. למשקיע מתוחכם שמביט קדימה לטווח ארוך ממתינות הזדמנויות לא מעטות.
שלוש מניות מומלצות
מניית בנק הפועלים היא אחת המעניינות. במכפיל הון של 0.67 (היחס בין שווי השוק בבורסה להון העצמי של הבנק) מחיר מניית הפועלים נראה כמגלם מצב עולם עגום במיוחד. כל אחת מהבעיות (העיקרית שבהן - צפי לעלייה במספר הלווים הבעייתיים) אם רק תתרחש באופן מתון יותר או שאולי לא תתקיים בכלל, תציף ערך רב לבעלי המניות.
דלק קבוצה, חברת החזקות שמרבית שוויה מגיע מתחום האנרגיה, מימשה באחרונה כ-10% ממניות דלק US לאחר שהמניה השלימה מהלך עליות מרשים של למעלה מ-80% בתשע"ב. כמו כן, בימים אלה מדובר על הכנסת שותף לשדה הגז לוויתן, ובסך הכל נראה כי החברה נסחרת בהנחה גדולה ביחס לנכסיה.
לחברת נכסים ובנין מניות בחברת גב ים וכן נכסים פרטיים רבים, בהם קניון קרית אונו, בית האומות בירושלים ונכסים רבים בחו"ל כמו בנין HSBC בניו יורק ובניין BARNEYS בשיקגו. החברה מתומחרת מתחת לשוויה, גם על רקע היותה חלק מקבוצת אי.די.בי (מוחזקת ב-79% ע"י דסק"ש) וגם סביב המחיקות בלאס וגאס.
- 6.חודש אחרי.... 19/10/2012 12:40הגב לתגובה זומי שהקשיב יכול לממש חודש אחרי כמה עשרות אחוזי רווח....
- 5.אל תצחיק אותי 19/09/2012 23:47הגב לתגובה זוורק במדינה אחת ששמה ארהב !!! תחפש : mining .
- 4.מה יהיה ? (ל"ת)שאול 19/09/2012 12:43הגב לתגובה זו
- 3.במבי עם לב מאבן 18/09/2012 11:52הגב לתגובה זואולי תספר מה עבר על בית ההשקעת הכושל שלך בשנה החולפת ? אנשים עוזבים על ימין ועל שמאל, הפסדים בכל הפעילות למעט הנוסטרו (מעניין למה ????), אפילו הברוקראז' נהיה פח זבל
- 2.זאב 16/09/2012 16:40הגב לתגובה זודלק היתה ביוני 2011 סביב 75000. בספטמבר ירדה ל50000. עלתה באוקטובר ל80000. נפלה ביוני ל47000. ומאז עלתה 62000. איפה יש פה מהלך של 80 אחוז? גם מהירידה הזמנית ל47000 עוד לא הספיקה להתרומם. אם צריגים להזכיר לפני גילויי הגז היא הגיעה ל108000. אז אנא תנו תמונה נכונה. אי אפשר למדוד מניה מתאריך מינימום ולטעון שהיא עלתה, וגם לא לעשות את החישוב נכון.אנשים מופסדים עדיין על המניה הזו הרבה כסף.
- הכוונה למניות דלק US (ל"ת)דרור 20/09/2012 09:29הגב לתגובה זו
- 1.יורם 16/09/2012 13:43הגב לתגובה זותשואת דיבדנד אדירה בנוסף חברה תזרימית ורווחית שנסחרת במחיר מגוחך
- חיים שרוני 17/09/2012 14:22הגב לתגובה זולא מזמן
- בן 17/09/2012 00:49הגב לתגובה זואותם עם בעל שליטה לא ברור...
- דורון 17/09/2012 12:07עובדה החוזה שחתמה החברה תמורת 30 מיליון שקל עד סוף השנה ...
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
