ההזדמנויות בשנה העברית החדשה, 3 מניות מומלצות
אני לא אתיימר לספר על הכל, ובכל זאת, בערב ראש השנה החדשה ישנם כמה אירועים שהתרחשו בשנה החולפת ומהדהדים מעל כולם. זו היתה שנה בה הממשלה הלכה לבחירות ולבסוף לא. שנה בה מפלגת קדימה נכנסה לממשלה וחזרה לאופוזיציה, שנה בה למדנו שתקציב דו שנתי הוא טוב ואז שאולי דווקא פחות. שנה בה הוחלט לכלול את בני השלוש בחוק חינוך חינם, ובאחת הפך כל אחד מאיתנו למומחה טילים ומטוסים היודע בדיוק כיצד לפעול בסוגיית אירן.
גם בשוקי ההון הייתה שנה סוערת. תשע"ב נסגרת עם עלייה של כ-10% במדד ת"א 100, כשלכאורה זו שנה די מוצלחת, אבל התנודתיות היתה גבוהה במיוחד והשוק התנהג בתבניות של מאניה דיפרסיה - כל חדשה מהארץ או מחו"ל שלחה אותו לכיוון חדש. את התנודות המשמעותיות ביותר ראינו במניות כמו בבילון עם זינוק של 470%, מלאנוקס עם כמעט 270%, ישראמקו עם 46% ופריגו ואבנר עם 33% כל אחת.
לפני שנה בלבד הריבית בישראל היתה 3.25% לאחר עלייה רציפה משנת 2009. אילו עכשיו אנחנו נמצאים 100 נקודות בסיס נמוך יותר, בריבית של 2.25%. במהלך השנה אגרות החוב הארוכות של ממשלת ישראל עלו בכ-7%, מדד התל בונד 20 עלה אף הוא ב-7% והדולר התחזק מול השקל ב-7.5%.
טוב, בכל זאת היו גם כמה דברים שירדו השנה. אפשר להתחיל ולספר על החלשות מניות בנק לאומי או דיסקונט. אך השנה הזו הייתה לחלוטין שנת התקשורת. לאחר הרפורמה בשוק הסלולר וכניסת החברות החדשות לתחום, איבדו מניות התקשורת גובה, החל בהוט ובזק שאיבדו 14% ו-20% בהתאמה ועד לצניחה של 52% במניות סלקום. בין הנפגעים אפשר למצוא את "הטייקונים", שהשוק הפסיק להאמין כי יחזירו את חובם לבעלי האג"ח. רק לפני שנה איגרות החוב של אי.די.בי וסקיילקס נסחרו בתשואות חד ספרתיות, שאומנם אותתו על מצוקה, אך היום השוק צופה הסדרי חוב בחברות - מי היה מאמין שאימפריית אי.די.בי, שאגרות החוב שלה דורגו בעבר AA+, התדרדרו לתשואות דו ספרתיות גבוהות.
אירופה מחולקת מחדש
ביוון טרם החליטו האם להישאר בגוש האירו ולקבל את הסיוע שהותנה במשמעת כלכלית מרסנת במיוחד, אז הם הלכו לבחירות (ולא החליטו), ושוב לבחירות ואז החליטו להישאר ולקבל את הסיוע. בספרד סייעו לבנקים כושלים ולמחוזות שפשטו רגל והאבטלה במדינה מגיעה ליותר מ-20%. אבל בל נחשוב שבאירופה רק במדינות במצוקה מתחלפות ממשלות. גם בצרפת, שהייתה בצד המסייע, הוחלף סרקוזי בהולנד.
למעשה אירופה חולקה שוב - אך הפעם לא מזרח ומערב פוליטיים - אלא צפון ודרום כלכליים. מצפון, גרמניה, צרפת, ה"בנלוקס" ומדינות סקנדינביה, מדרום ספרד, איטליה ויוון. לשמחת כולנו, האירופים מנסים לפעול סוף כל סוף בנחישות והחליטו על הקמת קרן החילוץ החדשה ה-ESM שלרשותה יעמדו כ-500 מיליארד אירו. גרמניה תכניס ידיים עמוק לתוך הכיסים, ותתרום עד 190 מיליארד אירו.
בגרמניה אהבו את השנה העברית יותר מכל, ומדד ה-DAX עלה בתשע"ב ביותר מ-40%. בצרפת, איטליה וסקנדינביה היו עליות של 20% "בלבד", ואילו ספרד מסיימת את תשע"ב בלא שינוי. אם רק העולם הפיננסי היה עובר ללוח שנה יהודי נראה שהדברים היו פשוטים יותר.
מה מעניין בתשע"ג?
השוק בישראל נראה מעניין. רמת המחירים של חברות רבות מצדיקה השקעה, אך כדאי לזכור כי ההזדמנויות הגדולות מגיעות תמיד כשהחששות גדולים במיוחד - והיום הם קיימים בשפע. די אם נציין את מצב התעסוקה במשק, את הגירעון בתקציב או את האיום מאירן כדי להבין למה הנכסים זולים. למשקיע מתוחכם שמביט קדימה לטווח ארוך ממתינות הזדמנויות לא מעטות.
שלוש מניות מומלצות
מניית בנק הפועלים היא אחת המעניינות. במכפיל הון של 0.67 (היחס בין שווי השוק בבורסה להון העצמי של הבנק) מחיר מניית הפועלים נראה כמגלם מצב עולם עגום במיוחד. כל אחת מהבעיות (העיקרית שבהן - צפי לעלייה במספר הלווים הבעייתיים) אם רק תתרחש באופן מתון יותר או שאולי לא תתקיים בכלל, תציף ערך רב לבעלי המניות.
דלק קבוצה, חברת החזקות שמרבית שוויה מגיע מתחום האנרגיה, מימשה באחרונה כ-10% ממניות דלק US לאחר שהמניה השלימה מהלך עליות מרשים של למעלה מ-80% בתשע"ב. כמו כן, בימים אלה מדובר על הכנסת שותף לשדה הגז לוויתן, ובסך הכל נראה כי החברה נסחרת בהנחה גדולה ביחס לנכסיה.
לחברת נכסים ובנין מניות בחברת גב ים וכן נכסים פרטיים רבים, בהם קניון קרית אונו, בית האומות בירושלים ונכסים רבים בחו"ל כמו בנין HSBC בניו יורק ובניין BARNEYS בשיקגו. החברה מתומחרת מתחת לשוויה, גם על רקע היותה חלק מקבוצת אי.די.בי (מוחזקת ב-79% ע"י דסק"ש) וגם סביב המחיקות בלאס וגאס.
- 6.חודש אחרי.... 19/10/2012 12:40הגב לתגובה זומי שהקשיב יכול לממש חודש אחרי כמה עשרות אחוזי רווח....
- 5.אל תצחיק אותי 19/09/2012 23:47הגב לתגובה זוורק במדינה אחת ששמה ארהב !!! תחפש : mining .
- 4.מה יהיה ? (ל"ת)שאול 19/09/2012 12:43הגב לתגובה זו
- 3.במבי עם לב מאבן 18/09/2012 11:52הגב לתגובה זואולי תספר מה עבר על בית ההשקעת הכושל שלך בשנה החולפת ? אנשים עוזבים על ימין ועל שמאל, הפסדים בכל הפעילות למעט הנוסטרו (מעניין למה ????), אפילו הברוקראז' נהיה פח זבל
- 2.זאב 16/09/2012 16:40הגב לתגובה זודלק היתה ביוני 2011 סביב 75000. בספטמבר ירדה ל50000. עלתה באוקטובר ל80000. נפלה ביוני ל47000. ומאז עלתה 62000. איפה יש פה מהלך של 80 אחוז? גם מהירידה הזמנית ל47000 עוד לא הספיקה להתרומם. אם צריגים להזכיר לפני גילויי הגז היא הגיעה ל108000. אז אנא תנו תמונה נכונה. אי אפשר למדוד מניה מתאריך מינימום ולטעון שהיא עלתה, וגם לא לעשות את החישוב נכון.אנשים מופסדים עדיין על המניה הזו הרבה כסף.
- הכוונה למניות דלק US (ל"ת)דרור 20/09/2012 09:29הגב לתגובה זו
- 1.יורם 16/09/2012 13:43הגב לתגובה זותשואת דיבדנד אדירה בנוסף חברה תזרימית ורווחית שנסחרת במחיר מגוחך
- חיים שרוני 17/09/2012 14:22הגב לתגובה זולא מזמן
- בן 17/09/2012 00:49הגב לתגובה זואותם עם בעל שליטה לא ברור...
- דורון 17/09/2012 12:07עובדה החוזה שחתמה החברה תמורת 30 מיליון שקל עד סוף השנה ...

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.