אנדי גסי אמזון
צילום: יוטיוב אמזון

אמזון - המניה צונחת על רקע תחזית מאכזבת; מה צפוי בהמשך?

ענקית הטק משקיעה 16.4 מיליארד דולר ב-AI - מעל כל ענקיות הטק האחרות "אנחנו אופטימיים לגבי ה-AI בטווח הבינוני והארוך"
רוי שיינמן | (2)

המכירות של אמזון ברבעון השני הסתכמו ב-148 מיליארד דולר, עלייה של 10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ומעט מעל הערכות אנליסטים ל-148.7 מיליארד דולר. הרווח למניה עלה ב-94% לעומת רבעון מקביל ל-1.26, מעל האומדנים של האנליסטים ל-1.03 דולר למניה. אלא שמתעמקים במספרים מגלים שעסקי הענן צאומנ עמדו בתחזיות הקודמות, אבל יש בהן האטה בצמיחה שתימשך לתוך הרבעונים הבאים. כמו כן, ההשקעה ב-AI גדלה ותגדל גם בהמשך - מה שעלול להעיק על שורת הרווח.

 

תחזית מאכזבת לאמזון

חטיבת הענן של אמזון הכניסה 26.3 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 19%, ומעל הקונסנזוס ל-26 מיליארד דולר.  הצמיחה היא מתחת לצמיחה של 21% מעסקי הענן של המתחרה מיקרוסופט, שהכניסו 28.5 מיליארד דולר באותה תקופה.

הנהלת החברה מצפה להמשך צמיחה ככל שיותר חברות יעבירו את מערכות ה-IT שלהן הרחק ממערכות פנימיות לפתרונות מבוססי ענן. באשר לעסקי ה-AI הגנרטיביים של החברה ההנהלה אמרה "זה הולך להיות גדול מהר".

אמזון יורדת בכ-10% והסיבה היא תחזית חלשה מהצפוי לרבעון השלישי, כשהיא רואה הכנסות בטווח של 154 מיליארד דולר עד 158.5 מיליארד דולר, בעוד שהאנליסטים העריכו 158.2 מיליארד דולר.

גורם נוסף שמעיב על המניה הוא ההשקעות של החברה. הן זינקו ל-16.4 מיליארד דולר, לעומת 13.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון, ועלייה של 58% מהתקופה המקבילה אשתקד. זה הרבה מעל ההוצאות של ענקיות הטק האחרות - מיקרוסופט, הוציאה 13.9 מיליארד דולר ואלפבית כ-13.2 מיליארד דולר באותה תקופה.

 

השקעה מאוד גדולה ב-AI

"אנחנו משקיעים הרבה בבינה מלאכותית", אמר המנכ"ל אנדי ג'סי בשיחת הוועידה, "אמזון שורית מאוד ואופטימית  לגבי התחזית של הבינה המלאכותית לטווח הבינוני-ארוך"

אמזון גם מתכננת להשקיע בהשקת רשת לוויין אינטרנט בפס רחב, המכונה פרויקט קויפר, בהמשך השנה. היא גם מחפשת להגדיל את שירות בתי המרקחת שלה מעבר לערים שבהן זה פועל כעת (מיאמי, פיניקס וסיאטל).

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות הצניחה במניה, האנליסטים מעניקים מחיר יעד ממוצע שממבטא פרמיה של מעל 30% ממחיר השוק. החברה נסחרת במחיר של 166 דולר שמבטא מכפיל רווח חזוי של 26-27 על רווחי השנה הבאה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סבלנות, הבורסה לא לחלשים. (ל"ת)
    חיים 03/08/2024 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ערן 02/08/2024 16:32
    הגב לתגובה זו
    מדובר במשבר הצפוי, בין אם פיצוץ בועת AI או תיקון עמוק או קריסתה של ארהב או כל ברבור שחור אחר. הנסיון לתלות את זה במשהו הגיוני ואופטימי פתטי. פשוט הגיע הזמן לתיקון.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.