אינטל
צילום: טוויטר

אינטל עולה ב-3% - מתכננת מפעל חדש לייצור שבבים

החברה ממשיכה לפעול לפתוח עוד מפעלים במטרה להצליח ולעמוד בביקושים הגוברים ולהוות תחרות גדולה יותר לחברות השבבים המובילות כמו אנבידיה, AMD ו-TSMC
אדיר בן עמי |

מניית ענקית השבבים נסחרת בעליות שערים בעקבות דיווחים כי אינטל INTEL CORPORATION קרובה לעסקה עם חברת ניהול הנכסים אפולו גלובל במסגרתה תבנה מפעל שבבים חדש באירלנד. אפולו צפויה לספק יותר מ-11 מיליארד דולר לבניית המפעל. אינטל פועלת לבנות מפעלים חדשים במטרה להתמודד עם הביקוש הגובר ובכדי להתחרות מול יצרניות שבבים מובילות כדוגמת TSMC.

בכנס שהתרחש באוגוסט שנה שעברה, אמר מנכ"ל אינטל ,פט גלסינגר, כי החברה מאיצה את הבנייה של מתקן לייצור שבבים באריזונה כאשר קיבלה תשלום מראש מלקוחות. החברה פועלת במרץ להרחיב את עסקי היציקה שלה ומייצרת שבבים עבור חברות אחרות. עד לפני שנה-שנתיים אינטל היא הייתה חברה לעיצוב ופיתוח שבבים שהיו לה גם מפעלי ייצור לשבבים, וכעת היא הופכת להיות חברת ייצור שבבים שיש לה גם פעילות פיתוח ועיצוב שבבים. הכוונה שלה לעבור את TSMC ולהיות היצרנית המובילה בעולם. יש לה תמיכה גדולה של הממשל האמריקאי, ולכאורה הסיכון כאן נראה נמוך, למרות שיש לה במקביל להקמת המפעלים בארה"ב, בגרמניה ובישראל, הוצאות והשקעות כבדות. 

בנוסף, במהלך הכנס הגיב המנכ"ל לחששות מהתגברות ההוצאות בקרב חברות על המעבדים של אנבידיה, דבר שעשוי לדחוק את הביקוש למעבדי אינטל וטען כי אינטל תהפוך לתחרותית יותר בשוק ה-GPU וכי הבינה המלאכותית תיצור הזדמנויות רבות גם עבור מעבדיה של אינטל.

המבחן הגדול של אינטל הוא הגאודי 2 וגאודי 3. אלה הם השבבים לתחום ה-AI ואינטל מסבירה שהם טובים יותר וזולים יותר מהשבבים של המתחרות - אנבידיה ו-AMD. בשיחת הועידה דובר על כ-20 לקוחות של הגאודי ומכירות של מעל 500 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה. 

לאחרונה מניית החברה ירדה לאחר שארה"ב ביטלה רישיונות ייצוא הנדרשים על מנת שאינטל תוכל למכור שבבים ל-Huawei הסינית המייצרת סמארטפונים ומחשבים. בהגשה לרשות לניירות ערך האמריקאית אינטל חשפה כי מחלקת הסחר של ארה"ב "מבטלת מספר רישיונות ייצוא מסוימים של פריטים לצרכנים המיועדים ללקוחות בסין, בתוקף מיידי".

בשנת 2023 סין היוותה 27% מהכנסותיה של אינטל, כאשר 6% מההכנסות תלויות באישורי ייצוא. מדובר לפי הערכות על הכנסות של בין 500 מיליון למיליארד דולר בשנה, או רווח למניה של בין 5 ל-10 סנט. האנליסטים סבורים כי ההשפעה הסנקציות החדשות של ממשלת ארה"ב ניתנת כרגע לניהול.

 

המנכ"ל רכש מניות

בזמן שמניית אינטל INTEL CORPORATION  נפלה באפריל והגיעה לשפל שנתי, פט גלסינגר רכש מניות בשוק הפתוח. גלסינגר שילם 250,000 דולר ב-29 באפריל וב-1 במאי עבור סך של 8,100 מניות, במחיר ממוצע של 30.85 דולר ליחידה. המנכ"ל רכש את המניות דרך קרן נאמנות משפחתית המחזיקה כעת ב-39,400 מניות אינטל. בנוסף, גלסינגר מחזיק ב-107,290 מניות בחשבון אישי, ועוד 444,400 מניות דרך  נאמנויות אחרות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד מדובר יחסית ברכישה קטנה, מדובר עדיין בהבעת אמון של המנכ"ל ואיתות חיובי למשקיעים שנמצאים בתקופה של חוסר וודאות לטווח הקצר. שנת מעבר, תחזית לא ברורה גם לגבי 2025, הפסדים בתחום הייצור עד 2027, אבל רווחים הולכים וגדלים והובלה ב-2030. 

 

הדוחות האחרונים

בדוחותיה לרבעון הראשון הכנסות החברה הגיעו ל-12.7 מיליארד דולר, צמיחה של 9% לעומת הרבעון המקביל, ובאמצע טווח התחזיות של החברה שהיה בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר. הרווח המתואם הגיע ל-18 סנט למניה, מעל לתחזית האנליסטים ל-14 סנט למניה. 

בחלוקה לסקטורים רשמה החברה צמיחה של 31% בהכנסות סקטור המחשוב האישי, 5% במרכזי הנתונים ובינה מלאכותית ואילו סגמנט הרשתות רשם ירידה של 8%. 

למרות שהיכתה את התחזיות מנית החברה דווקא הגיבה אז בירידה של כ-8% במסחר המאוחר. הסיבה לירידה במניה היא התחזית שפרסמה החברה לרבעון הבא, לפיה ההכנסות יהיו בטווח שבין 12.5 ל-13.5 מיליארד דולר והרווח המתואם למניה יעמוד על 10 סנט, בעוד בוול סטריט ציפו לרווח של 26 סנט למניה על הכנסות של 13.7 מיליארד דולר. 

"אנחנו מתקדמים בצורה יציבה לקראת סדרי העדיפיות והביצועים שלנו ברבעון סולידי" אמר מנכ"ל החברה פט גלסינגר, "אנחנו בטוחים בתוכניות שלנו להניע צמיחה רציפה במשך השנה כשאנחנו מאיצים את פתרונות הבינה המלאכותית שלנו ושומרים על פוקוס בלתי פוסק על ביצוע, משמעת תפעולית ויצירת ערך לבעלי המניות בשוק דינמי". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".