הדוחות החלשים של ליפט מרסקים את המניה בלמעלה מ-30% כשהתחרות מול אובר מתעצמת
מניית ליפט LYFT INC CL A קורסת במסחר לאחר שפרסמה אמש את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 בהם תחזית מאכזבת שהצביעה על חידוש התחרות העזה בתמחור מול אובר UBER TECHNOLOGIES . התוצאות היו כל כך חלשות שלפחות שבעה אנליסטים הורידו את דירוג המניה. ליפט רשמה הפסד מתואם של 74 סנט למניה על הכנסות של 1.18 מיליארד דולר. בוול סטריט ציפו לרווח מתואם של 15 סנט על הכנסות של 1.15 מיליארד דולר.
הצורך להפחית את המחירים כך שיתאימו לאלו של אובר, שהסירה את היטל הדלק שלה בינואר, היה אחד הגורמים העיקריים מאחורי התחזית של ליפט שההכנסות תרדנה. "כשהתחרות הביאה אותם להסיר היטל הדלק, היינו צריכים להבטיח שיש לנו רמות שירות תחרותיות", אמר נשיא ליפט, ג'ון זימר. "אנחנו רוצים להבטיח שאנחנו באמת נהיה אטרקטיביים כדי שאנשים יבחרו ליפט. ולכן, זו העדיפות".
ליפט אמרה גם כי אספקת נהגים מוגברת פירושה שהחברה לא תוכל להמשיך לגבות תעריפים גבוהים יותר בזמני שיא. בטווח הארוך זה יכול להיות יתרון, הפחתת התמריצים המשולמים לנהגים - אבל בטווח הקצר, זו פגיעה ברווחים. אנליסטים אמרו שהשינויים פירושם שהם הורידו את תחזית ה-EBITDA של ליפט ל-2023 מ-516 מיליון דולר ל-207 מיליון דולר. הם הורידו את דירוג המניה של ליפט מ'קניה' ל'ניטרלי' ואת מחיר היעד שלהם ל-12.5 דולר מ-19 דולר.
התחזית החלשה של ליפט באה בניגוד לאובר, שפרסמה ביום רביעי את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי בהם עקפה את צפי האנליסטים בוול סטריט. העסקים המגוונים יותר של אובר נותנים לה הגנה מסוימת במלחמת מחירים. המספרים של ליפט היו כל כך מטרידים, עד שהאנליסטים בוול סטריט מיהרו להוריד את הדירוג שלהם למניה. Citi, DA Davidson, Truist, Loop, Wedbush, JPMorgan ו-KeyBanc הורידו את דירוגם כאשר לכולם היה דירוג 'קנייה' או 'שווה ערך' למניה.
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדירוג לאחור של KeyBanc מעיד על הטון בעקבות פרסום הדוחות של ליפט. "אנחנו מורידים את דירוג מניית ליפט מכיוון שהתוצאות גורמות לנו להרגיש אי ודאות לגבי שיפור הביצועים והרווחים", אמרו אנליסטים ב-KeyBanc Capital Markets. "יש לנו שאלות נוספות אם ההכנסות יכולות להשיג צמיחה בינונית עד גבוהה ב-2023".
- 1.ניק 11/02/2023 16:58הגב לתגובה זוליפט ואובר, שתיהן עושות מניפולציה בדוחות, עובדים על המשקיעים בעיניים. על פניו לליפט שפועלת רק בארה"ב וקנדה אמורים להיות נתונים יותר טובים, היא גובה יותר מהנוסעים ומשלמת הרבה פחות לנהגים. כתוצאה מזה, היא מתקשה יותר לגייס נהגים ולרוב אלו שנזרקו מאובר עוברים לליפט בלית ברירה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
