סנטינל וואן
צילום: באדיבות סנטינל וואן

סנטינל וואן מתרסקת ב-12%, מה קרה?

סנטינל תדווח רק בשבוע הבא אבל נופלת יחד עם שאר הסקטור בעקבות דוחות חלשים של המתחרה CrowdStrike שצופה האטה במכירות אבטחת סייבר לעסקים קטנים עקב החשש ממיתון; CrowdStrike מתרסקת ב-18%
אלירן אלישע | (2)

מניות חברות אבטחת הסייבר מתרסקות בוול סטריט בעקבות תוצאות לא טובות ובעיקר תחזית מאכזבת של  CROWDSTRIKE . היא צונחת ב-18% אחרי שמנכ"ל החברה ג'ורג' קורץ אמר למשקיעים שעסקים קטנים וחברות חוששים כעת לקבל החלטות לרכישת תוכנת אבטחה והתוצאה היא שלוקח לחברה יותר זמן לסגור עסקאות, זאת עקב החששות מהמיתון. לדבריו, זו הסיבה העיקרית שגרמה לדוחות המאכזבים.  בפועל זה כבר קורה זמן לא קטן. החברות מדווחות על כך אחת אחרי השנייה. כך אמר למשל גם מנכ"ל מאנדיי רועי מן בראיון לביזפורטל כבר לפני שבועיים (לראיון המלא לחצו כאן). החברות חוששות מהעתיד ובזמן כזה הן מהדקות את החגורה, מוציאות פחות מזומנים. אם בשנתיים האחרונות המטרה הייתה 'צמיחה בכל מחיר' כדי להראות גידול בשורה העליונה, אז כעת החברות נזהרות מהוצאות שנחשבות פחות בליבת העסק ומחשבות את צעדיהן יותר בזהירות. אז נכון שתמיד צריך אבטחת סייבר, וחברה שתיפול קורבן להאקרים תהיה בבעיה, אבל עדיין - זה איום יחסית רחוק מבחינת רוב החברות, שמסתכלות בעיקר על מה שנמצא להן מול העיניים, ואיומי סייבר זה לא אחד מהם. מה סבורים האנליסטים? שלושה אנליסטים חושבים שאין סיבה לדאגה אבל האם יש סיבה לדאגה מבחינת ביצועיה של CrowdStrike ? האנליסטים ב-Evercore ISI חושבים שלא. לדבריהם "העסקים של CrowdStrike הולכים בכיוון הנכון. עם זאת צריך לזכור שתחזית החברה עצמה היו יותר מדי יומרניות, מה שגרם למשקיעים לצפות לצמיחה של יותר מ-30% בהכנסות חוזרת שנתית (ARR)". מאת'יו הדברג (Matthew Hedberg), אנליסט של RBC קפיטל אמר כי הוא סבור שהחברה היא "הזדמנות קנייה" ואילו ג'פריס אומנם חתכו את מחיר היעד למניה ל-175 דולר (לעומת 220 בתחזית הקודמת) אבל עדיין מדרגים אותה כ"קנייה". לשם השוואה, מחיר המניה כעת עומד על 114 דולר, כלומר אפסייד של 54% על המחיר הנוכחי (לאחר הנפילה). איך זה משפיע על סנטינל וואן? חברת הסייבר הישראלית סנטינל וואן  נופלת גם היא ב-12% בשעה זו, בעקבות המתחרה כאמור. היא הונפקה בסוף יוני שנה שעברה לפי שווי של 10.5 מיליארד דולר וצפויה לפרסם את דוחותיה בשבוע הבא (6 בדצמבר). סנטינל וואן עוד הספיקה כמעט להכפיל את שוויה אחרי ההנפקה, אבל מאז היא בנפילה חופשית ואיבדה 70% מהמחיר בהנפקה. כעת היא נסחרת לפי שווי שוק של 3.8 מיליארד דולר בלבד. האם גם סנטינל וואן תאכזב בשבוע הבא? האנליסטים צופים שהיא תרשום הכנסות של 111 מיליון דולר והפסד למניה של 22 סנט. ברבעון הקודם אגב היא עקפה את צפי האנליסטים ואפילו העלתה תחזיות אבל בכל זאת נפלה לאחר מכן במסחר. המשקיעים הבינו שהסיבה לתוצאות הלכאורה טובות היא רכישת חברת אטיבו ולא בגלל צמיחה אורגנית של סנטינל עצמה (להרחבה לחצו כאן).  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    א 30/11/2022 20:18
    הגב לתגובה זו
    היא הונפקה במחיר מופקע
  • 1.
    שחר 30/11/2022 17:33
    הגב לתגובה זו
    החזרה לשגרה הפכה את חברות הסייבר לשחקניות פחות משמעותיות ממש כמו לפני הקורונה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.