שריל סנדברג
צילום: יחצ

שלב הסיכומים: שריל סנדברג עזבת את מטא כשבכיסה 1.7 מיליארד דולר

סמנכ"לית התפעול של החברה, שהפכה בשנים האחרונות במידה רבה לפנים של החברה במפגשים מול הציבור והרגולטורים, מכרה לאורך שנות תפקידה מניות בהיקף שיא של כמעט 2 מיליארד דולר מה שהופך אותה לאחת הנשים העשירות בתחום, מבי ששימשה כמנכ"לית
מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה מטא פייסבוק

שריל סנדברג, מספר 2 בפייסבוק, הודיעה אמש על פרישתה מתפקידה כסמנכ"לית התפעול של מטא-פייסבוק, וכמו בסוף של כל תקופה, כעת מגיע שלב הסיכומים. סנדברג עוזבת את החברה, אחרי למעלה מ-14 שנים, כאחת הנשים הידועות והמצליחות ביותר בתחום הטכנולוגיה ועם לא פחות מ-1.7 מיליארד דולר אותם שלשלה לכיסה באמצעות מכירת מניות החברה במהלך השנים.

סנדברג, אשר הצטרפה לפייסבוק ב-2008, תמשיך לכהן בדירקטוריון מטא-פייסבוק, כשמי שיחליף אותה הוא חוויאר אוליבן, מבכירי החברה,  שישמש כסמנכ"ל התפעול. על פי פורבס, עושרה של סנדברג מסתכם בכ-1.6 מיליארד דולר מה שהופך אותה לאישה השנייה בעושרה בתחום הטכנולוגיה אחרי מג ויטמן, שכיהנה בעבר בתפקיד הבכיר ב- Hewlett Packard Enterprise ושוויה מוערך לפי פורבס ב-3.2 מיליארד דולר. כמו כן, היא נמנית עם קבוצה מצומצמת של אנשים שלא שימשו כמננכ"לים והפכו למיליארדר.

מניין הכסף? בעוד שמנהלי תאגידים רבים נוטים להחזיק בחלק הארי של מניותיהם כהפגנת אמון בחברות שלהם, סנדברג הייתה מוכרת אגרסיבית ועקבית של מניות פייסבוק. במהלך העשור האחרון מכרה סנדברג למעלה מ-75% ממניותיה, באמצעות תוכניות מכירת מניות קבועה. על פי ההערכות של חברת האנליטיקה VerityData, בסך הכל, היא מכרה למעלה מ-22 מיליון מניות עבור יותר מ-1.7 מיליארד דולר.

סנדברג מכרה את מניותיה בטווח רחב של מחירים בתקופות שאחרי זינוקים במניות פייסבוק. כך, מחיר המניה עמד על 38 דולר למניה בהנפקה הראשונית של החברה ב-2012 והגיע לשיא של מעל 382 דולר למניה בספטמבר. לפי VerityData, מחיר המכירה הממוצע של סנדברג בעשור האחרון היה 79.10 דולר למניה.

מהר מאוד היא הפכה ליד ימינו של צוקרברג, ובמקביל לדמות משפיעה בארה"ב. מה שתרם לכך הוא הספר שהוציאה - "לפרוץ קדימה", נוסף על כך שהיא גם זו שנשלחה לעמוד מול הרגולטורים והציבור כשפייסבוק קיבלה ביקורות על התנהלות לא ראויה מול הגולשים, פגיעה בפרטיות ושימוש במידע של גולשים לצרכי מסחר ושיווק. תפקיד שלו היה זר לה שכן, באופן בלתי רשמי היא זו שהייתה אמונה על שיפור התדמית והיחסים של הרשת החברתית עם הציבור והרגולטורים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אייפון 17 אייראייפון 17 אייר

האייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא

האייפון Air מושך תשומת לב אך מתקשה להימכר, כשהמחיר הגבוה והפשרות בחומרה דוחפים צרכנים לבחור בדגמים אחרים ומאתגרים את אסטרטגיית העיצוב הדק של אפל

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אייפון אפל

אפל Apple 1.97%  בנתה על האייפון Air כעל המהדורה שתסמן שינוי כיוון עיצובי ותייצר גל חדש של התעניינות. אחרי שנים של שינויים קטנים, זה היה אמור להיות הרגע שבו החברה מוכיחה שהיא עדיין יודעת להפתיע. אבל לפי נתוני המכירה הראשונים, השוק מגיב אחרת: המכשיר זוכה להתעניינות רבה, אבל לא לקצב רכישה שמתקרב לציפיות של אפל.


ה-Air הוצג כמכשיר שמחזיר לאפל את הסיפור העיצובי. עובי של 5.64 מ״מ, משקל נמוך, מראה מינימליסטי - אלמנטים שמזכירים את המהלך שעשה ה-MacBook Air ב-2008. אבל כדי להגיע למידות האלה, אפל נאלצה להתפשר על חומרה: מצלמות בסיסיות יותר, רמקול יחיד במקום שניים, וסוללה קטנה שהצריכה תוספת של סוללה חיצונית אופציונלית. בפועל, ההתפשרויות האלה משפיעות ישירות על החלטת הקנייה. בתחילת ההשקה נרשמה התעניינות שיא בעמוד המוצר, כולל יותר ממיליון כניסות. אך הנתונים מראים שההתעניינות הזו לא תורגמה למכירות עם שיעור ההמרה נמוך משמעותית מזה של שאר סדרת האייפון 17.


ארגוני מחקר שעקבו אחרי שרשרת האספקה של אפל מצאו שהחברה קיצצה את תוכניות הייצור של ה-Air בחצי זמן קצר לאחר ההשקה. לפי ההערכות, המכשיר מכר רק שליש מהצפי הגבוה ביותר של אפל, מה שמסביר את ההתאמות המהירות בייצור.


הבעיה: המחיר

הפער בין ההתלהבות לבין הרכישה בפועל נובע בעיקר מהמחיר. ה-Air מתומחר ב־999 דולר - פער של 100 דולר בלבד מדגם ה-Pro. מנגד, דגם הבסיס של האייפון 17 עולה 799 דולר. כלומר ה-Air נתקע באמצע, בלי יתרון ברור על פני האלטרנטיבות. האנליסטים מציינים שהצרכנים בוחרים בסופו של דבר בביצועים, לא בעובי. המצלמה המשופרת של דגמי ה-Pro, חיי הסוללה הארוכים יותר והחומרה החזקה, כולם נתפסים כערך משמעותי יותר מהעיצוב הדק.


סין, שבה אפל נאבקת על נתח שוק מול וואווי ויצרנים מקומיים, מהווה אינדיקציה ברורה. שם ה-Air הוא הדגם החלש ביותר בסדרה החדשה מבחינת מכירות, לפי הערכות המבוססות על זמני ההמתנה לאספקה. למרות התוצאות המאכזבות, האייפון 17 Pro ו-17 Pro Max מציגים מכירות גבוהות מהצפוי. אפל צפויה לרשום רבעון חזק במיוחד לקראת החגים, מה שהופך את האכזבה מה-Air לבודדה, ולא למגמה שהחברה צריכה להיבהל ממנה. 


אפל בודקת את המים