בפוקוס

דראגי טילטל את השווקים: אירופה ננעלה באדום בוהק, הדאקס צלל 1.17%

נשיא ה-ECB נאם והתייחס ארוכות לאפשרות של ביצוע QE. הנה עיקרי הדברים ותגובת השווקים
מערכת Bizportal | (12)
נושאים בכתבה דראגי ריבית

מסיבת העיתונאים של נשיא ה-ECB, מריו דראגי, שהתקיימה בשעה 15:30, טילטלה את השווקים הפיננסים. דקות ספורות לאחר תחילת דבריו של דראגי, הדאקס הגרמני עבר מעלייה של 0.45% לעלייה של 1% ומשם צלל לירידות של 1%. בהמשך המדד תיקן לירידות של 0.25% בלבד בשל תשובה שנתן דראגי בעניין ה-QE (מוסבר בהמשך). בגדול, דראגי הבהיר כי בועידה הנוכחית לקראת עדכון הריבית דנו הנציגים באפשרות של ביצוע QE, וכמעט כל השאלות בסיום דבריו נגעו לעניין זה.

בסיום המסחר נעל הדאקס בירידה של 1.17%, הפוטסי האנגלי השיל 0.59% והקאק הצרפתי נפל 1.49%.

בתחילת דבריו נראה היה כאילו בכוונתו לתת איתות מסוים בעניין התערבות בשוק למען האצת הצמיחה, ולכן שוקי המניות קפצו. אבל מיד אמר כי לא תהיה כרגע כל התערבות נוספת מצד ה-ECB, ושהתערבות שכזו תיבחן "מוקדם בשנה הבאה" - אז השווקים החלו לאבד גובה.

דראגי התייחס לירידת מחירי הנפט וההשפעה על האינפלציה. הוא ציין כי ההערכות כעת שהאינפלציה תהיה נמוכה יותר בהשוואה לתחזיות מחודש ספטמבר. מעבר לזה אמר כי ירידת מחיר הנפט צפויה ללחוץ את האינפלציה עוד יותר מטה. צריך לציין שמחירי האנרגיה מבלבלים מאוד את קובעי המדיניות, כי הם לא מאפשרים למדוד את האינפלציה האמיתית, ולכן זה מצריך יותר זמן של מדידה. בתוך כך, בעוד בשווקים מצפים מדראגי להתערב למען האצת הצמיחה, דראגי מתייחס באריכות לצורך ברפורמות כלכליות והכנסת מדינות נוספות למעגל המדינות התורמות לצמיחה.

השאלה הראשונה שנשאל דראגי הייתה כמובן בעניין התערבות הבנק המרכזי - כלומר רכישות אג"ח (QE). דראגי סירב (אמר לכתב בחיוך - "אתה מנסה להוציא ממני תחזית") למסור תחזיות אבל אמר כי למחירי הנפט יש השלכות משמעויות על האינפלציה, ולכן צריך לעקוב ולהעריך. בהמשך אמר דראגי כי אפשרות של QE זו רק דרך אחת שנשקלה בישיבה של ה-ECB היום ויש עוד אפשרויות.

אחת השאלות הייתה כי סטנלי פישר אמר שביצוע QE יעזור לאירופה כפי שעזר לארה"ב, מה ההתייחסות של דראגי? "QE אכן היה אפקטיבי בארה"ב ובריטניהף ביפן קשה להעריך את האפקטיביות. כלומר זה מורכב יותר. ועדיין אפשר להגיד של-QE יש כמה השפעות, בינהן שזה האיתות לשווקים על עוצמת ההתערבות וההתמשכות שלה".

התשובה שגרמה לקיזוז הירידות: דראגי נשאל האם צריך רוב בכדי לצאת לתוכנית של QE ואיך משכנעים את גרמניה ללכת לכיוון הזה. לדבריו (שכנראה הפתיעו את הסוחרים) - QE לא דורש הצבעה 'פה-אחד', אלא מספיק רוב ב-council שזו הוועדה המוניטראית של ה-ECB. דראגי אמר כי הוא חושב שאפשר לבנות קונצנזוס אבל שאין חובה שכזו.

כאשר נשאל דראגי האם הוא יילך לתוכנית QE בלי רוב ברור במועצה, אמר כי מוקדם לחשוב על הרוב שיהיה בזמן שנרצה לבצע אם נרצה לבצע תוכנית שכזו. בכל אופן, אמר דראגי שאנחנו לא אמורים לשכנע מדינות כאלה או אחרות לעשות משהו - אנחנו מחוייבים לפעול לפי המנדט שלנו לשמור על יציבות מחירים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשורה התחתונה, מהרגע שהשוק הבין שאין שום הצהרה על התערבות בצורה של QE, וזאת למרות הנתונים הקשים מגוש האירו בחודש האחרון, החלו המשקיעים לאבד גובה במהירות עד לפרסה מטה של 2%.

התייחסות לדבריו של דראגי - אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי מיטב דש:

"הפעם, להבדיל מההבטחה שלו בשנת 2012 לעשות הכל כדי להציל את האירו, קשה לנגיד האירופאי לעמוד בציפיות השווקים. אם בשנת 2012 הוא הצליח להפתיע וגרם למפנה בשווקים, כעת מצפים ממנו ליותר ממה שהוא מסוגל לתת. התוכנית הגדולה והמצופה של רכישות האג"ח תמתין עד לרבעון הראשון של 2015. יחד עם זאת, הנתונים המתפרסמים באירופה לא משקפים בינתיים שיפור בכלכלה או עלייה בסביבת האינפלציה ולכן הסיכוי לאותה תוכנית רכישות ממשיך להיות גבוה ולתמוך בשווקים."

מדד הדאקס - תוך יומי

עוד קודם לכן בשעה 14:00 שעון ישראל הותיר הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ללא שינוי (בפעם ה-70 ברציפות!!) על 0.5% בהתאם לצפי. אך בשוק מעריכים כי העלאת ריבית ראשונה תהיה עוד לפני הבחירות במדינה בחודש מאי הקרוב. בגוש האירו אין הפתעות ובשעה 14:45 הותיר ה-ECB את הריבית על כנה בשיעור של 0.05% בהתאם לקונצנזוס הכלכלנים (54 מתוך 54 הכלכלנים בסקר בלומברג העריכו כי הריבית תיוותר ללא שינוי).

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תיצאו מהשורטים !! (ל"ת)
    ביזפורטל כתבים בשקל 05/12/2014 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    itsbig9 04/12/2014 19:53
    הגב לתגובה זו
    דראגי או לא הדקס גם ככה הגיע לנקודת שיא בגרף היומי והשבועי מתחילת השבוע הוא ניסה לעלות ללא הצלחה כך שתיקון מטה היה בא גם בלעדי בלבולי המוח שלו .
  • 7.
    רמי 04/12/2014 18:35
    הגב לתגובה זו
    עניין של ימיים רק
  • 6.
    דראגי ?????? 04/12/2014 18:20
    הגב לתגובה זו
    חיזק עוד יותר את היורו !!! והחליש את השוקים זה מה שהוא רצה ????? הבן אדם לא הבין מה הוא עושה נראה לי סתם מפטפט את עצמו לדעת !!!
  • 5.
    אין לו ברירה אחרת רק הקלה כמותית תעזור לאירופה (ל"ת)
    שלמה מעוז 04/12/2014 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    א 04/12/2014 17:20
    הגב לתגובה זו
    אם זה אפילו לא מוזכר באחת מן הכותרות שלכם! פשוט אסון אקולוגי מחריד!!!
  • גיורא 04/12/2014 18:23
    הגב לתגובה זו
    לאזרחים כבר אין כוח להתעצבן ולמחות אין שר איכות סביבה וגם לאחר הבחירות הבאות המצב לא ישתנה בשום תחום.
  • 3.
    איזה שטויות אתם כותב 04/12/2014 16:37
    הגב לתגובה זו
    יעלה חזק, מערכת ביזפורטל בפאניקה.תירגעו שמה , מספיק עם הפמפום השלילי שלכם!!עוד יכתבו עליכם כתבה
  • לא. (ל"ת)
    בא 04/12/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
  • כן.... 05/12/2014 10:39
    בגבוה חדש היום בבוקר
  • 2.
    ליצן אמיתי ,אין הסכמה באירופה לשום מהלך רק פיטפוטים . (ל"ת)
    בא 04/12/2014 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אושר 04/12/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
    כסף נופל מהשמיים , רק תקח !!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.