נעילה באירופה: ירידות חדות של המדדים המובילים, הקאק איבד 1.2%
המסחר באירופה נסגר היום בטריטוריה אדומה אחרי שרק אתמול רשמה היבשת את אחד מימי המסחר הטובים ביותר שלה מזה חודשיים. המדדים המובילים רשמו ירידות חדות בהובלת הבורסה במילאנו שאיבדה 1.6% והקאק הצרפתי שאיבד 1.23%. הרקע לירידות ממשיך להיות החשש של המשקיעים מצמצום תכנית הרכישות של הפד' האמריקני והעיניים נשואות לוועידת השוק החופשי.
הפוטסי הלונדוני איבד 0.56%, הדאקס הגרמני איבד 0.86%, הקאק כאמור איבד 1.23%, המדד באיטליה איבד 1.63% והאייבקס איבד 0.92%.
הבנק המרכזי בשוודיה גם כן ריכז עניין היום כשהודיע שהוא מוריד את גובה הריבית לרמה של 0.75% במטרה להדוף ולהנמיך את האינפלציה.
בגרמניה פורסם סקר האנליסטים והמשקיעים המוסדיים של ZEW לחודש דצמבר. המדד שסוקר את הסנטימנט סביב הכלכלה הגרמנית, שבר את התחזיות ורשם את השיא הגבוה ביותר שלו מאז אפריל 2006. סקר הסנטימנט עלה מרמה של 54.6 נקודות בנובמבר לרמה של 62 נקודות וזאת על אף שהכלכלנים צפו שיעלה ב-0.4 נקודות בלבד. הסקר מצביע על כך שבשנה הבאה צפויה להירשם האצה בקצב הצמיחה של הכלכלה הגרמנית.
בבריטניה נרשמה ירידה באינפלציה, כאשר בחודש נובמבר היא עמדה על 2.1% לעומת 2.2% באוקטובר. הקריאה של חודש נובמבר היא הרמה הנמוכה ביותר במדד מזה ארבע שנים. הקיטון באינפלציה מקרב אותה ליעד של 2% אשר הציב לה ה-BOE והדבר אמור לחזק את התחייבות הבנק לשמור על ריבית נמוכה עד שתירשם ירידה משמעותית ברמת האבטלה.
בגזרת המניות, המניה של חברת שירותי הנפט CGG צללה 17% אחרי שדיווחה שרווחיה לרבעון הרביעי ייפגעו בעקבות עיכובים בפרויקטים שלה.
מניית Admiral Group PLC איבדה 2.2% בלונדון אחרי שהממונה על ההגבלים העסקיים שם הודיע כי הוא מחפש דרכים להוזלת מחירי ביטוחי הרכב.

הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?
אחרי שבועות של עליות שהביאו את הזהב והכסף לשיאים חדשים, שתי המתכות קרסו בפתאומיות על רקע התחזקות הדולר, ציפיות להסכם סחר בין סין לארה״ב וירידה עונתית בביקוש מהודו. התנודתיות מזנקת, ובוול-סטריט מזהירים שהתיקון עלול להעמיק
מחירי הזהב והכסף קורסים ותופסים את השווקים בהפתעה. הזהב רשם את הנפילה הגדולה ביותר שלו מזה 12 שנים, בעוד הכסף ספג את המכה הקשה ביותר מאז פברואר 2021. הקריסה הגיעה אחרי שבועות של עליות שהביאו את שתי המתכות לשיאים חדשים, ומשקיעים שקנו ברמות השיא מוצאים את עצמם עם הפסדים כבדים.
מחיר הזהב נופל ב-5% לשפל של 4,141 דולר לאונקיה, צניחה שמחקה שבועות של רווחים ביום מסחר יחיד. הכסף ספג מכה אפילו יותר קשה וצלל ב-7% ל-47.91 דולר לאונקיה. הקריסה לא התרחשה במקרה. שילוב של גורמים טכניים, כלכליים ופוליטיים הוביל למכירות המוניות שהתפשטו במהירות ברחבי השווקים העולמיים. התנודתיות זינקה באופן שתפס את רוב הסוחרים המנוסים בהפתעה. מה שהתחיל כתיקון קל הפך במהירות לגל מכירות שהזין את עצמו.
הגורמים לנפילות
אחד הגורמים המרכזיים היה ההתחזקות בדולר. כשהדולר מתחזק מול מטבעות אחרים, המתכות היקרות הופכות יקרות יותר למשקיעים שמחזיקים יורו, ין יפני או מטבעות מקומיים אחרים. זה מפחית את הביקוש העולמי
ויוצר לחץ מכירות שמתפשט מאזור לאזור. הפעם ההתחזקות הייתה חדה במיוחד, מה שהגביר את ההשפעה השלילית על המתכות.
הסיבה השנייה והחשובה באותה מידה היא שהשווקים מריחים הקלה אמיתית במלחמת הסחר הממושכת בין אמריקה לסין. דיווחים אופטימיים על התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הנשיאים טראמפ ושי ג'ינפינג, עם פגישה מתוכננת לשבוע הבא, הפחיתו באופן ניכר את הביקוש למקלט בטוח. כשהמשקיעים פחות חוששים מאי-יציבות גלובלית, מהפרעות לסחר העולמי ומהסלמה במתיחות הגיאופוליטית, הם הרבה פחות זקוקים לזהב כביטוח נגד סיכונים.
- שרודרס לביזפורטל: “הזהב הוא פוליסת הביטוח של המשקיע; 5,000 דולר לאונקיה זה תרחיש אפשרי”
- הזהב מזנק - בוול-סטריט צופים 5,000 דולר לאונקיה עד סוף 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

שותים פחות ומשלמים יותר: התוצאות של הייניקן ומה שקורה בעולם
מה שקורה ב-5 השנים האחרונות בשוק המשקאות העולמי ובייחוד בתעשיית הבירה זה רכבת הרים. במשך שנים זה היה ממש תעשיה 'דפנסיבית' החברות צמחו יפה על בסיס של עלייה בצריכה לנפש אבל אז הגיעה מגפת הקורונה והזניקה את השוק הזה. אנשים הסתגרו בבתים ואז הם צרכו יותר
אלכוהול. חברות המשקאות הרוויחו מיליארדים והיו נראים לא רק כמו השקעה “בטוחה” אלא הרבה יותר מזה. אבל כמו אז הגיע היום שאחרי, אנשים חזרו למשרדים והעולם חזר לשגרה, לאנשים היה פחות פנאי וגם יכולת לשתות (זה לא נורמלי לפתוח בירה באמצע הבוקר במשרד, אבל זה אפשרי כשאתה
עובד מהבית) וככה הצריכה צנחה. אנשים שותים פחות, במיוחד בירה, והחברות מנסות להמציא את עצמן מחדש. הענקיות אנהאוזר-בוש אינבב (מי שמחזיקה בבאדוויזר, קורונה וסטלה ארטואה ושולטת בכ־25%–30% משוק הבירה העולמי), הייניקן וקרלסברג מרגישות את זה בפועל. אבל במקביל לצריכה
גם עלויות הייצור וחומרי הגלם זינקו יש גם מותגים חדשים והתחרות גדלה מה ששוחק את הרווחיות שנשחקת. גם אצלינו בישראל התמונה דומה שוק הבירה גדל בעיקר במחירים אבל לא בכמות, ויש תזוזה לכיוון יינות, ובירות קלות יותר.
על הרקע הזה מגיעים הדוחות של הייניקן, חברת המשקאות השנייה בגודלה בעולם, שמציגים ירידה של 4.3% בנפח המכירות ברבעון השלישי, בעיקר באירופה ובאמריקה הלטינית בעוד שאפריקה והמזרח התיכון יש עלייה מתונה שמאזנת חלקית את הירידה, למרות זאת, הירידה בנפחים הייתה מעט טובה מהתחזיות שצפו ירידה של 4.5%. בשיחה למשקיעים המנכ"ל דולף ואן-דן-ברינק הודה ש"האי-ודאות המאקרו-כלכלית הרבה יותר מורגשת ברבעון השלישי", והוא ציין שהצרכנים זהירים יותר בהוצאות מה שמוביל אותם לחסוך בקניית שתיה חריפה. זה ברקע לאינפלציה עקשנית ומתחי סחר גלובליים. הייניקן הורידה את תחזית הצמיחה השנתית שלה לרווח התפעולי האורגני והיא צופה כעת שיעור צמיחה בקצה התחתון של הטווח - 4% עד 8%. במקביל, ההכנסות הריאליות ירדו ב-0.3%, קצת פחות מהציפיות המוקדמות לירידה של 0.8%.
הוצאות המימון של הייניקן על גידורי מטבעות גם הן הכבידו על התוצאות, בעיקר בשל התחזקות האירו מול מטבעות מקומיים בשווקים מתפתחים. במקביל, החברה התמודדה עם סכסוך מתמשך מול רשתות קמעונאות גדולות באירופה (כמו טסקו בבריטניה וקרפור בצרפת) אחרי שהן סירבו לדרישה שלה להעלות מחירים בגלל עליית עלויות הייצור והאנרגיה. המחלוקת הזאת הובילה להסרת חלק ממוצרי הייניקן מהמדפים למשך שבועות ארוכים ולפגיעה משמעותית בחשיפה לצרכנים בשווקים המרכזיים שלה. "הביקוש יחזור כשהתנאים יתייצבו", ניסה להרגיע ואן-דן-ברינק, אבל בינתיים המשקיעים לחוצים מניית הייניקן איבדה יותר מ-8% ביולי האחרון אחרי עדכון התחזית הקודם.
שינויים במפת שוק האלכוהול
הייניקן לא לבד. גם המתחרות הגדולות שלה, ובראשן אנהאוזר-בוש אינבב (Anheuser-Busch InBev) וקרלסברג, מדווחות על האטה בביקושים. אחרי עשור שבו שוק הבירה העולמי נראה בלתי ניתן לעצירה, הגיעו השנים האחרונות ושינו את המצב. והשינוי הזה מגיע מלמטה, הדור הצעיר נוטה לשתות פחות, גם בגלל שהמחירים עלו וגם כיההעדפות התרבותיות השתנו. לפי הנתונים של מכון מורדור השוק צפוי לצמוח בשיעור ממוצע של כ-4.4% בשנה עד 2030, אבל הצמיחה הזו מגיעה כמעט כולה משווקים מתפתחים באסיה ובאפריקה, בזמן שבאירופה, ארצות הברית ואמריקה הלטינית נרשמת ירידה פר-קפיטה בצריכת בירה.
אפילו באיזורי חבל בוואריה השינוי הזה מורגש. בגרמניה, אחת ממדינות הבירה המובהקות בעולם, הצריכה לנפש ירדה בכ-4.5% בשנת 2023 וזה ממשיך את המגמה שנמשכת כבר כמה שנים. בצרפת הנתון נמצא ברמה הנמוכה ביותר זה שני עשורים, ובארצות הברית השוק משנה כיוון לגמרי: הצרכנים מעדיפים יותר סיידרים, קוקטיילים מוכנים לשתייה (RTD) ובירות עם דלי אלכוהול. זה לא רק בשינוי טעם אלא בשינוי אורח חיים - פחות שתייה ויותר מודעות לבריאות ולצריכה מתונה. במקביל, קטגוריית הבירה ללא אלכוהול היא היחידה בעולם שממשיכה לגדול. לפי מגזין Food & Wine, זה כבר הסגמנט השני בגודלו בשוק הבירה העולמי, והתחזיות מצביעות על עלייה דו-ספרתית בהיקפי המכירות עד 2027. חברות הבירה משקיעות שם משאבים אדירים - בטכנולוגיות ייצור חדשות, בעיצוב מותגים חדשים ובקמפיינים שמציגים את הבירה הלא-אלכוהולית כבחירה מודרנית ולא כוויתור.