נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

למה נובו נורדיסק קופצת היום ב-5.5%?

נובו נורדיסק קופצת לאחר שה-FDA הודיע כי המחסור בתרופות ההרזיה והסוכרת Wegovy ו-Ozempic הסתיים, מה שיאפשר לחברה להשיב את נתח השוק שאיבדה למתחרים; הצעד צפוי לפגוע ביצרניות תרופות חיקוי כמו Hims & Hers, שנהנו מהמצב הזמני

רוי שיינמן |

מניית נובו נורדיסק Novo Nordisk 0.81%   קופצת היום אחרי שמנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) פרסם הצהרה על סיום המחסור בתרופות הסוכרת וההרזיה של החברה - Ozempic ו-Wegovy. מדובר בהודעה חיובית לא רק עבור נובו נורדיסק, אלא גם עבור איליי לילי Eli Lilly and Co -0.6%  , המתחרה בתחום התרופות לטיפול בהשמנת יתר. מנגד, עבור חברות כמו Hims & Hers Health Hims & Hers Health , מדובר בחדשות פחות מעודדות.


ההכנסות האבודות חוזרות לנובו

שתי התרופות Wegovy ו-Ozempic נכללו ברשימת המחסור של ה-FDA מאז מרץ ואוגוסט 2022. בתקופה זו, חברות תרופות קטנות יכלו לייצר גרסאות חיקוי של התרופות הללו ולמכור אותן - למרות שלא היו מאושרות רשמית על ידי ה-FDA. כך הן ניצלו את הביקוש הגבוה ונטלו חלק מנתח השוק של נובו נורדיסק ואיליי לילי.


כעת, בעקבות נתונים שסיפקה נובו נורדיסק, ה-FDA קבע כי החברה מייצרת כמות מספקת של התרופות כדי לענות על הביקוש. "ההיצע כיום תואם או עולה על הביקוש", נכתב בהחלטה, וצוין כי נובו נורדיסק פיתחה מלאי מספק כדי להמשיך ולענות על הצרכים בעתיד הקרוב.


המשמעות בטווח הקצר עבור נובו נורדיסק היא גידול צפוי במכירות, שכן כעת היא מסוגלת לספק את הביקוש מבלי שחברות אחרות יתפסו את מקומה. בנוסף, המהלך צפוי לפגוע במתחרה Hims & Hers, שנשענה עד כה על האפשרות לייצר תרופות חיקוי. אמנם ה-FDA הצהיר כי לא יפעל נגד יצרניות התרופות האלטרנטיביות בטווח הקרוב, לפחות 60 עד 90 ימים, אך לאחר מכן, האפשרות למכור תחליפים בלתי מאושרים עלולה להפוך למורכבת יותר עבורן.


התוצאות האחרונות של נובו

בתחילת החודש נובו נורדיסק פרסמה את התוצאות שלה לרבעון האחרון של 2024 ולשנה כולה - וגובי המשיכה להיות דומיננטית עם הכנסות של 2.76 מיליארד דולר ברבעון, זינוק של 107% לעומת הרבעון המקביל, אם כי האנליסטים ציפו מכירות מעט גבוהות יותר של 2.79 מיליארד דולר. סך המכירות של החברה ברבעון הסתכמו ב-11.95 מיליארד דולר לצד רווח של 88 סנט למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 11.7 מיליארד דולר ורווח של 83 סנט למניה. עם זאת החברה צופה האטה בצמיחה ב-2025, ומעריכה כי ההכנסות יגדלו בטווח של 16%-24%, נמוך מעט מהתחזיות הקודמות.


סך מכירות תרופות ה-GLP-1 לטיפול בסוכרת והשמנה רשמו צמיחה שנתית של 22%, בעוד תרופות לטיפול במחלות נדירות עלו ב-9%. למרות ההצלחה, נובו נורדיסק מתמודדת עם תחרות גוברת מצד איליי לילי, שפיתחה את התרופה Zepbound. החברה הכריזה כי היא מפתחת גרסה אוראלית לטיפול בהשמנה, וצופה להשיק אותה לפני אלי לילי, שהכריזה כי תרופתה האוראלית Orforglipron עשויה לקבל אישור רק ב-2026.


נובו נורדיסק ירדה בשנה האחרונה ב-27.5% והיא נסחרת היום לפי שווי של 390 מיליארד דולר ומכפיל של 2.5 על הרווחים הצפויים לה ב-2026.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.