מחירי חבילות התוכנה הארגונית יירדו בשנים הקרובות

מטה גרופ, צופה כי לראשונה זה יותר מעשור ירדו המחירים ב-5-3 השנים הבאות ותחול קונסולידציה בשוק. מעריכה כי המיזוג העולמי בשוק זה לא יקל על ספקים בישראל
שרון שפורר |

חברת המחקר והיעוץ מטה גרופ, צופה כי לראשונה זה יותר מעשור ירדו מחירי חבילות תוכנה ארגונית במהלך 5-3 השנים הבאות. לדברי מטה גרופ, הירידה במחירי תוכנה עתידה לנבוע ממספר סיבות, ביניהן: תחרות מספקים חדשים הבונים יישומים מעל שירותי תשתית של יבמ, מיקרוסופט, SAP, אורקל ואחרים, הזמינות הגדלה של פתרונות קוד פתוח, הגידול במספרם של ספקי שירותי יישומים צד-ג', והניצול הגובר של עבודת פיתוח ב-Offshore.

כתוצאה מכך צופה מטה גרופ, כי שוק התוכנה המסורתי יעבור מיזוגים משמעותיים תוך "כיווץ" התעשייה ב-35 אחוז ב-2008 וב-15 אחוז נוספים ב-2010, מה שיגרום ללחצים להורדת מחירים. ספקי תוכנה מסורתיים יילחצו על ידי חלופות תוכנה ותשתיות יישומים והכנסות לשוק. פתרונות מספקי קוד פתוח, ספקי שירותי תשתית, מפתחי Offshore, שירותי רשת, מיקור חוץ לתהליכים עסקיים ועוד, יספקו ללקוחות מגוון יכולות מיקוח, שילחצו על יצרנים לספק פתרונות גמישים מתחת לסף מחיר מסורתי.

"בישראל, התחרות בתחום התוכנה קשה כבר תקופת זמן", אומר פיני כהן, שהינו אנליסט בכיר במטה גרופ ישראל, "אחוזי ההנחה שמקבלים לקוחות בישראל גבוהים יותר במקרים רבים מאחוזי ההנחה המקובלים באירופה או ארה"ב. תהליך המיזוג העולמי בתחום זה לא יקל על הספקים הישראלים".

"לשינוי זה יהיו השלכות רבות שקשה להגזים במשמעותן. איננו צופים רק מגמות קונסולידציה, כי אם גם חשוב מכך: אנו מתחילים לראות תעשיית תוכנה מלבלבת חדשה שנזרעה על ידי יבמ, SAP ומיקרוסופט, והיא מפלסת דרכה דרך כל שכבה של IT מסורתית. אירועים אלה מגדירים מחדש את כלכלת שוק הטכנולוגיה במספר דרכים בסיסיות", אמר דייל קוטניק, מנהל המחקר של מטה גרופ.

"אנו כבר רואים את יצרני הטכנולוגיה העיקריים ממצבים עצמם ומשקיעים בהדרגה בתשתיות ובשירותי רשת, מאחר שהם מאמינים כי מוצריהם יכולים לתמוך במודל יציב יותר זה במקום להילחם בו בשוק חבילות התוכנה הוותיק. יצרנים רבים פשוט פוחדים, ושואלים מה לעשות ולאן ללכת בהמשך".

מטה גרופ אומרת, כי לתעשיית התוכנה לא היו סימנים מוקדמים על כך, והיא נאבקה מספר שנים על אסטרטגיות נכונות ברמה ארגונית, רמת מוצרים ואסטרטגיות השקעות היכולות ליצור רווחים לטווח הקצר והארוך.

"מסורתית, לקוחות נצמדו לספקי התוכנה שלהם לזמן ארוך, פשוט מפני שהחלופות היו יקרות, ותחזוקת המשך ותמיכה הבטיחו כמעט תמיד מחויבות ארוכת טווח ליצרני תוכנה ותיקים. פרת מזומנים זו נמצאת עתה בסיכון בגלל חלופות מתפתחות. ככל שתוכנה הופכת ליותר בין-מערכתית ובנויה באופן גמיש יותר, כך יכולים לקוחות לאיים להעביר את עסקיהם למקום אחר או לבדוק חלופות Offshore זולות אם אינם מרוצים מהספק הנוכחי שלהם", אמר קוטניק.

מטה גרופ אומרת, כי מגמות אלה פתחו את השער למנמ"רים בעלי מודעות עסקית, שמעלים ליצרני תוכנה את הרף דרך הגברת הלחץ על ביצועים, אמינות ותמחור. "הלקוחות כבר אינם בני ערובה של חוקים מסורתיים לרכישת תוכנה", ציין קוטניק. המתכון של מטה גרופ. לדעת החברה, משתמשים מסחריים גדולים צריכים לנצל את היכולות והממשקים המתאפשרים על ידי שירותי תשתית יישומים של שחקנים גדולים (יבמ, מיקרוסופט, SAP, אורקל ו-BEA) כדי לבנות ולהרכיב את יישומי הדור הבא שלהם. הם צריכים לנסות לבודד ולתחזק את תוכנת ERP הבסיסית שלהם (משאבי אנוש, פיננסים ועוד) בה הם השקיעו בעבר, ולבנות "גשרי תוכנה" ליישומים העסקיים החדשים שהנם יותר חדשניים ומאפשרי שינוי.

לדעת מטה גרופ, על ספקי חבילות יישומים קטנים יותר לבחור אחד מספקי שירותי תשתית המובילים כ"שותף", ולבנות את יישומיהם העסקיים לסביבה זאת, תוך חילופי מידע בסיסיים עם מספר ספקים אחרים.

הימנעות מהשקעה גדולה בתוכנות תשתית, תאפשר, בראיית מטה גרופ, למפתחי יישומים למקד את מאמציהם במענה לתהליכים עסקיים ספציפיים יותר. לספקי תוכנה חדשניים יש גם הזדמנות להוסיף יכולות תפקודיות תשתית למערכים של המובילים, מאחר שאלה לא יכולים לתת מענה מהיר לכל נישת שוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה