קיצוצים בתחבורה, בריאות, חינוך ועוד: הצעת התקציב פורסמה
מסמכי הצעת התקציב שפורסמו היום על ידי משרד האוצר מתארים קיצוצים וצעדי מיסוי חדשים שמתוכננים לתקציב הקרוב. בין הקיצוצים הבולטים ישנם שינויים בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה, לצד תוכניות לקיצוץ במשרדי הממשלה השונים, והפחתות שכר והטבות במגזר הציבורי. במקביל, מוצעים צעדים חדשים בתחום המיסוי שצפויים להשפיע באופן עקיף וישיר על האזרחים.
משרד האוצר פרסם את תוכנית הקיצוצים הנרחבת שלו כחלק מהתקציב הקרוב, והקיצוצים צפויים להשפיע באופן ניכר על תחומי התחבורה, התשתיות והתקשורת. במסגרת התוכנית, יצומצם תקציב התחבורה הציבורית בכ-37 מיליון שקל - מה שעלול לעכב פיתוח קווים חדשים ושיפור התשתיות בערים מרכזיות ובאזורים מרוחקים. הפחתה זו נוגעת ישירות לתוכניות להרחבת הרשת התחבורתית והנגשת תחבורה ציבורית בפריפריה, ויוצרת חשש לעיכוב ביצוע הפרויקטים החיוניים לתושבים ולכלכלה.
בנוסף, קוצץ תקציב שדרוג התשתיות הדיגיטליות בכ-13 מיליון שקל - מהלך שעלול לעכב את הרחבת רשתות האינטרנט המהיר בפריפריה. זאת לצד קיצוץ של עשרות מיליוני שקלים בתחזוקת מערכות מים וחשמל ישנות. הצעדים האלה מעוררים ביקורת כלפי משרד האוצר בעקבות ההשלכות האפשריות שיובילו כנראה להידרדרות השירותים הציבוריים הניתנים לאזרחים ולקיפאון אפשרי בפיתוח תשתיות קריטיות, בעיקר באזורים המתועשים פחות והנגישים פחות ברחבי המדינה. מסגרת התקציב כולו צפויה להיות בסכום של 744 מיליארד שקל, שמתוכם תשלום חובות בהיקף של 161 מיליארד שקל.
הקיצוצים במשרדי הממשלה
האוצר הציע הפחתות תקציביות רוחביות במשרדי ממשלה שונים, הכוללות קיצוץ משמעותי במשרדים המרכזיים:
משרד הביטחון - צפוי לספוג קיצוץ בהיקף של כ-200 מיליון שקל. מדובר בהפחתה משמעותית שנובעת מצורך להתאים את תקציב הביטחון לתנאים כלכליים חדשים, בייחוד לאור העומס התקציבי שהמלחמה הנוכחית יוצרת.
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משרד החינוך - יפחית כ-37 מיליון שקל מתקציבו - דבר שצפוי להשפיע על מערך התמיכות בחינוך ועל תוכניות העשרה נוספות במערכת החינוך הציבורית.
משרד הרווחה - יפחית כ-26 מיליון שקל - מה שעשוי להשפיע על שירותים חברתיים והתמיכה באוכלוסיות מוחלשות.
משרד הבריאות - יפחית כ-18 מיליון שקל - קיצוץ שעלול לפגוע בשירותי הבריאות הניתנים לציבור, בייחוד בפריפריה.
הפחתת כוח אדם וצמצום שירותים ציבוריים
במסגרת הקיצוצים, נקבעה תוכנית להפחתת כוח אדם במשרדי הממשלה, כולל צמצום משרות והתייעלות בשירותים הממשלתיים. צעד זה מתוכנן להקטין את הוצאות הממשלה, אך עלול להשפיע על איכות השירותים שניתנים לאזרחים - בייחוד בתחומי הבריאות והשירותים החברתיים.
- רופאת בוטוקס חשודה בהעלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל
- בכמה יעלה מדד המחירים מחר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין...
המסמכים מציינים גם כמה צעדים בתחום המיסוי, שמטרתם לגייס הכנסות נוספות לתקציב המדינה:
מיסוי חברות הארנק: הממשלה מתכננת החמרה במיסוי על רווחים צבורים של חברות פרטיות המשמשות לצבירת רווחים ולא לתפעול עסקי שוטף. הצעה זו צפויה להקשות על בעלי עסקים קטנים ובינוניים המחזיקים רווחים בחברות פרטיות.
מיסוי על עובדים זרים: מוצע להחמיר את חבות המיסוי על מי שמעסיקים עובדים זרים בענפי התעשייה והשירותים. מהלך זה עלול להגדיל את עלויות העבודה בענפים אלה ולהגביר את יוקר המחיה באופן עקיף.
צמצומים בתמיכות ובסיוע לרשויות מקומיות
התמיכה הממשלתית לרשויות מקומיות תצומצם ב-13 מיליון שקל - מה שעלול להקשות על פרויקטים מקומיים בתחומי התשתיות, החינוך והרווחה. בנוסף, המשרד מקדם צעדים להפחתת התמיכות ברשויות, בייחוד באזורים שלא מוגדרים כבעלי עדיפות לאומית.
מסמכי התקציב גם כוללים תוכניות לחיזוק מערכות הבריאות והרווחה, הגברת התעסוקה ותמיכה בתשתיות, תוך הקפדה על שמירה על מגבלות ההוצאה והגירעון, במטרה לשמר יציבות כלכלית בשנים הקרובות.
התחזית התקציבית לשלוש השנים הקרובות - 2028-2026 - מדגישה את חשיבות ניהול ההוצאות הממשלתיות בהשפעת המלחמה המתמשכת והעלייה בהוצאות הביטחון. על פי המסמכים, צפויה צמיחה בהוצאות הביטחוניות הכוללות, בין השאר כתוצאה מהצורך בתמיכה בלוחמי מילואים, פרויקטים לשיקום יישובי הגבול ומענקים מיוחדים לתמיכה באוכלוסייה האזרחית שנפגעה מהמלחמה.
עם זאת, האוצר מציין כי התקציב מתוכנן כך שלא יחרוג ממסגרות הגירעון וההוצאה, אם כי נשמרת גמישות מסוימת לתגובה במידת הצורך לאירועים חיצוניים נוספים. יעד הגירעון ל- 2026, למשל, הוא כ-3.6% מהתוצר, כשהתחזיות ל-2028 עולות ל-4.2%. יעד הגירעון החוקי מתוכנן להישמר על 1.5% בלבד מהתוצר.
ייעול תקציבי ותוכניות להתייעלות כלכלית
בתחום ההתייעלות, במסמכים נכתב גם על שינויים בכמה תחומים מרכזיים. אחד השינויים הבולטים הוא בתחום הבריאות, עם תוכניות לקצץ בהכשרות רפואיות שונות ולהפחית במנגנוני התמיכה הכספית, כמו תמיכות כספיות לקופות החולים והוצאות המטה של משרד הבריאות. הפחתות אלה, על פי האוצר, נועדו לאפשר הפניית משאבים להוצאות חיוניות נוספות ולצמצם עלויות לא נחוצות.
בנוסף, מוצע לקצץ בשכר של נושאי משרה במגזר הציבורי ובמערכת הבריאות. דוגמה לכך היא ביטול תוספות שכר לעובדי ציבור בכירים עד 2025. צעד זה נועד לעמוד במגבלות התקציב המותרות, אך ייתכן שישפיע על יכולת המשיכה וההתמקצעות של אנשי מקצוע במערכת הבריאות, דבר שמשרד האוצר עשוי לשקול מחדש בהתאם למצב הבריאותי והביטחוני במדינה.
בתחום התשתיות, משרד האוצר מתכנן לשדרג את תשתיות המים והביוב, כמו גם להשקיע בהקמת תשתיות מי קולחים לחקלאות. בנוסף, הוא יפעל להגדלת ההיצע בדיור, בפרט באמצעות בניית יחידות דיור נוספות על קרקע מדינה ובשיפור מערכות התחבורה הבין-עירוניות, בעיקר לאזורי המטרופולינים. בהיבט כלכלי נוסף, מתמקדת התוכנית בהחמרת הפיקוח על ההון השחור דרך רגולציות הדורשות דיווחים פיננסיים מפורטים יותר והפעלת כלי בקרה חכמים להקטנת עבירות פיננסיות.
אתגרים כלכליים וציפיות לתחזיות צמיחה
לצד הצעדים האלה, האוצר מתמודד עם אתגרי צמיחה בעקבות ההשפעות הכלכליות של מלחמת חרבות ברזל. התחזיות הכלכליות צופות צמיחה שנתית נמוכה יחסית ב-2028-2026, של סביב 2%-2.5% בלבד, כתוצאה מהוצאות ביטחוניות מוגברות ותחזיות צמיחה מתונות במשק העולמי. במשרד האוצר מדגישים את הצורך לשמור על אחריות פיסקלית גם בתנאים הקשים האלה, ולכן הוא נוקט צעדים מחמירים לשמירת המסגרות הכלכליות ומניעת הגדלת הגירעון.
בתחום השירותים החברתיים, מתכנן המשרד לבצע השקעה ניכרת בחיזוק מערכת הבריאות, כולל הגדלת כמות הסטודנטים לרפואה ותגבור ההכשרות שמבוצעות עבור צוותים רפואיים בפריפריה, כדי לשפר את השירותים הרפואיים באזורים מרוחקים. כמו כן, קיים דגש על רפורמות לשיפור שירותי הרווחה, תוך שמירה על מסגרות גירעון נמוכות ככל האפשר.
בנוסף, נידונים מסלולי שיקום ליישובי הגבול שנפגעו מהמלחמה, עם מימון ציבורי להקמת תשתיות חיוניות. עם זאת, כדי לעמוד במסגרות התקציב, נדרשת הממשלה לצעדי התייעלות בהוצאות הציבוריות – צעדים שלאור המצב עשויים להקשות על המגזר הציבורי להעניק שירותים באותה רמה כפי שהתרחש עד עכשיו.
- 1.בוקר 30/10/2024 17:06הגב לתגובה זושגנץ צ'יפר את החברים שלו!
בכמה יעלה מדד המחירים מחר?
מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?
אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.
בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.
מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?
אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.
גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה ימתן את המדד?
מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.

השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
חופשה של כמאה ימים בשנה, שנת שבתון (כל 7 שנים) ותנאים סוציאליים נדיבים הופכים את החבילה הכוללת של המורים ליותר ממה שרובכם משתכרים
האם שכר המורים בישראל באמת נמוך? זו שאלה שחוזרת על עצמה בכל שביתה או משא ומתן קיבוצי. התשובה של רוב הציבור היא כן. אלא שהתשובה האמיתית היא ממש לא. השכר של מורים הוא שכר טוב, שכנראה שעולה על השכר של רובכם. בדיקה של הנתונים מגלה כי כשלוקחים בחשבון את כל החבילה - חופשות נדיבות שמגיעות לכ-100 יום בשנה, שבתון ממומן כל שבע שנים, שעות עבודה מוגבלות ותנאים סוציאליים יוצאי דופן - השכר האפקטיבי נהפך למשמעותי הרבה יותר, ליותר מ-22 אלף שקל בחודש למשה מלאה. והיינו שמרנים.
השכר הממוצע של המורים עובדי המדינה זינק בשנים האחרונות כששכר ממוצע למשרה מלאה מגיע ל-16,622 שקל ועם נתון חציוני של 13.8 אלף שקל ברוטו. חשוב להדגיש שזה השכר למשרה מלאה, כשמורים בשנה הראשונה-שנייה מועסקים ב-60%-70%, והשכר שלהם נע סביב 7,500 שקל (כ-11 אלף שקל למשרה מלאה). המורים הצעירים מקבלים שכר נמוך כי דור א' ו-ב' לוקחים את הקופה. ועדיין, גם אצלם יש עליית שכר משמעותית וכמבינים שכמו בכל עבודה השנים הראשונות הן סוג של "התמחות" והשכר עולה בהמשך, אז זו בהחלט משרה עם שכר סביר, ויותר מכך - זו משרה שמאפשרת גמישות רבה.
משרה מלאה של מורה כוללת רק 156 שעות בחודש, לעומת 185-182 שעות במגזרים אחרים. זה אומר ששכר שעתי אפקטיבי גבוה משמעותית - אפילו מורה מתחיל עם 65% משרה (כ-101 שעות) המרוויח 7,450 שקל, מקבל בפועל כ-73 שקל לשעה, לעומת 60-50 שקל בממוצע במשק. מורה וותיק מקבל פי שניים, מורה בשכר ממוצע מקבל יותר מ-100 שקל לשעה.
מי שנשאר במקצוע זוכה לזינוק משמעותי
מורה ותיק יכול להגיע ליותר מ-20 אלף שקל - מעל הממוצע הארצי. זה שכר ברוטו, כשהשכר האפקטיבי הוא כ-30 אלף שקל. שכרם של מנהלי בתי ספר יסודיים הסתכם ב-2024 ב-30 אלף שקל בחודש בממוצע, ושל סגני מנהלים ב-23.8 אלף שקל. אפקטיבית זה שכר של יותר מ-30 אלף שקל.
- הגרלת דירות למורים בתל אביב - 64 דירות להשכרה מוזלת ל-5 שנים
- האוצר: הושג מתווה סופי עם הסתדרות המורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה בינלאומית: הפער מצטמצם והולך
שכרם ההתחלתי של מורי התיכונים בישראל נמוך ב-30% מהשכר הממוצע המקובל בחברות ב-OECD, עם שכרו של מורה מתחיל שהגיע ב-2023 ל-31.4 אלף דולר. אבל הפער מצטמצם והולך, כשההטבות מסביב בארץ משמעותיות יותר וסוגרות חלק מהפער. לעומת עובדים אחרים במשק, השכר של המורים, בהשוואה לממוצע ה-OECD, וגם באופן אבסולוטי - הוא שכר טוב. מורה ממוצע מרוויח בהחלט טוב. הבעיה היא כאמור רק בשנתיים הראשונות, אבל גם שם זו לא באמת בעיה גדולה, כי בתוך שנתיים-שלוש הפער מצטמצם משמעותית.
