קיצוצים בתחבורה, בריאות, חינוך ועוד: הצעת התקציב פורסמה
מסמכי הצעת התקציב שפורסמו היום על ידי משרד האוצר מתארים קיצוצים וצעדי מיסוי חדשים שמתוכננים לתקציב הקרוב. בין הקיצוצים הבולטים ישנם שינויים בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה, לצד תוכניות לקיצוץ במשרדי הממשלה השונים, והפחתות שכר והטבות במגזר הציבורי. במקביל, מוצעים צעדים חדשים בתחום המיסוי שצפויים להשפיע באופן עקיף וישיר על האזרחים.
משרד האוצר פרסם את תוכנית הקיצוצים הנרחבת שלו כחלק מהתקציב הקרוב, והקיצוצים צפויים להשפיע באופן ניכר על תחומי התחבורה, התשתיות והתקשורת. במסגרת התוכנית, יצומצם תקציב התחבורה הציבורית בכ-37 מיליון שקל - מה שעלול לעכב פיתוח קווים חדשים ושיפור התשתיות בערים מרכזיות ובאזורים מרוחקים. הפחתה זו נוגעת ישירות לתוכניות להרחבת הרשת התחבורתית והנגשת תחבורה ציבורית בפריפריה, ויוצרת חשש לעיכוב ביצוע הפרויקטים החיוניים לתושבים ולכלכלה.
בנוסף, קוצץ תקציב שדרוג התשתיות הדיגיטליות בכ-13 מיליון שקל - מהלך שעלול לעכב את הרחבת רשתות האינטרנט המהיר בפריפריה. זאת לצד קיצוץ של עשרות מיליוני שקלים בתחזוקת מערכות מים וחשמל ישנות. הצעדים האלה מעוררים ביקורת כלפי משרד האוצר בעקבות ההשלכות האפשריות שיובילו כנראה להידרדרות השירותים הציבוריים הניתנים לאזרחים ולקיפאון אפשרי בפיתוח תשתיות קריטיות, בעיקר באזורים המתועשים פחות והנגישים פחות ברחבי המדינה. מסגרת התקציב כולו צפויה להיות בסכום של 744 מיליארד שקל, שמתוכם תשלום חובות בהיקף של 161 מיליארד שקל.
הקיצוצים במשרדי הממשלה
האוצר הציע הפחתות תקציביות רוחביות במשרדי ממשלה שונים, הכוללות קיצוץ משמעותי במשרדים המרכזיים:
משרד הביטחון - צפוי לספוג קיצוץ בהיקף של כ-200 מיליון שקל. מדובר בהפחתה משמעותית שנובעת מצורך להתאים את תקציב הביטחון לתנאים כלכליים חדשים, בייחוד לאור העומס התקציבי שהמלחמה הנוכחית יוצרת.
- בהשקעה של 100 מיליון שקלים תכנית IsraLab יוצאת לדרך
- הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משרד החינוך - יפחית כ-37 מיליון שקל מתקציבו - דבר שצפוי להשפיע על מערך התמיכות בחינוך ועל תוכניות העשרה נוספות במערכת החינוך הציבורית.
משרד הרווחה - יפחית כ-26 מיליון שקל - מה שעשוי להשפיע על שירותים חברתיים והתמיכה באוכלוסיות מוחלשות.
משרד הבריאות - יפחית כ-18 מיליון שקל - קיצוץ שעלול לפגוע בשירותי הבריאות הניתנים לציבור, בייחוד בפריפריה.
הפחתת כוח אדם וצמצום שירותים ציבוריים
במסגרת הקיצוצים, נקבעה תוכנית להפחתת כוח אדם במשרדי הממשלה, כולל צמצום משרות והתייעלות בשירותים הממשלתיים. צעד זה מתוכנן להקטין את הוצאות הממשלה, אך עלול להשפיע על איכות השירותים שניתנים לאזרחים - בייחוד בתחומי הבריאות והשירותים החברתיים.
- סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים
- תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
המסמכים מציינים גם כמה צעדים בתחום המיסוי, שמטרתם לגייס הכנסות נוספות לתקציב המדינה:
מיסוי חברות הארנק: הממשלה מתכננת החמרה במיסוי על רווחים צבורים של חברות פרטיות המשמשות לצבירת רווחים ולא לתפעול עסקי שוטף. הצעה זו צפויה להקשות על בעלי עסקים קטנים ובינוניים המחזיקים רווחים בחברות פרטיות.
מיסוי על עובדים זרים: מוצע להחמיר את חבות המיסוי על מי שמעסיקים עובדים זרים בענפי התעשייה והשירותים. מהלך זה עלול להגדיל את עלויות העבודה בענפים אלה ולהגביר את יוקר המחיה באופן עקיף.
צמצומים בתמיכות ובסיוע לרשויות מקומיות
התמיכה הממשלתית לרשויות מקומיות תצומצם ב-13 מיליון שקל - מה שעלול להקשות על פרויקטים מקומיים בתחומי התשתיות, החינוך והרווחה. בנוסף, המשרד מקדם צעדים להפחתת התמיכות ברשויות, בייחוד באזורים שלא מוגדרים כבעלי עדיפות לאומית.
מסמכי התקציב גם כוללים תוכניות לחיזוק מערכות הבריאות והרווחה, הגברת התעסוקה ותמיכה בתשתיות, תוך הקפדה על שמירה על מגבלות ההוצאה והגירעון, במטרה לשמר יציבות כלכלית בשנים הקרובות.
התחזית התקציבית לשלוש השנים הקרובות - 2028-2026 - מדגישה את חשיבות ניהול ההוצאות הממשלתיות בהשפעת המלחמה המתמשכת והעלייה בהוצאות הביטחון. על פי המסמכים, צפויה צמיחה בהוצאות הביטחוניות הכוללות, בין השאר כתוצאה מהצורך בתמיכה בלוחמי מילואים, פרויקטים לשיקום יישובי הגבול ומענקים מיוחדים לתמיכה באוכלוסייה האזרחית שנפגעה מהמלחמה.
עם זאת, האוצר מציין כי התקציב מתוכנן כך שלא יחרוג ממסגרות הגירעון וההוצאה, אם כי נשמרת גמישות מסוימת לתגובה במידת הצורך לאירועים חיצוניים נוספים. יעד הגירעון ל- 2026, למשל, הוא כ-3.6% מהתוצר, כשהתחזיות ל-2028 עולות ל-4.2%. יעד הגירעון החוקי מתוכנן להישמר על 1.5% בלבד מהתוצר.
ייעול תקציבי ותוכניות להתייעלות כלכלית
בתחום ההתייעלות, במסמכים נכתב גם על שינויים בכמה תחומים מרכזיים. אחד השינויים הבולטים הוא בתחום הבריאות, עם תוכניות לקצץ בהכשרות רפואיות שונות ולהפחית במנגנוני התמיכה הכספית, כמו תמיכות כספיות לקופות החולים והוצאות המטה של משרד הבריאות. הפחתות אלה, על פי האוצר, נועדו לאפשר הפניית משאבים להוצאות חיוניות נוספות ולצמצם עלויות לא נחוצות.
בנוסף, מוצע לקצץ בשכר של נושאי משרה במגזר הציבורי ובמערכת הבריאות. דוגמה לכך היא ביטול תוספות שכר לעובדי ציבור בכירים עד 2025. צעד זה נועד לעמוד במגבלות התקציב המותרות, אך ייתכן שישפיע על יכולת המשיכה וההתמקצעות של אנשי מקצוע במערכת הבריאות, דבר שמשרד האוצר עשוי לשקול מחדש בהתאם למצב הבריאותי והביטחוני במדינה.
בתחום התשתיות, משרד האוצר מתכנן לשדרג את תשתיות המים והביוב, כמו גם להשקיע בהקמת תשתיות מי קולחים לחקלאות. בנוסף, הוא יפעל להגדלת ההיצע בדיור, בפרט באמצעות בניית יחידות דיור נוספות על קרקע מדינה ובשיפור מערכות התחבורה הבין-עירוניות, בעיקר לאזורי המטרופולינים. בהיבט כלכלי נוסף, מתמקדת התוכנית בהחמרת הפיקוח על ההון השחור דרך רגולציות הדורשות דיווחים פיננסיים מפורטים יותר והפעלת כלי בקרה חכמים להקטנת עבירות פיננסיות.
אתגרים כלכליים וציפיות לתחזיות צמיחה
לצד הצעדים האלה, האוצר מתמודד עם אתגרי צמיחה בעקבות ההשפעות הכלכליות של מלחמת חרבות ברזל. התחזיות הכלכליות צופות צמיחה שנתית נמוכה יחסית ב-2028-2026, של סביב 2%-2.5% בלבד, כתוצאה מהוצאות ביטחוניות מוגברות ותחזיות צמיחה מתונות במשק העולמי. במשרד האוצר מדגישים את הצורך לשמור על אחריות פיסקלית גם בתנאים הקשים האלה, ולכן הוא נוקט צעדים מחמירים לשמירת המסגרות הכלכליות ומניעת הגדלת הגירעון.
בתחום השירותים החברתיים, מתכנן המשרד לבצע השקעה ניכרת בחיזוק מערכת הבריאות, כולל הגדלת כמות הסטודנטים לרפואה ותגבור ההכשרות שמבוצעות עבור צוותים רפואיים בפריפריה, כדי לשפר את השירותים הרפואיים באזורים מרוחקים. כמו כן, קיים דגש על רפורמות לשיפור שירותי הרווחה, תוך שמירה על מסגרות גירעון נמוכות ככל האפשר.
בנוסף, נידונים מסלולי שיקום ליישובי הגבול שנפגעו מהמלחמה, עם מימון ציבורי להקמת תשתיות חיוניות. עם זאת, כדי לעמוד במסגרות התקציב, נדרשת הממשלה לצעדי התייעלות בהוצאות הציבוריות – צעדים שלאור המצב עשויים להקשות על המגזר הציבורי להעניק שירותים באותה רמה כפי שהתרחש עד עכשיו.
- 1.בוקר 30/10/2024 17:06הגב לתגובה זושגנץ צ'יפר את החברים שלו!

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
בינה מלאכותית גנרי AI generic סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים
הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי
הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.
הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.
לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע
בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.
כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.
.jpg)