בצלאל סמוטריץ
צילום: לעמ

קיצוצים בתחבורה, בריאות, חינוך ועוד: הצעת התקציב פורסמה

משרד האוצר פרסם את הצעת התקציב, שכוללת הרבה תוכניות לקיצוצים שמרדים השונים, שעלולים להוביל לפגיעה קשה באזרחים, ולהעלאת מסים ויוקר המחיה. בין השאר, מתוכנן קיצוץ בתקציב התחבורה הציבורית ב-37 מיליון שקל, וקיצוץ בהיקף דומה במשרד החינוך
עוזי גרסטמן | (1)

מסמכי הצעת התקציב שפורסמו היום על ידי משרד האוצר מתארים קיצוצים וצעדי מיסוי חדשים שמתוכננים לתקציב הקרוב. בין הקיצוצים הבולטים ישנם שינויים בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה, לצד תוכניות לקיצוץ במשרדי הממשלה השונים, והפחתות שכר והטבות במגזר הציבורי. במקביל, מוצעים צעדים חדשים בתחום המיסוי שצפויים להשפיע באופן עקיף וישיר על האזרחים. 

משרד האוצר פרסם את תוכנית הקיצוצים הנרחבת שלו כחלק מהתקציב הקרוב, והקיצוצים צפויים להשפיע באופן ניכר על תחומי התחבורה, התשתיות והתקשורת. במסגרת התוכנית, יצומצם תקציב התחבורה הציבורית בכ-37 מיליון שקל - מה שעלול לעכב פיתוח קווים חדשים ושיפור התשתיות בערים מרכזיות ובאזורים מרוחקים. הפחתה זו נוגעת ישירות לתוכניות להרחבת הרשת התחבורתית והנגשת תחבורה ציבורית בפריפריה, ויוצרת חשש לעיכוב ביצוע הפרויקטים החיוניים לתושבים ולכלכלה.

בנוסף, קוצץ תקציב שדרוג התשתיות הדיגיטליות בכ-13 מיליון שקל - מהלך שעלול לעכב את הרחבת רשתות האינטרנט המהיר בפריפריה. זאת לצד קיצוץ של עשרות מיליוני שקלים בתחזוקת מערכות מים וחשמל ישנות. הצעדים האלה מעוררים ביקורת כלפי משרד האוצר בעקבות ההשלכות האפשריות שיובילו כנראה להידרדרות השירותים הציבוריים הניתנים לאזרחים ולקיפאון אפשרי בפיתוח תשתיות קריטיות, בעיקר באזורים המתועשים פחות והנגישים פחות ברחבי המדינה. מסגרת התקציב כולו צפויה להיות בסכום של 744 מיליארד שקל, שמתוכם תשלום חובות בהיקף של 161 מיליארד שקל. 

הקיצוצים במשרדי הממשלה

האוצר הציע הפחתות תקציביות רוחביות במשרדי ממשלה שונים, הכוללות קיצוץ משמעותי במשרדים המרכזיים:

משרד הביטחון - צפוי לספוג קיצוץ בהיקף של כ-200 מיליון שקל. מדובר בהפחתה משמעותית שנובעת מצורך להתאים את תקציב הביטחון לתנאים כלכליים חדשים, בייחוד לאור העומס התקציבי שהמלחמה הנוכחית יוצרת​.

משרד החינוך - יפחית כ-37 מיליון שקל מתקציבו - דבר שצפוי להשפיע על מערך התמיכות בחינוך ועל תוכניות העשרה נוספות במערכת החינוך הציבורית.

משרד הרווחה - יפחית כ-26 מיליון שקל - מה שעשוי להשפיע על שירותים חברתיים והתמיכה באוכלוסיות מוחלשות.

משרד הבריאות - יפחית כ-18 מיליון שקל - קיצוץ שעלול לפגוע בשירותי הבריאות הניתנים לציבור, בייחוד בפריפריה.

הפחתת כוח אדם וצמצום שירותים ציבוריים

במסגרת הקיצוצים, נקבעה תוכנית להפחתת כוח אדם במשרדי הממשלה, כולל צמצום משרות והתייעלות בשירותים הממשלתיים. צעד זה מתוכנן להקטין את הוצאות הממשלה, אך עלול להשפיע על איכות השירותים שניתנים לאזרחים - בייחוד בתחומי הבריאות והשירותים החברתיים.

קיראו עוד ב"בארץ"

המסמכים מציינים גם כמה צעדים בתחום המיסוי, שמטרתם לגייס הכנסות נוספות לתקציב המדינה:

מיסוי חברות הארנק: הממשלה מתכננת החמרה במיסוי על רווחים צבורים של חברות פרטיות המשמשות לצבירת רווחים ולא לתפעול עסקי שוטף. הצעה זו צפויה להקשות על בעלי עסקים קטנים ובינוניים המחזיקים רווחים בחברות פרטיות​.

מיסוי על עובדים זרים: מוצע להחמיר את חבות המיסוי על מי שמעסיקים עובדים זרים בענפי התעשייה והשירותים. מהלך זה עלול להגדיל את עלויות העבודה בענפים אלה ולהגביר את יוקר המחיה באופן עקיף​.

צמצומים בתמיכות ובסיוע לרשויות מקומיות

התמיכה הממשלתית לרשויות מקומיות תצומצם ב-13 מיליון שקל - מה שעלול להקשות על פרויקטים מקומיים בתחומי התשתיות, החינוך והרווחה. בנוסף, המשרד מקדם צעדים להפחתת התמיכות ברשויות, בייחוד באזורים שלא מוגדרים כבעלי עדיפות לאומית​.

מסמכי התקציב גם כוללים תוכניות לחיזוק מערכות הבריאות והרווחה, הגברת התעסוקה ותמיכה בתשתיות, תוך הקפדה על שמירה על מגבלות ההוצאה והגירעון, במטרה לשמר יציבות כלכלית בשנים הקרובות.

התחזית התקציבית לשלוש השנים הקרובות - 2028-2026 - מדגישה את חשיבות ניהול ההוצאות הממשלתיות בהשפעת המלחמה המתמשכת והעלייה בהוצאות הביטחון. על פי המסמכים, צפויה צמיחה בהוצאות הביטחוניות הכוללות, בין השאר כתוצאה מהצורך בתמיכה בלוחמי מילואים, פרויקטים לשיקום יישובי הגבול ומענקים מיוחדים לתמיכה באוכלוסייה האזרחית שנפגעה מהמלחמה​.

עם זאת, האוצר מציין כי התקציב מתוכנן כך שלא יחרוג ממסגרות הגירעון וההוצאה, אם כי נשמרת גמישות מסוימת לתגובה במידת הצורך לאירועים חיצוניים נוספים. יעד הגירעון ל- 2026, למשל, הוא כ-3.6% מהתוצר, כשהתחזיות ל-2028 עולות ל-4.2%. יעד הגירעון החוקי מתוכנן להישמר על 1.5% בלבד מהתוצר​.

ייעול תקציבי ותוכניות להתייעלות כלכלית

בתחום ההתייעלות, במסמכים נכתב גם על שינויים בכמה תחומים מרכזיים. אחד השינויים הבולטים הוא בתחום הבריאות, עם תוכניות לקצץ בהכשרות רפואיות שונות ולהפחית במנגנוני התמיכה הכספית, כמו תמיכות כספיות לקופות החולים והוצאות המטה של משרד הבריאות. הפחתות אלה, על פי האוצר, נועדו לאפשר הפניית משאבים להוצאות חיוניות נוספות ולצמצם עלויות לא נחוצות.

בנוסף, מוצע לקצץ בשכר של נושאי משרה במגזר הציבורי ובמערכת הבריאות. דוגמה לכך היא ביטול תוספות שכר לעובדי ציבור בכירים עד 2025. צעד זה נועד לעמוד במגבלות התקציב המותרות, אך ייתכן שישפיע על יכולת המשיכה וההתמקצעות של אנשי מקצוע במערכת הבריאות, דבר שמשרד האוצר עשוי לשקול מחדש בהתאם למצב הבריאותי והביטחוני במדינה​.

בתחום התשתיות, משרד האוצר מתכנן לשדרג את תשתיות המים והביוב, כמו גם להשקיע בהקמת תשתיות מי קולחים לחקלאות. בנוסף, הוא יפעל להגדלת ההיצע בדיור, בפרט באמצעות בניית יחידות דיור נוספות על קרקע מדינה ובשיפור מערכות התחבורה הבין-עירוניות, בעיקר לאזורי המטרופולינים. בהיבט כלכלי נוסף, מתמקדת התוכנית בהחמרת הפיקוח על ההון השחור דרך רגולציות הדורשות דיווחים פיננסיים מפורטים יותר והפעלת כלי בקרה חכמים להקטנת עבירות פיננסיות​.

אתגרים כלכליים וציפיות לתחזיות צמיחה

לצד הצעדים האלה, האוצר מתמודד עם אתגרי צמיחה בעקבות ההשפעות הכלכליות של מלחמת חרבות ברזל. התחזיות הכלכליות צופות צמיחה שנתית נמוכה יחסית ב-2028-2026, של סביב 2%-2.5% בלבד, כתוצאה מהוצאות ביטחוניות מוגברות ותחזיות צמיחה מתונות במשק העולמי. במשרד האוצר מדגישים את הצורך לשמור על אחריות פיסקלית גם בתנאים הקשים האלה, ולכן הוא נוקט צעדים מחמירים לשמירת המסגרות הכלכליות ומניעת הגדלת הגירעון.

בתחום השירותים החברתיים, מתכנן המשרד לבצע השקעה ניכרת בחיזוק מערכת הבריאות, כולל הגדלת כמות הסטודנטים לרפואה ותגבור ההכשרות שמבוצעות עבור צוותים רפואיים בפריפריה, כדי לשפר את השירותים הרפואיים באזורים מרוחקים. כמו כן, קיים דגש על רפורמות לשיפור שירותי הרווחה, תוך שמירה על מסגרות גירעון נמוכות ככל האפשר.

בנוסף, נידונים מסלולי שיקום ליישובי הגבול שנפגעו מהמלחמה, עם מימון ציבורי להקמת תשתיות חיוניות. עם זאת, כדי לעמוד במסגרות התקציב, נדרשת הממשלה לצעדי התייעלות בהוצאות הציבוריות – צעדים שלאור המצב עשויים להקשות על המגזר הציבורי להעניק שירותים באותה רמה כפי שהתרחש עד עכשיו​.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בוקר 30/10/2024 17:06
    הגב לתגובה זו
    שגנץ צ'יפר את החברים שלו!
מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוקמתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוק

בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת

3 הצעות נתקבלו במכרז בינלאומי ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת שיוקם בנאות חובב ויטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה


הדס ברטל |

במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות: חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן. לכאשר יוקם, המתקן אמור לטפל בכ-300 אלף טון פסולת ולייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.

במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן למיון הפסולת, שיפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. השאריות שלא ניתן למחזר אותן, יישרפו לצורך ייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.

בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, כאשר הטמנת פסולת היא הפתרון הנחות והמזהם ביותר, כאשר הפסולת המוטמנת משחררת לאוויר גז מתאן, אחד מגזי החממה המזהמים ביותר- פי 2.5 מפחמן דו חמצני שנפלט ממכוניות. האתר הגדול ביותר להטמנת פסולת הוא אתר דודאים שנמצא בקירוב לבסיס חיל האוויר בחצרים ובעבר הועלו תלונות כי הפסולת באתר מושכת אליה אלפי ציפורים שמחפשות מזון באתר ומסכנות את מטוסי החיל. מציאות זו מחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.

המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.

קבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gptקבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gpt

למרות השקעה נמוכה, מערכת הבריאות בישראל היא מהיעילות בעולם

למרות השקעה נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD, בישראל קיימת מערכת בריאות שנמצאת ברמה גבוהה שמקבלת ציונים טובים ברוב המדדים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מערכת הבריאות

הכותרות נוטות להכות במערכת הבריאות בישראל על כך שההשקעה בה נמוכה מדי ביחס למדינו המערב. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר נתונים שהראו כי ההוצאה הלאומית על בריאות בשנת 2024 עמדה על כ‑7.3% מהתוצר, כאשר ההוצאה לנפש הגיעה לכ‑3,900 דולר לפי שווי כוח הקנייה. מדובר ברמה נמוכה בהשוואה לרוב מדינות רבות ב‑OECD, אך ראו זה פלא: ישראל בכל זאת מובילה בשירות הרפואי שהיא מעניקה לאזרחים ובפער, משאר המדינות שאנחנו נוטים להשוות את עצמנו אליהן. 

שיעור הכיסוי הביטוחי הוא מהגבוהים בעולם, כאשר כל תושב מקבל סל שירותים אחיד הכולל גם טיפולים שגרתיים, ניתוחים ועד לתרופות מצילות חיים. נוסף על כך, מערכות המידע הרפואיות של קופות החולים נחשבות למתקדמות במיוחד, כך שהיסטוריית הטיפול הרפואי נגישה לרופאים בזמן אמת. מדובר ביתרון שמאפשר קיצור תהליכים, הפחתת טעויות ושיפור איכות הטיפול.

המצב הזה גורם לכך שישראל מציגה נתונים טובים ביחס למדינות מפותחות בלא מעט תחומים, כמו רפואה מונעת ושיעורי תמותה נמוכים ממחלות מסוימות. ישראל מדגימה מודל שבו יעילות ניהולית מצמצמת את השפעת מגבלות התקציב. מערכת הקהילה מפותחת, והשילוב בין רפואה מתקדמת ושירותים דיגיטליים מאפשרים שמירה על רמת טיפול טובה, גם אם לא בכל הפרמטרים ישראל מובילה. כנראה ניהול ממוקד, תמריצים תפעוליים ופריסת שירותים רחבה הם חלק מהגורמים המאפשרים לה להמשיך להציג ביצועים טובים בתחומים מסוימים.

תוחלת החיים של האוכלוסייה בישראל הגיעה לכ-83.8 שנים, מה ששם אותנו במקום 4 בדירוג ה-OECD בתוחלת החיים. נגישות וטיפול: בספר Health in a Glance 2023 של ארגון ה-OECD מצוין כי ישראל מפגינה ביצועים טובים במדדים של איכות וטיפול בהשוואה למדינות בהכנסה גבוהה. הדוח מצוטט כי "המערכת מתפעלת ביצועים טובים יותר מהממוצע ב-OECD ברוב המדדים הנוגעים לזמן המתנה, איכות וטיפול רפואי". בשל ההוצאה הנמוכה יחסית לעומת ביצועים לא רעים, ניתן לומר כי קיימת אפקטיביות במערכת: כלומר, "מה שמתקבל ביחס למה שמושקע" הוא גבוה באופן יחסי. היעילות הזו מתאפשרת הודות למבנה מערכת הבריאות והשירות שניתן לציבור דרך קופות החולים. רפואה בקהילה דרך הקופות פועלת בהיקף רחב, כך שעומס משמעותי מוסת מבתי החולים ונותר במרפאות המשמשות מקור מרכזי לטיפול שוטף. זה מסביר כנראה כיצד ישראל מצליחה להישאר באזור ביצועים איכותיים בחלק ממדדי השירות והאיכות, כולל רפואה מונעת, טיפול במחלות כרוניות ושמירה על קשר טיפולי הדוק בין רופא למטופל. הרפואה בקהילה. לפי הדו״ח של Observatory, כ-41%  מההוצאה על בריאות בישראל מוקצית לטיפול בקהילה ומניעה. במילים אחרות, קיימת תשתית ארגונית יעילה שמאפשרת להפיק תועלת גבוהה יחסית מכל שקל שהממשלה משקיעה במערכת הבריאות. 

טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים, קרדיט: גרוק
טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים - קרדיט: גרוק