חשיבותה של ההשגה בהליכי ערעור בתחום המסים
פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף וחוק מיסוי מקרקעין מקנים, כולם כאחד, סמכות לפקידי המס לבחון את השומה העצמית שהגיש הנישום. לאחר הבחינה רשאי פקיד המס ככלל לאשר את השומה העצמית של הנישום או להוציא לו שומה לפי מיטב השפיטה, דהיינו שומה אשר לדעתו של פקיד המס משקפת נכון יותר את תוצאות פעילותו של העוסק.
פתח דבר
פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ") וחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין") מקנים, כולם כאחד, סמכות לפקידי המס לבחון את השומה העצמית שהגיש הנישום - בדוח המס השנתי במסגרת הפקודה, בדוח התקופתי במסגרת חוק מע"מ ובדיווח על עסקת מכירת הזכות במקרקעין או זכות באיגוד במסגרת חוק מיסוי מקרקעין. לאחר הבחינה רשאי פקיד המס ככלל לאשר את השומה העצמית של הנישום או להוציא לו שומה לפי מיטב השפיטה, דהיינו שומה אשר לדעתו של פקיד המס משקפת נכון יותר את תוצאות פעילותו של העוסק. יצאה שומה לפי מיטב השפיטה, רשאי הנישום להגיש השגה על השומה שהוציא לו פקיד המס על פי כל החוקים המוזכרים לעיל. כפי שנראה ברשימה זו, להשגה שמגיש הנישום ולטיעונים העולים בה על ידי הנישום ומייצגו חשיבות רבה לעניין ההליך המשפטי שיינקט בהמשך הדרך על ידי הנישום, ככל שיינקט, אם השגתו לא תתקבל על ידי רשויות המס או שלא יושג הסכם שומה בינו לבין רשויות המס.
בשורה של פסקי דין מדגישים בתי המשפט כי להשגה חשיבות רבה בפן העובדתי. כך למשל בעניין מיקרוקול (עמ"ה 68/93) קבע בית המשפט כי "בית המשפט היושב לדין בערעור מס הכנסה, כמו ועדת הערר הנ"ל, אינו אמור לשמש 'ערכאה אלטרנטיבית' לפקיד השומה. תפקידו כאמור לבחון את טיב השומה, ואת הבסיס עליו הוצבה לאור הטיעונים שהובאו על ידי הנישום, ולהחליט מה ייעשה בה, קרי, אם 'יאשר, יפחית, יגדיל או יבטל את השומה וכו''. הכל, על בסיס הדיונים שנתקיימו בפניו ובפני פקיד השומה, ועל בסיס הטיעונים שהוצגו לו במהלך דיון זה. הצגת טיעונים עובדתיים חדשים, שלא עמדו בפני פקיד השומה עובר להוצאת השומה, אינה מתיישבת עם מטרת ההליך כולו."
לאחרונה שבה ועלתה הסוגיה בפסק הדין בעניין שרגאי אצל כבוד השופט מגן אלטוביה, כמפורט להלן.
עניין שרגאי (ע"מ 1222-03)
באותו עניין היו המערער ורעייתו בעלי המניות היחידים בחברה קבלנית אשר ביצעה פרויקטים ברחבי הארץ. המערער עבד בחברה וניהל אותה מאז הקמתה ועד שחדלה מפעילותה. בין החברה לבין בנק הפועלים אשר נתן ליווי פיננסי לחלק מהפרויקטים נתגלעו חילוקי דעות, אשר בסופם סוכם על מימוש חלק מנכסי החברה לצורך החזר חלק מחובות החברה לבנק הפועלים ומחיקת יתרת החובות. כן אישר המערער כחלק מהסיכום כי אין לו ולא תהיה לו כל טענה ו/או תלונה כנגד הבנק.
ביום 21.5.2001 הגיש המערער דין וחשבון על הכנסותיו לשנת המס 2000, שבו דיווח על הכנסה ממשכורת בסכום של 39,354 ש"ח בלבד. ביום 18.1.2002 רשם בספרי החברה רואה החשבון של החברה פקודת יומן המחייבת את חשבון בנק הפועלים ומנגד מזכה את המערער, בסך ארבעה מיליון ש"ח (להלן: "פקודת היומן"). באותו יום ניסח רואה החשבון של החברה מכתב, שבו ביקש לתקן את הדיווח על הכנסותיו של המערער לשנת 2000 ולכלול במסגרת הכנסותיו הכנסה פטורה בסך ארבעה מיליון ש"ח - פיצוי בגין פגיעה גופנית.
במסגרת דיוני השומה וההשגה על השומה עלתה טענת המערער כי מתוך הסכום שעליו מחל הבנק לחברה, יש לייחס ארבעה מיליון ש"ח כפיצוי אישי בעבורו בגין נזק פיזי ופגיעה במוניטין ובשמו הטוב. לטענתו, נזקים אלו נגרמו כתוצאה מהסכסוך שנתגלע מול הבנק. פקיד השומה לא קיבל את עמדת המערער וקבע בצו כי הסכום של ארבעה מיליון ש"ח ניתן למערער על ידי החברה, ועל כן חייב אותו במס בגין הכנסת עבודה על פי סעיף 2(2) לפקודה, ולחלופין על פי סעיפים 2(1) או 2(10) לפקודה.
בנימוקי הערעור העלה המערער לראשונה את הטענה כי כלל לא צמחה לו הכנסה, ולחלופין כי אף אם נצמחה לו הכנסה - טרם הגיע המועד להכיר בה. לשם ביסוס טענתו הראשונה ציין המערער כי רואה החשבון החליט על דעת עצמו וללא כל ביסוס עובדתי לרשום את פקודת היומן, אשר מבטאת הכנסה שצמחה למערער לכאורה ואשר התניעה את כל הליך קביעת השומה. לטענת המערער, רואה החשבון הוא יוזם המהלך והוא שניסח את המכתב לפקיד השומה המצהיר על ההכנסה מבלי להיוועץ עם המערער. רואה החשבון הוא גם זה שייחס למערער באופן שגוי זכות לפיצוי שלא הייתה קיימת למערער בפועל. לאמיתו של דבר טען המערער כי לא צמחה לו כל הכנסה, פטורה או חייבת, והשומה מתבססת כולה על מצג עובדתי שגוי. לשם ביסוס טענתו החלופית הטעים המערער כי אף אם צמחה לו הכנסה - הרי טרם חל מועד הדיווח על ההכנסה, היות שהתשלום בגובה ארבעה מיליון ש"ח טרם נתקבל אצלו. בהקשר לכך הדגיש המערער כי בתור שכיר עליו לדווח על הכנסותיו על בסיס מזומן ולא על בסיס מצטבר.
המשיב מצדו טען כי טענת המערער שלפיה לא נתקבלה בידיו כל הכנסה היא בבחינת הרחבת חזית אסורה. כן טען המשיה לגופו של עניין. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתו של פקיד השומה, וראה לנכון לאמץ את דברי בית המשפט בעניין מיקרוקול גם לעניינו של המערער, כדלקמן:
"דברים אלו יפים גם לענייננו. בית משפט זה אינו משמש כערכאה אלטרנטיבית וההליך המשפטי אינו מקצה שיפורים לטיעונים שהעלה המערער בשלב ההשגה. לו ייעשה כן, עשוי להיווצר תמריץ לנישומים לפעול בדיוניהם מול פקיד השומה בידיעה שככל שתידחה גרסה עובדתית אחת, יוכלו להעלות גרסה עובדתית חדשה לפני בית המשפט. זאת ועוד, טענת המערער כי הדיווח על ההכנסה הפטורה היא מהלך פרי יוזמתו של פנירי בלבד, ללא מעורבותו של המערער, אינה סבירה. בהודעת הערעור, החתומה על ידי המערער, חזר שוב על טענות אלו. כמו כן, השתתף המערער בדיוני השומה אצל המשיב".
בית המשפט אמנם דחה את טענותיו של המערער גם לגופו של עניין, אך אין ספק כי הוספת הטענה העובדתית בדבר אי צמיחת ההכנסה "יש מאין" בנימוקי הערעור, ריחפה כעננה כבדה מעל טענות המערער ופגמה באמינותו בעיני בית המשפט.
נקודות למחשבה ומסקנות ליישום
עמדתו של בית המשפט בעניין שרגאי, אשר רואה בהליך ההשגה מעין הליך משפטי הכובל את הנישום ואת שיקול הדעת של בית המשפט בקבלת טענות עובדתיות חדשות - אינה נטולה מספקות. יש לזכור בעניין זה כי למרות שמן, ערכאות הערעור בתחום המס הן ערכאה משפטית ראשונה (ראו למשל ע"א 391/81) שחלה עליהן תקנה 92 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 אשר קובעת כי "בית המשפט או הרשם רשאי, בכל עת, להתיר לכל אחד מבעלי הדין לשנות או לתקן את כתבי טענותיו בדרך ובתנאים הנראים צודקים, וכל תיקון כזה ייעשה לפי הצורך, כדי שבית המשפט יוכל להכריע בשאלות שהן באמת השאלות השנויות במחלוקת בין בעלי הדין. תיקון של טענה עובדתית או הוספתה, טעונים הגשת תצהיר המאמת את העובדות".
על רקע האמור נקבע בפסקי דין אחרים כי לא כל טענה עובדתית המושמעת לראשונה בערעור תידחה על ידי בית המשפט (ראו למשל עמ"ה 604/02 ועמ"ה 7051/03). נראה כי לא בכדי דן בית המשפט בעניין שרגאי בטענות המערער גם לגופן.
עם זאת, עמדת בית המשפט בעניין שרגאי ובפסקי דין נוספים מחייבת לדעתנו מתן משנה חשיבות להליך ההשגה מצד הנישום והמייצג. כלומר, יש לראות בהליך ההשגה חלק אינטגרלי מההליך המשפטי ולא רק אמצעי להשגת הסכם שומות עם רשות המסים. מכאן דומה כי נגזרות המסקנות כדלקמן:
ראשית, טרם הגשת ההשגה יש לבחון בצורה מדוקדקת את כל עובדות המקרה, ולוודא כי מלוא העובדות התומכות בגרסת הנישום הוצגו בפני פקיד המס הרלוונטי בשלב ההשגה. בהקשר לכך אין להסתפק ברשימת המסמכים המבוקשת על ידי פקיד המס, אלא יש להציג מסמכים נוספים אשר מסייעים לנישום בבניית התשתית העובדתית.
שנית, מומלץ לבנות שלד משפטי ראוי לנימוקי ההשגה, אשר יהיה השלד של הערעור המשפטי במקרה הצורך. לשם כך מומלץ להסתייע בעזרתו של משפטן מתחום המסים, אשר ילטש ויחדד את הטענות המשפטיות שיתמכו בעמדת הנישום גם במקרה שיוגש ערעור לבית המשפט.
שלישית, כבר בשלב ההשגה יש לנקוט בהליך בקשה לגילוי מסמכים על פי הלכת בית המשפט העליון בעניין ד.נ.ד (רע"א 291/99). קבלת המסמכים המצויים בידי פקיד השומה בשלב הדיון בהשגה, יכולה לסייע בגיבוש האסטרטגיה שתלווה את הנישום בניהול ההשגה וערעור המס שלאחריה.
רביעית, נגזר מהאמור כי יש להימנע ככל הניתן מהשגות קצרות ובלתי מנומקות שעלולות להיות בעוכרי הנישום הן בשלב ההשגה והן בשלב הערעור. יתרה מזאת, הכנה מדוקדקת של השגת המס יכולה לסייע בהערכת סיכויי התיק הספציפי בבית המשפט, ובהחלטה אם להגיע לפשרה עם רשויות המס בעת ניהול ההשגה או להמשיך עם התיק לערעור בבית המשפט.
אם כן, טוב יעשו העוסקים בתחום - רואי חשבון, יועצי מס ועורכי דין (בעיקר בתחום מיסוי מקרקעין) אם יפנימו ויישמו את ההמלצות המפורטות במאמר זה.
הכותב - ממשרד עמפלי עריכת דין (מסים)

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

הצבר של רפאל ירד, אבל צפוי לעלות בהמשך - "נגיע לצבר של 75 מיליארד שקל"
ההכנסות הסתכמו ב-4.7 מיליארד שקל, לעומת כ-4.6 מיליארד שקל ברבעון הראשון - קצב הצמיחה מאט, אבל החברה קיבלה הזמנות גדולות אחרי הרבעון
רפאל מערכות לחימה מדווחת על מכירות בהיקף של 4,735 מיליון שקלים, עליה של כ-20.4% מהתקופה המקבילה אשתקד, הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. בהשוואה לרבעון קודם מדובר על צמיחה נמוכה יחסית - מ-4.62 מיליארד שקל - כלומר כ-2%. בולט יותר הצבר שהגיע בסוף הרבעון הראשון ל-67 מיליארד שקל וירד ל-65.7 מיליארד שקל.
היקף המכירות במחצית הראשונה עמדו על 9,358 מיליון שקל, עלייה של 19.5% לעומת מחצית מקבילה. ההזמנות במחצית הגיעו לסך של 11,359 מיליון שקל, לעומת 14,259 מיליון שקל במחצית המקבילה. הרווח הנקי במחצית הראשונה עומד על 612 מיליון עלייה של כ-68% מהרווח במחצית הראשונה של השנה. הנהלת רפאל מדגישה את העלייה בצבר ביחס לשה קודמת, אז הוא עמד על 59 מיליארד שקל, אך כאמור ביחס לרבעון קודם יש ירידה.
יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ: ״רפאל מסכמת את המחצית הראשונה של 2025 עם תוצאות כספיות מרשימות, עלייה של עשרות אחוזים במכירות וביקוש שיא למערכותיה בארץ ובעולם. מלחמת "חרבות ברזל" בכלל ומבצע "עם כלביא" בפרט, המחישו את תרומתה של רפאל לביטחון הלאומי ואת עליונותה הטכנולוגית בשדה הקרב. ההישגים המבצעיים הם פרי עמלם של עובדי ועובדות רפאל, הפועלים בנחישות ובמסירות יומיומית כדי לשרת את מדינת ישראל מתוך כוונה להוות נדבך משמעותי בביטחונה, להיות תמיד בקדמת הטכנולוגיה ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. בשמי ובשם הדירקטוריון אני מברך על כך שהעשייה הביטחונית והמבצעית באה לידי ביטוי גם בצמיחה עסקית וכלכלית חסרת תקדים".
מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "בסיכום החציון הראשון של השנה, רפאל מציגה המשך של מגמת הצמיחה המהירה של החברה. רפאל עמדה באופן מלא ביעדיה העסקיים בחציון זה. מערכות רפאל במבצע "עם כלביא" בהגנה, בהשגת העליונות האווירית והמודיעינית ובהתקפה פעלו בהצלחה יוצאת דופן והביאו לידי ביטוי את תרומתה המכרעת של רפאל לעליונות הטכנולוגית של מדינת ישראל. רפאל הגבירה את השקעתה בפיתוח טכנולוגיות ומוצרים מתקדמים, תוך השקעה רבה בתשתיות המדעיות ופיתוח יכולות פורצות דרך כגון מערכת הלייזר רב-העוצמה "מגן אור". רפאל ממשיכה במגמת ההתרחבות והיא קלטה מאז תחילת השנה מאות עובדים חדשים בכל רחבי מדינת ישראל. אני מבקש להודות ולהביע הערכה עמוקה לעובדות ועובדי רפאל, מקצוענותם התגייסותם ומסירותם אפשרו לרפאל לספק למערכת הבטחון יתרון איכותי. קבוצת רפאל הכוללת עשרות חברות בארץ ובעולם, תמשיך להוביל ולהביא יתרון מבצעי וטכנולוגי מכריע לשותפנו בארץ ובעולם".
- רפאל מוכרת לגרמניה מערכות למטוסי קרב ב-350 מיליון אירו
- רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הזמנה גדולה מגרמניה
אתמול דיווחה החברה כי הפרלמנט הגרמני אישר את רכישת 90 פודי תצפית והכוונה מדגם Litening 5 מתוצרת רפאל עבור מטוסי ה-Eurofighter Typhoon. מהלך זה ממחיש את השותפות ארוכת השנים בין רפאל וגרמניה ואת האמון במערכות רפאל, במקביל למגמה גלובלית לאימוץ סנסורים רב‑גליים ויכולות תקיפה מדויקות מטווח מבטחים במרחבי אוויר מאוימים.