אזהרת ספוילר: טופ גיר – עונה 19, פרק 2

כמו בשבוע שעבר, גם השבוע אנו מציגים עבורכם תקציר של תוכנית הרכב השבועית של ה-BBC, רק כדי שגם אתם תרוצו לראות
נמרוד שקלרז גביש |

מאירועי הפרק הקודם

הפרק הפעם הוא אחד מפרקי המשימה, כאשר חוזרים לאולפן רק בשביל החדשות והאורח. המשימה הפעם מתרחשת בארצות הברית, אבל זה לא משנה, כי מה שמעניין הוא המכוניות המשתתפות.
 

קלרקסון בוחר בלקסוס LFA, שלדעתו היא המכונית הטובה בעולם, לאנשים שרק נוהגים במכונית בשביל לנהוג ולא בשביל להגיע ממקום למקום. זה המקום להזכיר שגם אנחנו בחנו אותה בעבר (והסקנו שהמחיר שלה היה עלול להבריח אותנו אם היינו מספיק עשירים בשביל לחשוב על זה). ג'יימס מיי בחר באסטון מרטין וואנקוויש החדשה, שלפחות בצילומים היא נראית לא פחות ממדהימה, וגם אני מחכה לטיול הבא שלי לאירופה בשביל לראות אחת כזאת במציאות – ועוד בצבע הזה (שנראה מאוד דומה לצבע של יגואר XK-R, שהגיעה לארץ ומאז אפשר לראות אותה רק באולם התצוגה ברחוב המסגר). האמונד בחר בבחירה שגם אני הייתי עושה אם הייתי צריך לקנות אחת מהן – SRT וייפר GTS. הוא גם מציין שהיא בעלת המנוע הגדול ביותר שהושם במכונית מאז המלחמה, מה שגרם לי לזכור שבאירופה לא ממש היו מלחמות מאז מלחמת העולם השניה ורק אצלנו המצב הוא אחר. ואגב, שלא תבינו אותי לא נכון, הסיבה היחידה שהייתי קונה לעצמי את הווייפר ולא את האחרות היא בגלל שרק היא מספיק זולה כדי שאוכל להרשות לעצמי לחלום עליה.
 
 
מצאנו לכם את הפרק הקודם במלואו. מהר, מהר, לפני שייגמר

הטיול שלהם בארה"ב מתחיל עם עצה מועילה לשמירה על המהירות המותרת, רק אל תנסו את זה בבית. הוא ממשיך למסלול דראג, שבו הם מתחרים גם נגד ניידת מקומית משופרת, מה שגורם לי לחשוב איך תחרות כזאת תיראה בארץ כשאתחרה באוונסיס חדשה, וכנראה שגם אני אפסיד עם הפוקוס 1,600 העצלה של משפחתי. המשימה ממשיכה למסלול מרוץ שבו אפשר בעיקר ללמוד הרבה מהביקורת, שהיא הפעם מאוד מקיפה, וגם מאוד מהנה לצפייה כי יש מטוסים שמתקיפים אותם עם לייזר בזמן שהם נוהגים. משם ממשיכים למערכת הניקוז של לוס אנג'לס וניתן לחזות מקרוב בצד האומנותי של השלישייה, עם ציור מרשים שמבוצע רק בעזרת מריחה של צמיגים על הכביש, יום יבוא ועוד נראה תערוכה שלמה של אומנות מוטורית מסוג זה. תזכרו שאני אמרתי את זה ראשון!

המשימה נגמרת בתחרות עד לגבול עם מקסיקו, כשהמפסיד יצטרך לבחון את מכונית הספורט המקסיקנית. זה מחזיר אותנו לפרק השני בעונה ה-16 (בחיינו שאנחנו לא עוקבים), שם ג'יימס מיי הציג את המכונית הנקראת טורטילה, לדבריו, רק בגלל שהוא לא זוכר את השם האמיתי (השם האמיתי הוא מסטרטה, או Mastretta MXT). אז התקדמה שיחה להעלבות של העם המקסיקני מפיו של האמונד, ומשם זה המשיך לתלונה של שגריר מקסיקו כנגד התוכנית ולעוד הרבה אנשים שנעלבו בשם העם המקסיקני. הדבר הכי מפתיע הוא שלג'רמי קלרקסון לא היה חלק גדול בפרשה הזאת (האיש ידוע במילים הבוטות שיוצאות לו מהפה נגד הרבה אנשים ועמים אחרים, כולל נגד הבריטים עצמם). לא נהרוס (או שכן) לכם הרבה כשנגלה שבמפתיע (או שלא) האמונד הפסיד במשימה והוא זה שצריך לעבור את הגבול למקסיקו.
 
 

כן, היו באמצע גם את פינת החדשות, שלא דיברה הרבה על מכוניות, אבל הוכיחה עקרון פשוט בפיזיקה, והראתה תמונה של יגואר F-טייפ החדשה. בנוסף הוצג מכשיר שמצפצף כשמטים את הראש למטה, כנגד הירדמות, ולי הייתה תחושת דז'ה-וו מאוד חזקה מהקטע הזה, אבל לא הצלחתי למצוא מאיפה. אשמח אם תעזרו לי. בנוסף, היה ראיון עם אורח, שהפעם דווקא היה מעניין לחובבי המוסיקה, ולאלה, אני ממליץ לא לדלג עליו הפעם.

אז מה היה לנו שם? תוכנית שהתמקדה הפעם במעט מכוניות כך שיכלנו ללמוד מהם לא מעט על איך זה לנהוג בהן. אולי זה פחות אהוב על הקהל הכללי, אבל אני נהניתי מאוד לשמוע את מה שיש להם להגיד על כל אחת מהמכוניות, גם אם הן לא בדיוק מתחרות אחת של השנייה, או מתחרות על הכיסים של כולנו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.