טרגדיה יוונית באירופה: מכירת חיסול במניות הבנקים, הדקס ירד 2.27%

הקאק בצרפת צנח 4% ובנקים בצרפת החשופים ליוון צללו עד 12%. האירו ברמתו הנמוכה מול הין מאז 2001. אלכס זבז'ינסקי: "האג"ח של יוון נסחרות בתשואות שמגלמות הסתברות כמעט ודאית לפשיטת רגל"
רקפת גלילי |

בורסות אירופה נסחרו ביום המסחר הראשון לשבוע זה בירידות שערים חדות תחת הצל הכבד מכיוון יוון. חששות המשקיעים הן שיוון פוסעת בצעדי ענק לכיוון הכרזה על פשיטת רגל. סקטור הבנקים מוביל את הירידות כאשר ספקולציות לגביי הורדת הדירוג מצד סוכנות מודיס לבנקים צרפתים בשל החשיפה למדינת גוש האירו המטרידה, העיבו על המסחר.

המדד האיזורי, Stoxx Europe 600, נחלש ב-2.5%, זה היום השלישי ברציפות של ירידות. הקאק בצרפת בלט לשלילה כשצונח 4.03%, הדקס בגרמניה איבד 2.27% והפוטסי בבריטניה ירד 1.63%.

מניות הבנקים בצרפת, BNP,Credit Agricole, Societe Generale חטפו וצללו 11%-12%. מניית דויטשה בנק בגרמניה ירדה 7.3%.

מנהיגי אירופה מנסים ללא הצלחה, במשך כמעט שנתיים, להביא את משבר החוב תחת שליטה. המשקיעים, מצידם, מעריכים את הבנקים באירופה ברמות שפל שלא נראו מאז מעמקי משבר האשראי בעקבות קריסת ליהמן ברדרס לפני שלוש שנים.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ניירות ערך והשקעות, מתייחס למשבר החובות ביבשת: "הסיכונים באירופה באים לידי ביטוי בכמות חוזי CDS הנפתחות על חוב המדינות. דווקא במדינות שכבר "נגועות" במשבר, כגון יוון, איטליה או ספרד, כמות החוזים כבר אינה עולה. לעומת זאת, לאחרונה חל גידול בכמות החוזים על החובות של גרמניה ובמיוחד של צרפת, אשר עקפה את איטליה במספר החוזים הפתוחים. עובדה זו מעידה על התפשטות המשבר למדינות 'הליבה' באירופה".

יוון - תוכרז כפושטת רגל?

זבז'ינסקי מתייחס למדינה השקועה בחובות: "האג"ח של יוון נסחרות בינתיים בתשואות שמגלמות הסתברות כמעט ודאית לפשיטת רגל וככל הנראה זה עומד לקרות בשבועות הקרובים. אם כבר התוכניות להצלתה נזנחות דה פאקטו, עדיף שזה יקרה במוקדם מאשר במאוחר כדי לפזר את אי הודאות ההרסנית בקשר להשלכותיה של פשיטת הרגל".

ממשלת יוון מצידה לוחצת על הגז כדי להמנע מחדלות פרעון בפועל. ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדראו, העביר החלטה לגביי קיצוץ שכרם של כל הבכירים נבחרי הציבור ועל העלאת מס שנתי על רכוש למשך שנתיים. המס יגבה באמצעות חשבונות החשמל כדי להבטיח גבייה מהירה.

האירו בדרך ל- 1/1

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.