מעלות S&P: שינוי תחזית הדירוג לשלילית מיציבה לחברה לנכסים ובנין ולגב ים

העדכון של החברה לנכסים ובנין בצל עלייה במינוף הקבוצה ברבעונים האחרונים וצפי להמשך עלייה ביחס חוב ל-CAP בטווח הקרוב שעלול להגיע אף מעבר לרמה של 75%. מידרוג מדרגת את אג"ח החברה בדירוג A1
רקפת גלילי | (3)

חברת הדירוג מעלות S&P הודיעה על שינוי תחזית הדירוג לשלילית מיציבה לחברה נכסים ובנין ואישרור הדירוג A. העדכון הוא גם לחברות הבנות (100%) ישפרו חברה ישראלית להשכרת מבנים ונכסי הדרים. ברקע לעידכון, עלייה במינוף הקבוצה ברבעונים האחרונים, בין היתר בשל רכישת נכסים מניבים בחו"ל וחלוקת דיבידנט אגרסיבית ב-2011.

"אנו צופים המשך עלייה ביחס חוב ל-CAP של הקבוצה בטווח הקרוב שלהערכתנו, עלול להגיע אף מעבר לרמה של 75%", כתבו אנליסטית האשראי הראשית, הילה פרלמוטר, ואנליסט האשראי המשני, גדי בארי. "הפרופיל העסקי של הקבוצה, לדעתנו, ממשיך להיות יציב, בין היתר עם צמצום החשיפה לפרויקטים יזמיים בלאס וגאס והגדלת מרכיב הנכסים המניבים", נכתב בדוח.

בתוך כך, ובהתאם למתודולוגיית החברה, עדכנו בחברת הדירוג את התחזית לחברת הבת. תחזית הדירוג של חברת גב ים, העוסקת בעיקר בתחום הנדל"ן המניב בישראל, שונתה לשלילית מיציבה בשל השינוי בתחזית חברת האם. בנוסף, הדירוג A+ אושרר.

נזכיר כי בסוף אוגוסט, הודיעה חברת הדירוג מידרוג על מתן דירוג A1 לסדרות האג"ח א', ב', ג', ד' ו- ה' שבמחזור, אותן הנפיקה החברה לנכסים ולבנין. מדרוג העניקה לאג"ח גב ים את הדירוג Aa3.

אילון גרפונקל, עו"ד- רו"ח אנליסט בכיר כותב בדוח: "דירוג החברה מושפע לחיוב מגודל, היקף ופיזור נכסים ועסקים משמעותי בתחום הנדל"ן על פני מספר אזורים, בתמהיל פעילות מגוון תוך בסיס פעילות בולט לטובה בישראל ומוטה נכסים מניבים- מגזר פעילות המאופיין ברמת סיכון נמוכה יחסית, התורם לפיזור הסיכון".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארגון נפגעי נוחי 13/09/2011 07:59
    הגב לתגובה זו
    דירקטוריון נכסים ובנין: אליהו כהן, אמיר תמרי, גבריאל פיקר, זאב ליבנת, יצחק מנור, מאיר אלדר, מרק שימל, נוחי דנקנר, רונה דנקנר, רפי ביסקר שימו לב כמה מהם יפיקו תועלת מהעיסקה בכובעים האחרים שלהם, בעיקר בגלל שיש להם אחריות כדירקטורים על החובות של כור, אידיבי, ודסקש. ואח של מרק שימל הוא המתווך בעיסקה.
  • 1.
    נביא בעירו 12/09/2011 14:20
    הגב לתגובה זו
    על זה שהחברה לקחה על עצמה התחייבויות נוספות בגין רכישה מאידיבי של חצי בניין בניו יורק ולקיחת כל ההתחייבויות בגינו על עצמה. נוחי דנקנר ממשיך להרוס בשיטתיות את מגדל הקלפים שבנה.
  • נביא בעירו 12/09/2011 15:54
    הגב לתגובה זו
    אבל זה אותו דבר בדיוק
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.