הדולר המשיך בטיסה: השער היציג בשיא של 3.656 שקלים; הפרנק השוויצרי מתרסק
הדולר המשיך במגמת ההתחזקות שלו מול מטבעות אחרים בעולם ובפרט מול השקל. המצב הגיאו-פוליטי בישראל תורם להחלשות המטבע המקומי אל מול הדולר כאשר המשבר עם טורקיה במרכז הבמה. בגזרה העולמית התבטאות נחרצת של הבנק המרכזי השוויצרי ומחלישה את ערך המטבע המקומי מול האירו.
שערו היציג של הדולר עלה 0.63% לרמה של 3.656 שקלים, שער שביקר בו לאחרונה רק בפברואר השנה. האירו הוסיף 1.11% ושערו היציג נקבע על 5.189 שקלים.
המשקיעים חוששים מההתפתחויות העתידיות בישראל ואלוף פיקוד העורף אף מצוטט היום כי "גברה הסכנה למלחמה כוללת". לאחר הטורקים הבטיחו כי יגרשו את הדרג הדיפלומטי הישראלי הבכיר במדינתם, אתמול דווח על תקרית הדרכונים הקשה של ישראלים שנחתו באיסטנבול. בנוסף לכך, גורמים ברשות הפלשתינית נחושים להכריז על מדינה פלשתינית החודש.
איתן אדמוני, מנהל מחלקת מט"ח וסחר חוץ בבנק ירושלים, התייחס למצב בשיחה עם Bizportal: "ברור שהאירועים האחרונים מחזקים את הדולר למול השקל, אם נוסיף לזה את ההתחזקות של דולר בעולם, הרי הדולר צפוי להמשיך לעלות כאשר ההתנגדות הבאה היא ברמת ה-3.68 שקלים".
בעולם - הבנק המרכזי השוויצרי מרסק את המטבע המקומי
בגזרה העולמית, הפרנק השוויצרי צונח לאחר שהבנק המרכזי השוויצרי הודיע כי לא יסבול את המסחר מתחת 1.2 פרנק לאירו והטיל מגבלת תחתית בשער החליפין של המסחר בצמד. בתגובה האירו טס מעל 10% מול הפרנק והדולר מזנק 8.7% מול הפרנק השוויצרי.
הבנק הודיע כי ירכוש כמויות בלתי מוגבלות של מט"ח כדי להחליש את המטבע המקומי. "התיסוף האסיבי בפרנק השוויצרי מהווה איום חמור על הכלכלה השוויצרית ועלול לגרור התפתחויות דיפלציוניות". נכתב בהצהרת הבנק (SNB). "הבנק המרכזי יאכוף את השער המינימלי (שנקבע על 1.2 פרנק לאירו), בנחישות רבה, ומוכן לרכוש מטבע חוץ בכמויות בלתי מוגבלות".
הדולר ממשיך להתחזק מול האירו בעקבות המשך החששות ממשבר החובות באירופה. הצמד יורו-דולר יורד כעת 0.3% לרמה 1.4097 ומאיים לשבור את רף רמת ה-1.4.
אדמוני: "המשקיעים מאבדים אמון בקברניטי אירופה שיטפלו במשבר החובות ביבשת ובתוך כך, נוטשים את האירו. צריך לזכור שהמטבע קיבל תמיכה מבנקים מרכזיים באירופה שעד עכשיו מכרו דולרים וקנו אירו כדי לגוון את הרזרבות שלהם".
זהו שבוע חשוב מאוד להמשך ההתפתחויות בגזרת המט"ח. צפוי לנו כנס של נגידים בקוריאה ובאוסטרליה וחשוב מכך כנס בבריטניה וגוש האירו ביום חמישי. "ייתכן שתבוא הבשורה מהבנק המרכזי של אירופה בדמות הכרזה על מדיניות מוניטרית מרחיבה שתשפיע על האירו", מוסיף אדמוני.
- 1.כתבה מקצועית ומקיפה -מותר גם לפרגן !! (ל"ת)yanshuff1 06/09/2011 09:36הגב לתגובה זו

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
