מניה בפוקוס - 3M
לאחר מבול הידיעות השליליות שגרמו למספר ימים קשים בשווקי המניות ברחבי העולם, ראינו אתמול תיקון בשווקים בארה"ב בעיקר בעקבות דברי ההרגעה של נגיד הבנק המרכזי בארה"ב. בזמני משבר, תחושת הפחד והפאניקה גורמת למשקיעים רבים לרוץ ולמכור נכסים הנחשבים בעלי סיכון גבוה ולחפש מחסה בהשקעות הנחשבות סולידיות. בתקופות כאלה מוכרים מכל הבא ליד גם בצורה לא רציונאלית ומחירי מניות רבות נחתכות ללא קשר לשווי הכלכלי האמיתי.
משקיעים בעלי אופק השקעה ארוך ונזילות גבוהה יכולים לנצל הזדמנויות על מנת לבנות פורטפוליו של נכסים איכותיים במחירים אטרקטיביים. לדעתנו, הפרמטרים שצריכים להנחות אותנו בתקופות לא יציבות אלה הם השקעה בחברות גדולות הפועלות במספר רב של שווקים בינלאומיים, חברות בעלות מאזן חזק עם מינוף נמוך או עודף מזומנים, חברות בעלות היסטוריה ארוכה שידעו להתמודד בעבר עם משברים שונים וכמובן הנסחרות במחיר אטרקטיבי עקב הפאניקה בשווקים.
חברה שעונה לטעמינו על הקריטריונים האלה היא חברת 3M הפועלת תחת שישה סגמנטים עסקיים ולה פיזור פעילויות רחב. החברה פיתחה מגוון גדול של מוצרים, על בסיס המחקר והפיתוח שלה בתחום הדבקים, חומרים שוחקים, חומרי סינון וכדומה.
החברה מוכרת אלפי מוצרים שונים ופונה לתחומים רבים כגון תעשייה )מוצרי הדבקה ומוצרי סינון למגוון תעשיות שונות כגון אנרגיה, רכב, תעופה וכו'), תחום הבריאות (מוצרים לרפואת השיניים, פלסטרים שונים ותחבושות, מוצרים לטיפול בעור, מוצרים לטיפול בחיות וכו') ותחום הקמעונאות הצרכנית הכוללת מוצרים שונים למשרד וללקוח הסופי כגון מוצרי עשה זאת בעצמך, נייר דבק משרדי, פתקי Post-it. בנוסף יש לה מוצרים נוספים לתחום הבטיחות (מוצרי בידוד, מוצרי בטיחות אישיים כגון קסדות, משקפי מגן וכו'), פעילות בתחום המסכים והגרפיקה ומוצרים שונים לתעשיית החשמל והתקשורת.
החברה שהוקמה בשנת 1902 תחת השם Minnesota Mining & Manufacturing החלה את פעילותה כמכרה קטן ודי כושל במינוסוטה שבארה"ב. השינוי הגדול הגיע לאחר מספר שנים כאשר החברה זנחה את פעילות הכרייה והחלה להתרכז בפיתוח מוצרים על בסיס הידע שצברה בתחום החומרים השוחקים (Abrasive).
כיום, מדובר בחברה עם הכנסות של קרוב ל-27 מיליארד דולר שקרוב לשני שליש מההכנסות נובעים משווקים בינ"ל ורק כשליש מפעילותה בארה"ב. החברה אמנם צומחת בקצבים נמוכים יחסית אך מפצה על כך ברמת רווחיות תפעולית גבוהה של למעלה מ-20% בשנה והיא פועלת לשפר אותה באופן מתמיד. החברה משיגה תשואה להון גבוהה של כ-30% בשנה בעשור האחרון ושומרת על יציבות גבוהה מאוד גם בזמני משבר.
ל-3M מינוף נמוך ולה חוב נטו של כמיליארד דולר שרובו לטווח ארוך לעומת הון עצמי גבוה של כ-17 מיליארד דולר ותזרים תפעולי נקי (לאחר רכישת רכוש קבוע) של כ-4 מיליארד דולר. החברה משלמת דיבידנד של 2.2 דולר למניה בשנה המהווה תשואת דיבידנד של 2.7% על המחיר הנוכחי. פרט פיקנטי נוסף הוא העובדה שהחברה העלתה את הדיבידנד באופן עקבי כל שנה ב- 53 שנים האחרונות.
נתון איכותי נוסף המבדל את 3M הוא השקעתה בחדשנות ובמו"פ, עובדה הבאה לידי ביטוי בפיתוח מתמיד של מוצרים חדשניים. החברה פיתחה עם השנים תרבות ארגונית המקדמת את ערך החדשנות ומעודדת את עובדיה לחשוב, ליזום ולפתח מוצרים חדשים גם במחיר של טעויות.
דוגמה ידועה ליזמות ולשימוש בפיתוחים פנימיים היא פיתוח מוצר ה-Post-it, הפתקית הקטנה עם הפס הדביק המשמשת אותנו ביום-יום לכתיבת הערות והוראות במשרד ובבית. מוצר זה פותח ע"י אחד המהנדסים של החברה לאחר שנתקל בבעיה שהדפים שבהם הוא רשם הערות לעצמו בספר מזמורי התפילה שלו נפלו ואבדו. מהנדס זה השתמש בפיתוח של דבק שפותח מספר שנים לפני כן במעבדות החברה. בזמן פיתוח הדבק התברר שהוא חלש מדי ולא נמצא לו שום שימוש.
מותגים נוספים שפותחו על ידי החברה הם הסקוטש-ברייט, סופר-גלו, Nexcare שהינה משפחת מוצרי חבישה ופלסטרים ועוד. ברור לנו כי אנו נמצאים כרגע בתקופה של אי-ודאות גבוהה וקשה לנבא את כיוון הכלכלה העולמית ושוקי המניות.
למרות ואולי בגלל זאת, אנו מאמינים כי 3M מספקת השקעה בחברה יציבה המשלמת דיבידנד באופן קבוע, מציגה עמידות גם בתקופות משבר ובעלת חשיפה גבוהה למכירות מחוץ לארה"ב. החברה נסחרת כיום במכפיל 13 הנמוך מהמכפיל הממוצע שלה בעשור האחרון שעמד על 19. אנו מעריכים כי המחיר הנוכחי שנבע מהנפילות האחרונות בשווקי המניות מהווה הזדמנות ומציבים מחיר יעד של 100 דולר הגבוה ב-25% מהמחיר הנוכחי.