בדיקה

מדד המעו"ף קרוב לשיא, אך רק 9 מניות מתוך 25 נמצאות בפסגה

בעוד שמדד המעו"ף מאתגר את השיא ההיסטורי, מכתשים אגן למשל צריכה לעבור עוד דרך ארוכה ותלולה של 142%. מניות הגז והאנרגיה בשיא כל הזמנים
יונתן גורודישר |

בימים אלה מדד המעו"ף נאבק ברמת שיא כל הזמנים, אך בחינת המניות שבו מעלה כי רק 9 מתוך 25 המניות הכלולות בו באמת נסחרות בשיא היסטורי בעוד שמספר מניות נמצאות הרחק מאוד מהשיא ההיסטורי שלהן.

ב-6 באפריל מדד המעו"ף הוסיף 0.37% במסחר לרמה של 1,237.85 נקודות ובכך הצליח לשבור, גם אם בקושי, את השיא אליו נשק בשנת 2007. נציין רק כי את השיא התוך יומי המעו"ף עדיין לא הצליח לשבור: ב-2007 המעו"ף כבר נסחר ברמה תוך יומית של 1,248.8 נקודות, באפריל הצליח להגיע לרמה של 1,242.2 נקודות, בעוד שהגבוה היומי היום עמד על 1,242.18 נקודות.

אך בדיקת Bizportal מגלה, כי בעוד שהמדד כמעט בפסגה, רוב המניות הכלולות בו רחוקות מכך, כאשר בודדות אף נמצאות במרחק רב ויהיה עליהן לעבור דרך ארוכה ותלולה בטרם יזכו לנשום אוויר פסגות.

בין המניות שנסחרות ברמות שיא בולטות במיוחד שותפויות חיפושי הנפט והגז וחברות הקשורות להן ולתחום. ברשימה ניתן למצוא את אבנר יהש, דלק קידוחים יהש, ישראמקו יהש, דלק קבוצה, אלה בנוסף לבזק, פריגו, אסם, עזריאלי קבוצה ופז נפט.

11 מבין מניות המעו"ף נמצאות במרחק של מעל ל-20% מהשיא, כאשר 3 מניות נמצאות בסביבת השיא ההיסטורי שלהן (מצורפת טבלה).

במרחק הגדול ביותר מהשיא ההיסטורי נמצאת מכתשים אגן. מניותיה של יצרנית חומרי ההדברה יאלצו לעבור מרחק של לא פחות מ-142% על מנת לכבוש מחדש את השיא שרשמה בתחילת נובמבר 2007. החברה מנסה למצוא מנוע צמיחה חדש, כאשר רכישת אלבאו האמריקנית, שהייתה צריכה להוות מנוע שכזה, התפוצצה לאחרונה.

אחרי מכתשים, ברשימת המרחק לשיא נמצאות מניות חברה לישראל ובזן עם דרך של מעל ל-60%, ואחריהם פועלים שצריכה עוד לעלות ב-40%, נייס עם 37% ודיסקונט עם 36%.

רחוקות מהשיא - כמה המניות צריכות לעלות בכדי לכבוש את הפסגה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

רובוט לוחם (גרוק)רובוט לוחם (גרוק)

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים

איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה רובוט שדה קרב


הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.

זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.

חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.

 

ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה

יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.