הרפורמה בנדל"ן: החדשות הטובות והרעות עבורכם

עו"ד צבי שוב מרחיב ומסביר על עיקרי הרפורמה החדשה של מנהל מקרקעי ישראל
עו"ד צבי שוב |

הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל מתוכננת מזה שנים רבות. למעשה, עיקרי הרפורמה הנוכחית גובשו כבר במסגרת דו"ח הועדה הציבורית לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל (ועדת גדיש) שבין המלצותיה העיקריות מניעת החיכוך בין מינהל מקרקעי ישראל לחוכרים בין היתר באמצעות שיווק קרקע המיועדת למגורים עם מלוא הזכויות הקיימות והעתידיות והקניית זכויות בעלות לבעלי זכויות מהוונות. כמו כן האצת הליכי ההסדר והרישום של הזכויות במקרקעי ישראל כמו כן דובר על שינוי המבנה הארגוני של מינהל מקרקעי ישראל כך שיבוסס על שלוש חטיבות: חטיבת השירות, חטיבה עסקית וחטיבת שמירה על הקרקע.

עיקרי המלצות הדו"ח הציבורי אומצו על ידי מועצת מקרקעי ישראל בישיבה מיום 11.1.06 בכפוף להשלמת הליכי החקיקה. אך הנושא קודם רק בחלקו.

לאחר הבחירות האחרונות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הטיל על צוות 100 הימים, בראשותו של ח?כ יובל שטייניץ, לגבש רפורמה מהירה במינהל מקרקעי ישראל על בסיס ההמלצות מהעבר. יצוין כי נתניהו דיבר על כוונתו לקדם ביצוע רפורמה מקיפה במינהל מקרקעי ישראל עוד בתקופת כהונתו כשר אוצר בממשלת שרון. אולם כוונה זו לא הגיעה לכלל ביצוע, בשל עיסוקו של נתניהו אז ברפורמות אחרות ובפרט רפורמות בשוק ההון.

הצורך ברפורמה הוסבר בכך שהמינהל מהווה במשך שנים מוקד של ביורוקרטיה בלתי נסבלת ושל חסמים רבים, כאשר מאות פרויקטים כלכליים בתחומי המסחר, התיירות והמלונאות, התעשייה והבנייה למגורים מתעכבים לאורך שנים, התנהלות זו גורמת לייקור קרקעות המדינה ובהתאם למחירי דיור גבוהים. הצפייה היא כי טיפול בחסמים הבירוקרטיים יוביל להגברת מכירת הקרקעות אשר יורידו באופן משמעותי את המחירים.

לאחר הקמת הממשלה הקים נתניהו ועדת שרים לטיפול בנושא הרפורמה. הוועדה שבראשה עומד נתניהו, כוללת את שר האוצר יובל שטייניץ, שר המשפטים יעקב נאמן ושר השיכון אריאל אטיאס.

ביום 4.5.09 אישרה וועדת השרים את הצעת הרפורמה. על-פי ההצעה, תועבר הבעלות על כל הדירות, הקוטג'ים והווילות לבעלות החוכרים. הממשלה אישרה להכליל הצעת חוק ברוח זו בחוק ההסדרים, שיוגש בקרוב לכנסת.

ההצעה קובעת:

* המתגוררים בדירות על קרקע מינהל, יקבלו את הבעלות המלאה עליהן ללא תשלום.

* בעלי קוטג'ים, היושבים על מגרשים ששטחם עד 250 מ"ר, יקבלו אף הם את הבעלות המלאה בחינם.

*בעלי קוטג'ים ווילות, היושבים על מגרשים ששטחם בין 250 ל-1,000 מ"ר, יוכלו לרכוש את הבעלות המלאה תמורת תשלום קטן (למעט איזורי עדיפות שמקבלים פטור) בשיעור 3% מערך הקרקע על-פי הערכת שמאי ממשלתי הרכישה היא רשות ולא חובה, ומי שלא ירצה, לא יקנה את הבעלות ולא ישלם דבר.

*בעלי וילות היושבות על מגרשים ששטחם יותר מדונם, שירצו לקנות את זכויות הבעלות - רשות ולא חובה - ישלמו למינהל 31% משוויה הריאלי של הקרקע. יש להניח, שגם בעלים אלו ירצו לממש את אופציות הרכישה והדבר יכניס כסף רב למנהל למימון פעולותיו.

יצוין כי החוק החדש יאפשר ליותר ממיליון משפחות חוכרים הגרות כיום בדירות שבבעלות המנהל להיות בעלים מלאים בדירותיהם. כמו כן, הרפורמה תעלה את שוויין של הדירות שבבעלות האזרחים שכן ערכן של דירות בבעלות פרטית גבוה מאלו שבחכירה.

החדשות הטובות: לא צריך לעבור שבעה מדורי גיהינום בירוקרטיים כדי לפתוח מרפסת. החדשות הרעות: יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון כי על פי החוק המוצע כל אחד יכול להיות הבעלים של אדמות המדינה כולל הטייקונים הגדולים - וגם גורמים עוינים לישראל.

הרפורמה תביא להקטנת החיכוך של האזרח עם המדינה שכן במצב כיום, המינהל מחויב להשתתף בשינויים, אפילו קטנים, שאזרח רוצה לעשות בביתו כגון פתיחת או סגירת מרפסת, לאחר הרפורמה יוכל המנהל להתמקד בדברים יותר מהותיים כמו שיווק קרקעות, טיפול בקרקעות חקלאיות ובהסדרי קרקעות.

כחלק מהרפורמה נקבע כי תקום רשות מקרקעין ממשלתית שתנהל את מקרקעי ישראל ולמעשה תחליף בהדרגה את מינהל מקרקעי ישראל. המבנה הארגוני של הרשות יורכב ממטה ושלוש חטיבות: חטיבה עסקית שתטפל בשיווק ובביצוע עסקות במקרקעין, חטיבת שמירה על הקרקע שתעסוק בפיקוח ובאכיפת זכויות המדינה במקרקעין, וחטיבת שירות שתטפל בתחזוקת חוזי חכירה קיימים ותעניק שירותים במיקור חוץ.

למרות האישור של ועדת השרים, הרפורמה עדיין לא יוצאת לדרך.

הרפורמה חייבת לעבור הליכי חקיקה מסודרים בכנסת, משום שחוק מקרקעי ישראל קובע שורה מצומצמת של מקרים, שבהם מותר למכור את קרקע המדינה - והרפורמה אינה אחד המקרים הללו. הרפורמה המוצעת גם מנוגדת לרוח החוק ולרוח חוק יסוד: מקרקעי ישראל, הקובע כי אין להעביר את הבעלות על קרקע המדינה לידיים פרטיות זוהי הסיבה שהיועץ המשפטי לממשלה מזוז, התנגד תחילה להצעה לכלול את הרפורמה כחלק מחוק ההסדרים הנוכחי וביקש להעבירה בחקיקה מסודרת.

שר השיכון, אריאל אטיאס, שהוא גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, העריך, כי אם החוק יאושר בחודש יולי במסגרת חוק ההסדרים, אפשר יהיה להתחיל להפעילו כבר בסוף 2009.

עם זאת, אין לשכוח כי יכולה להתעורר התנגדות מצד עובדי המינהל שתביא לדחיית מימוש הרפורמה. אחת הסיבות להתנגדות היא, שהעברת הבעלות על הדירות והמגרשים לידי הדיירים תותיר פקידים רבים "מחוסרי עבודה", יש לצפות לכך כי האמור יביא גם פעילות שמאית נמרצת לתקופה מסוימת, גם אם בסופו של יום שמאים המתפרנסים משומות תשלומים קבועים למינהל בגין תוספות בניה לדוג', לא יידרשו לכך יותר.

עו"ד צבי שוב הוא בעל משרד עו"ד מומחה לדיני מקרקעין ודיני תכנון ובנייה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.