אי אפשר לברוח מהמיתון: ירידה בייצוא, בפדיון המסחר והשירותים, בייצור ובתעסוקה

לעומת זאת חלה בחודשים נובמבר 2008 עד ינואר 2009 עלייה במספר לינות התיירים
איריס בר טל |

האינדיקאטורים הכלכליים לנובמבר 2008 עד ינואר 2009 מצביעים על ירידה בייצוא הסחורות, בייבוא חומרי גלם, בפדיון ענפי המסחר והשירותים ובייצור התעשייתי ועל ירידה בתעסוקה במשק, לעומת זאת עלה מספר לינות התיירים במלונות- כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

יצוא הסחורות (למעט יהלומים, אוניות ומטוסים) ירד ב-6.4% בחישוב רבעוני (23.3% בחישוב שנתי) בחודשים נובמבר 2008 עד ינואר 2009, בהמשך לירידה של22.4% בחישוב שנתי בשלושת החודשים הקודמים.

הייצוא התעשייתי ירד בתקופה זו בשיעור דומה לכלל יצוא הסחורות, ב-6.4% בחישוב רבעוני (23.6% בחישוב שנתי). מדד פדיון המסחר הקמעוני, שהוא אינדיקאטור לביקושים בשוק המקומי, ירד בחודשים נובמבר דצמבר 2008 ב-2.0% בהמשך לירידה של 4.8% בחודשיים הקודמים.

מכירות רשתות השיווק (שהן שליש מפדיון המסחר הקמעוני), עלו בנובמבר 2008 עד ינואר 2009 ב-6.0% ,לעומת ירידה של 0.6% בשלושת החודשים הקודמים. מדד המכירות של רשתות המזון עלה ב-%1.6, לאחר עלייה של 2.8% בשלושת החודשים הקודמים.

לעומת זאת, סך הרכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי עלה בחודשים נובמבר 2008 עד ינואר 2009 ב-4.5%, זאת בהמשך לעלייה של 1.2% בשלושת החודשים האחרונים.

מדד הפדיון בענפי המסחר והשירותים (לפי נתוני מע"מ) ירד ב-8.4% בנובמבר-דצמבר 2008 בהמשך לירידה של 11.4% בחודשיים הקודמים.הירידה הבולטת ביותר נרשמה בפדיון ענף שירותים אישיים ואחרים (13.7%). לעומתו, פדיון ענף שירותי בריאות, רווחה וסעד עלה ב-1.3%.

מדד הייצור התעשייתי ירד בחודשים נובמבר עד דצמבר 2008 ב-0.9%, בהמשך לירידה של 5.5% בחודשיים הקודמים. מפירוט הנתונים לפי עוצמה טכנולוגית ניתן לראות כי ייצור תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית ירד בחודשים אלו ב-19.6%. לעומת זאת עלה ייצור תעשיות טכנולוגיה עילית ב-11.5%.

מספר לינות התיירים במלונות התיירות עלה בנובמבר 2008 עד ינואר 2009 ב-9.2% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 5.9% בחישוב רבעוני ( 25.9% בחישוב שנתי) בשלושת החודשים הקודמים. כמו כן עלה מספר לינות הישראלים בבתי מלון בנובמבר 2008 ?ינואר 2009 ב-2.6%, לעומת ירידה של 0.1% בשלושת החודשים הקודמים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חותים
צילום: טוויטר
מלחמה

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?

שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין

רן קידר |
נושאים בכתבה כטב"ם חות'ים

החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון. 


 

מה קרה באירוע האחרון?
היום  שיגרו החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג. 

מדוע לא הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.

במה שונה כטב"ם מטיל או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך,  ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.

כמה פעמים הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.