שרביט לא משתכנע מהראלי: "שוב מדובר רק בתיקון, אני עדיין פסימי על שוק המניות"
השווקים מסביב לעולם רשמו עליות שערים חדות בשבועיים האחרונים במה שנראה כגל אופטימיות שמציף את המשקיעים, אף אחד לא רוצה לפספס את הרכבת ולהישאר מאחור.
אחד האנשים הפסימים בשוק בשנה האחרונה הוא בני שרביט, סמנכ"ל השקעות במנורה-מבטחים. ב-21 לספטמבר, כאשר השוק החל לבצע מהלך עליות לאור פרסומים על תוכנית כוללת שמתכנן הממשל האמריקני לחילוץ הכלכלה העולמית מהמשבר הנוכחי, אמר שרביט בשיחה עם Bizportal כי "
ב-23 ליוני, בדיוק כאשר המעו"ף השלים מהלך עליות של 18% כתוצאה מחילוץ בר סטרנס. אמר שרביט בראיון ל-Bizportal כי "
גם היום השוק משקף אופטימיות, כאשר מדד המעו"ף משלים עלייה של כ-13% בתוך פחות משבועיים אבל שרביט עדיין לא חושב שזה סוף הסיפור. "נכון שרמות המחירים נמוכות ונכון ששוק ההון מתחיל להתאושש כחצי שנה לפני ההתאוששות בכלכלה הריאלית אבל צריך לראות את הדברים כפי שהם - אנחנו אפילו לא מדברים עכשיו על התייצבות בכלכלה אלא על המשך הדרדרות ולכן אני לא רואה היפוך מגמה בשוק המניות".
לדבריו, "כולם מדברים על כך שההשקעה באג"ח מדינה היא אלטרנטיבה גרועה בגלל התשואות האפסיות (הכוונה לאג"ח ממשלתי אמריקני) אבל ב-2009 אנשים הולכים להבין שתשואה אפסית היא טובה יותר מתשואה שלילית."
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
