חלה נסיגה בייצוא השירותים של ישראל: חלקה של התעשייה המקומית בעוגה העולמית ירד

מנתוני מכון היצוא עולה, כי חלה ירידה של כ- 9% ביצוא השירותים של ישראל ברבעון השני של 2008
אריאל אטיאס |

ברבעון השני של 2008 חלה ירידה בשיעור של כ-9% ביצוא השירותים של ישראל לעומת רבעון ראשון של 2008, כך עולה היום מניתוח נתוני מאזן תשלומים מנוכה עונתיות ע"י היחידה הכלכלית במכון היצוא. חשוב לציין, כי שיעור הצמיחה הממוצע של יצוא שירותים בשני רבעונים קודמים עמד על כ- 11%, ובארבעת הרבעונים האחרונים עמד על כ- 7% בממוצע.

למרות הגידול ביצוא שירותים בשנים האחרונות, ממוצע הגידול עמד על כ- 10% בשלוש שנים האחרונות (2005-2007) בעוד יבוא השירותים העולמי גדל באותה תקופה בכ- 13% בממוצע. בהמשך לכך, משקל יצוא השירותים של ישראל ביבוא השירותים העולמי, ירד בשלוש שנים האחרונות מכ- 0.75% לכ- 0.69%.

עוד עולה מהניתוח של תחום השירותים לפי ענפים כי ברבעון שני של 2008 עלה יצוא שירותי התיירות בכ- 6% לעומת רבעון קודם (מהווה כ- 17% מסך יצוא השירותים) וכמו כן, עשה יצוא שירותי התחבורה, (בענף זה נכללים מטעני יצוא, מטענים בין נמלים זרים, דמי נסיעה, חכירה, שירותי נמל ואחרים) גדל ברבעון שני של 2008 בכ- 3% לעומת רבעון קודם (מהווה כ- 23% מסך יצוא השירותים).

מנגד, ביצוא שירותים עסקיים אחרים, חלה ירידה של כ- 16% ברבעון שני של 2008 בהשוואה לרבעון קודם, זאת לעומת גידול ממוצע של כ- 13% בשני הרבעונים הקודמים. יצוא שירותים עסקיים כולל מגוון רחב של שירותים כגון: שירותי מחשוב-תוכנה, שירותי מחקר ופיתוח, יצוא שירותי בנייה ועבודות הנדסה אזרחית, יצוא שירותי התעשייה, ידע, יעוץ ותכנון, תקשורת, פרסום ושיווק ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.