חלה נסיגה בייצוא השירותים של ישראל: חלקה של התעשייה המקומית בעוגה העולמית ירד
ברבעון השני של 2008 חלה ירידה בשיעור של כ-9% ביצוא השירותים של ישראל לעומת רבעון ראשון של 2008, כך עולה היום מניתוח נתוני מאזן תשלומים מנוכה עונתיות ע"י היחידה הכלכלית במכון היצוא. חשוב לציין, כי שיעור הצמיחה הממוצע של יצוא שירותים בשני רבעונים קודמים עמד על כ- 11%, ובארבעת הרבעונים האחרונים עמד על כ- 7% בממוצע.
למרות הגידול ביצוא שירותים בשנים האחרונות, ממוצע הגידול עמד על כ- 10% בשלוש שנים האחרונות (2005-2007) בעוד יבוא השירותים העולמי גדל באותה תקופה בכ- 13% בממוצע. בהמשך לכך, משקל יצוא השירותים של ישראל ביבוא השירותים העולמי, ירד בשלוש שנים האחרונות מכ- 0.75% לכ- 0.69%.
עוד עולה מהניתוח של תחום השירותים לפי ענפים כי ברבעון שני של 2008 עלה יצוא שירותי התיירות בכ- 6% לעומת רבעון קודם (מהווה כ- 17% מסך יצוא השירותים) וכמו כן, עשה יצוא שירותי התחבורה, (בענף זה נכללים מטעני יצוא, מטענים בין נמלים זרים, דמי נסיעה, חכירה, שירותי נמל ואחרים) גדל ברבעון שני של 2008 בכ- 3% לעומת רבעון קודם (מהווה כ- 23% מסך יצוא השירותים).
מנגד, ביצוא שירותים עסקיים אחרים, חלה ירידה של כ- 16% ברבעון שני של 2008 בהשוואה לרבעון קודם, זאת לעומת גידול ממוצע של כ- 13% בשני הרבעונים הקודמים. יצוא שירותים עסקיים כולל מגוון רחב של שירותים כגון: שירותי מחשוב-תוכנה, שירותי מחקר ופיתוח, יצוא שירותי בנייה ועבודות הנדסה אזרחית, יצוא שירותי התעשייה, ידע, יעוץ ותכנון, תקשורת, פרסום ושיווק ועוד.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
