השוורים שולטים במסכי אירופה: הדקס ממריא 5.7%

הצמיחה הנאה בסין בשיעור של 11.2% והרגולטורים בניו יורק שדוחפים את המוסדות הפיננסיים על מנת להציל מבטחות האג"ח בכוונה למנוע מחיקת כספים נוספים מכיוונם של החברות מחזירה את המשקיעים לבורסה
שי טופז |

המדדים המובילים באירופה נסחרים היום בעליות שערים חדות לאור עליות השערים אשר נרשמו אמש בוול סטריט ועקב הצמיחה הנאה אשר נרשמת מכיוונה של סין בשיעור של מעל ל-11% אשר מפריח תקוות בקרב המשקיעים כי זו תקזז את חששות המיתון הנשמעות מכיוונה של ארה"ב.

כמו כן, הרגולטורים בניו יורק דוחפים את המוסדות הפיננסיים על מנת להציל את מבטחות האג"ח בכוונה למנוע מחיקת כספים נוספים מכיוונם של החברות.

הדקס הגרמני מזנק 5.7%, הפוטסי הבריטי מוסיף 4.3%, הקאק הצרפתי עולה 4.6%, אמסטרדם מטפסת 5.4% ומילאנו מוסיפה 2.97%.

"התוכנית היא באופן ברור חיובית, אמר ג'וליאמה דוצ'נסה, אסטרטג ב-Fortis Private Banking בג'נבה. "אלה איתותים חיוביים אשר מחזקים את שוק המניות ומבססים את אמון המשקיעים, המשקיעים מתחילים לחזור לשווקים", הוסיף דוצ'נסה.

מניית Siemens בולטת בעליה של 4.2% ל-86.09 אירו לאחר שהודיעה כי רווחי הרבעון הראשון הפיסקלי לאחר שמכרה את מחלקת האלקטרוניקה לתחום הרכב שהיה בבעלותה. הרווח הנקי של החברה לרבעון שהסתיים בדצמבר זינק ל-6.3 מיליארד אירו מ-739 מיליון אירו בתקופה המקבילה אשתקד. רווחי החברה, אשר כללו 5.4 מיליארד אירו כתוצאה ממכירת המחלקה, היכו את תחזיות האנליסטים המוקדמות אשר עמדו על 5.32 מיליארד דולר.

מניית Pernod Ricard, יצרנית הליקרים השניה בגודלה בעולם, מזנקת 9% לאחר שהעלתה את תחזיות הרווח שלה בעקבות הביקושים הערים מאסיה ומאמריקה הלטינית וייצוא החברה עזר לה לעבור את תחזיות המכירות המוקדמות של האנליסטים.

בחברה צופים כי הרווח התפעולי של החברה יעלה 12%, זאת לעומת 10% בתחזיות המוקדמות. מכירות החברה טיפסו ל-2.16 מיליארד אירו ברבעון, זאת לעומת 2.05 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. בכך היכו את תחזיות האנליסטים המוקדמות אשר עמדו על 2.09 מיליארד אירו.

מניית UBS, הבנק הגדול באירופה לפי היקף נכסים, מזנקת 7.7%. מניית Axa, חברת הביטוח המשני הגדולה בצרפת, ממריאה 9.5%

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.