העסקה עם לבנון: התקבל מידע על החטופים

לשכת רה"מ: העסקה שבוצעה הערב, במהלכה הוחזרה גופת אזרח לישראל תמורת אסיר לבנוני וגופות שני פעילי חיזבאללה, תקדם שחרור רגב וגולדווסר. דיווח בלבנון: עבר מידע על ארד

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אומר כי החזרת גופתו של האזרח הישראלי מלבנון הוא "מהלך במסגרת המשא ומתן להשבת החיילים רגב וגולדווסר". אולמרט הכריז כי ביצע מהלך משמעותי במסגרת המאמצים להשיב את החיילים החטופים אלדד רגב ואהוד גולדווסר. הערב הוחזרו לישראל גופתו של גבריאל דויט, שטבע לפני כשנתיים בחיפה, בתמורה לגופותיהם של שני לוחמי חיזבאללה, אסיר לבנוני ומידע על גורל החיילים החטופים.

משפחות החיילים החטופים בלבנון עודכנו על כל פרטי העסקה, מה שמצביע על קשר אפשרי בין המהלך היום למאמצים לשחרורם של רגב וגולדווסר. במסגרת העסקה התקבל מידע על שני החיילים, ובלשכת ראש הממשלה מגדירים את העסקה כמהלך משמעותי.רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" ורשתות הטלוויזיה בלבנון דיווחו הערב כי במסגרת החזרת הגופות והחזרת האסיר קיבלה ישראל מידע הקשור לגורלו של הנווט הנעדר רון ארד ולא בגורל החיילים החטופים.

סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה היום, בניגוד לדברי הגורמים הישראלים, כי חיזבאללה היה מעורב ישירות בעסקה, וציינה כי זוהי עסקת חילופי השבויים הרביעית בין ישראל לחיזבאללה. ברשת "אל-ג'זירה", לעומת זאת, מדווחים כי למהלך הערב אין, ככל הנראה, קשר לעסקת חילופי השבויים בין ישראל וחיזבאללה, הנוגעת לחיילים אלדד רגב ואהוד גולדווסר. לפי הדיווח, העסקה בין ישראל וחיזבאללה תהיה בהיקף אזורי ותכלול גם מעורבות איראנית.

הישראלי טבע ונסחף ללבנון

העסקה שנערכה הערב בין ישראל ללבנון הועברה לארץ גופתו של גבריאל דויט, שטבע לפני כשנתיים בחוף הים בחיפה, וללבנון הועברו גופותיהם של שני אנשי חיזבאללה ואסיר לבנוני חי. דויט, תושב באר-שבע בן 28, טבע כשהגיע לבקר את חבריו בחיפה.

משעות הבוקר נאספו במעבר הגבול בין ישראל ללבנון עשרות כתבים וצלמים מהארץ ומהעולם כדי לתעד את העסקה. צה"ל הכריז על מעבר הגבול כעל שטח צבאי סגור וכלי התקשורת והאזרחים הוצאו מהמקום, שם נותרו גורמי צבא ומשטרה יחד עם גורמים בינלאומיים כדי לקבל את גופת הישראלי.

סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה הערב כי הצלב האדום הבינלאומי קיבל הערב לידיו, בשעה 17:15, את גופותיהם של שני אנשי החיזבאללה, עלי ווזוואז ומוחמד דמשק ואת האסיר חסן נעים עקיל. השיירה של הצלב האדום עשתה את דרכה לעבר מעבר ראש הנקרה כדי למסור את הגופות ואת האסיר לידי השלטונות הלבנוניים, לקראת מסירתם לידי בני משפחותיהם.

לאתר NRG מעריב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.