חשש בצה"ל: מכתבי אזהרה יישלחו לאלופים

המתח בצה"ל גובר בעקבות הפרסומים כי ועדת וינוגרד עלולה לשלוח מכתבי אזהרה לקצינים המוזכרים בדוח הסופי. במקביל טוענים בצה"ל: וינוגרד לא השיב כיצד יוכלו המוזהרים להתגונן
אמיר בוחבוט - NRG |

צה"ל נערך לוינוגרד: בעקבות החשש כי ועדת וינוגרד עלולה להסיק מסקנות אישיות נגד קצינים בכירים בצה"ל בדוח הסופי, שיתפרסם בחודשים הקרובים, פנתה הסנגורית הצבאית הראשית לפני כחודש לחברי ועדת וינוגרד, בבקשה לאפשר לחיילים ולקצינים המוזכרים בדוח להגן על עצמם, עוד בטרם יפורסם הדוח בפני הציבור. בתגובה, הודיע אתמול יו"ר הוועדה, השופט (בדימוס) אליהו וינוגרד, לסנגורית הצבאית כי הוועדה תשלח ככל הנראה מכתבי אזהרה למי שעלולים להיפגע מעבודתה. בצה"ל מעריכים כי בין המוזהרים יהיו גם הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במיל' דן חלוץ, סגן הרמטכ"ל, האלוף משה קפלינסקי וכן אלוף פיקוד הצפון הנוכחי וראש אגף המבצעים לשעבר, האלוף גדי אייזנקוט.

לפיה מכתבי האזהרה יישלחו למעורבים, הגיעה בעקבות פנייה של הסנגורית הצבאית הראשית בחודש שעבר. במכתב שכתבה לחברי הוועדה, טענה הסנגורית כי ראוי לשמור על זכויותיהם של קציני וחיילי צה"ל העלולים להיפגע מדוח הוועדה. לדבריה, יש לאפשר להם לעיין בחומר הראיות שהוצג בפני הוועדה, לחקור עדים ולהשלים את טיעוניהם בפני הוועדה, עוד בטרם יפורסם הדוח המלא.

בנוסף, ביקשה הסנגורית הצבאית מהוועדה להודיע לכל אחד מחיילי צה"ל או קציניו, העלולים להיפגע, באיזה אופן הוא עלול להיפגע מדוח הוועדה.

לפי ההערכות בצה"ל, בין המועמדים לקבל מכתבי אזהרה יהיו הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף דן חלוץ, אלוף פיקוד הצפון לשעבר, האלוף במיל' אודי אדם, סגן הרמטכ"ל, האלוף משה קפלינסקי, ראש אגף המבצעים לשעבר ואלוף פיקוד הצפון הנוכחי, האלוף גדי אייזנקוט ומפקד זרוע היבשה, האלוף בני גנץ.

מועד פרסום הדוח טרם נקבע

בתשובתו של השופט (בדימוס) וינוגרד, העומד בראש הוועדה, הוא ציין כי הוועדה תעניק משקל רב לזכותם של מי שעלולים להיפגע מהדוח הסופי, והיא תאפשר להם לדעת את מהות הבדיקה ולקבל הזדמנות נאותה לטעון בפני הוועדה. עוד ציין השופט כי מכתבי אזהרה יישלחו למי שעלולים להיפגע מעבודת הוועדה, אחרי שאלה יזוהו על ידיה.

בתגובה שפרסמה באמצעי התקשורת, ביקשה ועדת וינוגרד להבהיר כי מועד פרסום דוח הוועדה טרם נקבע, וכי עומדים בפניה, על פי הערכתה, כמה חודשים

נוספים של עבודה על מנת לסיים את הבדיקה בנושאים ספציפיים. בנוסף, הודיעה הוועדה כי טרם החליטה, אם בכלל, להגיש מכתבי אזהרה למי מהמעורבים בצה"ל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.