כל הנוצץ: הזהב זרח השנה באור יקרות - האם ימשיך כך?
השנה האחרונה הייתה שנה שלסוחרי המתכות יהיה קשה לשכוח. שווקי המתכות היו רדומים במשך רוב שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים. שנת 2005 היוותה את התפנית שסוחרי המתכות חיכו לה, מחירי הזהב, הנחשת ומתכות אחרות עמדו בכותרת יום אחר יום ומשכו משקיעים חיצוניים אשר ברך כלל סוחרים באופן מסורתי בשווקים אחרים.
הסיבות לעליות שונות ומגוונות, ובדומה לשווקי סחורות אחרים לכל אחד, כך מסתבר השנה, היה את הסיבה שלו להסחר במגמה שוורית. בשווקי המתכות מחיר הזהב והפלטינה נסחרו ברמות גבוהות של 25 שנים, הפלטינה הגיעה למרחק הנמוך מ-200 דולר מרמות שיא של כל הזמנים, מחירי הכסף נסחרו ברמות שיא של עשרות שנים ומחירי הנחשת נשמו גם הם אוויר פסגות.
כאשר עוסקים בניבוי מחירי המתכות יש צורך לבצע הפרדה בין המתכות היקרות, בין הזהב ובין שאר המתכות. בעוד שאת מחירי המתכות קובעים כוחות השוק, המכתיבית היצע וביקוש, את מחיר הזהב ניתן לראות בנכס מוניטרי. את הגידול, בשנה האחרונה, בכלכלה העולמית, אומרים אנליסטים, ניתן לתאר כ-"מפלצת הטורפת מתכות". הביקוש החדש מהודו וסין למתכות היווה את אחת הסיבות העיקריות לעליית המחירים בסקטורים מסויימים.
הזהב
מה לא כתבנו על הזהב השנה, עוד שכשהוא נסחר ברמות של 430 דולר לאונקייה סקרנו את התנודתיות במחירי המתכת. הזהב, בניגוד למתכות אחרות אינו מונע מהיצע וביקוש בלבד. שווקי הזהב מורכבים ומסובכים בכמה מונים מאלו של סחורות אחרות.
השנה שיחק הזהב תפקיד מכריע בכלכלה העולמית ומחירו זינק לרמות שיא של 25 שנים. דעות רבות ומגוונות באשר לסיבה לעליית מחיר המתכת היקרה הועלו על גבי דפי העיתונות, חלקם נכונים וחלקם נכונים פחות.
הביקוש הגובר לזהב הפיזי, כלומר הזהב לצרכי תעשייה ותכשיטים היווה חלק מזערי, אם בכלל, בדחיפה של המחירים כלפי מעלה. המסחר הפיזי בזהב ברחבי העולם מתגמד וניתן לומר שהינו זניח, ביחס לכמות הזהב הנסחרת בחוזים, בין הבנקים המרכזיים ובשווקים המשיקים לשווקי המתכת. בתחילת חודש דצמבר נסחרה המתכת ברמות של 543 דולר לאונקייה, בפעם האחרונה שהמתכת נסחרה ברמות אלו הייתה בשנת 1981.
הזהב צמוד למחיר הדולר והקורלציה ביניהם חזקה מאוד. ההחלשות בכלכלה האמריקנית, פגיעת ההוריקנים שהעלתה את החשש להתגברות האינפלציה ורכישה מאסיבית של זהב על ידי הבנקים המרכזיים של רוסיה, דרום אפריקה, סין ומספר מדינות נוספות דחפו את מחירי הזהב לרמות שיא. אנליסטים סבורים כי למחירי הזהב צפוי תיקון טכני בטווח הקצר אך בטווח הבינוני ובוודאי במחצית השנייה של 2006 יחזור הזהב לנצוץ.
ייתכן כע האנליסטים יודעים טוב מכולם, אך עובדה היסטורית היא שהזהב נותר מעל לרמות ה-400 דולר לאונקייה, לאורך זמן, פעמיים בלבד במהלך ההיסטוריה, וכיום אנו עדים לתקופה השלישית. ביום שבו מחירי הזהב יגיעו לאיזור ה-Demand Destruction Zone, כפי שעשו מחירי הנפט השנה הם יחלו לרדת.
השנה הקרובה היא שנה קריטית, יציבות בכלכלה האמריקנית ובעיקר בשער הדולר הם המרכיבים שיכתיבו את מחיר הזהב. חברות כרייה גדולות החלו השנה לחפש מקורות זהב חדשים, דבר שלא נעשה במהלך שנות ה-90, מציאת מקורות זהב זולים לכרייה ישפיעו גם הם על המחירים.
לדעתי ייתכן והזהב ימשך במגמת עלייה לתקופה הקרובה ואפילו בשנה הקרובה אך לטווח הארוך של השקעה לשנים המחירים ישובו להתייצב ברמות נמוכות. מהרמות שאנו רואים היום.
נחושת
במהלך שנת 2005 עלו מחירי הנחשת לרמות שיא של 2.18 דולר לפאונד. הסיבות, כמו בשאר השווקים הינם רבות ומגוונות מלאי הנחשת בשווקים העולמיים ירד לרמות שפל שלא נראו מעולם, סכסוכי עבודה ושביתות ברחבי העולם פגעו בהיצא ושמועות על עסקת ענק של סוחר הממשל הסיני שנכשלה והכריחה את הממשל לרכוש כמויות גדולות של המתכת על מנת לגדר את העמדה דחפו ספקולנטים לרכישת הנחשת.
מבין כל המתכות, הדעה הרווחת כיום הינה שמחירי הנחשת הם אלה הפגיעים ביותר, הזינוק החד שפקד אותם במהלך השנה ללא כל תיקון כלפי מטה גרר שטף של דעות בנוגע לתיקון עתידי של מחיר המתכת וזאת למרות הביקוש הגבוהה שממשיך להציף את השווקים מצד הכלכלה הסינית.
פלטינה
מחירי הפלטינה נסחרו ברמות הגבוהות מ-1,000 דולר לאונקייה. המתכת המקבילה של הפלטינה, פלדיום רחוקה מאוד מרמות שיא ונסחרת ברמות גבוהות של 20 חודשים, ומעל 300 דולר לאונקייה. מאז שנסחרו מחירי המתכת ברמות שיא והגדילו את הפער בין מחירי הפלטינה למחירי הפלדיום הגיעו מחירי המתכת היקרה לרמות יקרות הפוגעות בביקוש וכתוצאה מכך להורדה במחירים.
מאז ירד הביקוש לפלטינה ועלה הביקוש לפלדיום החלו מחירי הפלטינה לרדת ומחירי הפלדיום לעלות תוך צמצום פער המחירים הענק שנפתח ביניהם. לטווח הבינוני, מחירי הפלטינה צפויים להמשיך ולרדת, לאור העובדה שמחירי הפלדיום נותרים "אטרקטיביים" לעומת אחותה היקרה, כתוצאה מכך צפויים מחירי הפלדיום להמשיך ולעלות. התהליך יימשך עד שפער המחירים בין המתכות ייקטן ויהפך את הפלטינה, שוב למתכת אטרקטיבית.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן
תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.65% , ישראייר ישראייר גרופ 2.45% וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.
אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים,
המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.
ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה
כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.
ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת
אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.
