צפוי גידול של 10% ביצוא לגרמניה לכ-1.45 מיליארד ד'
מהתאחדות התעשיינים נסמר היום כי במסגרת חגיגות ה-40 שנה לכינון היחסים בין ישראל לגרמניה, ב-21 בספטמבר, יחתום שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום ונשיא התאחדות התעשיינים על הקמת מועצת עסקים ישראלית-גרמנית. טקס החתימה יערך בברלין בהשתתפות אהוד אולמרט, מ"מ ראש הממשלה, מ"מ שר האוצר ושר התמ"ת, השר קלמנס – שר הכלכלה והעבודה הגרמני. על הקמת המועצה יחתום מהצד הגרמני אנטון בורנר, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בגרמניה.
ברוש גילה, כי בשנה האחרונה החלו לפעול כ-150 חברות ישראליות חדשות בגרמניה וכיום פועלות שם כ-2,200 חברות - גידול של 7% לעומת 2003. יצויין, כי בששת החודשים הראשונים של השנה גדל היצוא הישראלי בכ-7.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב-686.1 מליוני דולרים.
מדובר בעיקר במכונות וציוד חשמלי, מכשירים וכלים אופטיים, מוצרי תעשיות כימיות והקשורות בהן, פלסטיק וגומי, מתכות פשוטות, טקסטיל ומוצרי טקסטיל, תכשירי מזון ועוד.
ברוש מעריך, כי כינונה של מועצת עסקים ישראלית – גרמנית וגרמנית – ישראלית, עשוי להביא לשידרוג קשרי הסחר והכלכלה בין שתי המדינות. להערכתו, כבר בשנת 2005 צפוי גידול של 10% ביצוא הישראלי לגרמניה, שיסתכם בכ-1.45 מיליארד דולרים.
עם החתימה הקרבה על מועצת עסקים ישראלית-גרמנית, מתחייבים הצדדים לעודד את הסחר ושיתופי הפעולה בכל אחת מהמדינות בעיקר בתחומים של העברת טכנולוגיה, הקמת מיזמים משותפים, מחקר ופיתוח, השקעות והכשרת כוח-אדם. ברוש מציין, כי דגש מיוחד ייושם על הגברת התחרויות של החברות הישראליות והגרמניות הן בישראל והן בגרמניה וכן לאתר לחברות אלו שותפים פוטנציאליים.
שני הצדדים מתחייבים על פי ההסכם, גם לשפר את המסגרת הרגולטיבית בשתי המדינות ולהסיר חסמים אם יש, וכן מתחייבים הצדדים לפעול להחלפת אינפורמציה בין שני הארגונים, לסייע בארגון תערוכות ובחילופי משלחות. ע"פ ההסכם שיחתם, יפגשו הצדדים פעם בשנה לסרוגין בשתי המדינות.
היבוא מגרמניה הסתכם בששת החודשים הראשונים של השנה ב-1.43 מיליארד דולרים, מהווה ירידה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בעיקר ביבוא של מכונות וציוד חשמלי, מוצרי תעשיות כימיות, כלי רכב, טיס ושייט, מכשירים וכלים אופטיים, פלסטיק וגומי, מתכות פשוטות, נייר וקרטון.
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
כמה מרוויחים בצבא קבע ובכמה זה צפוי להשתנות?
ועדת נגל רוצה לעשות שינויים בשכר אנשי הקבע כדי למשוך צעירים. הבעיה שהמבוגרים לקחו את כל הקופה; וגם - איך יתמודדו בצבא עם הקושי להשאיר הייטקיסטים?
השכר החודשי הממוצע בצבא הקבע תלוי כמובן בדרגה ובוותק. השכר הזה עבר טלטלות בעשורים האחרונים, ונזכיר כי עד לפני כ-20 שנה היתה לאנשי הקבע פנסיה צוברת, שמשמעותה פרישה עד גיל 45 עם פיצויים, ושכר גבוה לכל החיים. הטבה של מיליונים רבים ניתנה לאנשי הקבע וגרמה בעצם לביקוש גדול.
הפנסיה הזו היא מושחתת כי היא מבטאת בעצם הטבות למגזר מסוים שפורש בגיל יחסית צעיר והוא מסודר לכל החיים. הפנסיה הזו בוטלה במגר הציבורי בכלל, אלא שבצבא יש עוד המונים שמקבלים אותה, כי אי אפשר לבטל רטרואקטיבית. זאת ועוד - הצבא פיתח דרכים עוקפות לשלם כספים לאנשי הקבע: תוספות רמטכ"ל, פנסיות גישור ועוד.
אלא נוצר מצב אבסורדי שהוא תקף לכל המגזר הציבורי - הוותיקים לקחו את כל הקופה, הצעירים לא רוצים לבוא כי השכר נמוך. יצרו דור א' ודור ב'. דור א' שמן ועשיר, דור ב' צעיר ועני. וככה בהדרגה, השירות הציבורי והצבא מאבד מאיכותו, מאבד כוח אדם חשוב ואיכותי.
ועדת נגל מתכוונת לפתור את הבעיה ולעודד צעירים להישאר בצבא קבע. זה בראש וראשונה כסף. לא צריך לתת כמובן פנסיות תקציביות, אבל צריך לתת מענקים ותנאים שיתחרו במגזר הפרטי. במקביל מציעה ועדת נגל גם לשפר את איכות היחידות דרך מילואימניקים שיגיעו פעם בשבוע ויספקו יכולות וניסיון שלא נמצאים בצבא - זה רלבנטי מאוד ביחידות טכנולוגיות.
- כשהמדינה מעכבת תשלומים לאלביט - האם זה ישפיע על המניה?
- המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסקנות של ועדת נגל צפויות להתפרסם בתחילת שבוע הבא, אך נראה שהכוונה היא לתת מענקים תוך כדי תנועה (תוך כדי השירות), לאפשר גמישות בצבא קבע ויכולת עזיבה מהירה, להבדיל ממה שקיים היום, כשמי שיישאר למשך תקופות מסוימות ויגיע גם לשלב הפרישה ייהנה ממענקים כאלו שיצדיקו כלכלית את הבחירה במסלול הקבע לעומת שירות אזרחי כשצריך לקחת בחשבון גם את החשיבות, הסיפוק והאתגר ששירות קבע נותן לאנשים.
