מטבע ה-Chainlink - האורקל של החוזים החכמים

החוזים החכמים נדרשים לנתונים ממקור חיצוני והאורקלים מספקים להם אותם; מי הם הלוויתנים ששוחים לעבר הרשת המספקת את הנתונים האלו - רשת ה-Chainlink?
גיא טל | (4)

החוזים החכמים הם אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של עולם הקריפטו. מדובר בחוזה דיגיטלי שמבצע פעולה מסוימת באופן אוטומטי בהתקיים תנאי מסוים. התנאי מאומת על ידי רשת הבלוקצ'יין עליה בנוי החוזה. 

ההרמטיות של החוזים הללו מאפשרת לוותר על המתווך כגון הבנק או חברת הביטוח שכן התנאי הדיגיטלי מבטיח שהכסף יועבר רק במקרה מסוים שהוחלט מראש. לדוגמה במסגרת גיוס המונים ניתן לקבוע שהכסף יעבור רק במקרה שהגיעו לסכום מסוים. במקרה של הימורי ספורט החוזה יקבע שהכסף יעבור לפלוני במקרה שהתוצאה תהיה באופן אחד ולאלמוני אם היא תהיה אחרת. ברגע ש"נחתם" החוזה אף אחד מהצדדים, אף לא כותב החוזה בעצמו, יכול לחזור או למנוע את התרחשותו. כך מתקבלת הוודאות הנצרכת כאשר מוותרים על בנק או על מתווך אחר. החוזים הללו מאפשרים כיום הלוואות, השכרה, השקעות, ביטוחים, מימון המונים, הימורים, חוזים עתידיים, מסחר אלקטרוני וכל שירות פיננסי אחר שאפשר לעלות על הדעת. 

אמנם במקרים שהתנאי תלוי בגורם מחוץ לרשת האינטרנט, איך החוזה החכם יודע שהתנאי שנקבע התקיים? לשם כך יש צורך במקור מידע חיצוני אמין ומאובטח שלא ניתן לבצע עליו מניפולציה. המקור הזה נקרא "אורקל" על שם הנביאים היוונים והרומאים הקדומים שהיו מוסרים דברי נבואה להמון העם. ובכן האורקל של הבלוקצ'יין לא נועד להעביר את דבר האל אל ההמון אלא רק את דבר המציאות אל החוזה החכם הדיגיטלי.  

ישנם כמה אורקלים שמסייעים לתחום החוזים החכמים כגון UMA ו Band Protocol. אחת הרשתות החלוצות שהוקמה במיוחד לשם כך בשנת 2017 נקראת Chainlink (מילולית: שרשרת קישור). הרשת הבנויה בקוד פתוח על גבי רשת האת'ריום נועדה לאפשר תקשורת מאובטחת עם מקורות מידע חיצוניים ומספקת את המידע ההכרחי מחוץ לרשת לצורך החוזים החכמים וכבר עשתה לעצמה שם כמקור מידע אמין ובטיחותי. 

דוגמה לחוזה חכם שזקוק לרשת הצ'יינלינק הוא החוזה שפתחה חברת הביטוח Arbol שמתמחה בחוזי ביטוח מפני פגעי טבע. החוזה החכם שפיתחה מיועד לגדר חקלאים ואנשי עסקים מפני נזקי אקלים יוצאי דופן. כאשר אירוע אקלים מתרחש החוזה החכם מעביר את דמי הביטוח באופן אוטומטי מבלי שחברת הביטוח יכולה להתערב או לעכב. אך איך ידע החוזה מהו מזג האוויר? את הנתון הזה מספקת לו רשת הצ'יינלינק. הרשת גם מספקת נתונים מתחום המסחר והספורט במגוון רחב של חוזים חכמים שמשתמשים בנתונים שלה. 

הרשת רוכשת את הנתונים ממספר ספקי נתונים ומעבירה אותם לחוזים. האינטרס של ספקי הנתונים הוא לתת את המידע האמין והמדויק ביותר, שכן אם לא, הם יסולקו מהרשת. הרשת מעודדת גם מפעילים רבים ככל האפשר להפעיל nodes שתומכים בפעילותה. השמן שמניע את כל זה הוא המטבע הביתי של הרשת - ה-LINK. 

העובדה שספקי הנתונים הופכים להיות חלק קריטי בכל המערכת של החוזים החכמים והם נדרשים להיות אמינים ומדויקים גרמה לכך שכאשר רשת מצליחה להוכיח את עצמה ככזו המשקיעים הגדולים ישימו עליה עין. כך קרה לרשת הצ'יינלינק שהפכה להיות המובילה בתחום, ומשכה את תשומת הלב של "הלוויתנים". 

ה"לוויתנים" הם כינוי למשיקעי הקריפטו הגדולים. בגלל השקיפות של רשת האת'ריום והביטקוין ורשתות אחרות, בהן ניתן לראות בכל רגע נתון באיזה ארנק מאוכסן כל מטבע (אם כי הבעלים של הארנקים כמובן אינם ידועים תמיד) ניתן לעקוב באופן שוטף אחר המהלכים של אותם משקיעים גדולים, או לראות "לאן שוחים הלוויתנים". כך ישנם אתרים שעוקבים אחר התנועות של אותם לוויתנים. אחד מהם עוקב אחר 1000 הארנקים הגדולים ברשת האת'ריום, והוא זיהה לאחרונה, גם בעיצומה של המפולת בשוק הקריפטו, תנועה של הלוויתנים לעבר הצ'יינלינק יותר מכל מטבע אחר, מה שהצליח לשמור על ערכו גם במהלך הנפילות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Anonymous 17/01/2022 18:43
    הגב לתגובה זו
    אחלה הסבר למעט : "אמנם במקרים אשר התנאי תלוי ברשת האינטרנט..." לא, כדי להעביר נתונים מ-Web2 (האינטרנט) ל-Web3 (הבלוקצ'יין - בו נמצאים חוזים חכמים ככון אית'ריום) אז צריך חברות כמו ChainLink או Band
  • 2.
    גוד מאן 17/01/2022 14:00
    הגב לתגובה זו
    מניפולציה שבמקרה קיצון מישהו יראה טיפת בריאות מהשקר הכלכלי הזה
  • 1.
    עוד בלוף 16/01/2022 20:01
    הגב לתגובה זו
    כל השאר זה מניפולציה ומפחיד לחשוב שבהינתן מקרה קיצון מישהוא יראה כסף מהקריפטו.
  • עוז זהבי 16/01/2022 22:24
    הגב לתגובה זו
    אין בכלל זהב כנגד הנייר עליו הוא נסחר. מפחיד לחשוב שבמקרה קיצון מישהו יראה כסף מהנייר-זהב / כסף שהוא חושב שיש לו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

החברה שזינקה מ-650 מיליון ל-12 מיליארד דולר ביום אחד - בעזרת ה"שילוש הקדוש"

בשביל וול סטריט מספיקות שלוש מילים כדי להטיס מניה: קריפטו, בלוקצ'יין ו-AI; ב-QMMM הודיעו שיהפכו ל"חברת אוצר" וישקיעו 100 מיליון דולר ברכישת קריפטו אבל שכחו פרט קטן - בקופה יש רק מיליון דולר; היום ההייפ פוגש את קרקע המציאות והחברה נחתכת בחצי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קריפטו

ביום אחד בלבד הפכה חברת הפרסום הדיגיטלי ההונג־קונגית QMMM QMMM Holdings -47.1%   לתופעת שוק. המניית של החברה זינקה ביותר מ־1,700% וקפצה משווי של כ־650 מיליון דולר לכ־11.8 מיליארד דולר. מאחורי הזינוק מילות מפתח שוול סטריט ממש אוהבת - קריפטו ו-AI. החברה שעוסקת בפרסום דיגיטלי הוציאה הודעה שבכוונתה להפוך ל"חברת אוצר" (Treasury Company) ולהשקיע 100 מיליון דולר ברכישת מטבעות קריפטו, בהם ביטקוין, את'ריום וסולנה.

אל תחבטו בעצמכם אם אתם לא מכירים את המינוח 'חברת אוצר' זה מונח די חדש וזה טייטל שמתאר חברה ציבורית שבוחרת להפוך החזקה של נכסים (בעיקר של קריפטו) לליבת הפעילות שלה. במקום לשמור מזומן או אג"ח כיתרות נזילות, היא מנתבת משאבים לרכישת ביטקוין, את'ריום ומטבעות נוספים, ומציגה אותם כחלק מרכזי במאזן. הדוגמה הבולטת היא מיקרוסטרטג'י של מייקל סיילור, שביססה לעצמה תדמית של "קרן ביטקוין ציבורית" לאחר שרכשה מאות אלפי מטבעות. עבור המשקיעים מדובר בדרך נוחה לעקוב אחרי שוק הקריפטו דרך מניה סחירה, אבל המחיר הוא תנודתיות חריפה ותלות כמעט מוחלטת בערך המטבעות.

ונחזור להודעה שהקפיצה את החברה. עד לאותה הכרזה, מניית QMMM הייתה מניה מנומנמת למדי, שנסחרה במשך חודשים ארוכים בטווח מצומצם של 3 עד 12 דולר, כמעט בלי סיקור ובלי עניין מצד המשקיעים. פעילות החברה - פרסום דיגיטלי בהונג קונג - לא משכה אליה כמעט עניין, וגם הדו"חות האחרונים הצביעו על הפסדים ועל קופת מזומנים דלילה מאוד.

אבל אז הגיעה ההודעה: השקעה מתוכננת של 100 מיליון דולר בקריפטו, לצד שימוש בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות בלוקצ'יין כדי לפתח "מערכת אקולוגית קריפטו־אוטונומית". לא בטוח שוול סטריט בכלל הצליחה לפענח את המשמעות של המינוח הזה (וכאן וול סטריט צריכה לחבוט בעצמה) אבל עבור המשקיעים זה הספיק כדי להצית ראלי מטורף. בתוך יום אחד נרשמה קפיצה מסחררת במניה, עד לרמות שווי דמיוניות אם מנסים להשוות אותם לתוצאות של החברה.

 מי שנמצא קצת זמן בשוק מכיר את התופעה הזאת על בשרו בעיקר מבועת הדוט.קום חברות מאמצות מילות באזז כדי לתפוס עניין. חברות שצירפו לשם שלהן את המילה "אינטרנט" בגל העליות של תחילת שנות ה־2000, או אם מסתכלים קרוב יותר אז חברות קטנות שהכריזו על פעילות בתחום הקנאביס ב־2017–2018 וכל בועה ותקופתה, עד שהתנפצה אל גלי המציאות.