סיליון 5 פלאג אין הייבריד. התרשמות קצרה מדי. צילום BYDסיליון 5 פלאג אין הייבריד. התרשמות קצרה מדי. צילום BYD

נהיגה קצרה ב BYD סיליון 5 על מסלול, דנזה GT ו U9

התנסות קצרה מאוד (מדי) בנהיגה בסיליון 5 פלאג אין הייבריד החדש של BYD הניבה מעט תובנות, אותן נצטרך לתקף במבחן ממצה על כבישי ישראל. עוד ניתנה לנו ההזדמנות לחוות דגמים נוספים של היצרנית, היאנג-וואנג U9 רכב העל של היצרנית, וכן הדנזה GT. גם כאן, מעט מאוד נהיגה, ועדיין כזו שניתן לזקק ממנה כמה תובנות, ובעיקר 'טעם של עוד'. 

יואב פולס |

במהלך הביקור במטה BYD בשנז'ן לרגל השקת הסיליון 5, הקרוסאובר פלאג אין של החברה, ניתנה לנו האפשרות גם לנהוג בסיליון 5 במסלול סגור ותחום, וכן בדגמים נוספים של החברה שעתידים להגיע לישראל, גדמי הפאנג-צ'אנג-באו 3, 5 ו 8, וכן ביאנגוואנג U9 רכב העל של החברה.

סיליון 5 פלאג אין הייבריד

נתחיל עם הסיבה לשמה התכנסנו בשנז'ן, והיא הסיליון 5. אמנם קשה להתרשם מרכב במסלול סגור, כשלרשותך שתים וחצי הקפות באורך כולל של כשישה ק"מ במצטבר, אבל בכל זאת ניתן לקבל מספר תובנות.

טרם הירידה למסלול הניסויים אנחנו מתכנסים בכיתת הדרכה בה מוסברים כללי ההתנהגות. רכב ראשון של המדריכים, שיירה, וללא עקיפות. המהירות המקסימלית 60 קמ"ש בסיבובים ו- 80 קמ"ש בישורות. בכל רכב נציג של היצרן שמשגיח עליכם. תחושת עצבות נופלת על האולם למשמע ההנחיות הנוקשות. אנחנו בכל זאת בסין, ולא באיטליה.

המציאות בפועל הרבה יותר ליברלית. הרכב המוביל מצמיד את הדוושה לרצפה בישורות, ונציג היצרן שאיתנו ברכב לא דובר מילה אנגלית. רק תנועה של 'שימו חגורה', ומכאן אין יותר הערות.

ראשית הסיליון 5 בהם נהגנו הם מהסדרה המיועדת לישראל, כך שהתפריטים ברכב כבר בעברית. התחושה הכללית ברכב טובה, ההגה עם משקל נכון ומרגיש מדויק ולא מנותק. התאוצות טובות, כאשר תאוצות הביניים מקבלות בוסט מוחשי מאוד כשמנוע הבנזין נכנס לפעולה. הרכב מגיע בקלות לסביבות ה-165 קמ"ש עד 170 קמ"ש, לא ממש הסתכלנו כשאתה צריך לבלום לפני כניסה לפניה.

עד כמה שניתן להתרשם מהמתלים הם מכוילים היטב ולא רכים מדי וזה נתון משמעותי, בעיקר כי הדגמים האחרים מכוילים לטעם של הצרכן הסיני ותיכף נתעכב עליהם.

אחרי הסיליון 5 אנחנו עם שלושת הדגמים של הפאנג-צ'אנג-באו, והדנזה GT היפהפיה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

דנזה GT


דנזה GT היפהפיה עם מרכב שוטינגברייק. צילום BYD


נתחיל עם הדנזה GT, רכב בתצורת מרכב של שוטינג ברייק יפהפה. דנזה הוא מותג הפרימיום של BYD וככזה החומרים ברכב מרשימים, וכך גם העיצוב הפנימי. מראות הצד הוחלפו במצלמות, לוקח זמן להתרגל. המימדים מרשימים עם אורך כולל של כ 5.2 מטר, רוחב של 1.99 מטר וגובה שלא עובר את המטר וחצי. בסיס הגלגלים 3.125 מטר. משקל  הרכב בין 2.74 ל 2.875 טון.

הדנזה GT מונעת או בתצורת פלאג אין הייבריד עם סוללה בקיבולת של 38.5Kwh מנוע חשמלי ומנוע טורבו בנזין 2.0 ליטר. ההספק המשולב עומד על 858 כ"ס. הטווח החשמלי הוא כ 200 ק"מ בתקן סיני. לדנזה GT גם גירסה חשמלית מלאה עם מנוע בהספק של 952 כ"ס, וסוללה בקיבולת 100Kwh. הטווח 630 ק"מ בתקן סיני, ובמציאות יש לצפות לכ 450 ק"מ ריאליים. שני הדגמים ניתנים לטעינת DC (הפלאג אין עד 82Kw, החשמלי עד 270Kw).

על המסלול אנחנו מתנסים בדנזה GT פלאג אין הייבריד, והתחושה היא שמדובר במכונית חזקה מאוד אבל לא חזקה 858 כ"ס. הרכב כאמור מכויל לטעם הסיני, מה שאומר מתלים רכים מאוד, ולטעמי לא הולמים רכב עם יכולות כאלה. שנים וחצי סיבובים על המסלול עוברים מהר מדי, והתחושה היא של 'עוד'. הבשורה לשוק המקומי היא שהרכב בדרך לארץ והוא ייובא על ידי 'שלמה מוטורס'. עדיין אין מחיר ומפרט סופי, אבל יש בהחלט למה לצפות.


יאנג וואנג U9

יאנג וואנג U9. רכב על אמיתי. צילום BYD


הרכב הבא עליו אפשרו לנו לנהוג רק במגרש החניה הוא היאנג וואנג U9 ( Yang Wang) רכב העל של BYD תחת מותג יאנג וואנג. מדובר ברכב ספורט חשמלי בעל שני מושבים. ה U9 מצויד בארבעה מנועים, אחד לכל גלגל, וההספק נע בין 1300 כ"ס לגירסת הכניסה ועד לכ – 3000 כ"ס בגירסת הקצה. לאחרונה שבר ה U9 את שיא המהירות העולמי על מסלול לרכב חשמלי מייצור סדרתי כשהוא קובע מהירות של 472.41 קמ"ש. ה U9 עושה שימוש בדור האחרון של מערכת המתלים המתקדמת של BYD ה DiSus.

במטה BYD מעמידים לטובת צילומים את ה U9, לצד דגמים נוספים של היצרן. נהג מטעם BYD מדגים את יכולות הרכב להסתובב על המקום באמצעות סיבוב הגלגלים לכיוונים מנוגדים, כמו גם להיכנס לחניה מקבילה באותה הדרך. אנחנו מבקשים מאנשי BYD להדגים את יכולות הרכב 'לקפוץ' במקום, והם נעתרים בשמחה, ומציעים לנו לנהוג ברכב, 'רק אם אתם מוכנים' ברחבה הגדולה מול מטה BYD. עוד לפני שהם מסיימים את השאלה אני כבר ברכב, לצד נציג של BYD.

טעימת הנהיגה ברחבת המסדרים של BYD קצרה מאוד, אבל גם מעלה תובנות, בהתייחס לרכב על. ראשית העוצמה בלתי נתפסת. על אף שהמקום גדול ורחב, אני לא מצליח להגיע ליותר מ 75 קמ"ש. התאוצה פסיכית לחלוטין, עם נתון רשמי של פחות משתי שניות מעמידה ל- 100 קמ"ש. מחשש אמיתי לא להצליח לבלום אלא בתוך שורת המכוניות החונות בקצה, ה U9 אפילו לא מגיעה ל- 100 קמ"ש המובטחים.


יאנג וונג U9. כדאי למתחרות לקחת אותו ברצינות. צילום BYD


הדבר השני התופס אותך לא מוכן זו הנוחות המרשימה של הרכב. רכבי על נמוכים וקשיחים. נהיגה באחד כזה על רחבת מסדרים שבורה תגרום לשחרור כל הסתימות בשיניים, אבל זה לא המצב ביאנג וואנג U9. בזכות מערכת המתלים המתקדמת הרכב נוח להפליא, לא מתרסק ולא מקפץ. גם פרובוקציות של ילדים מתלהבים לא מוציאות את ה U9 מאיזון. גם אם זה נשמע 'הכי מתלהב' בעולם, זה בדיוק ככה. רכב פנומנאלי, וגם במקרה שלו יש כוונה להביא את הרכב לשוק האירופאי בכמות מצומצמת, ממנה כמה יחידות יכולות למצוא עצמן עם מספר צהוב.

דנזה D9

הדגם האחרון בסקירה הוא הדנזה D9 או בשם החיבה שלו בסינית D9 שהצחיק אותנו כל פעם מחדש. מדובר בוואן חשמלי מפואר ומפנק עם שבעה מושבים בתצורה של 2+2+3. כהן הסיפור הוא לא הנהיגה אלא השהות בתא הנוסעים. אנשי BYD חששו שמא מצטופף והקצו D9 + נהג לכל זוג עיתונאים מישראל, שכמובן התרווחנו במושבי הקפטן המפוארים שבשורה השניה.


דנזה D9. מביא עולם תוכן אחר מהמוכר לנו כ D9. צילום BYD

המימדים של ה D9 מרשימים עם אורך כולל של 5.25 מטר, רוחב של 1.96 מטר, גובה של 1.92 מטר ובסיס גלגלים של 3.11 מטר. ה D9 מונע גם בתצורת פלאג אין הייבריד  או בתצורה חשמלית מלאה. הדגם החשמלי שהוקצה לנו עושה שימוש בסוללה בקיבולת של 103.4Kwh עם שני מנועים והנעה כפולה.

כל מושב מגיע עם צג בגודל של טלפון סלולרי לשליטה על המושב. כיוון אישי של המושב,, ריקליינר לרגליים, כיוון לעוצמת המזגן האישי לכל אחד, וכמובן אי אפשר ללא עיסוי. רצפת תא הנוסעים מצופה בפאנלי עץ כמו של יאכטה מפוארת. דלתות הזזה חשמליות משני צידי הרכב לנוחות הנוסעים. כנוסע זה בהחלט רכב שהשהות בו נעימה.

במאמר הבא – דגמי פנג-צ'אנג-באו ( Fangchangbao )


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5