חודש חלומי: מדדי המניות באחד העם רשמו ראלי מטורף - איזה מדד טס 15%?
חודש ספטמבר היה חלומי למשקיעים בבורסה בת"א שסוף סוף הצליחה להקטין פערים מוול סטריט (אבל לא מאירופה). האות לראלי ניתן מייד עם התפוגגות החששות מהתלקחות הזירה הסורית. כמה דרמטי היה ספטמבר? מבדיקת Bizportal עולה כי מדובר בחודש החזק ביותר מזה 3 שנים ואולי אפילו יותר (בכל זאת יש עוד כמה שעות מסחר לחודש הזה).
מדד המעו"ף אמנם משיל היום 0.2% אבל בסיכום חודשי המדד זינק 7.5%, זאת לאחר שבשנה החולפת התנודה החודשית המקסימאלית עמדה על 3.6%. הפעם האחרונה שבה מדד המעו"ף רשם עלייה חודשית חדה יותר הייתה בספטמבר 2010, אז קפץ המדד ב8%. הנה גרף המעו"ף, כל קו מייצג חודש:
*הגרף - מתוך תוכנת 'בורסהגרף'
גם מחזורי המסחר שיתפו פעולה עם העליות, המחזור היומי הממוצע בספטמבר עמד על 1.3 מיליארד שקלים, זאת לעומת מחזור יומי ממוצע של 1.1 מיליארד שקלים בחודשים ינואר עד אוגוסט. ונזכיר כי ספטמבר היה חודש של חגים.
לגבי תשואת היתר מול המדדים בחו"ל, נציין כי ה-S&P500 האמריקני הסתפק החודש בעלייה של 3.6%, אבל הדאקס הגרמני עלה 6.9% - לא ממש רחוק מהמדד הישראלי.
מבחינת הסקטורים. הבולט מכולם היה מדד ת"א תקשורת שלהט בעלייה של כ-15%. המניה שהובילה את המדד הייתה בזק שזינקה ב-21%. במקום השני ניצב מדד ת"א ביטוח שטיפס החודש ב-9.2%. המניה הבולטת בסקטור זה היא הראל השקעות שרשמה זינוק חודשי של כ-12% כשמיד אחריה עם עליה של כ-10% ניצבת מגדל ביטוח.
גם מדד ת"א נפט וגז לא נותר הרחק מאחור ורשם זינוק של 8.7% במהלך החודש. המנייה שדחפה אגרסיבית את המדד כלפי מעלה הייתה רציו יהש שזינקה בכ-17%. מניה קטנה יותר במדד שרשמה עלייה משמעותית היא כהן פיתוח שהוסיפה לערכה כ-21%.
מניות הבנקים חוו אף הן חודש מצוין כשמדד ת"א בנקים הוסיף כ-7.5% מתחילת החודש. מעל כולן בלטה מניית בנק דיסקונט עם תשואה חודשית של כ-11%.
אם אפשר לציין סקטור שלהט מעט פחות, זהו דווקא מדד ת"א ביומד שעלה "רק" בכ-3.5%, זאת, לעומת עלייה מרשימה מאוד של סקטור הביומד של כ-28% מתחילת השנה. עם אחוז עלייה דומה אפשר לציין את מדד ת"א טכנולוגיה כשהמנייה שבלטה מעל כולן במדד זה הייתה ארד שזינקה 24.5% ומיד אחריה אלביט מערכות שזנקה בלמעלה מ-15% ומשכה את המדד הזה מעלה בשל משקלה הגבוה בו.
- 3.רמי 30/09/2013 18:26הגב לתגובה זובמדינה של מושחתים זה יחסית נחשב ראלי מטורף
- 2.ירקרק 30/09/2013 13:48הגב לתגובה זוהמוסדיים מפחדים מהפסקת תכנית הרכישות ומחזירים כספים הביתה. הראלי לא נתמך בשום נתון כלכלי אחר, המיתון עדיין כאן ופיצוץ בועת הנדל"ן מתקרבת.
- 1.עוף החול 30/09/2013 12:51הגב לתגובה זומי שקונה עכשיו כיף לו
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן
בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?
באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני, יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע. צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״
הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.
"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.
- ילין לפידות עם תוצאות שיא: היקף הנכסים על 150 מיליארד שקל - רווח של 108 מיליון שקל במחצית
- מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם? - כל התוצאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
