חודש חלומי: מדדי המניות באחד העם רשמו ראלי מטורף - איזה מדד טס 15%?
חודש ספטמבר היה חלומי למשקיעים בבורסה בת"א שסוף סוף הצליחה להקטין פערים מוול סטריט (אבל לא מאירופה). האות לראלי ניתן מייד עם התפוגגות החששות מהתלקחות הזירה הסורית. כמה דרמטי היה ספטמבר? מבדיקת Bizportal עולה כי מדובר בחודש החזק ביותר מזה 3 שנים ואולי אפילו יותר (בכל זאת יש עוד כמה שעות מסחר לחודש הזה).
מדד המעו"ף אמנם משיל היום 0.2% אבל בסיכום חודשי המדד זינק 7.5%, זאת לאחר שבשנה החולפת התנודה החודשית המקסימאלית עמדה על 3.6%. הפעם האחרונה שבה מדד המעו"ף רשם עלייה חודשית חדה יותר הייתה בספטמבר 2010, אז קפץ המדד ב8%. הנה גרף המעו"ף, כל קו מייצג חודש:
*הגרף - מתוך תוכנת 'בורסהגרף'
גם מחזורי המסחר שיתפו פעולה עם העליות, המחזור היומי הממוצע בספטמבר עמד על 1.3 מיליארד שקלים, זאת לעומת מחזור יומי ממוצע של 1.1 מיליארד שקלים בחודשים ינואר עד אוגוסט. ונזכיר כי ספטמבר היה חודש של חגים.
לגבי תשואת היתר מול המדדים בחו"ל, נציין כי ה-S&P500 האמריקני הסתפק החודש בעלייה של 3.6%, אבל הדאקס הגרמני עלה 6.9% - לא ממש רחוק מהמדד הישראלי.
מבחינת הסקטורים. הבולט מכולם היה מדד ת"א תקשורת שלהט בעלייה של כ-15%. המניה שהובילה את המדד הייתה בזק שזינקה ב-21%. במקום השני ניצב מדד ת"א ביטוח שטיפס החודש ב-9.2%. המניה הבולטת בסקטור זה היא הראל השקעות שרשמה זינוק חודשי של כ-12% כשמיד אחריה עם עליה של כ-10% ניצבת מגדל ביטוח.
גם מדד ת"א נפט וגז לא נותר הרחק מאחור ורשם זינוק של 8.7% במהלך החודש. המנייה שדחפה אגרסיבית את המדד כלפי מעלה הייתה רציו יהש שזינקה בכ-17%. מניה קטנה יותר במדד שרשמה עלייה משמעותית היא כהן פיתוח שהוסיפה לערכה כ-21%.
מניות הבנקים חוו אף הן חודש מצוין כשמדד ת"א בנקים הוסיף כ-7.5% מתחילת החודש. מעל כולן בלטה מניית בנק דיסקונט עם תשואה חודשית של כ-11%.
אם אפשר לציין סקטור שלהט מעט פחות, זהו דווקא מדד ת"א ביומד שעלה "רק" בכ-3.5%, זאת, לעומת עלייה מרשימה מאוד של סקטור הביומד של כ-28% מתחילת השנה. עם אחוז עלייה דומה אפשר לציין את מדד ת"א טכנולוגיה כשהמנייה שבלטה מעל כולן במדד זה הייתה ארד שזינקה 24.5% ומיד אחריה אלביט מערכות שזנקה בלמעלה מ-15% ומשכה את המדד הזה מעלה בשל משקלה הגבוה בו.
- 3.רמי 30/09/2013 18:26הגב לתגובה זובמדינה של מושחתים זה יחסית נחשב ראלי מטורף
- 2.ירקרק 30/09/2013 13:48הגב לתגובה זוהמוסדיים מפחדים מהפסקת תכנית הרכישות ומחזירים כספים הביתה. הראלי לא נתמך בשום נתון כלכלי אחר, המיתון עדיין כאן ופיצוץ בועת הנדל"ן מתקרבת.
- 1.עוף החול 30/09/2013 12:51הגב לתגובה זומי שקונה עכשיו כיף לו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
