יעקב חן על בד
צילום: רמי זרנגר
ראיון

יעקב חן: "המפעל בדימונה יתרום לעלבד 30 מיליון שקל לרווח התפעולי בשנה"

מנכ"ל עלבד מתייחס לתוצאות הרבעון הראשון לצד האתגרים, וגם ההשפעה של הקו החדש במפעל בדימונה שיכנס לפעילות במחצית השניה של השנה: "המפעל בדימונה יודע לעשות כ-250 מיליון מטר בשנה, ואנחנו בסה"כ צופים שהמפעל יתרום לנו לרווח התפעולי עוד כ-30 מיליון שקל בשנה מלאה ממוצעת, החל מהרבעון השני או השלישי מהפעלתו"

נושאים בכתבה על בד יעקב חן


עלבד על בד 21.04%  , חברת מוצרי ההיגיינה, דיווחה על תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2025 עם עלייה קלה בהכנסות שהסתכמו בכ-422.1 מיליון שקל - גידול של כ-1.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ו-2.4% לעומת הרבעון הקודם. הרווח הנקי מפעילות נמשכת גדל בכ-8.7% לעומת התקופה המקבילה והסתכם ב-10.3 מיליון שקל. לעומת זאת, הרווח הנקי הכולל ירד בכ-22% ל-11.2 מיליון שקל, בעיקר בשל הכנסה חד-פעמית ברבעון המקביל אשתקד שנבעה מהפסקת פעילות בארה"ב. הכנסות תחום המגבונים הלחים, שהסתכמו בכ-370.3 מיליון שקל, רשמו צמיחה של כ-1.2% למרות השפעות שליליות של שערי חליפין. מנכ"ל עלבד, יעקב חן, מסביר כי הצמיחה בפועל גבוהה יותר כאשר לוקחים בחשבון את השפעות המטבע, ומציין כי מבחינה אורגנית החברה גדלה בכ-4.7%.


בראיון לביזפורטל מדגיש חן כי עלבד מתמקדת בהרחבת כושר הייצור ושיפור היעילות. "מבחינת הדוחות, אקדים ואומר שיש לנו השפעות שער חליפין ולכן חשוב לראות כמה גדלנו במטבע שאנחנו מדווחים. למעשה, באירופה גדלנו ב-6.6% לעומת שנה שעברה, ואנחנו נהנים מהגידול בביקושים אצל רשתות הדיסקאונט המובילות. בנוסף, השקענו זמן ואנרגיה בהגדלת הייצור, העברת מכונות לאתרים שונים והגברת היעילות. זה מה שאפשר לנו לתמוך במכירות ולשפר את זמינות המלאי." לדברי חן, הצמיחה האורגנית מושגת תוך התמקדות באופטימיזציה של הייצור, כאשר המפעל החדש בדימונה צפוי להגדיל משמעותית את הרווחיות. "הקו החדש בדימונה יאפשר לנו לייצר מוצרים מתכלים וירוקים בהתאם לרגולציה האירופית. אנחנו מעריכים שהמפעל יתרום כ-30 מיליון שקל לרווח התפעולי בשנה מלאה, החל מהרבעון השני או השלישי מהפעלתו".


"אנחנו השקענו זמן ואנרגיה בהגדלת הייצור, חשבתי שנכון למצות את התפוסה הקיימת על ידי העברת מכונות מאתר לאתר וייצור של פריטים בצורה יעילה יותר, וכך למעשה הגדלנו את הייצור ויכולנו לתמוך בהגדלת המכירות וגם לשפר את הזמינות המלאי. לגבי הרווח, הרווח מפעילות נמשכת, ללא הפעילות שהופסקה בארה"ב שם אנחנו מציגים 10.3 מיליון שקל גידול של 8.7%. הרווח הנקי הכולל הוא אפילו יותר גבוה, אנחנו מציגים 11.2 מיליון שקל. שנה שעברה היה לנו רווח נקי יותר גבוה, מפני ששכרנו מחסן גדול מאוד, ששימש אותנו גם למגבונים וגם לטמפונים, היינו למעשה תקועים עם המחסן הגדול הזה כי יצאנו מפעילות המגבונים בארה"ב, ואין לנו צורך בגודל המחסן, נוצרה לנו הזדמנות לשכור חמישית מגודל המחסן, כתוצאה מכך הצלחנו להוריד התחייבות ארוכת טווח, ולכן רשמנו שנה שעברה רווח מאוד גדול".


המפעל החדש בדימונה צפוי להתחיל לפעול במחצית השנייה של השנה, ואתה מציין שהוא ישפר את הרווחיות. תרחיב על זה, גם מבחינת מספרים ועלויות וגם מבחינת ההשפעה העתידית על התוצאות 


"יש לנו שם קו אחד, שעובד בתפוסה מלאה, עושה בדים נשטפים, בעיקר לאירופה, שם השוק יותר מפותח בישראל. השחקן המוביל היום בארץ זה קימברלי קלארק שאנחנו עושים להם את האגיס, יש עוד שחקנים בארץ מלבד שאנחנו עובדים איתם. השוק מתחיל להתפתח ולגדול, ישראל היא שוק קטן לעומת אירופה. אנחנו משתמשים במפעל בגרמניה ופולין, בגרמניה המפעל הוא פי 3 מהמפעל בישראל. הקו השני אמור לתת לנו יתרון למוצרים שהם לא נשטפים בשירותים כמו מגבונים לתינוקות, הוא עשוי משני סיבים מתכלים וירוקים בניגוד לבדים רגילים, הרגולציה האירופאית לוקחת אותנו יותר לנון פלסטיק והקו החדש בדימונה יאפשר לנו לעשות את זה. המפעל בדימונה יודע לעשות כ-250 מיליון מטר בשנה, ואנחנו בסה"כ צופים שהמפעל יתרום לנו לרווח התפעולי עוד כ-30 מיליון שקל בשנה מלאה ממוצעת. כבר ברבעון השני או השלישי מהפעלתו זה יתרום לרווח".



איך הפיזור של החברה בעולם? ספר קצת על ההשפעה של המכסים על החברה?

"הפיזור שלנו הוא רוב השוק באירופה שם אנחנו מוכרים את המגבונים, אין לנו שם השפעה מהמכסים. לעומת זאת, יש את המכר של הטמפונים ש-85% הוא בארה"ב, אז סך המכר הכולל של עלבד כ10% לארה"ב, מתוכו כשני שליש אנחנו חשופים למכס, מפני שהשוק האמריקאי מתחלק לשניים, חלק לקוחות ישירים שקונים מאיתנו מותגים, הן נושאים בנטל המכס כי הם היבואים, כמובן שזה מייצר לחץ של מחירים, אבל זו תופעה שרווחות בארה"ב כי המכס חל על כולם. החלק השני, אנחנו מוכרים לישות האמריקאית שלנו – עלבד USA, והיא מוכרת ללקוחות שם אנחנו נעשה התאמות באריזות ובמחירים כדי לפצות על הפגיעה של המכס".


מי המתחרות שלכם בארה"ב ומאיפה הן מזמינות, האם יש להן יתרון בזכות המכסים או לחלופין האם לכם יתרון כי המכסים מסין יותר גבוהים?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"אין היום יצרן פרייבט לייבל בארה"ב שמייצר שם, מי שמייצר בארה"ב אלה המותגים הגדולים כמו קימברלי, שם הם מהווים 90% מהשוק בארה"ב, הפרייבט לייבל הוא כ-10% שם אנחנו השחקן המוביל, בהערכה זהירה, יש לנו יתרון מהמהלך הזה כי אחרים מייצרים או באירופה או בסין, ולכן אנחנו מזהים פניות של לקוחות שבעבר לא פנו אלינו, אנחנו עובדים על זה בזהירות. המצב היחסי שלנו מול השחקנים האחרים הוא לא מורע, אפילו משתפר כי מי שמייצר באירופה ובסין לא יהנה ממכסים יותר נמוכים אולי להיפך. מבחינת המותגים, אומנם הם מייצרים בארה"ב אבל הם מייבאים את הסיבים מאירופה ולכן הם גם חשופים למכסים. אז אנחנו רואים מצב בו עלבד בהיבט היחסי גדול ואף שווה למצב הקודם, לא מורע אלא משתפר. אבל בסופו של דבר אנחנו נצטרך לטפל במחיר".


מה הצעדים שלכם על מנת לשפר את התזרים, וגם לגבי החוב?

"אני חושב שמבחינת החוב, לפני שהגעתי לחברה החוב היה מעל 600 מיליון שקל, היום הוא 419, זה שיפור דרמטי, במקביל יש עלייה ב-EBITDA. בסך הכל זה מראה על שיפור פיננסי, אמרתי שאני לא יכול לבנות בטווח הקצר על שיפור משמעותי בהורדת החוב, כי אנחנו צריכים לשלם את השלמת ההשקעה בדימונה שמוערכת בכ-200 מיליון שקל, השקענו מעל 170 מיליון ויש לנו עוד קצת, וגם תשלום של החברה הספרדית שנרכשה לפני כ-4 שנים, שהתשלום האחרון שלה בחודש מאי. זה יקל על התזרים בעתיד. אני חושב שכל שאנחנו ממשיכים לשמור על הכנסות ולשפר את מקורות ההכנסה, זה יעזור לשפר את התזרים ובהמשך להוריד את החוב, בשאיפה שנגיע ל-2026 ולא יהיו לנו השקעות חריגות, ונוכל להנות מהמפעל בדימונה".


המלאי ממשיך לגדול, מה הסיבה?

"אף אחד לא חלם שנגדל בכ-17% בהכנסות, אם אני מסתכל על 2022-2024, כמובן שגם חלק מזה מהשפעת המטבע. אבל המלאי שגם הוא מושפע ממטבע ירד ב-19%, עשיתי את זה כי חשבתי שהמיקוד שלנו הוא להילחם בחוב, שעולה המון כסף, החברה לא הייתה יעילה בניהול המלאי. עכשיו שאנחנו יותר יציבים פיננסית, אני רוצה שהחברה תהיה מסוגלת לשמור על מלאים יותר גבוהים, בשביל לאפשר לנו לייצר יותר ביעילות".


יש ירידה של המזומנים בטווח הקצר, זה משהו שצריך להגדיל לתפעול השוטף או שזה מספיק?

"בעבר החברה צברה מזומנים כי הייתה "היסטרית" אם תקבל אשראי מהבנק או לא, היום הגענו למצב טוב יותר שאנחנו חברה שהבנקים רוצים להלוות לה כסף".


איך אתם מסתכלים על ההון של החברה במקרה ותרצו להתרחב?

"בקונסטלציה שנרצה להתרחב ונרצה לעשות עסקאות אני מאמין מאוד במינוף סביר בחברה, לא גבוה מדי, בסוף כשאני יותר גמיש במזומנים אתה עושה עסקאות טובות. אם נצטרף להתרחב והאלטרנטיבה תהיה או לגדול בחוב או לעשות הנפקה, מן הסתם אני אעדיף לא להגדיל את המינוף של החברה משמעותית אלא לשמור אותה בריאה".


עיקר החשיפה שלכם לאירו, ברמות האלה האם אתם מבצעים פעולות גידור?

"אנחנו עושים גידורים, אספנו לא מעט, כששער החליפין היה גבוה, אנחנו מגדרים חלק מהחשיפה שלנו על מנת להימנע מפגיעה".


ראייה שלך לשנים הקרובות?

"היעד המרכזי שלי היה עיצוב החברה והוא מתבטא במשפט אחד – יחס חוב ל-EBITDA שירד ממעל 6 ל-2 בתקופה שנחשבת יחסית קצרה. עכשיו אנחנו רוצים להתמקד בהגדלת הייצור, בתמיכה בביקושים שיש לנו מהלקוחות. אנחנו רוצים להגדיל את יכולות הייצור הגלובאליות שלנו כנראה שזה יהיה בעיקר בפולין, כי שם זה הכי זול. בנוסף, גם המפעל מדימונה יעזור לנו לקנות מעצמנו ולא מבחוץ, להשאיר את הרווח בתוך הבית, וגם את הגמישות תפעולית. ודבר נוסף, זה יותר חדשנות ולקוחות חדשים בתחום המכירות, גייסנו סמנכ"ל מכירות, נהפוך מחברה שהביקושים מגיעים אליה לחברה שממוקדת החוצה ללקוחות ואני מאמין שנראה שיפור מתמשך".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אז כן יש מפעלי טקסטיל בדימונה חחח (ל"ת)
    אנונימי 16/05/2025 13:09
    הגב לתגובה זו
אורי מקס מקס סטוק
צילום: רמי זרנגר
דוחות

מקס סטוק הוציאה 12 מיליון שקל כדי לגדר את השקל, ההכנסות צמחו ב-6%

ההכנסות הסתכמו ב־336 מיליון שקל, הרווח התפעולי צמח ב־29% ל-57 מיליון שקל; בנטרול עסקאות הגידור, הרווח הנקי זינק ב־43%; תחלק 40 מ׳ דיבידנד; אורי מקס מסר ״ברבעון הנוכחי הרווח הנקי שהסתכם בכ-28 מיליון שקל הושפע מהפסדים בגלל עסקאות הגנה שנרשמו בשל הירידה בשער הדולר״

מנדי הניג |

רשת מקס סטוק מקס סטוק 2.8%   מדווחת על תוצאות חיוביות לרבעון השני עם צמיחה במכירות ושיפור בשיעורי הרווחיות התפעולית, אבל גם עם השפעה שלילית על השורה התחתונה בעיקר בגלל הפסדים מעסקאות הגנה שביצעה על שער הדולר. 

ההכנסות הסתכמו ב־336 מיליון שקל לעומת 317 מיליון שקל ברבעון המקביל - עלייה של כ־6% - הודות לגידול של 4.2% במכירות חנויות זהות ולפתיחת סניפים חדשים. הגידול במכירות נבע מהרחבת סל הקנייה הממוצע, עלייה במספר הלקוחות ובמכירות העונתיות, וגם מגידול במכירות לזכיינים, בעקבות הגדלת שיעור המוצרים המיובאים ישירות על ידי החברה, אפשרות שהתאפשרה עם פתיחת המרלו"ג בשומריה.

הרווח הגולמי ברבעון עלה ב־12% ל־147 מיליון שקל (43.8% מההכנסות) לעומת 132 מיליון שקל (41.7%) בשנה שעברה. השיפור בשיעור הרווח הגולמי מיוחס לשיפור בתנאי הסחר, לעלייה בשיעור המוצרים המיובאים ישירות, לירידה בשער הדולר ולירידה בעלויות השילוח. הרווח התפעולי זינק ב־29% ל־57 מיליון שקל (16.9% מההכנסות) לעומת 44 מיליון שקל (13.9%) בשנה שעברה, תוך ירידה בשיעור עלויות המכירה והשיווק וההנהלה מכלל ההכנסות. ה־EBITDA המתואם (לפני IFRS 16 ובנטרול תגמול מבוסס מניות) גדל ב־26% ל־56.5 מיליון שקל לעומת 45 מיליון שקל אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון השני של שנת 2025 הסתכם לכ-28 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי בסך של כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2024. הקיטון ברווח הנקי נובע מגידול בהוצאות המימון, ששיקף בעיקר הפסד בסכום של כ-16 מיליון שקל בגין שערוך עסקאות הגנה על הדולר למספר רבעונים קדימה, בעקבות הירידה בשער החליפין של הדולר למועד הדוח.

במחצית הראשונה של 2025 ההכנסות צמחו ב־7% ל־675 מיליון שקל לעומת 630 מיליון שקל אשתקד, הרווח הגולמי עלה ב־10% ל־291 מיליון שקל (43% מההכנסות), והרווח התפעולי עלה ב־16% ל־101 מיליון שקל. 

סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

נייס מכה את התחזיות; מאשרת תחזית להמשך, אבל יש נקודת חולשה

סקוט ראסל, מנכ"ל נייס:  "הבינה המלאכותית נמצאת בליבת האסטרטגיה שלנו. אנחנו בחזית מהפיכת ה-AI בשוק חוויית הלקוח, ואנו רק בתחילתו של המסע"; ההכנסות ברבעון השלישי יהיו נמוכות מהצפי, ההכנסות בשנה כולה כמו התחזית הקודמת; תחזית הרווח בשנה כולה עולה מעט ל-12.43 דולר למניה; למה המניה יכולה דווקא לרדת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס

נייס NICE Ltd 4.15%   מדווחת על תוצאות טובות מעט מהתחזית ברבעון השני - "אנחנו שמחים לדווח על רבעון חזק נוסף עם הכנסות שהסתכמו ב- 727 מיליון דולר, מעל הרף העליון של טווח התחזית, ורווח למניה של 3.01 דולר, ברף העליון של הטווח הצפוי", אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. "הביצועים נבעו מהמשך התחזקות בפעילות הענן שלנו, שצמחה ב- 12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מנוע הצמיחה המרכזי של פעילות זו הוא הביקוש המואץ לפתרונות בינה מלאכותית ושירות עצמי, שבא לידי ביטוי בגידול של 42% בהכנסות השנתיות החוזרות (ARR) בתחום זה, לעומת רבעון מקביל אשתקד."

ראסל הוסיף כי: "הבינה המלאכותית נמצאת בליבת האסטרטגיה של נייס, ואנחנו נמצאים בחזית מהפיכת ה-AI בשוק חוויית הלקוח, ואנו רק בתחילתו של המסע. המומנטום שלנו צפוי להתגבר עם שילוב יכולות השיחה ויכולות הסוכן החכם בתחום חווית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית של Cognigy, שהן המובילות בתעשייה, מה שיאפשר לנו לספק חוויית לקוח אנושית על הפלטפורמה שלנו, CXone Mpower. המובילות שלנו בחדשנות בתחום הבינה המלאכותית נשענת על בסיס פיננסי איתן, רווחיות גבוהה ומאזן חזק, לצד שורה הולכת וגדלה של שותפויות אסטרטגיות שגייסנו במהלך ששת החודשים האחרונים."

תחזית חלשה לרבעון השלישי - אישור תחזיות לשנה כולה

האנליסטים ציפו להכנסות של 737  מיליון דולר ברבעון השלישי ורווח למניה של 3.17 דולר למניה. זה יהיה נמוך יותר. התחזית המעודכנת של החברה היא להכנסות של 722 מיליון דולר עד 732 מיליון דולר, גידול של 5% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד, אבל מתחת לתחזית. הרווח (non-GAAP) למניה בדילול מלא ברבעון השלישי צפוי להיות בטווח של 3.12 דולר עד 3.22 דולר, שמייצג גידול של 10% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד, ומרכזו דומה לצפי האנליסטים. 

ועדיין - בחברות צמיחה מחפשים גידול בהכנסות. הירידה בתחזית הרבעון השלישי תטריד את האנליסטים והיא עשויה להוביל את המניה לירידה, למרות שכעת היא עולה  (מעבר ל-2% שזה הארביטראז' החיובי)  

החברה כאמור מאשררת את תחזית סך ההכנסות (non-GAAP) לשנת 2025 שצפוי להסתכם ב-2,918 מיליון דולר עד 2,938 מיליון דולר, שמייצג גידול של 7% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד. החברה מעלה את תחזית הרווח (non-GAAP) למניה בדילול מלא לשנת 2025 שצפוי להיות בטווח של 12.33 דולר עד 12.53 דולר, שמייצג גידול של 12% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד. במילים אחרות, אפשר להבין מהתחזית לרבעון שלישי ורביעי שהחברה מצליחה להתייעל - להרוויח יותר עם אותן הכנסות.