
עלבד: "עוברים מלשרת את בעלי החוב ללשרת את בעלי המניות"
"אחרי שלושה רבעונים רצופים של יציבות ותשלום החוב על Optimal Care, הגיע הזמן שגם בעלי המניות ייהנו, לא רק בעלי החוב, כך עולה משיחה עם יעקב חן, מנכ"ל עלבד ברקע חלוקת הדיבידנד הראשונה מזה 5 שנים
עלבד מסכמת רבעון שיא עם הכנסות של 462 מיליון שקל, צמיחה אורגנית של כ-4% לעומת השנה שעברה, לצד המשך ירידה ביחס החוב ל-EBITDA לרמה של כ-2 בלבד, לעומת למעלה מ-6 לפני כשנתיים וחצי. מבחינת עלבד, הרבעון הנוכחי מצביע על מגמת שיפור בהכנסות לצד יציבות פיננסית שמאפשרת השקעות נוספות וחלוקת דיבידנד. עם זאת, החברה עדיין פועלת בשוק תחרותי מאוד, עם רגישות גבוהה למחירי חומרי הגלם ולשינויים בשערי המטבע, והמשך השיפור תלוי ביכולת לשמר את היעילות הגבוהה ולממש את פרויקטי ההתרחבות, בהם הקמת המפעל בדימונה, בהתאם ללוחות הזמנים.
בראיון לביזפורטל, יעקב חן מנכ"ל החברה, מתאר את המיקוד של החברה ומסביר מה ישפיע על המכירות והמרווחים קדימה, האם יש עוד מקום להגדלת התפוקות, ולמה דווקא עכשיו הגיע הזמן לחלק דיבידנד ראשון.
נשמח לשמוע את הדגשים שלך לרבעון האחרון, מה חשוב למשקיעים לשים לב אליו?
נתחיל מזה שזה היה רבעון שיא בהכנסות עם צמיחה אורגנית של כ-4% לעומת השנה שעברה. במונחי מטבע, הצמיחה היא כ-5% והגענו להכנסות של 462 מיליון שקל, וזו אבן דרך נוספת במסע של עלבד. חשוב לציין, הדולר היה נמוך יותר משנה שעברה, וזה פגע במכירות. לכן תמיד חשוב לנו להסתכל על הצמיחה במונחים אורגניים, בלי השפעת מט"ח.
המיקוד המרכזי שלי בשנה האחרונה היה הפחתת החוב, זה מה שסיכן את הקיום של החברה בעבר. היום אנחנו כבר שלושה רבעונים ברציפות עם יחס חוב ל-EBITDA של כ-2, לעומת מעל 6 לפני פחות משנתיים וחצי. אני רוצה להמשיך להוריד את היחס, אבל לפחות אנחנו כבר באזור יציב. בנוסף, ברבעון הזה שילמנו את התשלום האחרון בגין רכישת Optimal Care, חברה ספרדית שרכשנו ב-2021 תמורת 40.5 מיליון אירו. התשלום האחרון עמד על 8.1 מיליון אירו, ושילמנו אותו מבלי להגדיל את החוב. כיום החוב נטו שלנו כ-430 מיליון שקל.
- עלבד: הרווח הנקי זינק בכ-64% - חלוקת דיבידנד ראשונה מזה 5 שנים
- יעקב חן: "המפעל בדימונה יתרום לעלבד 30 מיליון שקל לרווח התפעולי בשנה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה עשיתם כדי לשפר את היעילות?
בשנה האחרונה היה לי חשוב למצות את היכולות הקיימות לפני ביצוע השקעות חדשות. עשינו פרויקט גדול כלל את כל ארבעת מפעלי המגבונים שלנו, כדי להגדיל את התפוקה מהתשתיות הקיימות. הגדלנו ב-9% בתפוקה בחציון הראשון, דבר ששקול לכמה מכונות חדשות. לדוגמא: מכונה בגרמניה שכמעט לא עבדה הועברה לספרד, היא לבדה יכולה להוסיף מעל מיליון יחידות בחודש. דוגמה נוספת: מערך אריזה שהיה בפולין הועבר לגרמניה, ותרם יכולת של עוד מיליון יחידות בחודש.
ביצענו גם שדרוגי אוטומציה קטנים ושיפורים בקווי ייצור קיימים, וזה מסביר את הצמיחה בגידול האורגני מבלי לעשות השקעות חדשות. השיטה הזו מגדילה את האפקטיביות של המכונות הגדולות בכך שלא צריך לעצור אותן להחלפות תדירות, אלא מעבירים מוצרים לקווים אחרים. בנוסף, במפעל הבדים במשואות יצחק ביצענו שם מיקוד אסטרטגי ושיפור ניהולי: סגירת קו ישן ולא יעיל, ובמקום לייצר שם, קונים את המוצר בחוץ בזול יותר (אפילו הרווחנו מהמהלך כמיליון שקל בהכנסה חד פעמית). לכן אפשר לראות שחטיבת הבדים השתפרה מהותית בהכנסות לעומת הרבעון המקביל.
השלמנו פרויקט רב שנתי להקמת מערכת SAP אחידה בכל המפעלים. המהלך יצר שפה ארגונית אחידה, זרימת מידע אוטומטית ושקיפות נתונים ושיפור תהליכי קבלת החלטות.
- דלתא: "הגידול בהוצאות נובע מהתרחבות, זו השקעה לטווח ארוך"
- "לתורפז יש פייפליין ענק של רכישות. אני צופה שהקצב יתגבר"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קמטק: "לא נכון למדוד מרבעון לרבעון, הצמיחה תבוא בחצי השני של...
מצאנו שוכר משנה חדש למתקן שלנו בארה"ב בתנאים טובים יותר. זה חלק מהפעילות המופסקת ותורם לרווחיות, במיוחד על רקע התייקרות מחירי הנדל"ן.
מה ישפיע על המכירות והמרווחים במבט קדימה?
המרווח הגולמי מטפס לאט לאט, מהרבעון הרביעי בשנה שעברה המרווח עמד על 18.6, וברבעון הנוכחי אנחנו עומדים על 20.3%. מחירי ההובלות, שממשפיעים על מחיר הבדים, התייצבו סביב 2,500 דולר, לעומת כ-7,000 דולר לפני כשנתיים. זה טוב לנו כרגע, אבל אני נזהר בתחזיות. מחירי הבדים עצמם עלו עקב עלויות הסיבים (פוליאסטר וויסקוזה). אם המחירים ירדו זה גם בסדר, כי חלק מהבדים אנחנו קונים בחוץ. העדיפות היא לייצר יותר בעצמנו, כך שהרווח נשאר אצלנו.
עד כמה אפשר לגלגל את העלויות ללקוחות?
לא קל בכלל כי השוק תחרותי מאוד לכן אנחנו מתמקדים בהגדלת התפוקות. אפשר להעלות מחיר רק במוצרים יקרים יותר, למשל מעבר מבדי פוליאסטר/ויסקוזה לבדי 100% ויסקוזה. אבל לרשתות הגדולות באירופה יש כוח קנייה משמעותי, וזה מגביל את ההעלאה.
בנושא היעילות של קווי הייצור, הגענו לתפוקה מקסימלית?
אנחנו קרובים מאוד למקסימום ניצול. לכן הכרזנו על השקעה של 5.7 מיליון אירו באירופה עם מיקוד בפולין, כולל הקמת מחסן פנימי ושני קווי ייצור חדשים. אחד מהם אני מניח שיושלם עוד השנה. זה יאפשר לנו לעבוד בניצול של כ-85%, סטנדרט בריא שמאפשר גמישות ותיקון תקלות בלי פגיעה בלקוחות.
מה מצב המפעל בדימונה?
היינו קרובים לסיום, אבל לצערי בעקבות אירועי 13 ביוני, עם כלביא, והוצאת טכנאים זרים מישראל התעכבנו בחודשיים שלושה. הצלחנו להחזיר אותם, והעבודה נמשכת. הצפי המעודכן הוא התחלה של פעילות מסחרית ב-2026, ואנחנו מכוונים ומקווים לפעילות בתחילת 2026.
דיבידנד ראשון, האם זו הדרך הכי טובה להשתמש במזומנים שלכם?
רציתי לוודא יציבות והורדת החוב לפני החלוקה. עכשיו, אחרי שלושה רבעונים רצופים של יציבות, תשלום החוב על Optimal Care ורוב ההשקעות בדימונה (178 מיליון שקל) אפשר לחלק דיבידנד. זו חלוקה סולידית. עד לאחרונה על בד שירתה את בעלי החוב, עכשיו אנחנו יכולים להתחיל לשרת את בעלי המניות. במבט קדימה אם יהיו הזדמנויות צמיחה משמעותיות, נעדיף להשקיע בהן במקום לחלק.
- 1.לרון 14/08/2025 19:39הגב לתגובה זוומשתומם.באפט חילק פעם בחייו דיבידנד וגם אז טען שהיה שיכור או משהו דומה.למה חייבים לחלק כשזה יורד מנכסי ושווי החברה שסוס קצת מצליחה
- אבישלום 18/08/2025 16:55הגב לתגובה זוב. אם אין חלוקת דיבידנד הרי כשאני רוצה להנות אני צריך למכור חלק מאחזקותי ולשלם מס ועמלות.
יניב בנדק סמנכל הכספים של דלתא צילום דנה קרןדלתא: "הגידול בהוצאות נובע מהתרחבות, זו השקעה לטווח ארוך"
לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי, שבהם רשמה דלתא עלייה של 3% במכירות ושיפור במרווח הגולמי, אך ירידה ברווח התפעולי, מסביר סמנכ"ל הכספים יניב בנדק כי עיקר השחיקה נובעת מהתרחבות הרשת בישראל ובאירופה ומהשפעת שינויי המכסים בארה"ב
דלתא גליל דלתא גליל 1.15% פרסמה דוחות לרבעון השלישי של 2025 עם תמונה מעורבת: מצד אחד עלייה של 3% במכירות ושיפור במרווח הגולמי לרמה של 43.3%, שיא לרבעון שלישי, בעיקר בזכות צמיחה בפעילות ה-DTC והתייעלות בייצור. מנגד, הרווח התפעולי נשחק בעקבות גידול בהוצאות, בין היתר בשל התרחבות הרשת בישראל ובאירופה, עליית הוצאות מחשוב וההשפעה של שינויי המכס בארה"ב. למרות זאת, הרווח הנקי נותר יציב, והחברה הותירה את תחזית 2025 ללא שינוי, גם לאחר עדכון שלפיו עלויות המכסים השנה צפויות להגיע לכ-25 מיליון דולר.
בשיחה שקיימנו עם יניב בנדק, סמנכ"ל הכספים של דלתא גליל, הוא הדגיש את השיפור המשמעותי ברווחיות הגולמית, את המשך הצמיחה בכל ערוצי המכירה, ובעיקר במותגים שבבעלות החברה, וכן את העובדה שלמרות סביבת מאקרו מאתגרת, דלתא הצליחה לשמור על רמת רווחיות תפעולית קרובה לזו של השנה שעברה. בנדק ציין כי חלק מהשחיקה ברווח התפעולי נבע מהתרחבות אסטרטגית בחנויות בישראל ובאירופה, מהלך שהחברה רואה כהשקעה ארוכת טווח.
אשמח לשמוע את הדגשים שלכם מהרבעון האחרון
"הרבעון האחרון, מבחינתנו, היה רבעון מעולה. והגענו לכמה וכמה הישגים. המכירות הגיעו לרמה של 539 מיליון דולר, עלייה של 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אנחנו עולים בכל אחד מהמותגים שלנו, בכל פעילות ה-DTC, כולל הריטייל ואתרי האינטרנט. אנחנו מאוד גאים בכך ששיפרנו את ההמרווח הגולמי ב-1.7 אחוז, והגענו ל-43.3%, שיא לרבעון שלישי מבחינתנו. למרות השפעות מקרו-אקונומיות, כמו עליית המכסים בארה"ב שפגעה בנו בכמה מיליוני דולרים, הצלחנו לשמור על רווחיות תפעולית כמעט דומה לשנה שעברה. יחד עם שיפור בעלויות המימון, הגענו גם לרווח נקי טוב יותר משנה שעברה. כלומר, למרות השפעת המכסים בארה"ב, הצלחנו להציג תוצאות מאוד יפות. זה ההיילייט."
אתם מדווחים בדולרים, למרות שהחברה מאוד מזוהה בישראל. וזה מחבר אותי לשאלה - עד כמה התנודות במטבע השפיעה על הדוח?
- קמטק: "לא נכון למדוד מרבעון לרבעון, הצמיחה תבוא בחצי השני של 2026"
- אורביט: "בעזרת חברה אמריקאית גדולה נוכל לפתוח דלתות חדשות בשוק הביטחוני"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"דלתא גליל היא חברה גלובלית. מאז ומתמיד אנחנו מפיקים דוחות בדולרים. אנחנו גאים להיות חברה ישראלית, וגאים גם בדלתא ישראל מותגים, אבל הפעילות בישראל היא רק כ-17%-18% מכלל פעילות דלתא גליל, אך עיקר הפעילות בארה"ב ואירופה. לכן אנחנו מדווחים בדולר, רוב ההכנסות וההוצאות שלנו הן בדולר. השקל והאירו התחזקו מול הדולר ברבעון, וזה תרם מעט להכנסות, אבל גם הגדיל הוצאות שמתורגמות לשערים גבוהים יותר. בסך הכול הייתה תרומה חיובית, אבל לא מהותית."
יניב בנדק סמנכל הכספים של דלתא צילום דנה קרןדלתא: "הגידול בהוצאות נובע מהתרחבות, זו השקעה לטווח ארוך"
לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי, שבהם רשמה דלתא עלייה של 3% במכירות ושיפור במרווח הגולמי, אך ירידה ברווח התפעולי, מסביר סמנכ"ל הכספים יניב בנדק כי עיקר השחיקה נובעת מהתרחבות הרשת בישראל ובאירופה ומהשפעת שינויי המכסים בארה"ב
דלתא גליל דלתא גליל 1.15% פרסמה דוחות לרבעון השלישי של 2025 עם תמונה מעורבת: מצד אחד עלייה של 3% במכירות ושיפור במרווח הגולמי לרמה של 43.3%, שיא לרבעון שלישי, בעיקר בזכות צמיחה בפעילות ה-DTC והתייעלות בייצור. מנגד, הרווח התפעולי נשחק בעקבות גידול בהוצאות, בין היתר בשל התרחבות הרשת בישראל ובאירופה, עליית הוצאות מחשוב וההשפעה של שינויי המכס בארה"ב. למרות זאת, הרווח הנקי נותר יציב, והחברה הותירה את תחזית 2025 ללא שינוי, גם לאחר עדכון שלפיו עלויות המכסים השנה צפויות להגיע לכ-25 מיליון דולר.
בשיחה שקיימנו עם יניב בנדק, סמנכ"ל הכספים של דלתא גליל, הוא הדגיש את השיפור המשמעותי ברווחיות הגולמית, את המשך הצמיחה בכל ערוצי המכירה, ובעיקר במותגים שבבעלות החברה, וכן את העובדה שלמרות סביבת מאקרו מאתגרת, דלתא הצליחה לשמור על רמת רווחיות תפעולית קרובה לזו של השנה שעברה. בנדק ציין כי חלק מהשחיקה ברווח התפעולי נבע מהתרחבות אסטרטגית בחנויות בישראל ובאירופה, מהלך שהחברה רואה כהשקעה ארוכת טווח.
אשמח לשמוע את הדגשים שלכם מהרבעון האחרון
"הרבעון האחרון, מבחינתנו, היה רבעון מעולה. והגענו לכמה וכמה הישגים. המכירות הגיעו לרמה של 539 מיליון דולר, עלייה של 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אנחנו עולים בכל אחד מהמותגים שלנו, בכל פעילות ה-DTC, כולל הריטייל ואתרי האינטרנט. אנחנו מאוד גאים בכך ששיפרנו את ההמרווח הגולמי ב-1.7 אחוז, והגענו ל-43.3%, שיא לרבעון שלישי מבחינתנו. למרות השפעות מקרו-אקונומיות, כמו עליית המכסים בארה"ב שפגעה בנו בכמה מיליוני דולרים, הצלחנו לשמור על רווחיות תפעולית כמעט דומה לשנה שעברה. יחד עם שיפור בעלויות המימון, הגענו גם לרווח נקי טוב יותר משנה שעברה. כלומר, למרות השפעת המכסים בארה"ב, הצלחנו להציג תוצאות מאוד יפות. זה ההיילייט."
אתם מדווחים בדולרים, למרות שהחברה מאוד מזוהה בישראל. וזה מחבר אותי לשאלה - עד כמה התנודות במטבע השפיעה על הדוח?
- קמטק: "לא נכון למדוד מרבעון לרבעון, הצמיחה תבוא בחצי השני של 2026"
- אורביט: "בעזרת חברה אמריקאית גדולה נוכל לפתוח דלתות חדשות בשוק הביטחוני"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"דלתא גליל היא חברה גלובלית. מאז ומתמיד אנחנו מפיקים דוחות בדולרים. אנחנו גאים להיות חברה ישראלית, וגאים גם בדלתא ישראל מותגים, אבל הפעילות בישראל היא רק כ-17%-18% מכלל פעילות דלתא גליל, אך עיקר הפעילות בארה"ב ואירופה. לכן אנחנו מדווחים בדולר, רוב ההכנסות וההוצאות שלנו הן בדולר. השקל והאירו התחזקו מול הדולר ברבעון, וזה תרם מעט להכנסות, אבל גם הגדיל הוצאות שמתורגמות לשערים גבוהים יותר. בסך הכול הייתה תרומה חיובית, אבל לא מהותית."
