ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

נשיא החברה, לו וייבינג, הדגיש בשיחת המשקיעים כי מרווחי ה-EV של שיאומי צפויים להצטמצם ב-2026, בשל השילוב בין שינויי המס לבין התחזקות התחרות. ענקיות הסגמנט כמו BYD, ג’ילי, אקספנג וליפמוטור מתרחבות במהירות, רבות מהן כבר מגבירות את הייצוא, בעוד ששיאומי תתחיל לחדור לשווקים בינלאומיים רק ב-2027.

בו בזמן, טסלה במגמה הפוכה. ברבעון השלישי דיווחה על שיא חדש במספר כלי הרכב שנמסרו, אך במקביל גם על ירידת הרווחים. האנליסטים של ג'פריס ניסחו את הסיטואציה של טסלה באופן ממצה ביותר, "עסקי הרכב כבר אינם הגורם המרכזי בהערכת השווי של החברה, אך הם עדיין מייצרים תזרים מספק שמאפשר לממן את תחומי העתיד: אחסון אנרגיה, זיכויי זיהום, ופיתוחים בתחום התחבורה החכמה". 

קיראו עוד ב"גלובל"

וכך, לפחות בהקשר של טסלה, נראה ששיאומי קצת מתפרצת לדלת פתוחה, היות והעתיד של טסלה טמון בתחומים שטרם הבשילו.

בסופו של דבר, שיאומי הצליחה במקום שבו יצרניות רכב טכנולוגיות רבות נכשלו. בתוך פחות משנתיים היא הפכה את פעילות הרכב לרווחית, במהלך מדויק מאד. עם זאת, האתגרים העתידיים נותרו משמעותיים: השוק הסיני מאט, ההטבות מצטמצמות, רווחיות המוצרים תלויה ביכולת לבלום שחיקה, ושיאומי עדיין רחוקה מהתחרות הבינלאומית שמובילים מותגים סינים אחרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

לארי סאמרס
צילום: טוויטר

לארי סאמרס פורש מדירקטוריון OpenAI בעקבות חשיפת תכתובות עם ג'פרי אפשטיין

שר האוצר האמריקאי לשעבר ואחת הדמויות המשפיעות בעשורים האחרונים על המדיניות הכלכלית העולמית, לארי סאמרס, נאלץ לפרוש מהנהלת OpenAI בעקבות חשיפת מיילים בינו לבין ג'פרי אפשטיין



מנדי הניג |
נושאים בכתבה לארי סאמרס OpenAI


לארי סאמרס מופיע בחשיפת המיילים  של ג'פרי אפשטיין והקשר הבעייתי הזה מרחיק אותו מהזירה. אחרי שאתמול הוא הודיע  כי בכוונתו להפסיק את כלל התחייבויותיו הציבוריות, כעת הוא מוסיף גם את תפקידו כדירקטור בחברת הבינה המלאכותית OpenAI. סאמרס היה שר האוצר האמריקאי והוא אחת הדמויות המשפיעות בעשורים האחרונים על המדיניות הכלכלית העולמית.

אפשטיין שהתאבד בכלא הוא עבריין מין שפעל גם עם אנשי עסקים ופוליטיקאים. אין חשד לפלילים במעשיו של סאמרס עצמו, אבל עצם הקשר עם אפשטיין יוצר בעיה תדמיתית במיוחד כשמדובר בגוף כמו OpenAI שחייב לשמור על תדמית טהורה, שכן הוא מנסה להציג עצמו כאובייקטיבי, כלא פוגע וכנטול אינטרסים. אחרת, הרגולטור ינסה לעצור אותו. 

בדוברות של OpenAI מיהרו לפרסם תגובה רשמית, שבה נאמר כי הדירקטוריון מכבד את החלטתו של סאמרס ומודה לו על תרומתו לאורך כהונתו. לפי לשון ההודעה, החברה מעריכה את נקודת המבט שהביא עמו ומכירה בחשיבות הניסיון שהוא צבר לאורך השנים בתחומי כלכלה, ממשל ומדיניות ציבורית.

ובכל זאת, לא ניתן להתעלם מהתזמון: OpenAI מתמודדת בתקופה האחרונה עם לחצים גוברים מצד רגולטורים, התקשורת והציבור,  במיוחד לאור העיסוק הגובר בהשפעות של בינה מלאכותית על החברה, שוק העבודה, פרטיות ואפילו פוליטיקה עולמית. לכן, כל זיקה לאישיות שנויה במחלוקת, גם אם עקיפה, נחשבת לרגישה מאוד. 

סאמרס: מהפסגה הכלכלית לעין הסערה

סאמרס, בן 70, נחשב לאחד מהקולות הדומיננטיים בעיצוב מדיניות מוניטרית וכלכלית בארה"ב. הוא כיהן כשר האוצר בתקופת ממשל קלינטון, עמד בראש מועצת היועצים הכלכליים של הנשיא אובמה, והיה נשיא אוניברסיטת הרווארד. בשנים האחרונות הפך לדמות מחוזרת בקרב חברות טכנולוגיה, בין השאר בשל פרספקטיבה רחבה שמחברת בין רגולציה, שווקים, חדשנות והשפעות מקרו־כלכליות.